خبرگزاری کار ایران

زهرا شجاعی مطرح کرد:

روحانی همین مقدار حضور زنان در دولت را از ما نگیرد/ دولت‌اصلاحات سد حضور زنان در کابینه را شکست

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۵۹۳

نشست واکاوی ضرورت حضور زنان وزیر در کابینه دوازدهم به میزبانی کتابخانه ملی برگزاری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا شجاعی رییس مرکز مشارکت زنان در دوره اصلاحات در نشست واکاوی ضرورت‌های حضور وزیر زن در کابینه‌ دوازدهم که عصر امروز در کتابخانه ملی برگزاری شد، گفت: اینکه فارغ از هیاهوهای سیاسی نشستی را درباره فعالیت‌های زنان در عرصه سیاسی با سیر تاریخی و علمی بررسی می‌کنیم کار بسیار خوبی است.

قرآن به تحسین زنان حکومت‌گر پرداخته است

او ادامه داد: قبل از هر چیزی ابتدا نیازمند یکسری مباحث نظری هستیم؛ اینکه آیا در چارچوب مبانی نظری و دینی ما حکومت کردن زنان مشکل دارد یا خیر؟ اگر مشکل دارد دیگر نباید سمتش برویم. لازمه این مساله پرداخت به جایگاه زنان است.

این پژوهشگر مسائل زنان با بیان اینکه قرآن نه تنها زنان حکومت‌گر را توصیف کرده بلکه به تحسین آنان نیز پرداخته است، اظهار داشت: درباره نقش سیاسی زنان یعنی امارت و حکومت‌کردن زنان باید گفت برخی امارت را مثل قضاوت می‌دانند یعنی همان‌طور که قضاوت برای زنان جایز نیست، امارت زنان نیز را رد می‌کنند. آیا این در همه دوره‌ها جاری و ساری است یا با تغییر شرایط آن هم تغییر می‌کند؟

احزاب ایران چندان در پی کادرسازی نبوده‌اند

شجاعی ادامه داد: از طرفی باید دید سیاست را چگونه تعریف می‌کنیم. باید دید انگیزه و هدف زنان از فعالیت سیاسی چیست؟ آیا زنان قدرت را طعمه می‌بینند یا براساس تکلیف و مسایل ملی این کار را می‌کنند؟ باید به تبیین وضعیت موجود پرداخت و اینکه مدیریت‌های ما چگونه به زنان اختصاص داده و این چگونه سیر شده است. باید دید موانع کار چیست؛ از طرفی نباید گرفتار تسلسل شد. اینکه خانم‌ها تجربه ندارند پس کار هم نباید داشته باشند یا خانم‌ها کار ندارند پس چون تجربه ندارند. مساله دیگر اطاعت‌پذیری از زنان در سطوح مختلف است.

او یکی از موانع حضور زنان در قدرت را کمبود احزاب سیاسی در کشور دانست و تصریح کرد: کار یک حزب، کارسازی است. وقتی در این‌باره به فعالیت‌های احزاب دقیق‌تر نگاه می‌کنیم. متوجه می‌شویم احزاب ما چندان در پی کارسازی نبودند بلکه همه احزاب ما برای کسب قدرت فعال بودند.

دولتمردان مشارکت زنان را فقط برای آوردن پای صندوق‌های رای می‌خواهند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب متذکر شد: ما اگر در این حوزه نیروهایی را تربیت کنیم نتیجه کار خیلی به نفع  ما خواهد بود. دنبال قدرت رفتن چیز بدی نیست. ما قدرت را می‌خواهیم تا بتوانیم به جامعه کمک کنیم. کسب قدرت هم سازوکاری لازم دارد. وقتی حزب قوی وجود نداشته باشد کسب قدرت هم با مشکل مواجه خواهد شد. دولتمردان ما تنها مشارکت توده‌ای زنان را فقط برای آوردن پای صندوق‌های رای می‌خواهند.

سد حضور زنان در عرصه سیاسی در دولت اصلاحات شکسته شد

شجاعی درباره تشکیل شورای زنان بعد از پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: در سال 1367 شورای فرهنگی زنان که اولین نهاد مربوط به زنان بود، تشکیل شد اما در سطح دفتر امور زنان باقی ماند. در سال 1376 که دولت اصلاحات بر سرکار آمد از آقای خاتمی درخواست کردم که جزو کابینه باشم و ایشان هم پذیرفتند. این بسیار به من کمک کرد تا در جریان امور کشور قرار بگیریم و برای اولین بار سد حضور زنان در عرصه سیاسی شکسته شد. این امر نتایجی مثل رشد 63 درصدی مدیریت زنان در دوره اصلاحات بود

هیچ برنامه مشخصی در دولت احمدی‌نژاد درباره زنان وجود نداشت

او با بیان اینکه هیچ برنامه مشخصی در دولت احمدی‌نژاد درباره زنان وجود نداشت، ابراز داشت: در دولت دهم، وزیر بهداشت یک زن انتخاب شد. دلیل این انتخابشان را این‌گونه مطرح کردند که چون خانم‌ها به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند که به آقایان نمی‌توانند مطرح کنند. این اصلا در شان زنان نیست. در همین دوره در یک مدت کوتاهی سه بار رییس امور زنان عوض شد و اشخاصی بی‌ارتباط با امور زنان به ریاستش انتخاب شدند. ما باید قبل از هر چیز شایستگی و تخصص را در نظر بگیریم.

روحانی همین مقدار حضور زنان در معاونت ریاست‌حمهوری را از ما نگیرد

رییس مرکز مشارکت زنان در دولت اصلاحات افزود: در دوره اعتدال، خوشبختانه تعداد معاونان زن به سه معاون ارتقا پیدا کرد. ما می‌دانیم موانع و مشکلاتی برای رییس‌جمهور وجود دارد. ما از همین جا به آقای رییس جمهور اعلام می‌کنیم که آقای رییس جمهور ما مشکلات و محدودیت‌های شما را درک می کنیم اما همین مقداری که راضی هستیم را دیگر از ما نگیرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز