خبرگزاری کار ایران

موسویان:

عربستان با تجاوز نظامی به یمن، تخم ناامنی در کشورش را کاشت

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۱۴۷

دیپلمات عالی‌رتبه اسبق کشورمان تاکید کرد: عربستان با تجاوز نظامی به یمن، تخم ناامنی کشورش را برای سال‌ها و دهه‌های آینده کاشته است. عربستان بیش از ۱۰ هزار یمنی را کشته، میلیو‌ن‌ها نفر را آواره کرده، حدود نیم میلیون نفر را گرفتار بیماری‌های مسری کرده، حدود نیمی از ساختارهای تاسیسات غیرنظامی این کشور مثل بیمارستان‌ها و غیره را نابود کرده است. این مسیری نیست که امنیت برای سعودی به همراه داشته باشد.

به گزارش ایلنا، سیدحسین موسویان در میزگرد تلویزیون چین در مورد بحران یمن با حضور تحلیلگران ایران و عربستان و یمن و در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه پاسخ شما به ادعای سعودیها درمورد اینکه حمله نظامی به یمن برای تامین امنیت عربستان است، چیست؟ گفت: جنگ و تجاوز نظامی راه حل تامین امنیت نیست.

تجاوز عربستان به یمن هم برای عربستان امنیت تامین نخواهد کرد

او ادامه داد: شما به‌خاطر دارید عراق به ایران با همین بهانه تجاوز کرد اما امنیتی برای عراق به ارمغان نیاورد. تجاوز عربستان به یمن هم برای عربستان امنیت تامین نخواهد کرد.

عربستان با تجاوز نظامی به یمن، تخم ناامنی در کشورش را کاشت

این پژوهشگر عالی دانشگاه پرینستون با بیان اینکه عربستان با تجاوز نظامی به یمن، تخم ناامنی کشورش را برای سال‌ها و دهه‌های آینده کاشته است، اظهار داشت: عربستان بیش از ۱۰ هزار یمنی را کشته، میلیو‌ن‌ها نفر را آواره کرده، حدود نیم میلیون نفر را گرفتار بیماری‌های مسری کرده، حدود نیمی از ساختارهای تاسیسات غیرنظامی این کشور مثل بیمارستان‌ها و غیره را نابود کرده است. این مسیری نیست که امنیت برای سعودی به همراه داشته باشد. مسیر دیپلماسی باید از‌‌ همان روز اول در دستورکار عربستان قرار می‌گرفت تا با مذاکره، به یک راه‌حل صلح‌آمیز دست یابند.

عربستان بدون آمریکا، قادر به تجاوز به یمن نبود

موسویان با بیان اینکه یادتان نرود که یمن بعد از اینکه مورد حملات نظامی عربستان قرار گرفت، اقدام به مقابله به مثل کرد، تصریح کرد: تاکنون عربستان بییش از ۱۲۰ هزار سورتی حمله هوایی علیه یمن با حدود سه هزار عملیات سوخت‌گیری هوایی با حمایت ارتش آمریکا انجام داده است. ما باید صادق باشیم. این تنها عربستان نیست که مرتکب این جنایت شده است. آمریکا هم شریک است. عربستان بدون حمایت نظامی و اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا، قادر به تجاوز به یمن نبود.

سیاست‌های غلط آمریکا و عربستان را در حمله یمن باید مورد توجه قرار دهیم

او افزود: شما سرمقاله روزنامه نیویورک‌تایمز را خواندید که نوشته بود بدون حمایت نظامی آمریکا، عربستان در جنگ یمن زمین‌گیر شده بود. شما مقاله مجله فارن‌پالیسی آمریکا را خواندید که گفته بود تمام عملیات هوایی و سوخت‌گیری عربستان با هدایت ارتش آمریکا انجام می‌شود. ما باید سیاست‌های غلط آمریکا و عربستان را در حمله به فقیر‌ترین کشور جهان عرب را مورد توجه قرار دهیم.

حوثی‌ها حدود هزار سال بر یمن حکومت کرده‌اند

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد اینکه عربستان ایران را متهم به حمایت از حوثی‌ها می‌کند، چیست؟ خاطرنشان کرد: اغراق‌گویی‌های زیادی در مورد حمایت ایران از حوثی‌ها صورت می‌گیرد. آنهایی که تاریخ می‌دانند، از این واقعیت مطلع هستند که حوثی‌ها و زیدی‌ها حدود هزار سال بر یمن حکومت کرده‌اند لذا آن‌ها نه یک گروهک هستند و نه یک گروهک مزدور کشوری دیگر.

حوثی‌ها بعد از تجاوز به یمن متحد عربستان شدند و نه ایران

موسویان با بیان اینکه حوثی‌ها و زیدی‌ها بخشی از مردم یمن هستند، ابراز داشت: آن‌ها هزار سال بر یمن حکومت کردند تا اینکه اوایل دهه ۶۰، مصری‌ها با تجاوز نظامی آن‌ها را از قدرت کنار زدند. از آن زمان هم برای بازگشت به قدرت جنگیده‌اند. بعد از تجاوز مصر هم حوثی‌ها و زیدی‌ها متحد عربستان شدند و نه ایران.

عربستان با حمله نظامی به یمن، حوثی‌ها را به سمت ایران هل داد

او با بیان اینکه علی عبدالله صالح متحد عربستان و صدام بود و از تجاوز صدام به خاک ایران حمایت می‌کرد، عنوان کرد: حتی زیدی‌ها از نظر ایدئولوژیکی هم به سنی‌ها نزدیک‌تر هستند تا با شیعه دوازده امامی ایران. تنها زمانی حوثی‌ها به سمت ایران آمدند که عربستان به خاک یمن تجاوز کرد. در واقع، عربستان با حمله نظامی به یمن، متحد خود یعنی حوثی‌ها را به سمت ایران هل داد. در عین حال تامین امنیت عربستان و یمن هر دو مهم است و امنیت این دو کشور هم بر امنیت منطقه تاثیرگذار است و تنها راه‌حل این بحران هم دیپلماسی است و نه جنگ. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز