خبرگزاری کار ایران

در تذکری مطرح شد؛

ابطحی:‌ درباره امکان معرفی سرپرست برای وزرات علوم از شورای نگهبان استفساریه دریافت کنید/ لاریجانی: عدم معرفی هیات وزیران به طور کامل یک استثنا است

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۳۵۲

نماینده مردم خمینی‌شهر با تاکید بر اینکه رییس‌جمهوری باید هیات وزیران را به طور کامل معرفی می‌کرد خواستار استفساریه‌ای درباره معرفی سرپرست وزارت علوم شد که رییس‌مجلس نیز اعلام کرد که حتی می‌توان از شورای نگهبان نیز سوال کرد اما فی الحال باید خودمان تصمیم بگیریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا محمدجواد ابطحی در جریان نشست علنی امروز مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۸۷ قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت: صحبت‌های جناب عالی درباره اینکه دولت می‌تواند در شرایط اضطرار به جای معرفی وزیر سرپرست معرفی کند، قابل تامل است.

او با استناد به اصل ۱۳۵ قانون اساسی تاکید کرد: آنچه ذیل این اصل در مورد اینکه رئیس جمهوری می‌تواند برای وزارتخانه‌ای سرپرست معرفی کند، مطرح می‌شود مربوط به زمانی است که کابینه تشکیل شده باشد چرا که در این اصل آمده رئیس جمهوری می‌تواند به جای وزرایی که استیضاح شده یا مجلس به آنها رای اعتماد نداده، سرپرست معرفی کند.

این نماینده اصولگرای خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین با استناد به مواد ۲۰۴ و ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت:  این مواد تاکید بر هیات وزیران دارد و همچنین در اصل ۱۳۷ قانون اساسی نیز که مربوط به مسئولیت مشترک هیات وزیران است بر این مساله تاکید شده و علاوه بر این باید در نظر بگیریم هنگامی که قرار است به وزیر آموزش و پرورش رای بدهیم طبیعتا باید ترکیب کابینه را در نظر داشته باشیم و هنگامی که وزیر علوم معرفی نشده، چگونه می‌توانیم به وزیر آموزش و پرورش رای بدهیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری باید هیات وزیران را معرفی می‌کرد. ممکن بود حین معرفی یک نفر فوت کند یا تصادف کند که البته این استثنا است و نباید استثنا را قاعده قرار داد.

ابطحی خطاب به رئیس مجلس گفت: با این حساب راه و چاره این است که اگر جنابعالی بر نظرتان اصرار دارید لازم است استفساریه فوری از شورای نگهبان دریافت شود.

او همچنین به انتشار برخی حواشی در مورد وزیر پیشنهادی مخابرات در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: این افتخار است که کسی سرباز گمنام امام زمان باشد.

علی لاریجانی در واکنش به این تذکر اعلام کرد: درباره اینکه می‌گویید عدم معرفی هیات وزیران به طور کامل یک استثنا است باید بگویم که کاملا درست است اما باید ببینیم اگر این استثنا رخ داد چه کنیم.

او با اشاره به نطق رئیس جمهوری در روز نخست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی یادآور شد: آقای روحانی گفته‌اند که شب قبل  وزیری که انتخاب کردیم، استفعا داد. این استثنا است. همه وزرا که استعفا نمی‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سوال این است که نصاب «هیات وزیران» در قانون اساسی چیست. در قانون اساسی بر لزوم تشکیل «مجلس شورای اسلامی» تاکید شده است آیا منظور تمامی ۲۹۰ نماینده است یا اینکه نصابی وجود دارد. اگر در ترکیب هیات وزیران یک نفر غایب بود نمی‌توان به آ‌ن «هیات وزیران» اطلاق کرد. علی القاعده می‌توانیم بپذیریم.

لاریجانی در عین حال تصریح کرد: البته من مخالف نظر شما نیستم و حتی می‌توان از شورای نگهبان نیز سوال کرد اما فی الحال باید خودمان تصمیم بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز