خبرگزاری کار ایران

در تذکری مطرح شد؛

مفتح: عدم حضور وزیری در جلسه رای اعتماد توهین به مجلس نیست/ لاریجانی: منعی برای خروج وزرا از صحن وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۹۰۲

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در تذکری اعلام کرد که عدم حضور برخی از وزرا در جلسه رای اعتماد را نباید توهین به مجلس دانست چرا که بعضا همچنان دارای مسئولیت بوده و باید در جلساتی شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدمهدی مفتح در جریان نشست علنی امروز مجلس در تذکری با استناد به مواد ۲۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷ اعلام کرد: یکی از نمایندگان روز گذشته در تذکری نسبت به عدم حضور برخی وزرای پیشنهادی در صحن و حضور نامنظم بعضی از آنها انتقاد کرد و شما (لاریجانی) ضمن تایید تذکر تاکید کردید که وزرا باید به طور منظم در جلسات حاضر شوند.

او گفت: با این حال هرچه آیین‌نامه را بررسی کردم، این مسئله را نیافتم. چرا یک وزیر پیشنهادی که ممکن است تا زمان بررسی صلاحیت مسئولیت دیگری داشته باشد باید کار خود را رها کرده و در صحن حاضر شود و در غیر این صورت اهانت به مجلس برداشت می‌شود .

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به غیبت دقایق ابتدایی علی ربیعی در نخستین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی  و کابینه دوازدهم اعلام کرد: در یکی از جلسات ابتدا اعلام شد یکی از وزرای پیشنهادی در صحن نیست اما در ادامه مشخص شد که او در مسیر دچار تصادف شده است. سوال این است که چرا باید از چنین مسئله‌ای تلقی عدم توجه مجلس داشته باشیم و این در حالی است که همه این عزیزان تا پیش از کسب رای اعتماد نیز سمت‌ها و مسئولیت‌هایی داشته و در خدمت مردم هستند.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: البته اینکه اهانت به مجلس باشد درست نیست و من هم قبول داریم که احیاناً اگر وزیری به دلیل انجام کار یا ملاقاتی ضروری صحن را ترک کنند و دوباره بازگردد، اشکالی ندارد و اهانت به مجلس نیست.

او تاکید کرد: با این حال در آیین نامه الزام به حضور وزرای پیشنهادی در صحن وجود دارد و در بخش پایانی ماده ۲۰۶ آمده سوالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوطه داده خواهد شدو بنابراین اگر وزیر در صحن نباشد امکان ارائه سوالات وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین هم در زمان رای اعتماد به دولت و هم هنگامی که نمایندگان سوال دارند باید وزرا در صحن حضور داشته باشند.  چرا که در آیین‌نامه تصریح شده سوالات نمایندگان از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزرا داده شود و با توجه به عدم حضور رئیس جمهوری در صحن طبیعتاً باید خود وزرا در مجلس حاضر شوند.

لاریجانی در عین حال یادآور شد: با این همه اگر وزیری کاری فوری داشته باشد و به عنوان مثال آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه ملاقات خارجی داشته باشند می‌توانند صحن را ترک کرده و پس از انجام آن ملاقات به مجلس بازگردند و طبیعتاً منعی وجود ندارد اما اهانتی تلقی نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز