خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه:

تلاش‌های مذبوحانه امریکایی‌ها نمی‌تواند بر آژانس تأثیر بگذارد

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۰۱۵

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در چارچوب تعهدات پیشین، همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری می‌کنیم و قطعا از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور نخواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی با تاکید بر این که تسلیم زیاده‌خواهی دولت‌های خاص نخواهیم شد، گفت: آژانس نیز با توجه به استقلالی که دارد و صیانتی که از جایگاه بین‌المللی خود باید داشته باشد، بعید است که به خواسته‌های غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه که دیگران ممکن است بر آنان تحمیل کنند، تن دهد.

اجازه‌ای را به دیگران برای ورود به حوزه‌های منع‌شده در تفاهمات برجام نمی‌دهیم

وی تأکید کرد: هیچ‌گونه اجازه‌ای را به دیگران برای ورود به حوزه‌های منع‌شده در تفاهمات برجام نمی‌دهیم و بازرسی‌های آژانس قطعاً در چارچوب سیاست‌های داخلی خودمان انجام خواهد شد. 

امریکایی‌ها نمی‌توانند خواسته‌هایشان را تحمیل کنند

رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر دفاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از استقلال و جایگاه این نهاد بین‌المللی در برابر خواسته‌های غیرمنطقی و غیرواقع بینانه آمریکا اظهار داشت: مطمئن هستیم که آنان نمی‌توانند خواسته‌هایشان را تحمیل کنند گرچه هشدارهای لازم را به آژانس داده و توصیه‌های لازم را کرده‌ایم و در آینده هم این رویه را ادامه خواهیم داد. 

چارچوب‌های حاکم بر برجام مشخص است 

قاسمی همچنین درباره اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن مذاکراتش با آمانو درباره فعالیت‌های هسته ای ایران تصریح کرد: ما اصطلاحی در وزارت خارجه داریم که می‌گوییم هیچ سفر ناموفقی نداریم او هم می‌تواند ادعا کند که سفر موفقی داشته است اما مسلماً چارچوب‌های حاکم بر برجام مشخص است که بر آن تفاهم کرده‌ایم و با تأیید سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای از آن حمایت شده است. 

بهترین همکاری‌ها را با آژانس داشته‌ایم 

وی افزود: چارچوب‌های کار با آژانس تغییرناپذیر است و ما بهترین همکاری‌ها را با این نهاد داشته‌ایم و آژانس نیز در بیانیه‌های متعدد مؤکداً اعلام کرده است که ایران پایبندی کاملی به برجام داشته و بهترین همکاری‌ها را با این نهاده کرده است. 

با درایت و هوشمندی نظام، بهانه از دست امریکا گرفته شده است

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه اضافه کرد: با توجه به مجموعه شرایط حاکم بر منطقه و جهان، آمریکا علاقه‌مند است با اتخاذ روش‌های قدیمی و بی‌حاصل، ایران را به سمت و سویی هدایت و ادعا کند که کشورمان با آژانس همکاری نداشته و برجام را نقض کرده است اما خوشبختانه با درایت و هوشمندی نظام، این بهانه و ابزار از دست آنان گرفته شده است. 

تلاش‌ها مذبوحانه امریکایی‌ها نمی‌تواند بر آژانس تأثیر بگذارند

قاسمی تأکید کرد: به همین علت می‌بینیم وقتی با روش‌های قبلی نتوانستند به اهدافشان برسند از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند و نماینده‌شان در سازمان ملل را به وین فرستادند تا بر مدیرکل آژانس تأثیر بگذارد اما با ویژگی‌هایی که ما از آژانس می‌شناسیم و کاری که این نهاد به عنوان کار حرفه‌ای و تخصصی باید انجام دهد و از جایگاه بین‌المللی‌اش دفاع کند این فشارها و تلاش‌ها مذبوحانه خواهد بود و نمی‌توانند بر آژانس تأثیر بگذارند. 

رصد ما ادامه دارد
وی ادامه داد: با این حال با خردمندی مسئولان و پیش‌بینی‌هایی که داشتیم قبل از سفر نماینده آمریکا به وین، وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی در نامه‌هایی به آقای آمانو، وی را آگاه کردند و هشدارهای لازم را در خصوص فشارها و اقداماتی که ممکن است از جانب برخی آمریکایی‌ها اعمال شود اطلاع‌رسانی شد و این رصد و دقت ما همچنان ادامه خواهد داشت. 

سعی می‌کنیم از برجام صیانت شود 

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: ما کاملاً سعی می‌کنیم که از برجام صیانت شود زیرا به هر حال تفاهمی چند جانبه است که باید به آن متعهد باشیم و دیگران نیز باید تعهداتشان را به دقت اجرا کنند. 

اعضای ۱+۵ با این سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و تک‌روانه آمریکا مقابله کنند

قاسمی خطاب به اعضای اروپایی ۱+۵ خاطرنشان کرد: لازم است که آنان با این نوع سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و تک‌روانه آمریکا مقابله کنند و اجازه ندهند که یک کشور بخواهد یک سویه در مسیر تضعیف برجام گام بردارد. 

جهانِ امروز با ۵ سال و ۱۰ سال پیش متفاوت است

وی با بیان اینکه جهانِ امروز، جهان متفاوتی است که حتی با ۵ سال و ۱۰ سال پیش متفاوت است، عنوان کرد: پیش از این شاید یک کشور می‌توانست سیاست‌های خود را در برخی مناطق جهان دیکته کند اما امروز اکنون دورانی که شاهد سیاست‌های کلاسیک رایج در قرون گذشته بودیم سپری شده است و مردم جهان در هر نقطه از عالم با توجه به اقتضائات عصر ارتباطات از دولت‌هایشان درباره نحوه هزینه‌کرد مالیات‌ها سوال می‌کنند که آیا در داخل کشورشان صرف شده است یا آن را صرف تسلیحات، کشتار دیگران و هرج و مرج کرده‌اند. 

کشورها دیگر نیازی به برادر بزرگتر ندارند 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: اکنون دیگر به نحوی نیست که یک کشور با حق یک رأی در سازمان ملل متحد بخواهد اقتدارگرایی و یکجانبه‌گرایی داشته باشد و سیاست‌های معمولاً غلط خود را دیکته کند و در نهایت کشورها دیگر نیازی به برادر بزرگتر ندارند و خودشان تصمیم می گیرند. 

تقلاهای آمریکا برای تخریب ذهنیت آژانس نابجاست

قاسمی افزود: در یک سال گذشته در منطقه خودمان، اروپا و دیگر مناطق جهان به خوبی می‌بینیم که مردم جهان با نقد سیاست دولت‌هایشان، طبق عملکرد دولت‌ها به آنان رأی می‌دهند یا نمی‌دهند. بر این اساس تلاش‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در سفر به وین و تقلایی که برای تخریب ذهنیت آژانس به عمل آورد یا خواهد آورد نابجا و هزینه بی‌جاست که می‌پردازند و جمهوری اسلامی ایران با خردمندی تمام، سیاست‌هایش را در قبال برجام ادامه خواهد داد و قطعاً در نقض آن پیشقدم نخواهد شد و سعی می‌کند که از آن صیانت کند. 

وی بار دیگر خطاب به دولت‌های اروپایی بیان کرد: اروپایی‌ها بیش از گذشته و با جدیت بیشتر در مقابل زیاده‌خواهی دولت آمریکا، بایستند زیرا اگر در این توافق چند جانبه بین‌المللی نتوانند در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کنند شاید فردا برای آنان هم دیر باشد و آنان هم باید بهای بیشتری پرداخت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز