خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

گرفتار سیاست‌های دولت آمریکا نمی‌شویم/ سپاه و نیروی قدس تقویت می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۰۷۷

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه با بیان اینکه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران حرکتی کاملاً خصمانه و دشمنانه است، تاکید کرد: هدف اصلی آنها از بین بردن برجام است تا بتوانند فشارهای بیشتری را بر ایران وارد کنند.

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به اینکه امضای قانون تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا کاملاً مورد انتظار بود، گفت: طبیعی بود وی قانونی را که کنگره آمریکا تقریبا با اجماع تصویب کرده است، امضا می‌کند.

تلقی امریکا قدرتمندتر شدن ایران در پی برجام است

او در تشریح این موضوع اظهار داشت: دلیل آن به تلقی‌ای که در واشنگتن نسبت به موضوع برجام و ایران وجود دارد، برمی‌گردد و آن تلقی که هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان در آن شریک هستند، این است که ایران در پی برجام قدرتمندتر شده و به وسیله آن قدرت زیادی پیدا کرده و رفتار کشورمان از نظر آنها در منطقه و در مقابل آمریکا تغییر نکرده است و همچنان به سیاست‌های ضد سلطه خود ادامه می‌دهد.

تصور عمومی در واشنگتن بازگرداندن وضعیت قبلی است

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: بنابراین تصور عمومی در واشنگتن بر این است که باید این وضعیت برگردد و دوباره ایران را در فشار قرار دهند اما برجام مانع بزرگی در مقابل آنان برای برگرداندن دوباره تحریم‌های نفتی و بقیه تحریم‌های سنگین قبلی است.

امریکا امیدوار به خروج ایران از برجام است

عراقچی با بیان اینکه آنها به شیوه‌های جدیدی متوسل شدند و این قانون جدیدی که تهیه شده است اگرچه تحریم‌های گذشته را برنمی‌گرداند اما اشخاص بیشتری را در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد، تصریح کرد: با این کار سعی می‌کنند منافع ایران را در برجام به حداقل برساند و اجرای موفق آن را تحت تاثیر قرار دهند به گونه‌ای که امید دارند ایران خودش ترغیب شود تا از برجام خارج شود.

گرفتار سیاست‌های دولت آمریکا و ترامپ نمی‌شویم

او افزود: حتماً به گونه‌ای رفتار نخواهیم کرد که گرفتار سیاست‌های دولت آمریکا و ترامپ شویم و واکنش ما به این حرکت، بسیار هوشمندانه خواهد بود.

واکنش‌های حکیمانه‌ای در هیات نظارت بر اجرای برجام طراحی شد

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به جلسه روزهای قبل هیات عالی نظارت بر برجام خاطرنشان کرد: هیات نظارت بر اجرای برجام پریروز جلسه مفصلی داشت و همه ابعاد موضوع در آن بررسی و واکنش‌های بسیار حکیمانه‌ای طراحی شد که در ۱۶ بند توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

سابقه ایران در اجرای برجام کاملاً روشن است

عراقچی با اشاره به اینکه سابقه ایران در اجرای برجام کاملاً روشن است، ابراز داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفت گزارش که در این مدت در طول اجرای برجام داده است، پایبندی ایران را تایید کرده و دولت جدید آمریکا هم در شش ماه گذشته چاره‌ای جز تایید این پایبندی و ادامه توقف تحریم‌های کنگره نداشته است.

امریکا برجام را نقض کرده است

او سیاست امریکا را تغییر این روند دانست و افزود: از دید ما نقض برجام اتفاق افتاده است و ما واکنش مناسب و متناسب را انجام خواهیم داد.

مصوبات هیات نظارت بر برجام طیف وسیعی از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد

او درباره واکنش هیات نظارت بر برجام به تحریم‌های جدید آمریکا بیان کرد: این هیات ۱۶ مورد را تصویب کرد که طیف وسیعی از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد و بر اساس آن، هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه اقداماتی را در واکنش به این اقدام آمریکا انجام خواهند داد.

مجلس پیش‌نویس اقدام علیه امریکا را نهایی خواهد کرد

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه ادامه داد: پس از امضای ترامپ قانون جدید تحریم‌ها علیه ایران از امروز وارد مرحله اجرا می‌شود بنابراین مجلس شواری اسلامی وارد نهایی کردن پیش‌نویسی که در همین زمینه تهیه کرده است، خواهد شد.

پیش‌نویس امریکا علیه امریکا کاملا محکم است

عراقچی با اشاره به اینکه اقدام مجلس شورای اسلامی نخستین اقدام است، یادآور شد: پیش‌نویسی که تهیه شده برای مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا کاملاً محکم است و نمایندگان در حال بررسی آن هستند و احتمالاً این پیش‌نویس محکم‌تر شود.

او افزود: این پیش‌نویس اقدامات تحریمی متقابل علیه آمریکا و اقدامات حمایتی از نیروهای مسلح و اتباع ایرانی را که بر اثر این تحریم‌های آمریکا دچار ضرر و زیان می‌شوند، در نظر گرفته است و قوه قضاییه را وارد میدان می‌کند تا در جهت حمایت از اتباع ایرانی وارد شود.

سپاه و نیروی قدس در پاسخ به تحریم جدید تقویت می‌شوند

معاون وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این پیش‌نویس تدابیری را برای تقویت نیروهای مسلح ما و نیروی قدس اندیشیده است، عنوان کرد: همان طوری که آنها سپاه و نیروی قدس ما را هدف گرفته‌اند، مجلس شواری اسلامی هم اقداماتی را برای تقویت این نیروها در نظر گرفته است.

عراقچی افزود: پس از تصویب این پیش‌نویس بقیه مصوبات هیات نظارت بر اجرای برجام عملی خواهد شد که برخی به وزارت امور خارجه مربوط می‌شود و شامل بعضی اقدامات سیاسی و حقوقی است، برخی هم به سازمان انرژی اتمی و برخی به نهادها و دستگاه‌های دیگر مربوط می‌شود.

بدون اتکا به میزان پایبندی طرف‌های مقابل به برجام را پایبند کرده‌ایم

او در پاسخ به این پرسش که واکنش بقیه طرف‌های برجام از جمله اروپایی‌ها چیست و آیا آنها تا آخر پای تعهدات خود خواهند ایستاد؟ گفت: از ابتدای اجرایی شدن برجام طرحی که در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت بدون اتکا به میزان پایبندی طرف‌های مقابل بوده است.

برای هر شرایطی کاملاً آمادگی داریم

عراقچی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری برای هر شرایطی کاملاً آمادگی داریم، اظهار داشت: با این حال آنچه که اکنون به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی در مواضع رسمی مخالفت خود را با این قانون جدید آمریکا اعلام کرده‌اند.

او اضافه کرد: آنها مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه و فرامرزی آمریکا اعلام کردند و پیام‌های مختلفی فرستادند که به تعامل اقتصادی خود با ایران ادامه خواهند داد.

هدف تحریم‌های جدید امریکا ترساندن دنیا برای همکاری با ایران است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: هدف اصلی این قانون این است که بنگاه‌های اقتصادی را در سراسر دنیا از همکاری اقتصادی با ایران بترسانند و از آن جلوگیری کنند اما سیاستی که تاکنون از کشورهای اروپایی شاهد بودیم حرکت آنها در جهت عکس آن است.

روسیه، چین و اروپا با اقدام آمریکا در نقض برجام مخالف هستند

عراقچی افزود: امضای قرارداد شرکت توتال با ایران در حقیقت بخشی از پیامی است که اروپا به آمریکا می‌دهد که در هر شرایطی تعامل اقتصادی خود را با ایران ادامه خواهد داد.

او با بیان اینکه شواهد مبتنی بر مخالفت روسیه، چین و اروپایی‌ها با این اقدام آمریکا و نقض برجام است، تصریح کرد: روی پایبندی طرف مقابل حساب نمی‌کنیم بلکه روی توانایی‌های خود حساب می‌کنیم و برای هر سناریویی آمادگی داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز