خبرگزاری کار ایران

قاضی مقیسه خطاب به متهم پرونده:

همسرتان وکالت داد سه دانگ خانه‌ای که به نامش زدید را به بیت‌المال برگرداند/تا زنده هستید پول مردم را برگردانید

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۸۶۴

دوازدهیمن جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در پرونده فساد نفتی با حضور متهمان، وکلای آنها، نماینده دادستان، وکلای وزارت نفت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاضی مقیسه در دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با اعلام رسمیت جلسه از فلاح خواست تا در جایگاه قرار بگیرد، حاشیه نرود و فقط دفاع کند تا امروز جلسه تمام شود.

مقیسه افزود: البته وکلا هم خواستند که حرف بزنند اما اگر دفاعیات آن‌ها چیزی به جزحرف‌های موکلشان نیست لایحه بدهند که انشالله جلسه امروز را تمام کنیم.

متهم پرونده گفت: اینکه می گویند قصد ما کلاهبرداری از تامین اجتماعی بوده اشتباه است. گفته شده به دلیل وجود من، مرتضوی موافقت کرده که ۱۳۸ کشور را به زنجانی بفروشد که این موضوع هم درست نیست. مرتضوی گفته است آشنایی قبلی با زنجانی نداشته است و درباره زنجانی از معاون اقتصادی وزیر اطلاعات سوال می‌پرسد که ایشان در جلسه حضوری توانمندی زنجانی را تایید می‌کند و مرتضوی بعد از تایید معاون اقتصادی وزیر اطلاعات درخواست شرکت سورینت را به هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌دهد.

قاضی مقیسه در واکنش به اظهارات متهم پرونده گفت: اینجا مرتضوی گفت که فلاح نبوده است یا شما از خودتان می‌گویید. خودتان در وزارت اطلاعات ارزیابی کردید و یکی از اعضای این باند بودید. معاون اقتصادی وزیر وقت اطلاعات و مرتضوی را چه کسی به هم معرفی کرد. نتیجه تحقیقاتی که به او ارائه دادی چه بود؟ من می‌گویم فلاح اصل و همه چیز است.

متهم پرونده پاسخ داد: همه این اتفاقات قبل از ورود من به داستان تامین اجتماعی اتفاق افتاده است.

مقیسه پاسخ داد: اصلاً تصور می کنیم که قبل از شما باشد. شما این شرکت‌ها را شناسایی کردید، خریدید، چک ضمانت را گرفتید. آقای فلاح نباید اینها را کش داد. شما یک نامه‌ای به آقای مرتضوی نوشتید و در خواست کردید که یک فقره چک را تبدیل به پنج فقره چک کند. شما چهار فقره از این چک‌ها را بابت بدهی به شرکت نفت داده‌اید. در موضوع سازمان تامین اجتماعی کلاهبردی محقق شده است.

فلاح گفت: من این نامه را ننوشتم. بروید از آن شخص که این نامه را نوشته سوال کنید.

مقیسه پاسخ داد: این نامه را یکی از اعضای هیات مدیره سورینت که شما رئیس آن بودید نوشته است. شما چک‌ها را گرفته‌اید و به شرکت نفت داده‌اید. ۳۵۵ میلیارد ین ژاپن مبلغ کمی نیست. این پول متعلق به مردم یارانه‌بگیر و مستضعف است. پول پابرهنگان است که شما آن را خوردید و غارت کردید. شما با پول مملکت، طلبی که به شرکت نفت داشته‌اید را می‌خواستید پرداخت کنید.  دیگر کلاهبرداری بالاتر از این هم داریم.

رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خاطرنشان کرد: شما کار خود را دقیقاً انجام داده‌اید و بسیار حرفه‌ای بودید. مثلاً ۹۵ درصد مجموعه هتل‌های هما را  انتخاب کردید و خریدید. مردم مستضعف که اصلا نمی‌دانند هتل هما کجا هست. همچنین شما ۴۰ درصد شرکت رایتل، صددرصد شرکت لطیف، صددرصد شرکت رجاء، ۹۰ درصد پتروشیمی امیرکبیر و الغدیر، ۹۰ درصد شرکت سینا و همچنین سهامی از شرکت مس باهنر، سیمان فیروزکوه، کاشی الوند، بانک پارسیان، بیمه میهن را نیز کارشناسی و برای خرید انتخاب کرده‌اید.

مقیسه ادامه داد: شما چک را به شرکت نفت داده‌اید و بیت‌المال را غارت کرده‌اید.

فلاح‌هروی گفت: شما می‌گویید که من سخنرانی نکنم،‌ آن وقت...

قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: سخنرانی نیست، مدارک را دارم می‌خوانم.

فلاح گفت: هرکه این نامه‌ها را نوشته بیاید و پاسخ دهد.

مقیسه گفت: آنقدر دستتان باز بوده که هرکاری خواستید کردید. الان هم برایتان مهم نیست. شما چک‌ها را گرفتید آقای فلاح.

فلاح پاسخ داد: من به تقاضای زنجانی چک‌ها را گرفتم.

مقیسه پرسید: شما چه کاره بودید که این چک‌ها را گرفتید. اصلا نمی‌خواهید بگویید چه کاره بودید. انشاالله تا ابد در سینه‌تان باقی بماند. من به شما می‌گویم تا زنده هستید اموال ملت را برگردانید.

مقیسه ادامه داد: دست‌خط شما موجود است که درخواست کردید یک فقره چک تبدیل به 5 فقره چک شود. شما همگام و همراه زنجانی بودید. در این نامه‌ای که وجود دارد حرفی از هماهنگی بین زنجانی و مرتضوی وجود ندارد.

فلاح گفت: من طبق هماهنگی‌هایی که انجام داده بودم کار کردم.

مقیسه گفت: شرکت‌ها را چه کسی کارشناسی کرد.

فلاح گفت: من باید سوددهی آنها را بررسی می‌کردم. هتل‌های هما در همان زمان هم زیان‌ده بود. زنجانی مرا در همه اقدامات خود همراه می‌کرد. دادستان در رابطه با جرم کلاهبرداری من گفته است که باید مشخص شود که این چک‌ها پاس شده است یا نه که اگر وصول نشده باشد کلاهبرداری محقق نشده.

نجفی نماینده تامین اجتماعی واکنش نشان داد و گفت: در آن مقطع من از بازپرس پرونده چنین درخواستی کردم اما طبق ماده یک قانون مبارزه با اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری این عمل آنها کلاهبرداری است.

نماینده تامین اجتماعی هم با توجه به قانون صدور چک گفت: قانونگذار پیش‌بینی کرده که این عمل جرم است و مصداق کلاهبرداری است.

حمید فلاح‌هروی ادامه داد: تایید معاون اقتصادی وزیر وقت اطلاعات باعث امضای تفاهم‌نامه بین مرتضوی و زنجانی شد. زنجانی گزارش اقدامات خودرا به وی می‌داد و معاون اقتصادی وزیر وقت اطلاعات از ریز کارهای زنجانی خبر داشت.

قاضی مقیسه گفت: با این حرف‌ها چه چیزی را می‌خواهی ثابت کنی. حضور شما مشخص است، اعمال شما واضح است، از آن بگذرید.

فلاح گفت: دو خط مانده است، اجازه بدهید بخوانم.

قاضی مقیسه گفت: شما می‌خواهید اتلاف وقت کنید.

مهرشاد وکیل فلاح‌هروی گفت: امکان دارد تا ایشان نفسی تازه کند من کمی صحبت کنم؟

مقیسه پاسخ داد: روضه نمی‌خواند که بخواهد وسطش صلوات بفرستد.

فلاح گفت: نامه به مرتضوی را من ننوشتم.

قاضی مقیسه پاسخ داد: شما رئیس هیات مدیره آن شرکت هستید.

فلاح گفت: همه این کارها را زنجانی انجام داده.

مقیسه پاسخ داد: چک را شما گرفتید، شما کارشناسی کردید، شما چک‌ها را به شرکت نفت داده‌اید. آنقدر دستتان باز بود که هرکاری را می‌خواستید در این مملکت انجام می دادید. کسی بر شما نظارت نداشت. در آن زمان اسکورت هم داشتید.

فلاح گفت: چه داشتم؟

مقیسه گفت: قوه قضائیه جلوی شما را گرفت والا آن چک‌ را هم پاس می‌کردید. آنقدر قدرت داشتید که هر چیزی را که می‌خواستید می‌گرفتید و می‌بردید.

نماینده تامین اجتماعی گفت: ما از هلدینگ سورینت خواستیم که چک‌ها را به ما عودت دهد اما بابک زنجانی نامه نوشت  پولی که به شما دادیم را به ما برگردانید تا ما چک ضمانت را به شما بدهیم.

مقیسه واکنش نشان داد و گفت: دیگر کلاهبرداری بالاتر از این که پول نداده را طلب می‌کنید که چک ضمانت را بگیرید.

قاضی مقیسه افزود:  آقای فلاح پشت شما چه کسی بوده است که شما اینقدر آزادانه عمل می‌کردید الان هم با خیال راحت اینجا هستید و سرتان را بالا می گیرید و می گویید من این اتهامات را قبول ندارم؟ اگر به خدا و آخرت ایمان دارید بیایید و پولها را پس دهید. شما سه نفر تا زنده هستید پول مردم را برگردانید. خواسته من از شما این است که بیایید و پول ها را بدهید که شاید در حکم و مجازاتتان مؤثر باشد.

فلاح عنوان کرد: آقای قاضی شما فقط اظهارات زنجانی را مورد توجه قرار می دهید. لطفا از خود زنجانی درباره اظهاراتش سوال کنید. این موضوعات به من ربطی ندارد.

رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب گفت: شما اینقدر حریص بودید که نگذاشتید شب به فردا برسد و شبانه رفتید نزد مسئول وقت سازمان تامین اجتماعی که چک ها را تحویل بگیرید. چرا روز نرفتید؟ شما می ترسیدید که مرتضوی متوجه کلاهبردرای شود و چک را به شما ندهد لذا شبانه به سراغ چک‌ها رفتید. چرا نگذاشتید به فردا برسد. ترسیدید تامین اجتماعی در برود؟

فلاح پاسخ داد: من فقط به دستور زنجانی شبانه دنبال چک رفتم که البته راننده زنجانی مرا برد و آورد. مرتضوی هم آدم باهوش و زیرکی بود او کسی نیست که به این راحتی بشود سرش کلاه گذاشت چند سال قاضی بوده است.

قاضی مقیسه گفت: قضیه کلاهبرداری شما مثل روز روشن است. تا شب هم ما سند نشان دهیم شما می‌گویید قبول ندارم. لطفا از این مسئله بگذرید و ادامه دهید.

فلاح گفت: اینکه گفته شده من 30 درصد از سهام شرکت سورینت را داشته ام اصلا صحیح نیست بر اساس اظهارات زنجانی او صددرصد سهام شرکت‌ها را صاحب بوده است اما بر اساس قانون یک درصد از سهم شرکت به صورت امانی به رئیس هیئت مدیره تعلق می گرفته است و در سایر شرکت‌ها اصلا سمتی نداشته‌ام.

قاضی مقیسه گفت: براساس اسناد شما عضو هیئت مدیره همه شرکت‌های زنجانی بوده‌اید. شما رئیس شرکت هلدینگ سورینت، شرکت اصلی کلاهبرداری ازشرکت نفت و سازمان تامین اجتماعی بوده‌اید.

مقیسه از نجفی نماینده دادستان خواست تا نام شرکت‌هایی که فلاح در آنها سمت داشته را بخواند.

نجفی نماینده دادستان با قرائت نام چند شرکت که فلاح عضو هیت مدیره آنها بود، گفت: اقای فلاح شما رئیس هیئت مدیره شرکت سورینت قشم بوده‌اید. هلدینگ بزرگی است که آن شرکت‌ در رأس سایر شرکت‌ها است و به نوعی مدیریت تمام شرکتها را داشته است. شما در سورینت نایب رئیس هیئت مدیره بانک FIIB بوده‌اید. شما عضو هیئت مدیره هتل‌های سورینت بوده اید شما عضو هیئت مدیره هواپیمایی قشم و هواپیمایی آسمان بوده‌اید.

قاضی مقیسه گفت: شما قبول دارید که شریک و یار بابک زنجانی در همه کلاهبرداری‌ها بوده اید؟.

فلاح گفت: بابک زنجانی حدود 70 شرکت داشته است که من فقط در شش شرکت عضو هیئت مدیره بودم و به جز این 6 شرکت در هیچ جای دیگر اسم من وجود ندارد مدرکی ارایه دهید که من به جز قشم ایر در جایی دیگر در جلسات شرکت کرده باشم.

نجفی نماینده دادستان بیان کرد: برای کلاهبرداری‌های کلان همیشه چندین شرکت صوری وجود دارد که این شرکت‌ها به صورت ضربدری ضامن یکدیگر می شوند مانند پرونده مه‌افرید خسروی که ایشان هم حدودا 50 شرکت داشت . زنجانی هم از خلأ قانونی در ثبت شرکتها استفاده کرده است و با 100 هزار تومان شرکت ثبت می‌کرده است که اکثر این شرکت ها قایم به شخص است.

قاضی مقیسه افزود: اگر قبول ندارید که عضو همه شرکت‌ها بوده‌اید پس شرکت‌های صوری را برای چه ثبت کرده‌اید؛ لذا شما در قالب شرکت‌های صوری اقدام به کلاهبرداری کرده‌اید.

فلاح بیان کرد: خدا من را ببخشد اگر گناه می‌کنم و خدا شما را ببخشد اگر اشتباه می کنید.برای تعهد داشتن در هیئت مدیره باید سمت داشت. در سال 89 که من بودم اصلا بحث نفت و شرکت نفت و کلاهبرداری اینها مطرح نبوده است یک سند هم وجود ندارد که بگوید که من یک دستور داده باشم که یک خودکار بخرید. این موضوع نشان می دهد که بنده به جز آن شش شرکت در هیچ شرکتی نبودم.

او گفت: من عضو غیر موظف بودم و هیچ سمتی نداشته‌ام. به عنوان مثال شما می‌خواهید بروید حج و شما را می سپارند دست یک کاروان، آن کاروان یک مدیر ، یک سرپرست ، یک رابط و یک آشپز دارد بنابر این وظایف مدیر در آن کاروان به شما ربطی ندارد. شما نشان دهید که به جز شرکت قشم ایر من کجا سمت رسمی داشته‌ام.

فلاح افزود: من در دوران خدمت خود عضو هیئت مدیره 20 الی 30 شرکت بوده‌ام و می‌دانم که در هیچ شرکتی هیچ کاری را بدون مجوز هیئت مدیره نمی‌توان انجام داد و اینکه نماینده دادستان می‌گوید در شرکتی قایم به شخص است ناشی از ناآگاهی از قوانین شرکت داری است.

قاضی مقیسه گفت: بله درست است، اینجا بحث دلسوزی و نظارت بر کارهای شما مطرح نبوده است اما اگر در آنجا دست از پا خطا می‌کردید جلوی شما را قاطعانه می‌گرفتند آنجا شرکت خصوصی بود ولی شما بیت المال را غارت کردید.

قاضی مقیسه گفت: شما به نمایندگی از شرکت هلدینگ سورینت 138 شرکت خریداری کردید، 30 میلیارد تومان از اموال نفت اعم از ویلا، ماشین، آپارتمان و 15 میلیارد تومان پول نقد در اختیار شماست..همسر شما روز گذشته به بنده گفت که سه دنگ از خانه به نام من است و چون می‌دانم این اموال حرام است، الان وکالت می‌دهم که به بیت‌المال برگردد.

فلاح هروی گفت: اجازه دهید من دفاع کنم 3.5 سال منتظر دفاع بودم. آن خانه‌ای که می‌گویید متعلق به پرونده نفتی نیست. سند آن برای سال 88 است. طبق اظهارات بابک زنجانی وی بیان داشته که براساس گزارش پلیس آگاهی، ناکارآمدی فلاح هروی باعث شد که جابجایی ایشان در نظر گرفته شود و از مجموعه خارج شد، زنجانی اظهار داشته که فلاح هیچ نقشی جز خبرچینی و آوردن گروه مافیایی آقای فلانی نداشته است، حال سؤال اینجاست که دو نفر که شریک هم هستند آیا به این راحتی جدا می‌شوند، چرا در حساب‌های زنجانی من همیشه بدهکار بودم؟

قاضی مقیسه گفت: چرا به اظهارات دیگران اشاره می‌کنید؟ از خودتان صحبت کنید.

فلاح پاسخ داد: کل کیفرخواست بر اساس اظهارات است.

قاضی مقیسه گفت: اختلاف شما و زنجانی در تقسیم منافع آغاز شد و شما زنجانی را تهدید کردید که سه روز دیگر وی را به زندان می‌اندازید.

فلاح پاسخ داد: دروغ است. دروغ است. شما روحانی هستید باور نکنید، در 50 هزار صفحه یک کاغذ پیدا کرده‌اید و به همان استناد می‌کنید.

در ادامه قاضی مقیسه با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان تأمین اجتماعی گفت: این تفاهم‌نامه در تاریخ 27/9/91 فی‌مابین شرکت هلدینگ سورینت قشم به نمایندگی بابک زنجانی، مدیرعامل فلاح هروی، رئیس هئیت مدیره شرکت و سازمان تأمین اجتماعی و آقای منفرد و مدیرعامل شستا در محل سازمان تأمین اجتماعی با موضوع خرید تعدادی از شرکت‌های متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و شستا منعقد شد.

قاضی مقیسه گفت: شما یازده روز پس از تحریم و با علم به اینکه بابک زنجانی، بانک کنت و FIIB تحریم شده است به آقای منفرد گفتید که ما پول داریم و قرارداد را منعقد کردید. آیا این اقدام شراکت در کلاهبرداری و غارت اموال بیت‌المال نیست؟ از رختخواب بیدار شدید و این کارها را انجام دادید؟

فلاح پاسخ داد: من آن موقع خواب نبودم و کشیک بودم. براساس اعلام آقای زنجانی، منفرد و بانک مسکن به من گفته شد که برو چک‌ها را بگیر.شما فرمودید که بنده از رختخواب بلند شدم و این کارها را کردم من هم درجواب گفتم که کشیک بوده‌ام.

قاضی مقیسه گفت: شما عضو ISO نبوده‌اید؟ و در قرارداد اصلی نفت حضور نداشته‌اید؟!!که متهم پاسخ داد: عضو هیئت مدیره ISO نبودم، این یک دروغ محض است، تنها جایی که در نفت حضور داشتم، پمپ بنزین است که رفتم بنزین بزنم، شخصی به اسم آقای منفرد امضای من را جعل کرده است.

قاضی مقیسه گفت: آقای منفرد این مسئله را انکار کرده است اگر امضای شما جعل شده چرا شکایت نکردید؟

متهم پاسخ داد: در تاریخ 22/1/96 شکایت کرده‌ام.

وکیل فلاح اجازه خواست پاسخ دهد. او گفت:شکایت ما گم شده است نماینده دادستان در جریان است. .

قاضی در واکنش به اعتراض وکیل متهم گفت: آقای وکیل لطفا سکوت کن؛ اینقدر نگویید من وکیل هستم. دیگر اعتراض نکنید که شما را از جلسه بیرون نکنم. شما شوهر خواهر زنجانی هستی و فکر می‌کنی هر وقت بخواهی می‌توانی حرف بزنی.

فلاح گفت: آقای قاضی دو امضای من را با یکدیگر تطبیق دهید تا متوجه شوید که امضای من جعل شده است این امضای من را به هر کسی که نشان دهید متوجه می‌شود که آن جعلی است بنده در خصوص جعلی بودن امضای خود حتی اعتراض کرده ودرخواست کارشناسی کردم اما به آن توجهی نشد.

قاضی مقیسه بیان کرد: دارید دروغ می‌گویید که امضای من جعل شده است. چرا می گویید که ایمیل من ساختگی است.

فلاح گفت: به نظر من شما از جلسه خسته شده‌اید و مایل نیستید دفاعیات من را بشنوید.

قاضی مقیسه افزود: حرفهای شما در چارچوب نیست لطفا در موضوع حرف بزنید. من باید حواسم به همه جا باشد. یک جایی دست به ریش‌هایم می‌زنم یا عمامه‌ام را درست می‌کنم رسانه ها همان را پخش می‌کنند. خبرنگاران حواسشان هست..

فلاح عنوان کرد: بر اساس کار کارشناسی که توسط بازپرسی انجام شده است کل بدهی من 14 میلیارد و 800 میلیون تومان است و اگر موضوع خانه یا ویلا مطرح بود در آن جلسات بازپرسی مطرح می‌شد.

او افزود: بحث‌هایی که درباره روکش خودرو و ماساژور شد و رسانه ها روی آن مانوردادند همگی مربوط به بدهی من به زنجانی است.

قاضی مقیسه اظهار کرد: تمام این هزینه‌ها از پول نقد بوده است یعنی از پول مردم هزینه خود کرده‌اید. براساس اظهارات زنجانی شما 30 میلیارد و براساس تحقیقات 1000 میلیارد تومان بدهکار هستید.

فلاح گفت: آقای قاضی سوال من این است که روز صفر چه روزی است؟ داستان این است که در کیفرخواست من آمده است که در تاریخ 0/5/91 پول به حساب من منتقل شده است. این تاریخ به چه معنی است؟ موضوع این است که سندی که در کیفرخواست مورد اتکا قرار گرفته است مربوط به سال 88 ،‌89 و 90 است که ربطی به شرکت نفت ندارد. نمی شود که زنجانی بگوید که من فلان قدر به فلانی داده‌ام اما سند نداشته‌ باشد.

قاضی مقسیه گفت: شما کسی هستید که از سال 88 دست زنجانی را گرفتید و از این نهاد به آن دستگاه بردید. این موضوع ادامه داشت تا جایی که گفتید الان که کشور در تحریم است بهترین فرصت است که بیاییم ده محموله نفتی را بفروشیم و پول آن را پس ندهیم. در آن زمان افراد دیگری بودند که می‌توانستند به کشور کمک کنند اما به خاطر نفوذ شما به بابک زنجانی اعتماد شد که نهایتا پولها را غارت کرد.

فلاح در دفاع از خود اظهار کرد: اسناد نشان می‌دهد که من بابت خانه، ویلا و ... به زنجانی بدهکار هستم و این اموال در لیست بدهکاری من آمده است.

قاضی مقیسه گفت: ما می‌گوییم هدیه شما می گویید بدهی، ما می‌گوییم اموال بیت المال شما می گویید بدهکاری ، ما می‌گوییم بیا بدهیت را به شرکت نفت پس بده شما می گویید بدهکاری به زنجانی.

قاضی مقیسه ادامه داد: ما اینها را اموال بیت المال می‌دانیم و می گوییم که باید این اموال به بیت المال برگردد.

فلاح بیان کرد: من براساس اسناد 14 میلیارد به زنجانی بدهکار هستم. اگر کسی به کسی بدهکار است و طرف طلب خود را نگرفته است چه ربطی به شرکت نفت دارد؟ من می‌گویم که تمام بحث ها مربوط به قبل از سال 91 است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز