خبرگزاری کار ایران

بازتاب حضور کم‌رنگ زنان کابینه در رسانه‌های خارجی؛

پرهیز روحانی از افزایش تنش با اصولگرایان/ آیا زنان را فقط برای صندوق‌های رای می‌خواهید؟

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۴۰۶

خبر تقدیم لیست اسامی وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی و جزییات این پیشنهاد مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا «سی ان ان» در گزارشی تحت عنوان «هیچ زنی در کابینه پیشنهادی روحانی نیست» نوشت: عدم حضور زنان در کابینه روحانی در حالی است که او با وعده‌های اصلاح‌طلبانه پیروز انتخابات شده است. 

در گزارش «سی ان ان» گفته شده: اگرچه انتصاب یک وزیر زن جزو وعده‌های روحانی در انتخابات بود اما فقدان حضور زنان قابل پیش بینی بود. در اولین دوره روحانی او چند معاون زن را که پست پایین‌تری نسبت به وزارت است منصوب کرد اما هنوز موفق نشده یکی از اعضای کابینه‌اش را از میان زنان انتخاب کند. 

این گزارش گفت: این در حالی است محمود احمدی‌نژاد، مرضیه وحید دستجردی را به عنوان وزیر بهداشت خود انتخاب کرد. 

محمدعلی شبانی سردبیر المانیتور  در یادداشتی نوشت: این امید وجود داشت که روحانی تابوی شکسته شده توسط احمدی‌نژاد را بار دیگر بازسازی نکند. روحانی رییس جمهوری عملگراست که مشتاق پل زدن میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بوده است. من فکر می‌کنم روحانی سعی دارد پیامی را به مخالفانش مخابره کند و آن اینکه این‌‌ همان ارزش‌هایی است که ما در آن مشترکیم.

«آژانس خبری فرانسه» نیز در گزارشی با اشاره به انتقادات موجود از کابینه روحانی به دلیل فقدان حضور زنان و جوانان نوشت: حسن روحانی روز گذشته اسامی وزرای پیشنهادی‌ خود را به مجلس داد و بلافاصله مورد انتقاد اصلاح‌طلبان برای فقدان حضور زنان و جوانان قرار گرفت. 

این پایگاه خبری به صحبت‌های شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رییس جمهور هم اشاره کرده و نوشت: عدم وجود زن در کابینه دولت دوازدهم نشان می‌دهد که هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم. 

فرزند مهدی کروبی نیز در توییتر خود در این رابطه نوشت: پیام مردم در دو انتخابات اخیر روشن بود واین پیام باید در کابینه بازتاب می‌داشت. چه طور می‌شود از برابری حرف زد در حالی که زنان و اقلیت‌ها نادیده گرفته می‌شوند.

«خبرگزاری فرانسه» توییت اسحاق جهانگیری در این باره را نیز بازتاب داد که گفته بود «باید به حق زنان و اقلیت‌ها و جوانان توجه کرد اما باید محدودیت‌های دولت را هم در نظر گرفت. »

از طرفی در گزارش خبرگزاری فرانسه به میانگین سنی کابینه نیز اشاره شده است. بر اساس این گزارش یکی از اتفاقات عجیب این کابینه حضور یک وزیر ۳۵ ساله است. اما حتی با وجود این انتخاب باز هم میانگین سنی کابینه ۵۸ سال است. 

این آژانس خبری به فقدان حضور اهل تسنن نیز اشاره کرده و نوشت: به گفته تحلیل‌گران، روحانی قصد دارد به فشار‌هایش برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود مدیریت اقتصادی ادامه دهد اما فقدان حضور زنان و اقلیت‌های دینی در کابینه انتقاد اصلاح‌طلبان را در پی داشته است. 

در این گزارش گفته شده جالب است که تنها وزیر زن بعد از انقلاب در دولت یک رییس‌جمهور اصولگرا یعنی محمود احمدی‌نژاد حضور داشته است. این در حالی است که اصلاح‌طلبان و زنان به واسطه شعارهای آزادی و برابری خواهانه روحانی از او حمایت کرده‌اند. 

«اسوشیتدپرس» نیز عدم حضور زنان در کابینه روحانی را مورد توجه قرار داد و در گزارشی تحت عنوان «بعد از وعده‌های جنسیتی روحانی در انتخابات؛ کابینه مردانه او مورد انتقاد قرار گرفت»، نوشت: حسن روحانی کابینه مردانه‌اش را به مجلس معرفی کرد و این مساله انتقاد حامیان حقوق زنان را در پی داشته و تردید‌ها را درباره احتمال عقب‌نشینی او از وعده‌های انتخاباتی‌اش برای جلوگیری از افزایش تنش با اصولگرایان افزایش داده است. 

بر اساس گزارش این خبرگزاری، روحانی ۱۷ مرد را برای کابینه جدید خود انتخاب کرده است. به گفته طیبه سیاووشی نماینده مجلس هم اکنون هم بسیاری از اعضای مجلس انتقادشان را به رییس جمهور اعلام کرده‌اند. این سوال بزرگی است« چرا بعد از همه این تلاش‌ها و کار سخت ما هیچ زنی را نباید در کابینه داشته باشیم؟»

«اسوشیتدپرس» نوشت: روحانی احتمالا سعی داشته از ایجاد تنش با اصولگرایان که با اهداف او در بازسازی اقتصادی هم مخالفند، جلوگیری کند. اصولگرایان بعد از انتخاب ترامپ در آمریکا قدرت بیشتری در ایران گرفته‌اند و خواستار عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای‌ هستند. 

تحت این فشار‌ها دستیابی به هدف رشد اقتصادی برای مردم عادی در حالی که تهدیدات آمریکا نیز روز به روز بیشتر می‌شود، روحانی را از پیگیری مطالبات فرهنگی و سیاسی مردم باز داشته است. 

ادنان طباطبایی کار‌شناس ایران در این باره گفته: تنها دلیل قابل قبول برای این انتخاب‌ها این است که روحانی سعی کرده از جنجال و تنش با اصولگرایان خودداری کند تا بتواند کارش را انجام دهد. افرادی که در کابینه انتخاب شده‌اند افراد شناخته‌شده‌ای نیستند. شخصیت‌های برجسته در بین این افراد به ندرت دیده می‌شود. 

بر اساس این گزارش زنان پیشرفت‌های کمی در دوره اول روحانی داشته‌اند. وزیر نفت اولین معاون زن را برای بخش پتروشیمی انتخاب کرد و چندی پیش نیز یک زن مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر شد. اما رییس‌جمهور کنونی موفق نشده مانند محمود احمدی‌نژاد یک زن را به عنوان وزیر کابینه خود انتخاب کند. 

«الی گرانمایه» کار‌شناس مسائل ایران در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در این باره به اسوشیتدپرس گفت: انتخاب زنان در کابینه اقدام جنجالی‌ای برای روحانی بوده است. شاید انتظارات در این باره بیش از حد بالا بوده است. 

طیبه سیاووشی نیز گفت که او انتظار دارد روحانی سه زن را به عنوان معاون خود انتخاب کند اما چنین اقدامی هیچ پیشرفتی در برابری جنسیتی ایجاد نخواهد کرد و در این پروسه سیاسی نیز اختلال ایجاد می‌کند. ما واقعا دلیل رییس جمهور را نمی‌دانیم. آیا زنان را فقط برای صندوق‌های رای می‌خواهید؟ این نا‌امید کننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز