خبرگزاری کار ایران

بهروز کمالوندی:

دشمنان می‌خواهند ایران‌هراسی کنند/ هدف برجام برداشتن موانع اقتصادی بود

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۰۵۲

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند ایران‌هراسی کنند و با این کار جلوی رشد اقتصادی کشورمان را بگیرند، تاکید کرد: کشوری که قدرت نظامی داشته باشد و اقتصاد خوبی نداشته باشد نمی‌تواند موفق باشد و یکی از موضوعات مهم همین بحث اقتصاد است.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی در مراسم روز کارمند که چهارم شهریور ماه سال جاری با حضور معاونان، مدیران و کارکنان این سازمان در سالن خوارزمی برگزار شد، گفت: ۳۷ سال انقلاب اسلامی ایران به دنبال این است که اهدافی را محقق کند که عمدتا در راستای اعتلای جمهوری اسلامی ایران است. این اعتلاء در جهت اقتدار باید به گسترش عدل در سراسر جهان کمک کند و این وظیفه ما شیعیان است. 

صرف قدرت نظامی به تنهایی نمی‌تواند اقتدار بین‌المللی ایجاد کند

وی افزود: این مهم مستلزم جمع‌آوری اسبابی است که اصطلاحاً در علم روابط بین‌الملل به آن منابع قدرت و اقتدار گفته می‌شود و در نگاه کلاسیک و استراتژیک است که بیشتر بها را به قدرت نظامی می‌دهند. در حالی که امروز صرف قدرت نظامی به تنهایی نمی‌تواند اقتدار بین‌المللی ایجاد کند؛ به همین دلیل در حوزه‌های دیگر از جمله تصویر‌سازی نیز باید تلاش زیادی شود؛ تصویری از کشور ساخته شود که مطابق واقعیت باشد در واقع تلاش دشمن در جهت ارایه تصویری مخدوش از کشور است. 

دشمنان می‌خواهند ایران‌هراسی کنند

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند ایران‌هراسی کنند و با این کار جلوی رشد اقتصادی کشورمان را بگیرند، اظهار داشت: کشوری که قدرت نظامی داشته باشد و اقتصاد خوبی نداشته باشد نمی‌تواند موفق باشد و یکی از موضوعات مهم همین بحث اقتصاد است.

کشور به لحاظ اقتصادی مشکلات بسیاری دارد 

کمالوندی ادامه داد: می‌دانیم کشور به لحاظ اقتصادی مشکلات بسیاری دارد اگر چه در مقایسه با مسیری که کشورهای قدرتمند دنیا رفته‌اند این مشکلات از جنس مشکلاتی است که قابل حل است به شرطی که برای آنها برنامه داشته باشیم. 

هدف برجام این بود که موانع اقتصادی برداشته شود 

وی با بیان اینکه در کشور ظرفیت و استعداد بالایی برای رشد اقتصادی وجود دارد که مردم در آن احساس آرامش کنند، تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی آن این است که در انزوا بوده و در این راستا برجام قدمی بود برای حداقل رساندن مشکلات اقتصادی. اینکه موفق است یا نه از نظر سیاسی هر کس می‌تواند متفاوت صحبت کند. در مجموع قرار است کشور شرایط نسبتاً آرامی پیدا کند. مبادلات تجاری‌اش با وجود برخی مشکلات به راحتی انجام شود، بخشی از  مشکلات حل شود و به سمت مسیری برود و فضایی ایجاد شود تا شرکت‌های بزرگ بتوانند وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند. هدف برجام این بود که موانع اقتصادی برداشته شود. 

ایران‌هراسی موجب عدم استفاده از میوه‌های رفع تحریم می‌شود 

معاون سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه ایران‌هراسی می‌تواند این فضا را ایجاد کند که نتوانیم از میوه‌های رفع تحریم استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که دشمنان تلاش‌های خود را انجام می‌دهند که با طرح موضوعاتی از قبیل تروریسم، حقوق بشر، مسائل منطقه و دسترسی به سایت‌های نظامی و... به ایران‌هراسی دامن بزنند. 

صداهایی که به ایران‌هراسی کمک می‌کند در جهت خدمت هم نیست

کمالوندی با بیان اینکه اگر در داخل کشور صداهایی که به حرکت ایران‌هراسی کمک کند به نظرم اگر نگوییم خیانت، قطعاً در جهت خدمت هم نیست، ابراز داشت: این رویکرد بازی کردن در زمین دشمن و دیگران است. چرا؟ چون استکبار تلاش می‌کند با ایران‌هراسی و ایجاد ابهام جوی ایجاد کند که سرمایه‌گذاران بالقوه وارد حوزه اقتصادی کشورمان نشوند لذا این نکته‌ای بسیار مهم است که اخبار و اطلاعات ارائه شده مبتنی بر واقعیت باشد. 

واردات اورانیوم خام کار استراتژیکی بود

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در یک نگاه اگر ببینیم در وضعیت فعلی مهم‌ترین موضوع برای ما در مذاکرات غنی‌سازی بود. بحمدالله غنی‌سازی در مسیر خود قرار گرفته و ادامه پیدا کرده است. ما ۱۱ تن مواد غنی‌شده داشتیم و توانستیم با تبادل آنها مقادیر زیادی مواد خام وارد کشور کنیم که این کار استراتژیک مهمی است. آیا این ظرفیت در کشور هست که بتواند این مواد را تولید کند؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یاداور شد: اگر به جای ۱۱ تن، ۳۰ یا ۵۰ یا ۱۰۰ تن می‌داشتیم چه تغییری در صنعت هسته‌ای ایجاد می‌شد؟ یک تغییر البته در صحنه سیاسی می‌توانست ایجاد کند و آن این بود که طرف مقابل نگران باشد از اینکه شما بر اساس محاسبه آنها مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای داشته باشید. در صورتی که قرار بود این نگرانی آنها رفع شده و از سویی غنی‌سازی نیز حفظ شود. 

هدف مقاله‌های دیوید آلبرایت محروم ساختن ایران از حق غنی‌سازی است

کمالوندی در ادامه سخنانش با اشاره به مقاله‌های اخیر‌ دیوید آلبرایت در سایت isis، با موضوعات مختلف با هدف محروم ساختن ایران از حق غنی‌سازی، عنوان کرد: در این مقاله‌ها آمده است که اگر نتوانسته‌ایم ایران را از داشتن غنی‌سازی منع کنیم؛ کشورهای منطقه را تحریک کنیم تا آنها بگویند هرچه که به ایران داده‌اید ما هم می‌خواهیم تا این زمینه در صحنه بین‌المللی فراهم شود که ایران از این حق محروم شود.

وی ادامه داد: این نیست که اینها هدف خود را فراموش کردند که غنی‌سازی در کشور ما نباشد؛ اگر آنها نتوانستند این حق را از ما بگیرند دلیل بر نخواستن آنها نیست. بلکه به دلیل وضعیت خوبی است که کشور در آن قرار دارد. لذا نتوانستند آمال خود را محقق سازند. البته نکته مهم این است که دستاوردهای تکنولوژی و فناوری را از طریق کار سیاسی حفظ کنیم. 

در هسته‌ای مسیر درستی را رفتیم

معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اعتقاد من این است که در هسته‌ای مسیر درستی رفتیم و این راه، راهی است که ما را به مقصد می‌رساند اما مواجه هستیم با اینکه عده‌ای غیر از این می‌گویند. مهم این است که در داخل صنعت با اعتقاد به اینکه مسیر درستی رفتیم بتوانیم کار را ادامه دهیم. در این زمینه لازم است فضای بین‌المللی را باز کنیم که بتوانیم به مواد اولیه دسترسی داشته باشیم. اگر این طور نباشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار سانتریفیوژ پیشرفته هم نصب کرده باشیم به نتیجه مطلوب نمی رسیم. درست مثل ماشینی خواهند بود که بنزین ندارد.  

سرمایه‌گذاری اصلی دشمنان ما روی اشتباهات ماست

کمالوندی ادامه داد: ما کشوری نیستیم که به لحاظ منابع اورانیوم غنی باشیم. تمام این موادی که در طول سال‌ها تولید کرده‌ایم به اندازه یکی از این محموله‌هایی نبوده که وارد کشور کرده‌ایم. سرمایه‌گذاری اصلی دشمنان ما روی اشتباهات ماست نه کارهای خودشان. 

ان‌شاءالله بتوانیم از گردنه ترامپیسم عبور کنیم

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به نقل قول ریاست سازمان گفت: ان‌شاءالله بتوانیم از گردنه ترامپیسم عبور کنیم همانگونه که تاکنون از بحران‌های مختلف عبور کرده‌ایم. امیدواریم کشور در جایگاهی قرار بگیرد که جزء ۸-۷ کشور بازیگر اصلی در دنیا باشیم. این دور از انتظار نیست و شدنی است. این موضوع باید باور تک‌تک افراد جامعه باشد و مسئولان باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

دولت برآمده از مردم است 

این مقام عالی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر این مسأله که دولت برآمده از مردم است، اظهار داشت: در دنیا کمتر دولت و مردمی پاک همچون دولت و مردم کشور ما وجود دارد؛ دولتمردان ما و حتی دولت‌های دوره‌های مختلف دولت‌های پاکی بوده و هستند و صرف نظر از مواردی انگشت‌شمار اگر مقایسه کنیم با بسیاری از دولت‌های سراسر دنیا که آلوده به فساد هستند و فساد برایشان عادی شده، دولت ما برآمده از مردم است و برای مردم کار کرده و برایشان ایجاد امید می‌کند. 

ناچاریم یک سری اطلاعات محرمانه را هم برای رفع سوءتفاهمات رسانه‌ای ارائه کنیم

کمالوندی در زمینه شفاف‌سازی و رفع برخی ابهامات و اهداف سوءرسانه‌ای تصریح کرد: قرار است در آینده نزدیک اصحاب رسانه را به سایت راکتور آب سنگین خنداب ببریم که واقعیت را خودشان ببینند. چاره‌ای نیست ناچاریم یک سری اطلاعات محرمانه را هم برای رفع سوءتفاهمات رسانه‌ای ارائه کنیم. به نظر می‌رسد شیوع این ابهامات کاری ناجوانمردانه و در مسیر اهداف دشمن است. چیزی که دشمن می‌خواهد این است که از همین مطالب غلط برخی رسانه‌ها استفاده کند و در فضای بین‌المللی بیاید و ورود شرکت‌های بین‌المللی را به کشور به تعویق بیندازد. اینها در جهت خدمت به کشور نیست.

وی تاکید کرد: ان‌شاءلله در روزهای آینده گزارشی از پیشرفت‌ها و تحولات و عملکرد سال ۱۳۹۵ ارائه خواهیم داد و این حتما مردم را خوشحال می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با یادآوری آیه شریفه «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» خاطرنشان کرد: مادامی که در مسیر الهی حرکت کرده و  با خداوند عهد و پیمان بسته‌ایم برای پیروزی بیمه الهی داریم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز