خبرگزاری کار ایران

خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:

مصدق قدر اسلام و روحانیت را ندانست/ کابینه‌ای متخصص، کارآمد و متعهد می‌خواهیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۷۱۱

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: مصدق نه قدر اسلام و نه قدر روحانیت را ندانست و با مرحوم آیت‌الله کاشانی درافتاد و این زمینه سقوطش را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به چهار مناسبت پیش‌رو اعلام کرد: اولین مناسبت در هفته آینده «دهه کرامت» است که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز و با ولادت حضرت امام رضا (ع) پایان می‌پذیرد.

او با استقبال از ابتکار تعیین این هفته در تقویم، اعلام کرد: موقعیت خوبی است که جایگاه ولایت تبیین شود و این درحالی است که روز ولادت حضرت معصومه (س) روز دختران نام‌گذاری شده و دختران ما می‌توانند حضرت فاطمه (س) و حضرت معصومه (س) را الگوی خود قرار دهند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین به فرارسیدن هفته حج نیز اشاره کرد و گفت: اعزام حجاج تصمیم یک وزارتخانه و یک سازمان نیست؛ بلکه تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران است که حجاج عزیز به مراسم حج اعزام شوند و کشور میزبان باید بهترین میزبانی را از حجاج به‌خصوص زائران عزیز کشورمان به عمل بیاورند و به گونه‌ای عمل کنند که ان‌شاءالله شاهد حوادثی که پیش از این اتفاق افتاد، نباشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مسئولان تاکید دارند اقدامات دیپلماتیک را انجام داده‌اند که مشکلی پیش نیاید و نکته دیگر مربوط به حجاج گرامی به‌عنوان نمایندگان ایران اسلامی است که باید به گونه‌ای شایسته عمل کنند.

او همچنین به فرارسیدن سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی اشاره کرد و با تقدیر از این شخصیت برجسته انقلابی گفت: ‌ نماز جمعه مربوط به شخص نیست؛ بلکه تابلوی نظام اسلامی است و امیدواریم آن بهایی که باید به این فریضه داده شود، اعطا گردد.

خاتمی به فرارسیدن سالگرد عملیات مرصاد اشاره کرد و گفت: منافقین بدکار در لباس سربازان صدام حاضر شده و می‌خواستند خاک ایران را تصرف کنند که «شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لف‌لف خورد گه دانه دانه» و رزمندگان ما آن‌ها را به خاک سیاه نشاندند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تقدیر از همه شهدا، بر نقش کلیدی شهیدصیاد شیرازی تاکید کرد و گفت: اولین تحلیلی که بر اساس این چهار مناسبت باید به آن اشاره کرد، همایش منافقین در فرانسه است. نفس حمایت از برگزاری همایش برای این جنایتکاران حمایت عملی از تروریسم است. متاسفانه فرانسه با حمایت از این مهره‌های سوخته نشان داد که در عرصه سیاسی عقب‌مانده است. استفاده از عناصر آدم‌کشی که مثل داعش عمل کرده است. منافقین در دهه ۶۰ بیش از ۱۷ هزار بیگناه را ترور کردند. جوانان باید جزئیات شکنجه ۳ پاسدار را بخوانند که زنده‌زنده پوستشان را کنده و به شهادت رساندند. دستگاه قضا‌‌ همان زمان این کتاب را چاپ کرده بود.

او گفت: زنگ می‌زدند، دم افطار و می‌گفتند برایتان نذری آورده‌ایم اما وقتی در باز می‌شد، نارنجک انداخته و مادر و بچه را به شهادت می‌رساندند و امروز نیز شاهدیم برخی در سایت‌های خود جای شهید و منافق را تغییر می‌دهند. برخورد با اینها و کندن کلک منافقین، از عملیات‌های صالح امام راحل بود و  باید به همه آنها که فرمان امام را اجرا کردند، مدال داد.

حجت‌الاسلام خاتمی تصریح کرد: امروز همچنین سالروز قیام ۳۰ تیر سال ۳۱ است و باوجود آن‌که ۲ نسل از آن اتفاق گذشته، باید به آن بپردازیم. شاه در آن زمان قوام را سر کار آورد تا بر مردم بتازد. مرحوم آیت‌الله کاشانی قسم خورد اگر تا ۳۰ تیر قوام کنار نرود، کفن‌پوش به میدان می‌آید. به ایشان پیشنهاد شد که ۶ وزیر به تو می‌دهیم اما آیت‌الله کاشانی عقب نرفت و به هر حال قیام پیروز شد و مصدق سر کار آمد و از زمان سرکار آمدنش تا کودتای ننگین سال ۳۲ حدود ۱۳ ماه طول کشید اما حقیقت این است که مصدق قدرن‌شناسی نکرد. نه قدر اسلام را و نه قدر روحانیت را دانست و با مرحوم آیت‌الله کاشانی درافتاد و این زمینه سقوطش را فراهم کرد. مرحوم آیت‌الله کاشانی چند روز قبل از کودتا هشدار داد که بوی کودتا به مشام می‌رسد اما مصدق گفت من مسلح به حمایت مردم هستم و مشکلی ندارم.

حجت‌الاسلام خاتمی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به معرفی کابینه گفت: همه منتظرند ببینند کابینه چه شکلی پیدا خواهد کرد. قانون همه‌چیز را مشخص کرده، رییس جمهوری، وزرای پیشنهادی را به مجلس پیشنهاد می‌کند و مجلس نیز آن‌ها را تایید می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به موضوع تشکیل کابینه دوازدهم اشاره کرد و گفت: کابینه‌ای می‌خواهیم که متعهد، متخصص و کارآمد باشد و برای مردم کار کند. مردم از شعار خسته شده‌اند. مردم مشکل دارند. مشکلات مردم را حل کنید. قرآن و روایات به شما می‌گوید ۲ معیار را درنظر بگیرید. نمی‌شود کسی که در آنجایگاه قرار گرفته، تعهدش به قرآن ضعیف باشد و دوم لیاقت و توانمندی است. کابینه‌ای متعهد، متخصص و کارآمد می‌خواهد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: بازی‌ای که کویت با ایران آغاز کرده است. مثل آفتاب روشن است که لابی آمریکایی-صهیونیستی تمام تلاششان این است که رابطه ایران را با همسایگان تخریب کند و در این صحنه نیز به وضوح لابی آمریکایی-صهیونیست‌ها را می‌بینیم.

او به مسئله اخیر میان ایران و کویت اشاره کرد و گفت: به همسایگان ۲ کلمه‌ می‌گویم. شما چه بخواهید، چه نخواهید، چه قبول کنید و چه قبول نکنید، ایران اسلامی قدرتمند‌ترین کشور خاورمیانه است. حرف دوم این است که نفع خودتان در این است که روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران داشته باشید. چرا که نیاز دارید و ایران نشان داده همسایگانی که روابط دوستانه با ایران داشته باشند، بهترین برخورد را خواهد کرد.

حجت‌الاسلام خاتمی در پایان تصریح کرد: دوستی با ایران برای شما مفید است اما دوستی با آمریکا آخر و عاقبت ندارد. آن‌ها تا زمانی که استفاده‌شان در این باشد، با شما دوستی می‌کنند و وقتی منافعشان تمام شد، همچون صدام با شما برخورد می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز