خبرگزاری کار ایران

امیر رییسیان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

وظیفه خبرنگار صیانت از قانون اساسی است/ اشتباه خبرنگار لزوما مصداق بارز نشر اکاذیب نیست

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۳۹۸

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه وظیفه خبرنگار صیانت از قانون اساسی است و نباید اشتباه او را لزوما مصداق بارز نشر اکاذیب دانست، گفت: فلسفه وضع هیات منصفه در دادگاه مطبوعات حمایت از خبرنگار است.

امیر رییسیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در رابطه را مشکلات حقوقی بر سر راه خبرنگاری گفت: اگر بخواهیم نظام حقوقی حاکم بر ایران را در رابطه با وضعیت خبرنگاران بررسی کنیم با دو موضوع اصلی مواجه هستیم. وضع حقوق کاری و امنیت شغلی و دیگری حقوق و وظایف خبرنگاری و رسالت حرفه‌ای آنها است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: در قانون دسترسی آزاد اطلاعات برای دستگاه‌ها دولتی تکلیفی داریم که موظف و مکلف شدند اطلاعات مربوط به عموم را در اختیار شهروندان بگذارند. اما اکنون این تکلیف را خبرنگاران انجام می‌دهند. از طرف دیگر در قانون مطبوعات در ماده ۲ رسالت مطبوعات تعریف شده و کلی‌ترین چیزی هم که گفته شده است کمک به اجرای اهداف قانون اساسی است.

او بیان کرد:اصل سوم قانون اساسی تمام این جزییات را می‌گوید یعنی اگر بخواهیم از جز‌به‌کل نگاه کنیم می‌بینیم درواقع خبرنگار و رسانه وظیفه‌ای را که سازمان‌های دولتی باید انجام دهند، انجام می‌دهند.

فلسفه وضع هیات منصفه در دادگاه مطبوعات حمایت از خبرنگار است

رئیسیان تشریح کرد: اساسا فلسفه وضع هیات منصفه در دادگاه مطبوعات حمایت از خبرنگار است. خبرنگار و هر رسانه‌ای در معرض اشتباه است. اشتباه خبرنگار لزوما مصداق بارز نشر اکاذیب نیست چراکه نیت نشر اکاذیب نداشته است. این نیت را هیات منصفه تشخیص می‌دهد. برای همین هیات منصفه می‌گوید گناه‌کار است یا نه و اگر گناه‌کار است مستحق تخفیف است یا خیر.

او یادآورشد: گناه‌کار یک کلمه عرفی است پس هیات منصفه بر‌اساس عرف تشخیص می‌دهد سوء نیت وجود داشته یا نه. هیات منصفه مطبوعات در نظام حقویق ایران با هیات‌های منصفه در سایر کشورها مشابه نیست. هیات منصفه در آن کشورها مرکب از افراد عادی هستند که به صورت اتفاقی انتخاب شده باشند و هیچ یک نماینده‌ ارگانی نیستند.

این حقوقدان تاکید کرد: هیات منصفه باید نماینده شهروندان عادی باشد. این که هیات منصفه در ایران متشکل از اصناف باشد به این معنی است که یک سری از اصناف را نسبت به بقیه برتر  می‌دانیم و می‌گوییم مثلا یک تعمیر‌کار حق ندارد وجدان جامعه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز