خبرگزاری کار ایران

جابری انصاری:

ششمین نشست روند آستانه هفته آخر شهریور برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۳۴۳

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه از برگزاری نشست آستانه در اواخر شهریورماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسین جابری انصاری پس از پایان دیدار خود با استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در جمع خبرنگاران گفت: گفت‌وگو با آقای دی‌میستورا در چارچوب رایزنی‌ها در کشورها و طرف‌های موثر در روند حل سیاسی بحران سوریه انجام شد.

نشست دوره ششم روند آستانه را در هفته آخر شهریور است

وی با بیان اینکه به زودی نشست دوره ششم روند آستانه را در هفته آخر شهریور خواهیم داشت، اظهار داشت: هنوز تاریخ دقیق مشخص نشده و در آخرین مرحله رایزنی‌ها بین سه کشور ضامن (ایران، روسیه و ترکیه) هستیم. قاعدتا در این بازه زمانی که عرض کردم این اجلاس برگزار خواهد شد. همین طور نشست آتی ژنو هم در ماه اکتبر در پیش است. 

رایزنی‌ها با دی میستورا برای مقدمه‌سازی برای نشست آستانه بود

مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور سوریه با بیان اینکه این رایزنی‌ها با دی میستورا برای مقدمه‌سازی برای نشست آستانه انجام شد، تصریح کرد: در چند هفته گذشته دیدارهایی را از مسکو و آنکارا و دو شریک روند آستانه داشتم و گفت‌وگوهای جدی و موثری را درباره روند مذاکرات و ترتیبات امنیتی در سوریه در مناطق کاهش تنش که در آستانه چهار در مورد آن توافق کردیم، انجام دادیم. 

اختلافات درخصوص مناطق کاهش تنش در ادلب در نشست تهران حل شد

جابری انصاری با اشاره به نشست کارشناسی تهران خاطرنشان کرد: بعد از این سفر نشست کارشناسی تهران برگزار شد که بر اساس نتایج و جمع‌بندی که در سفر به آنکارا و مسکو با شرکای ما در روند آستانه کسب شده بود، نشست موفقی بود و تقریبا بخش عمده مشکلات و اختلافاتی که در رابطه با ترتیبات امنیتی مناطق کاهش تنش و به ویژه منطقه کاهش تنش شمال و ادلب وجود داشت، در چارچوب نشست کارشناسی تهران حل شد.

وی با بیان اینکه اینها به اضافه مجموعه رایزنی‌هایی است که با سازمان ملل و دی‌میستورا و البته هیات کارشناسی سازمان ملل در نشست تهران به عنوان عضو ناظر حضور داشت و مذاکرات دوجانبه‌ای با سه کشور ضامن داشتند، ابراز داشت: تلاش ما این است که از طریق رایزنی هم با شرکای آستانه و هم با طرف‌های بین‌‌المللی به ویژه سازمان ملل که باید براساس مسئولیت‌های میثاق سازمان ملل در زمینه ایجاد صلح و ثبات در سوریه عمل کند و مقدمات موفقیت محتوایی و هرچه بیشتر اجلاس آستانه شش و اجلاس آتی ژنو برای اینکه هر چه زودتر امکان پایان دادن به بحران سوریه و پایان خشونت‌ها و درگیری‌ها و توقف کشتار مردم و صدماتی که به مردم سوریه وارد می‌شود، فراهم کند. 

درخصوص وضعیت فوعه و کفریا گفت‌وگو شد

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوهای مفید و موثری با دی‌میستورا درباره آخرین وضعیت توافقات شرکای آستانه و اجلاس پیش‌رو در آستانه داشتیم، عنوان کرد: همینطور در خصوص افق آینده مذاکرات در ژنو و درباره بعد انسانی بحران سوریه و مناطقی که بیشترین نیاز را به کمک‌های انسانی دارند و همچنین دو منطقه فوعه و کفریا که هنوز اسفناک‌ترین نمونه‌های انسانی در دوران معاصر در چارچوب بحران سوریه است، گفت‌وگو کردیم.

بحران در فوعه و کفریا باید هرچه زودتر خاتمه یابد

جابری انصاری با بیان اینکه هرچه زودتر این مسئله باید خاتمه یابد، یادآور شد: بحران در آن مناطق هنوز وجود دارد. چند هزار نفر در آنجا گرفتار و در معرض خطر هستند و فاجعه انسانی هم یکی از موضوعاتی است که با دی‌میستورا گفت‌وگو کردیم.

سیاست ثابت ایران پایان دادن هرچه سریعتر به بحران‌های سوریه و منطقه است

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران به دنبال جایگزینی خود در منطقه در خلأ داعش است و برنامه ایران برای دوران پساداعش در منطقه، عنوان کرد: ایران از ابتدای بحران سوریه و بحران‌هایی که در منطقه ایجاد شد، سیاست ثابتش پایان دادن هرچه سریعتر به این بحران‌ها بوده و آنچه برای ایران اهمیت دارد خاتمه دادن به فجایع انسانی و فجایعی که تروریست‌ها به آن دامن می‌زنند و امواج تروریسم و افراط‌گرایی گسترده در منطقه و گشودن افق سیاسی برای کمک به طرف‌های درگیر برای خروج از وضعیت بحرانی و اعاده ثبات و امنیت در منطقه است. 

به دنبال گرفتن جای کسی نیستیم

مذاکره‌کننده ارشد ایران در نشست آستانه با بیان اینکه ما به دنبال گرفتن جای کسی نیستیم، گفت: معتقدیم ملت‌های منطقه صاحبان سرزمین‌های خودشان هستند و اداره کشور خودشان را برعهده خواهند داشت. مهمترین اصل در حل بحران سوریه رجوع به ملت سوریه برای تعیین سرنوشت آینده این کشور است.

جابری انصاری اضافه کرد: آنچه ما انجام می‌دهیم در تلاش جدی با شرکایمان به ویژه در روند آستانه و همینطور با سازمان ملل در گفت‌وگوها و همکاری‌های فشرده‌ای که داریم این است که کمک کنیم مقدمات این توافق و اعاده امنیت و ثبات در کنترل و مهار جدی جریان‌های مذاکرات فراهم شود.

مخالفت با مداخله خارجی را ادامه می‌دهیم 

وی با بیان اینکه آینده سوریه و منطقه را خود ملت‌های منطقه به ویژه در سوریه ملت سوریه تعیین خواهند کرد، اظهار داشت:‌هیچ بازیگر و کشوری برای ملت سوریه نمی‌تواند تعیین سرنوشت کند. این یکی از اصول اساسی که از ابتدای بحران سوریه بر آن تاکید داشتیم مخالفت با مداخله خارجی و تحمیل شرایط بر ملت سوریه بوده و در همین مسیر به سیاست خودمان ادامه خواهیم داد. 

یک جز اساسی راه حل سوریه، مهار موثر بحران، ناامنی و بی‌ثباتی است

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چقدر به راه حل در سوریه نزدیک شده‌ایم؟ تصریح کرد: بخش مهمی از تحولی که در یک سال و چند ماه‌ اخیر رخ داده، تحولات گسترده میدانی در مبارزه علیه تروریسم است. عملا به هر میزان که جریانات افراطی تروریستی در سوریه، عراق و کل منطقه در نتیجه تحولات میدانی مهار و کنترل شوند و مناطق تحت سیطره آنها کوچک‌تر شود، ما به راه حل نزدیک‌تر می شویم. به دلیل اینکه یک جز اساسی راه حل، مهار موثر بحران، ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد شده از سوی جریان‌های افراطی و تروریستی است.

تحولات میدانی در روزهای اخیر به خوبی پیش رفته است

جابری انصاری تاکید کرد: در کنار این طبیعتا باید افق سیاسی برای حل دیده شود و توافق و گفت‌وگوهای جدی بین طرف‌های درگیر در سوریه برای اینکه این دو هم را تکمیل کنند، انجام شود. خوشبختانه در روزهای گذشته جزء مربوط به تحولات میدانی به خوبی پیش رفته و ما تلاش می‌کنیم با توقف خشونت هرچه سریع‌تر زمینه خروج از بحران و اعاده ثبات و امنیت سوریه و رجوع به ملت سوریه به عنوان فیصله بخش و حکم این بحران فراهم شود.

وی در رابطه با این سوال که با دی میستورا درباره زمان نشست ژنو گفت‌وگو یا هماهنگی داشتید، خاطرنشان کرد: در این مورد با هم گفت‌وگو و هماهنگی نداشتیم. قاعدتا برای حل بحران‌هایی این چنین نمی‌توان تاریخ مشخصی را اعلام کرد.

در آستانه یک نقطه عطف قرار داریم

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه با پیشروی‌های گسترده در برابر جریان‌های افراطی و تروریستی در آستانه یک نقطه عطف قرار داریم، ابراز داشت: همانطور که در عراق با آزادی موصل و تلعفر عملا مناطق وجود جریان تروریستی داعش بسیار محدود شده، تحولات میدانی در سوریه در ماه‌های گذشته نیز عمده و اساسی بوده و به مهار جریان‌های تروریستی و افراطی و داعش کمک کرده است. 

جابری انصاری تاکید کرد: این پیشروی‌های میدانی که در مرزهای لبنان و سوریه رخ داده و ادامه این تحولات و حلقه‌های میدانی در عراق، سوریه و جنوب خاک لبنان که حلقه‌های به هم پیوسته‌ای است که یکی از مقدمات اساسی حل سیاسی بحران را فراهم می‌کند که آن مساله رویارویی موثر با تروریسم و مهار بحران تروریسم بود. ما عملا در آستانه یک نقطه عطف هستیم ولی اینکه تاریخ مشخصی را تعیین کنیم شاید خیلی دقت نداشته باشد. 

وی با بیان اینکه مهم این است که همه طرف‌های موثر در روند حل بحران سوریه به نقش اساسی و تعهدات خودشان در این زمینه عمل کنند، عنوان کرد: روند آستانه براساس یک مفهوم اساسی شکل گرفت که طرف‌های درگیر در صحنه سوریه در کنار هم قرار بگیرند و برای دستیابی به راه حلی برای سوریه تلاش کنند. 

وی اضافه کرد: پیشرفت در روند سیاسی به ویژه در آستانه و همینطور در ژنو در کنار تحولات گسترده میدانی علیه تروریسم، صحنه تحولات سوریه و منطقه را در روند مثبتی قرار داده و امیدواریم هر چه زودتر زمینه پایان فاجعه انسانی و اعاده ثبات و امنیت سوریه فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز