خبرگزاری کار ایران

فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا مطرح کرد؛

پهپادهای ایرانی چالش ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس/ رفتارهای ایران غیرقابل پیش‌بینی است

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۳۵۶

یک فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس اعلام کرد که حضور پهپادهای ایران برای آنها ایجاد رعب و وحشت می‌کند؛ چرا که این احتمال وجود دارد که این پهپادها مسلح بوده و تهدیدی مستقیم علیه ناوهای آمریکایی به شمار بروند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «آسوشیتدپرس»، یک فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس مدعی شد که پهپادهای ایرانی که بر فراز خلیج‌فارس در پرواز هستند همیشه قواعد را دنبال نمی‌کنند و برخی مواقع از قواعد تخطی می‌کنند و این باعث ایجاد چالش می‌شود.

این خبرگزاری با اشاره به پرواز پهپادهای ایرانی در فاصله یک مایلی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس مدعی شد: این پهپادها مسلح نیستند؛ اما فرماندهان نیروی دریایی آمریکا حضور پهپادهای ایرانی را مایه نگرانی می‌دانند. ترس اصلی آنها این است که پهپادها مسلح بوده و تهدیدی مستقیم علیه امنیت ناوهای آمریکایی در یکی از استراتژیک‌ترین و اقتصادی‌ترین آب‌های بین‌المللی محسوب شوند.

«بیل بایرن» فرمانده نیروی دریایی آمریکا در ناو «نیمیتز» گفته: فعالیت پهپادهای ایرانی بحث‌های زیادی را برانگیخته و به منبع نگرانی فزاینده تبدیل شده است. 

او مدعی شده اگر یک پهپاد، روزی ناو او را تهدید کند، وی و کارکنانش باید پاسخ درخور را آماده کرده باشند. این اقدام‌ها شامل برقراری ارتباط رادیویی، سوت هشدار، آتش هشدار،  شلیک خطر و پرواز یک بالگرد نزدیک به پهپاد است.

در ادامه این گزارش آمده است: هنوز هیچ یک از فرماندهان ناوهای آمریکایی به این مرحله نرسیده‌اند اما پهپادها برای ناوبرهای آمریکا در خلیج فارس خطری جدی هستند. این ناوهای هواپیمابر آمریکایی نقش مهمی در عراق و سوریه بازی می‌کنند. هواپیماهایی که توسط این هواپیمابرها حمل می‌شوند، معمولا برای بمباران داعش و دیگر اهداف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. از ناو «نیمیتز» به تنهایی هواپیماهای متعددی برای ارسال  به ماموریت‌های مختلف علیه داعش ارسال شده و دست کم ۳۵۰ بمب را به مواضع مختلف در سوریه و عراق در ماه گذشته میلادی روانه کرده است. 

این خبرگزاری همچنین ادامه داد: ایران معمولا کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس را با چالش روبه‌رو می‌کند و معتقد است کل این آب‌ها، آب‌های سرزمینی ایران است. فرماندهان نیروی دریایی آمریکا می‌گویند اقدامات و رفتارهای ایران غیرقابل پیش‌بینی است.

آسوشیتدپرس نوشت: پنتاگون برای مقابله با این تهدیدها به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از شکست یا سرنگونی پهپادهاست. بر اساس گفته «بایرن» و «دیو کورتز» افسران ارشد ناو «نیمیتز»، پهپادهای ایرانی تقریبا هر روز بر فراز ناوهای هواپیمابر آمریکایی پرواز می‌کنند.

آنها مدعی هستند که خطر زیادی متوجه جنگنده‌های اف/ای-۱۸  است که از ماموریت‌هایشان در عراق و سوریه برمی‌گردند. این پهپادها اطراف این جنگنده‌ها پرواز می‌کنند. حتی اگر این پهپادهای ایرانی تنها برای آزار نیروهای آمریکایی هم تعبیه شده باشند، پرواز آنها در مسیر هواپیماهای آمریکایی خطر تصادف را به همراه دارد. 

در ادامه این گزارش آمده است:  فرماندهان زمانی که یکی از پهپادها پرواز می‌کند، اعلام کرده و سپس با دقت پاسخ‌های مقتضی را انتخاب می‌کنند و این شامل تماس رادیویی و هشدار است. 

«جوزف وتل» فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه روز سه‌شنبه از ناو «نیمیتز» بازدید کرد و مدعی شد در این زمان یک پهپاد بر فراز ناو در حرکت بوده است.

او گفته جلوگیری از پهپادها چالشی جدی است. پنتاگون به دنبال دستگاهی با فناوری پیشرفته‌تر است که بتواند مساله پهپادها را بهتر مدیریت کند. در دهه‌های گذشته سازمان مبارزه با تهدیدها که در سال ۲۰۰۶ برای مقابله با دستگاه‌های انفجاری که توسط شبه‌نظامیان در عراق و افغانستان برای کشتن نیروهای آمریکایی کار گذاشته می‌شد، تاسیس شده بود بیشتر درگیر جبهه‌های جنگ زمینی بوده است. اما این سازمان در حال حاضر بر مساله پهپادهای ایرانی متمرکز شده است. 

او جزییات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد ولی گفت: ظرفیت‌های سایبری آمریکا می‌تواند برای شکست پهپادهای ایرانی و شبکه هدایتی آنها مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

بایرن گفته ارتش در حال آموزش نیروهایی است که بتوانند به پهپادها پاسخ بدهند اما در حال حاضر آنها فرآیندهای عادی‌شان را دنبال می‌کنند. 

او گفته هنوز خودش مجبور نشده یکی از این پهپادها را سرنگون کند. بایرن نحوه پرواز یک هلیکوپتر از ناو نیمیتز را توضیح داده که چطور این بالگرد می‌تواند از عدم مسلح بودن پهپاد اطمینان کسب کند و گفته در این ماه نیمیتز بارها تلاش کرده با اپراتورهای این پهپادها صحبت کند.

او مدعی شد: بعضا آنها پاسخگو هستند و بعضی وقت‌ها نه. این مشابه تجربه نیروهای آمریکایی در برقراری ارتباط با قایق‌های پرسرعت ایرانی در خلیج فارس است که به نزدیکی ناوهای آمریکایی می‌آیند. 

بایرن مدعی است زمانی که ایرانی‌ها پاسخ ندهند این چالش به وجود می آید که آنها قصد ایجاد خطر دارند یا نه. این پهپادها اغلب در حال عکس‌برداری و نظارت بر ناوهای آمریکایی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز