خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم تحلیف:

دولت دوازدهم می‌خواهد معتدل باشد؛ نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هر هیجانی برآشفته شود/ در مقابل تداوم بدعهدی‌های امریکا ساکت نمی‌نشینیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۸۴۱

رییس‌جمهور تاکید کرد: سال پیش در این روز ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید. نهظت مشروطیت ایران نخستین قیام خاورمیانه بود که پیروز شد و دو مفهوم حکومت قانون و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: ملت بزرگ و شریف ایران، میهمانان ارجمند، روسای جمهور، نخست‌وزیران، معاونان رییس‌جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای دوست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، روسای قوای مقننه و قضاییه، رییس و اعضای دفتر رهبری، یادگار امام و اعضای بیت امام و فرماندهان نیروهای مسلح و همه مسئولان کشوری و لشکری، خانم‌ها و آقایان؛ در آغاز سخن یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همه شهدای عزیز و جانبازان و آزادگان عزیز را گرامی می‌دارم و برابر عظمت آنان سر تعظیم فرود می‌آورم که عزت شرف امروز ما مدیون ایثار آن عزیزان است.

نهضت مشروطه نخستین قیام آسیا برای آزادی‌خواهی بود

او افزود: ایام ولادت ثامن‌الائمه را تبریک می‌گویم و از خدا می‌خواهم با توجهات حضرت ولیعصر و به برکت این ایام خجسته، دولت و ملت ما را مشمول برکات خود قرار دهد. امروز ۱۴ مرداد است؛ ۱۱۱ سال پیش در این روز ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید. 

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به سالروز صدور فرمان مشروطیت اظهار داشت: نهضت مشروطیت ایران نخستین قیام خاورمیانه بود که پیروز شد و دو مفهوم حکومت قانون و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد و نخستین قیام آسیا برای آزادی‌خواهی در این قاره کهن بود. از آن روزگار تا به امروز دقیقا یکصد و یازده سال می‌گذرد. در این فاصله برنامه انقلاب مشروطیت برای محدود کردن اقتدار پادشاهان ایرانی با فراز و نشیب فراوان روبرو گردید و در نهایت متأسفانه به انحراف کشیده شد. 

عالی‌ترین مقام‌های اجرایی با رای مستقیم شهروندان انتخاب می‌شوند

روحانی با بیان اینکه ملت ایران برای بر پا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون و اعتقادات خود فداکاری‌های فراوانی کرد و در ‌‌‌نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروز رسید، تصریح کرد: اکنون قریب به چهل سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن عزیز ما می‌گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود، از آن زمان تاکنون عالی‌ترین مقام‌های اجرایی با رای مستقیم تک تک شهروندان انتخاب می‌شوند. 

مردم با زبان رای خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند 

او با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبشهت خاطرنشان کرد: مردم آگاه و هوشیار ما با مشارکت کم‌نظیر خود بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را اعلام کردند. آنان با زبان رای خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند و با رای اعتماد مجدد معنادار خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که چهار سال در معرض آزمون و نقد ارزیابی همگان قرار داشت.

رای مردم را می‌توان در دایره خواسته‌های جامعه ایران دید 

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه از این پس ما باید پاسخگوی شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور، نظام و به دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند، ابراز داشت: رای مردم یک حادثه نبود بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود که می‌توان آن را در دامنه تغییرات و دایره خواسته‌های جامعه ایران دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن درآورد.

انجام تکالیف ریاست جمهوری بدون همراهی همه ارکان نظام میسر نیست

روحانی با بیان اینکه منتخب ملت باید به درستی بداند که از میانه چه خواسته و آرایی برآمده است و چه عهدی با مردم دارد، عنوان کرد: گرچه مسئولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است اما امروز من به عنوان رئیس‌جمهور ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی همه ارکان نظام و مردم میسر نخواهد بود.

صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم 

او با بیان اینکه این دولت می‌خواهد معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هرهیجانی برآشفته شود و بجنگد، ‌ یادآور شد: ما دولتی مصلح در سیاست داخلی و خارجی هستیم. ما دولتی مصلح هستیم؛ چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.  

رای ملت پشتوانه مجلس، سپاه و نیروهای مسلح ماست

رئیس جمهور ادامه داد: ما همیشه آماده دفاع از ملت هستیم اما دفاع را همیشه با سلاح ممکن نمی‌دانیم. ما پشتیبان نیروهای مسلح هستیم اما بزرگ‌ترین سلاح ما ملت ماست. ملتی که بیش از ۴۱ میلیون رای در صندوق دارد، در بن‌بست قرار نمی‌گیرد. این رای پشتوانه مجلس، سپاه و نیروهای مسلح ما نیز هست. 

در کشور ما حاکمیت دوگانه وجود ندارد

روحانی با تاکید بر اینکه در کشور ما حاکمیت دوگانه وجود ندارد، عنوان کرد: صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما. برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است. بی‌شک بدون پشتوانه و رای ملت و حمایت مقام معظم رهبری و حمایت مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب، برجام به فرجام نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت.

نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مصالح ملی هستیم

روحانی با بیان اینکه جهان بداند که هرگونه نقض تعهدات در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد، گفت: باید بپذیریم نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مصالح ملی هستیم و رو آوردن به تفاهم ملی ضرورتی تاریخی است. باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتی‌بان داریم و باید با قطب‌‌نمای خواست ملت و سربلندی تلاش کنیم.

مردم‌سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نیست

و با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و این نظام توفیقات دیگری نیز داشته است، اظهار داشت: توفیقاتی همانند استقلال کشور، امنیت بی‌نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی، نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقای موقعیت کشور در نظام بین‌المللی که نتیجه پیروی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است. 

حفظ دستاوردهای نظام منوط به توسعه در کشور است

رییس‌جمهور با بیان اینکه باید به هوش باشیم؛ حفظ این دستاورد‌ها و استمرار توفیقات کشور مستلزم برخورداری از اقتصاد قوی و پویا و تاثیرگذار در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی و تکنولوژیک در کشور است، تصریح کرد: در چهار دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زیرساخت‌ها انجام شده؛ در بسیاری مناطق محروم به طور قابل توجهی در استاندارد زندگی مردم تغییر ایجاد شده و در مقایسه با قبل از انقلاب فاصله غنی و ضعیف کاهش یافته است.

دولت یازدهم در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دستاورد داشته است

روحانی با بیان اینکه امروز سطح آموزش و بهداشت و درمان از استانداردهای مناسبی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا برخوردار است، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در ادامه دستاوردهای سال‌های پس از انقلاب نیز تحولات زیادی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی داشته که از آن جمله بازگشت ثبات اقتصادی به بازار‌های مختلف به ویژه ارز، کاهش تورم و تک رقمی کردن آن و رشد اقتصادی از رشد منفی به رشد کم‌سابقه و دستیابی به اشتعال سالانه بیش از ۶۰۰ هزار شغل بوده است. 

افزایش تولید نفت از دستاوردهای دولت یازدهم است

او اضافه کرد: دستاورد مهم دیگر ما افزایش تولید نفت تا سقف روزی یک میلیون بشکه است که به واسطه آن توانستیم سهم ایران در بازار جهانی را پس بگیریم. ما جهش خوبی در تولید گاز داشته‌ایم و توانستیم زنجیره ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی را کامل کنیم. 

 امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به پیشرفت‌های کشور در سال‌های اخیر ابراز داشت: در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی نیز گام‌های بزرگی در جهت حمایت از اقشار کم‌درآمد برداشته شده و با اجرای طرح بیمه همگانی، امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند، از سوی دیگر پس از اجرای طرح سلامت سهم پرداختی از سوی مردم در هزینه‌های درمانی، کاهش چشمگیری یافته است. 

تحول بسیار بزرگی در زیرساخت‌ها به وجود آمده است

روحانی با بیان اینکه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحول بسیار بزرگی در زیرساخت‌ها به وجود آمده است، عنوان کرد: این پیشرفت‌ها به گونه‌ای بوده است که دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و اطلاعات بهنگام از طریق فضای مجازی بیش از ۱۰ برابر شده که این دسترسی نقش مهمی در توسعه کسب و کارهای مرتبط نیز ایفا کرده است. 

دولت دوازدهم ادامه راه دولت یازدهم را در دستورکار خود قرار دارد

او با بیان اینکه دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی سند حقوق شهروندی تهیه و آن را به دستگاه‌های اجرایی کشور، ابلاغ کرد، یادآور شد: دولت دوازدهم نیز ادامه همین راه را در دستورکار خود قرار دارد. با وجود تمامی دستاوردهای با ارزش چهار دهه گذشته کشور، ما همچنان با مشکلات بزرگی مانند بیکاری جوانان، بحران آب و وضعیت آلودگی هوا مواجه‌ایم.

برنامه دولت دوازدهم همان شعار انتخابات است 

رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر همان شعار انتخابات یعنی آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است.

مسیر هشت ساله‌ای برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کرده‌ایم

روحانی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم بیان کرد: انجام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم آوردن برخی مقدمات است. ما از ابتدای دولت یازدهم یک مسیر هشت ساله را برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم و در چهار سال ابتدایی یعنی طی دولت یازدهم دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل کشور و ایجاد تعامل پایدار و بلندمدت با کشورهای دیگر را به عنوان پیش‌نیاز انجام اصلاحات هدف‌گذاری کردیم. 

دولت دست خود را برای اجرای برنامه‌هایش به سوی همه جریان‌ها دراز می‌کند

او با بیان اینکه دولت دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی تمام ارکان کشور و همه اقشار مردم و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند، گفت: امروز مردم شریف و صبورمان از ما انتظار دارند که نشان دهیم می‌توانیم علیرغم اختلاف‌نظرها حول تشخیص مسایل کشور و یافتن راه‌حل برای آنها همفکری کنیم و با سازوکارهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدایت رهبری معظم انقلاب به یک اتفاق نظر برای سیاست‌گذاری و اقدام دست یابیم و نشان دهیم که مسایل فرعی و جنجال‌های سیاسی ما را از مسایل اصلی کشور باز نمی‌دارد.

همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است

رییس‌جمهور ادامه داد: در گذشته با همراهی یکدیگر از مراحل سخت‌تری همچون موج ترور، جنگ، تحریم‌ها و فشارهای مستمر دشمنان خارجی عبور کرده‌ایم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.

خط مشی دولت دوازدهم همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است 

روحانی با بیان اینکه این دومین باری است که مراسم تحلیف در حضور میهمانان خارجی برگزار می‌گردد، اظهار داشت:  از حضور میهمانان خارجی در این مراسم قدردانی کرده و تأکید می‌کنم خط مشی این دولت همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است که در سخنان اخیر رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت.

عبور از تهدیدات جز با افزایش تماس‌ها و نهادینه کردن گفت‌وگو ممکن نیست

او با بیان اینکه تعامل سازنده با جهان، تعمیق پیوند‌ها با کشورهای همسایه و گسترش همکاری با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین‌المللی در گرو تحقق آن است، تصریح کرد: عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات دوران گذار کنونی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات و نهادینه کردن گفت‌وگو بین دولت‌ها و ملت‌ها امکان‌پذیر نیست. 

اقدامات مهمی در عرصه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در چهار سال گذشته در عرصه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته اقدامات مهم و قابل توجهی در عرصه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است. حل و فصل موضوع هسته‌ای و خروج پرونده هسته‌ای کشورمان از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و لغو تحریم‌ها یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم است. 

بدعهدی‌های امریکا غیرقابل قبول بودن امریکا را اثبات کرد

روحانی ادامه داد: اگرچه تاکنون گره‌های زیادی در اقتصاد کشور ر حوزه تحریمی گشوده شده است ولی بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تحقیر، غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به عنوان شریک یا حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدین دیرین آمریکا به اثبات رسانده است.

ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود

او با بیان اینکه به صراحت اعلام می‌کنم ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های امریکا ساکت نخواهیم نشست، ابراز داشت: ملت ایران اثبات کرده است احترام را با احترام و تحریم و تحقیر را با اقدام متقابل، ایستادگی و مقابله به مثل پاسخ خواهد داد.

می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما با نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم، اما به کهنه‌سواران اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد. این استثنا را به قاعده‌ای برای حل و فصل مسائل تبدیل کرد.

جهان بدعهدی امریکا را فراموش نخواهد کرد

روحانی با بیان اینکه می‌توان از این استثنا قاعده‌ای ساخت، عنوان کرد: کسانی که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد. آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره‌مندی از این عرصه برد – برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

امروز روزگار، رونمایی از مادر بمب‌ها نیست

او با بیان اینکه امروز روزگار، رونمایی از مادر بمب‌ها نیست، بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم، گفت: امروز روزگار رونمایی از مادر تحریم‌ها نیست، بیایید از مادر همکاری‌ها رونمایی کنیم؛ مذاکره‌ای بزرگ بر سر جهان جدیدی که در آن کشوری مانند ایران، برج بلند دمکراسی است؛ برجی که دست کم ۱۱۱ پله از ۱۱۱ سال پیش تاکنون دارد. 

ایران آماده همکاری براساس احترام متقابل و منافع مشترک است

رئیس‌جمهور اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران که اقتدار و پیشرفت خود را نه از قدرت‌های بزرگ یا ائتلاف‌های بین‌المللی بلکه از مردم خود می‌گیرد، آماده همکاری براساس احترام متقابل و منافع مشترک است.

ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است

 

روحانی خطاب به هیات کشورهای خارجی اظهار داشت: من به هیات‌ها و نمایندگانی که امروز مفتخر به میزبانی آن‌ها در کانون مردمسالاری ایران هستیم، اعلام می‌کنم دولت ایران برای همکاری با هر یک از کشورهای شما هیچ‌گونه محدودیتی ندارد. ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است. علقه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با همسایگان زمینه‌های مناسب را برای همگرایی منطقه‌ای را فراهم کرده است.

دست دوستی‌مان را به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم

او تاکید کرد: ما دست دوستی‌مان را به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم از طریق گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم جهت توسعه و آرامش منطقه‌ای گام برداریم.

قدرت‌های خارجی تنها به فکر منافع کوته‌بینانه خود هستند

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه قدرت‌های خارجی تنها به فکر منافع کوته‌بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار تسلیحات باعث بی‌ثباتی و تشنج بیشتر در منطقه شده‌اند، تصریح کرد: آنها تنها بذر اختلاف و دودستگی را می‌افشانند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.  

می‌خواهیم صدای اعتدال و گفت‌وگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم

روحانی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، با ثبات، پیشرفته و بهم پیوسته‌ است، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم صدای اعتدال، منطق و گفت‌وگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است، صدای افراط و نفرت و خشونت هرگز به گوش نرسد.

راه ریشه‌کن کردن تروریسم، اعتماد به مردم و کسب مشروعیت از صندوق رأی است

 

او اضافه کرد: امیدواریم پس از سال‌ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه‌کن کردن تروریسم، اعتماد به مردم و کسب مشروعیت از صندوق رأی از یکسو و همکاری فراگیر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از سوی دیگر است. 

حل بحران‌های منطقه‌ای جز با توقف جنگ و خشونت ممکن نیست

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در مبارزه با تروریسم ابراز داشت:‌‌ همانگونه که در چهار سال گذشته همواره گفته‌ایم، حل بحران‌های منطقه‌ای مثل بحران سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت، کمک‌رسانی فراگیر انسانی، مبارزه مشترک با افراط و ترور، مذاکره سوری – سوری و همچنین یمنی – یمنی و پذیرش رأی و نظر مردم این کشورها توسط همه فعالان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای امکان‌پذیر نیست و این دعوت اصلی ما از همه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به ابتکارات سیاسی برای پایان دادن به کشتار و آوارگی و نابودی زیرساخت‌های این دو کشور است.

همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست

روحانی خطاب به مسئولان عالی‌رتبه کشورهای حاضر در این مراسم بیان کرد: ایران امن و مردم‌سالار، با سرمایه‌های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان کمک خواهد کرد، امیدوارم این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسئولان عالی‌رتبه از سراسر جهان، آغازی دوباره برای گسترش هرچه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردمان ما و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز