خبرگزاری کار ایران

تحلیل واشنگتن تایمز؛

جدایی کردستان عراق بی‌ثباتی را در منطقه ترویج می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۳۸۰

نیروهای کرد به این دلیل که معتقد بودند آزادسازی موصل وظیفه دولت مرکزی عراق است، در این عملیات مشارکت نکردند اما با نیروهای امنیتی عراق برای حفظ امنیت مناطق اطراف این شهر همکاری کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از «واشنگتن تایمز» یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده که نفوذ ایران و ترکیه در شمال عراق می‌تواند تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه باشد و روابط آمریکا با دولت منطقه‌ای کرد با توجه به انتخابات پیش روی کردهای عراق برای استقلال در دو ماه آینده را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش واشنگتن تایمز ۲۵ سپتامبر رفراندوم استقلال کردستان برگزار خواهد شد. در صورتی که اکثریت به استقلال رای دهند کردستان از عراق جدا خواهد شد. همین مساله اهرمی برای مذاکرات میان اربیل و بغداد در مسائل مهم امنیتی، تروریستی، اقتصادی و کمک‌های بین المللی است. 

بر اساس این گزارش دولت ترامپ صراحتا اعلام کرده که از رفراندوم حمایت نمی‌کند چرا که این رفراندوم ممکن است بی‌ثباتی در منطقه را ترویج کند و تمرکز‌ را از مبارزه با داعش دور کند. 

به گزارش واشنگتن تایمز سال گذشته «فرانکس» به عنوان عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان پیشنهاد اصلاحیه‌ای بر لایحه بودجه دفاعی برای کمک مستقیم به کرد‌ها را داده بود. او گفته بود کرد‌ها بازوی نظامی کلیدی‌ برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه‌اند. این متمم در مراحل نهایی به دلیل فشارهای دولت اوباما به فراموشی سپرده شد. 

روز دوشنبه «فرانکس» اعلام کرد که دولت ترامپ آماده است هر کمکی لازم باشد برای ایستادگی کرد‌ها در مقابل ایران و ترکیه بکند. 

او گفته من فکر می‌کنم این اقدام برای اینکه نشان دهیم دولت اقلیم کردستان متحد کلیدی آمریکاست، لازم است. خوشبختانه امروز آن‌ها دولتی دارند که در ‌‌‌نهایت پاسخگوست.

او کرد‌ها و نیروهای مبارزشان یعنی پیش مرگه‌ها را برای نقش کلیدی‌شان در شکست داعش و پذیرش ۲ میلیون پناه‌جو و بی‌خانمان‌ها در منطقه کردستان تحسین کرده و گفته: من خدا را بابت کرد‌ها شکر می‌کنم. برای رویکردی که آن‌ها در استقبال از مردم داشتند. خدا می‌داند داعش تا کجا می‌تواند پیش برود و چقدر می‌تواند اعمال وحشتناکی را علیه مردم عراق انجام دهد.

بر اساس این گزارش برخی نیروهای کرد‌ اظهار داشته‌اند مناطقی را که از کنترل داعش خارج کردند و به طور تاریخی کرد‌نشین بوده را‌‌‌ رها نخواهند کرد و این بخش‌ها باید قسمتی از کردستان مستقل باشد. این شامل منطقه کرکوک نیز می‌شود. 

به گزارش واشنگتن نیروهای کرد به این دلیل که معتقد بودند آزادسازی موصل وظیفه دولت مرکزی عراق است، در این عملیات مشارکت نکردند اما با نیروهای امنیتی عراق برای حفظ امنیت مناطق اطراف این شهر همکاری کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز