خبرگزاری کار ایران

حاجی‌میرزایی خبر داد:

تصویب ساماندهی مبادلات‌مرزی در جلسات هیات‌ وزیران

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۶۷۶

دبیر هیات دولت از تصویب ساماندهی مبادلات مرزی در جلسات هفته گذشته هیات وزیران خبر داد.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی‌میرزایی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: از سال‌های دور بخشی از معیشت مرزنشینان از طریق کولبری تامین می‌شد. کالای خارجی به مرزهای جنوبی کشور می‌رسید و از طریق انتقال به عراق دوباره از مسیر مرزهای غیر رسمی در غرب و شرق کشور و به وسیله کوله بران به کشور وارد می شد.

این انتقال‌ها در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان از مسیر مرزهای غیر رسمی و معابر دشوار و با مشقت فراوان به وسیله کوله بران و بدون طی تشریفات گمرکی و کنترل های قانونی به کشور وارد می شد. این روش علاوه بر اینکه برای اقتصاد کشور مسائلی را پدید می آورد، آمار قاچاق را افزایش می داد، رنج و مشقت مرزنشینان را سبب می شد بلکه مایه وهن کشور بوده و اخیرا نیز با واکنش شبکه های اجتماعی در فضای مجازی روبه رو شده بود و نوعی تقاضا و همدلی اجتماعی برای ساماندهی مبادلات مرزی را در سطح جامعه به وجود آورده بود.

در این جلسات هیات وزیران با احداث بازارچه های مرزی جدید و هدایت معبرها به سمت مرزهای رسمی و تحت پوشش نهادهای قانونی و به ویژه گمرک با تخفیف عوارض ورود برای هریک از مرزنشینانی که در استان های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه حداقل سه سال در فاصله حداکثر 20 کیلومتر و در استان سیستان و بلوچستان حداکثر 50 کیلومتر از نقطه صفر مرزی اقامت داشته اند، موافقت کرد.

بر اساس این تصمیم هر یک از مرزنشینان واجد شرایط هر ماه 500 هزار تومان از تخفیف عوارض قانونی واردات معاف می‌شوند. با این تصمیم علاوه بر اینکه از این پس این کالاها به‌طور رسمی و تحت نظارت به کشور وارد می‌شود بلکه امکان خوبی را نیز در اختیار مرزنشینان قرار می‌دهد که بدون تحمل کولبری و به وسیله انتقال کالا در حد مجاز ماهانه از مسیر اصلی و مرز قانونی معیشت خود را سامان دهند و به این وسیله میزان قابل اعتنائی از آمار قاچاق کشور کاسته شود. این تخفیف مالیاتی هر سال معادل 900 میلیارد تومان تخفیف را به‌صورت تخصیص عادلانه یارانه به مرزنشینان اختصاص می‌دهد و تحول مثبتی را در معیشت آنان موجب می‌شود. نظارت کارآمد بر اجرای این مصوبه و جلوگیری قاطع از شکل گیری دوباره معابر غیر رسمی، دستیابی به اهداف این مصوبه را تضمین می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز