خبرگزاری کار ایران

واشنگتن پست:

درصورت نابودی برجام از سوی ترامپ، واکنش ایران قابل پیش‌بینی نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۷۶۲

واشنگتن پست نوشت: اگر ترامپ نتواند با خودش برای تایید پایبندی ایران به برجام کنار بیاید باید دست کم تمام احتمالات تبدیل شدن این مساله به یک بحران دیپلماتیک را در نظر بگیرد و آن را تخفیف دهد.

به گزارش ایلنا روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی به رویکرد ترامپ در قبال ایران بدون از بین بردن توافق هسته‌ای پرداخته است. 

نویسنده این گزارش با بیان اینکه ترامپ تصمیم گرفته بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تایید کند، نوشت:  این تنها آغاز ماجراست. او تصمیماتی گرفته که روابط ایران و آمریکا و برجام را نابود خواهد کرد. با این حال او می‌تواند رویکردی را در پیش بگیرد که بر اساس توصیه‌های مشاور امنیت ملی‌اش می‌تواند رویکردی محافظه‌کارانه‌تر و پیچیده‌تر باشد. 

در این گزارش گفته شده: در داخل و خارج دولت فشارهایی برای اعلام اسناد نقض برجام بدون ایجاد یک بحران وارد شده است. بسیاری نگرانند که تحریک به فروپاشی برجام نه تنها خطرات را افزایش دهد بلکه منجر به تشدید نفوذ منطقه‌ای ایران شود

نویسنده با طرح این سوال که آیا تیم امنیت ملی ترامپ می‌تواند او را وادار کند که رویکرد میانه‌روتری در قبال توافق هسته‌ای بگیرد، نوشت: رکس تیلرسون اخیرا گفته بود توافق هسته‌ای نباید همه توجه دولت در خصوص ایران را به خود جلب کند. او در این کنفرانس خبری اذعان کرده بود که در مساله توافق هسته‌ای با رییس جمهور اختلاف نظر دارد. 

به گزارش واشنگتن پست جامعه اطلاعاتی بر این ادعاست است که نقض برجام توسط ایران بسیار اندک است و دلیلی برای خروج از برجام وجود ندارد اما رییس جمهور مدعی است ایران روح توافق هسته‌ای را نقض کرده است. 

یکی از مقامات آمریکا گفته: معلوم نیست چه اتفاقی در صورت عدم تایید پایبندی ایران خواهد افتاد. ترامپ ممکن است به توقف طرح تحریم‌های هسته‌ای ادامه دهد یا آن را متوقف کند و مجددا تحریم‌های هسته‌ای را فعال کند. کاخ سفید از واکنش ایران به تحریم‌های جدید اطلاع دقیقی ندارد. 

این گزارش نوشت:  کنگره می‌تواند تحریم‌های جدید را در صورتی که ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، بازگرداند. برای بسیاری از جمهوری خواهان داشتن مذاکرات مجدد با ایران جذاب است و برخی از آن‌ها با ترامپ در این خصوص که توافق هسته‌ای ارزش نگه داشتن ندارد موافقند. 

تام کوتن سناتور جمهوری‌خواه در این باره گفته من فکر نمی‌کنم برجام برای ما سودی داشته باشد در نتیجه فروپاشی آن مشکلی برای ما نیست. 

مایک پومپئو رییس سازمان سیا با تیلرسون و مک مستر در این خصوص که نفوذ منطقه‌ای ایران باید اولویت آمریکا باشد، موافق است. با این حال بر خلاف تیلرسون، پومپئو هرگز از تایید پایبندی ایران به برجام حمایت نکرده است. 

برخی بر این باورند که به محض اینکه ترامپ عدم پایبندی ایران را اعلام کند واکنش ایران قابل پیش‌بینی نیست.

واشنگتن پست نوشت: اگر ترامپ قصد داشته باشد که از توافق با ایران خارج شود هیچ کس جلودار او نیست. اما اگر اکثریت تیم امنیت ملی او با او مخالف باشند‌‌، همان اتفاقی خواهد افتاد که در مساله کوبا افتاد. کمترین تغییرات در سیاست‌های آمریکا در قبال کوبا رخ می‌دهد و بعد ترامپ اعلام می‌کند که توافق وحشتناک دوران اوباما را نابود کرده و به وعده‌هایش جامه عمل پوشانده است.  اگر ترامپ نتواند با خودش برای تایید پایبندی ایران به برجام کنار بیاید باید دست کم تمام احتمالات تبدیل شدن این مساله به یک بحران دیپلماتیک را در نظر بگیرد و آن را تخفیف دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز