خبرگزاری کار ایران

سلحشوری در نشست خبری:

اینکه بگویند مراجع با حضور زنان در کابینه مشکل دارند، درست نیست/ تلاش می‌کنیم حداقل یک وزیر زن داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۹۵۳

رییس فراکسیون زنان مجلس با بی‌اساس خواندن برخی چالش‌های پیش روی تحقق این مطالبه اعلام کرد: اینکه بگویند مراجع با حضور زنان در کابینه مشکل دارند درست نیست چرا که حتی آقای احمدی‌نژاد نیز یک وزیر زن در دولت داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروانه سلحشوری در نشست خبری امروز خود که به منظور ارائه گزارش عملکرد یک ساله فراکسیون زنان برگزار شد، اعلام کرد: سال گذشته سالی پرمشغله برای مجلس بود و اقداماتی که نمایندگان در اجرای برنامه ششم به انجام رساندند که پس از ارائه لایحه‌ای با ۳۵ ماده طی نامه‌نگاری که با رهبری انجام شد مقرر کردیم مجلس نسبت به تکمیل این لایحه اقدامات لازم را انجام دهد.

او گفت: در این برنامه بحث زنان مورد توجه ما قرار داشت و رئیس مجلس نیز همراهی کرد همچنین در کمیسیون تلفیق برنامه ششم چهار نفر از اعضای فراکسیون زنان حضور داشتند که علاوه بر توفیقاتی که در حوزه زنان به دست آمد در دیگر بخش‌ها نیز کارنامه موفق داشتند.

نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ساختار و نحوه تشکیل فراکسیون زنان دوره دهم پارلمان اشاره کرد و گفت: بنا بر ماده ۱۱۶ برنامه ششم توسعه موضوع عدالت کیفیتی مطرح شد که این ماده نقشی کلیدی در ارتقای جایگاه زنان در جامعه دارند و علاوه بر آن ارتقای جایگاه سازمانی زنان نیز مورد توجه قرار گرفت که اگر این مساله به خوبی اجرایی شود مشکلات در معرفی وزیر زن نیز مرتفع خواهد شد.

زنان بسیاری می‌توانند در منصب وزارت کارنامه قابل قبولی داشته باشند

رییس فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: معتقدیم زنان بسیاری در کشور حضور دارند که می‌توانند در منصب وزیر کارنامه خوب و قابل قبول داشته باشند.

او همچنین بحث تسهیل کسب و کار زنان اشاره کرد و از گسترش مشاغل زنان اعم از مشاغل خانگی، بنگاه‌های زودبازده و تعاونی‌ها به عنوان دیگر مصوبات مهم از برنامه ششم نام برد.

عضو فراکسیون امید نسبت به افزایش میانگین سن ازدواج به حدود ۳۰ سال هشدار داد و گفت: در این برنامه طرحی به منظور ارائه راهکارهایی جهت ازدواج بادوام و پایدار ارائه کردیم و علاوه بر آن نسبت به تسهیل دریافت وام ازدواج اقداماتی کردیم که هم اکنون به نتیجه رسیده و بانک‌ها به راحتی به جوانان وام ازدواج می‌دهند.

طرح مجلس برای ارائه مشاوره‌های قبل از ازدواج و بعد از آن

سلحشوری به طرحی برای مشاوره پیش از ازدواج برای جوانان اشاره کرد و گفت: با توجه بالا رفتن نرخ طلاق در کشور، طرحی برای ارائه مشاوره‌های قبل از ازدواج در نظر گرفتیم تا شناخت و آگاهی لازم به جوانان ارائه شود و بنابراین این مشاوره‌ها هم قبل از ازدواج می‌شود و تا پنج سال بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس فراکسیون زنان مجلس به موضوع تصویب مرخصی تولد فرزندان برای مردان اشاره کرد و گفت: در ابتدا پیشنهاد دو هفته مرخصی برای مردانی که صاحب فرزند می‌شوند ارائه شد که با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق برنامه در صحن رای نیاورد اما در ‌‌نهایت این پیشنهاد نیز به این ترتیب تصویب شد که برای مردان پس از تولد فرزندانشان سه روز مرخصی در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از تشکیل اتاق فکر فراکسیون زنان با همکاری مرکز پژوهش‌ها خبر داد و گفت: با همکاری آقای جلالی اولین جلسه این اتاق فکر برگزار شد و مقرر کردیم با مشخص کردن اولویت‌های کار کمیته خاص در این اتاق ۳۰ نفره تشکیل شود.

او گفت: ‌همچنین نشستی با نمایندگان ادوار مجلس بدون در نظر گرفتن گرایش‌های فکری آن‌ها برگزار کردیم تا بتوانیم از همفکری و تجربه‌های این نمایندگان دوره‌های قبل استفاده کنیم و تلاش داریم نشست دیگری نیز با حضور این عزیزان برگزار کنیم.

او بر لزوم توانمندسازی زنان در راستای تحقق توسعه سیاسی تاکید کرد و گفت: یکی دو جلسه در معاونت امور زنان در این رابطه صحبت کردیم و فهرستی از زنان توانمند تهیه کردیم اما دقیقا نمی‌دانیم که این فهرست به رئیس جمهور ارائه شده است یا خیر؟ اما معتقدیم نباید زنان توانمند مغفول بمانند.

لازم است در دولت دهم وزرای زن معرفی شوند

سلحشوری به تهیه نامه‌ای با ۱۵۷ امضا به منظور طرح مطالبه حضور زنان در کابینه در مجلس اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های دستیابی به توسعه سیاسی این است که از زنان در سطوح کلان مدیریتی استفاده کنیم و همچنان این مطالبه که وزیر زن می‌خواهیم پابرجا است و معتقدیم با وجود اینکه حضور چند نفر از زنان در جایگاه معاونت ریاست جمهوری ارزشمند بوده اما لازم است در دولت دوازدهم وزرای زن نیز معرفی شوند.

تلاش برای حضور حداقل یک وزیر زن در کابینه

او با تاکید بر اینکه این مطالبه صرفا خواسته فراکسیون زنان نبوده و علاوه بر این فراکسیون جامعه زنان کشور خواستار استفاده از این ظرفیت در کابینه است یادآور شد: در کشورمان زنان توانمند بسیاری داریم که می‌توانند در سطح وزارت فعالیت کنند و ما هنوز ناامید نیستیم و تلاشمان را خواهیم کرد که حداقل یک وزیر زن در کابینه دوازدهم حضور داشته باشد.

دولت از حمایت ۵۱ درصد از زنان جامعه برخوردار بوده

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بی‌اساس خواندن برخی چالش‌های پیش روی تحقق این مطالبه اعلام کرد: اینکه بگویند مراجع با حضور زنان در کابینه مشکل دارند درست نیست چرا که حتی آقای احمدی‌نژاد نیز یک وزیر زن در دولت داشت. دولت از حمایت ۵۱ درصد از زنان جامعه برخوردار بوده و باید مطالبات آ‌ن‌ها را در نظر بگیرد. ما خواهان حضور حداقل یک زن در دولت هستیم.

نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان مردی که در تهیه نامه طرح مطالبه حضور زنان در کابینه به رئیس جمهوری همراهی کردند از همه طیف‌ها بودند خاطرنشان کرد: نمایندگان به هیچ عنوان با نگاه جنسیتی و سیاسی به این مساله نپرداخته و آن را به عنوان ضرورتی در توسعه سیاسی می‌دانند و آقای روحانی نیز باید این موضوع را در نظر بگیرد که مجلس همراه او است و حداقل یک زن در کابینه حضور داشته باشد.

سلحشوری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره تهیه فهرست ۳۰ نفره از زنان توانمند توسط فراکسیون زنان مجلس گفت: دقیقا در جریان صحت و سقم این مساله نیستم اما هنوز پاسخ مشخصی از سوی آقای روحانی درباره این مطالبه کلی در خصوص حضورزنان در کابینه دریافت نشده است با این حال رئیس جمهوری در ضیافت افطاری با فعالان زن تلحویحا این موضوع را مطرح کرده بود که وزیر زن در کابینه حضور ندارد چرا که لازم است مدارج و مراتب مدیریتی از سوی افراد طی شود و برای معرفی وزیر زن ابتدا باید از آن‌ها در مناصب پایین‌تر استفاده شود.

سلحشوری در عین حال تصریح کرد: معتقدیم زنان توانمند بسیاری برای تصدی پست‌های وزارتی در کشور حضور دارند که می‌توانند به خوبی وزارتخانه را اداره کرده و کارنامه موفقی ارائه دهند. هم اکنون نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و ما با مشکلات بسیاری روبرو هستیم و سوال این است که چه میزان از مشکلات مرتفع شده که بگوییم اگر زنان بیایند کار خراب می‌شود و این در حالی است که مردان نیز آنچنان عملکرد مثبتی نداشتند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص ادعای مخالفان حضور زنان مبنی بر عدم توانایی این گروه از جامعه با توجه به توفیقات فراوان آن‌ها در حوزه‌های تحصیلی و مدیریتی گفت: هنگامی که موضوع روند توسعه پایدار را در نظر می‌گیریم باید به اهمیت توانمندسازی زنان توجه داشته باشیم و برای تحقق این مهم باید دستیابی به فرصت‌های برابر را مدنظر قرار دهیم و این در حالی است که ما صرفا خواهان حداقل فرصت‌ها هستیم. اینکه فرصتی برابر برای زنان مهیا نشده تقصیر مسئولان است و زنان مقصر نیستند.

او گفت: ما زنان بسیار توانمندی در حوزه‌های مختلف اعم از پزشکی، مهندسی، سیاست و دیگر حوزه‌ها داریم که می‌توانند عملکردی بسیار قابل دفاع داشته باشند.

تهیه فهرستی بلندبالا از زنان توانمند کشور

سلحشوری همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در خصوص ضرورت تهیه فهرست زنان توانمند به منظور اثبات بی‌اساس بودن ادعای مخالفان حضور زنان و کسانی که معتقدند زنان توانمند به تصدی پست‌های وزارتی وجود ندارد اعلام کرد: در جلساتی که در معاونت امور زنان با حضور خانم مولاوردی تشکیل شد، اقداماتی در راستای تهیه فهرست انجام گرفت و اتفاقا فهرستی بلندبالا از زنان توانمند تهیه شد که می‌توانند از برخی از آنان برای اداره وزارتخانه‌های مختلف استفاده کند البته در جریان نیستم که آیا این فهرست به رئیس جمهور ارائه شده یا خیر اما معتقدم زنان نام آشنا و با تجربه فراوانی در کشور حضور دارند.

او به تجربه برخی از کشور‌ها در استفاده از زنان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در بریتانیا و آلمان زنانی مهم‌ترین مناصب سیاسی را در اختیار دارد البته توقع ما تحقق این مطالبه در سطح کشورهای اروپایی نیست اما معتقدیم باید حداقل همچون کشورهای منطقه به این مساله توجه کنیم به عنوان نمونه در کشور افغانستان زنان‌ در پست‌های وزارت فعالیت می‌کنند و از ۳۵ وزیر کشور مسلمان اندونزی ۹ زن حضور دارد همچنین در عربستان با وجود این سطح بالای قشری‌گری ۱۹ درصد از کرسی‌های پارلمان در اختیار زنان است.

سلحشوری بر لزوم فرصت دادن به زنان اشاره کرد و گفت: در کشورهایی همچون پاکستان و افغانستان سیستمی تحت عنوان تبعیض مثبت وجود دارد که برای زنان در پارلمان سهمیه در نظر می‌گیرد که بر این اساس ۶۰ نفر از ۲۷۰ نماینده مجلس پاکستان باید زن باشند که البته هم اکنون تعداد حاضر در پارلمان پاکستان بیش از رقم در نظر گرفته شده در تبعیض مثبت بوده و بیش از ۶۰ نماینده زن در مجلس فعال هستند و این در حالی است که ۷ . ۲۷ درصد از کرسی‌های پارلمان افغانستان در اختیار زنان است و از قضا یکی از برنامه‌های آینده فراکسیون زنان که اقدامات اولیه آن نیز انجام شده و همکاری‌هایی را با مرکز پژوهش‌ها انجام دادیم اعمال سهمیه‌بندی برای حضور زنان در پارلمان است که در قالب یک طرح پیشنهاد خواهد شد.

باید حضور زنان را در مجلس افزایش دهیم

رییس فراکسیون زنان مجلس به برخی چالش‌های پیش روی تصویب و اجرایی کردن طرح تبعیض مثبت برای اعمال سهمیه زنان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: باید راهکاری بومی منطبق با تقسیمات سیاسی جغرافیایی و فرهنگی کشور خودمان تهیه کنیم تا بتوانیم حضور زنان را در مجلس افزایش دهیم.

عضو فراکسیون امید درپاسخ به سوال دیگر ایلنا در مورد اعمال تبعیض مثبت در فهرست‌های انتخاباتی جریان اصلاحات در انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم و اینکه آیا امکان اعمال چنین تبعیضی در کابینه نیز وجود دارد گفت: البته تاکنون با موردی از اعمال تبعیض مثبت برای زنان در کابینه و دولت‌ها مواجه نشده‌ام اما اعمال تبعیض مثبت در فهرست‌های انتخاباتی با آنچه قصد داریم در این طرح به انجام برسانیم متفاوت است.

نماینده مردم تهران یادآور شد: فهرست‌های انتخاباتی یک جریان سیاسی با رویکردی که دولت‌ها در نظر می‌گیرند و تبدیل به قانون می‌شود تفاوت دارد. ما قصد داریم این طرح را به صورت قانون مصوب کنیم چرا که ممکن است زمانی درصدی از فهرست اصلاح طلبان به زنان اختصاص داده شود اما رای نیاورند یا رویکرد رقیب متفاوت باشد بنابراین باید به جای سهمیه‌بندی توسط احزاب این موضوع را از دولت بخواهیم و آن را تبدیل به قانون کنیم.

طرح فراکسیون زنان برای افزایش سن ازدواج

سلحشوری در پایان به برخی برنامه‌های آینده فراکسیون زنان نیز اشاره کرد و گفت: طرح افزایش سن ازدواج از جمله دیگر برنامه‌های فراکسیون است چرا که ما با پدیده کودک همسری مواجه هستیم و متاسفانه شاهدیم دختران ۹ ساله با اذن پدر می‌توانند ازدواج کنند بنابراین طرحی تهیه کردیم که سن ازدواج را افزایش داده و این سن را به ۱۵ تا ۱۶ سال برسانیم چرا که دستیابی به سن ۱۸ سال بسیار دشوار است و همچنین تغییراتی نیز در خصوص اذن پدر برای ازدواج دختران اعمال کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز