خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

نظر رئیس‌جمهور بر همه افراد ارحجیت دارد/ نباید در تیم اقتصادی دولت دنبال فرمانده بگردیم/ بی‌اطلاعی از دلیل تغییر پوشش ظاهری معاون حقوقی دولت

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۷۲۸

سخنگوی دولت گفت:‌ هفت هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است و ۳۵ درصد مطالبات کشاورزان باقی مانده که تلاش می‌کنیم در اسرع وقت آن را به کشاورزان پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت با گرامی داشتن یاد شهید رجایی و شهید باهنر گفت: جلسه امروز، نخستین جلسه بعد از رای قاطع مجلس به وزرای پیشنهادی دولت است و از نمایندگان فهیم نکته‌سنج و همراه با ملت تشکر می‌کنم که رای ۲۹ اردیبهشت را در رای به وزرای متبلور و تبیین کردند تا آقای رئیس‌جمهور بتوانند وعده‌هایی را که به مردم دادند، محقق کنند.

براساس ماموریت رئیس جمهور فعلا سخنگوی دولت هستم

وی درخصوص سخنگویی خود نیز اظهار داشت: من با شما خداحافظی کردم و فکر می‌کردم در حاشیه جلسات دولت یا جلسات سازمان برنامه و بودجه با شما خبرنگاران دیدار داشته باشم. در همین حد از من قبولی کنید، امر سخنگویی ارجاع ماموریتی از آقای رئیس‌جمهور است. این دستور و ماموریت به بنده ابلاغ شده تا به خدمت شما خبرنگاران شرفیاب و در سمت قبلی در نزد شما حاضر شوم.

هشت میلیون و ۷۸۰ هزار تن گندم تاکنون خریداری کرده‌ایم 

معاون رئیس‌جمهور درباره آخرین وضعیت گندم تصریح کرد: پیش‌بینی کردیم حدود ۱۱ میلیون تن گندم را از کشاورزان خریداری کنیم که تا شش شهریور ماه هشت میلیون و ۷۸۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان خریداری شده است.

هفت هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است

نوبخت ادامه داد: هفت هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان که ۶۵ درصد آن رقم است به کشاورزان پرداخت شده است و ۳۵ درصد مطالبات کشاورزان باقی مانده که تلاش می‌کنیم در اسرع وقت آن را به کشاورزان پرداخت شود.

وی درباره نوسازی ناوگان تاکسیرانی خاطرنشان کرد: ۵۴ هزار و ۴۵۶ دستگاه تاکسی تا تاریخ پنجم شهریور جایگزین شده است. تا تاکسی قبلی اسقاط نشده، تاکسی جدیدی هم تحویل نمی‌شود تا از بابت نوسازی مطمئن شویم.

سخنگوی دولت درباره رونق تولید و اشتغال در کشور ابراز داشت: قرار بود از طریق تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط کمک کنیم و بنگاه‌های بزرگ تامین مالی‌شان را از طریق بورس صورت بگیرد. تا ششم شهریور ماه، ۷۲۴ میلیارد تومان تسهیلات داده شده که شامل ۶۷۹ بنگاه است که فارغ ۱۷ هزار میلیارد قبلی است.

اجازه هیچ چیزی خارج از چارچوب برجام را به دیگران نمی‌دهیم

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره سفر نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل به وین و درخواست وی برای بازدید آژانس از اماکن نظامی بیان کرد: همکارانم در وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مسئول با صراحت اعلام نظر کردند. ما اجازه هیچ چیزی خارج از چارچوب برجام به ویژه اطلاعات نظامی را به دیگران نمی‌دهیم. این مسائل بیان آرزوهایشان است. ما از منافع و مصالح کشورمان دفاع می‌کنیم.

بودجه را حالت سنتی تغییر خواهیم داد

وی درباره توزیع بودجه یادآور شد: ما اصلاحات متعددی در سازمان برنامه و بودجه در دولت دوازدهم و همچنین بودجه سال ۹۷ که در حال تنظیم است، خواهیم داشت که بودجه‌ریزی را از حالت سنتی عوض خواهیم کرد. دستگاه‌ها ابتدا باید بگویند برنامه‌ و اهدافش چیست. براساس آن اهداف و برنامه بودجه دستگاه‌ها مشخص می‌شود. بنابراین بودجه‌ریزی بر مبنای صفر را خواهیم داشت. وقتی هم بودجه داده شد، دستگاه‌ها باید سه ماه به سه ماه گزارش کار بدهند تا بودجه بعدی را هم بدهیم. اگر قرار باشد بر اساس هزینه واحد تصویب شود و بر اساس نظارت و ارزیابی تخصیص داده شود، دیگر نمی‌شود بودجه را تصویب کرد. از طرفی تلاش می‌کنیم اختیارات واحدها و دستگاه‌های استانی را زیاد کنیم و بودجه را به آنها به صورت مستقیم بدهیم.

سفر رئیس‌جمهور به نیویورک قطعی نشده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد: هنوز این مساله قطعی نشده و وقتی رئیس‌جمهور نظر قطعی‌شان را اعلام کنند، طراحی سفر در هفته آخر شهریور صورت می‌گیرد.

هدف دولت کاهش واردات است

نوبخت درباره واردات کالاهای مشابه گفت: هدف دولت کاهش واردات به ویژه کالاهایی است که در داخل تولید می‌شود. باید واردات را از روش‌های تعرفه‌ای جدا کنیم. دولت برای استفاده از تولیدات داخلی و کاهش واردات مصمم است. افزایش واردات با سیاست‌های دولت هماهنگ نیست زیرا با سیاست‌های ارزی دولت منطبق نیست. ما اگر می‌خواستیم گندم از خارج بخریم، شاید هر کیلو ۹۰۰ تومان می‌شد ولی ما الان هر کیلو ۱۳۰۰ گندم را خریداری می‌کردیم. ما حاضریم گران‌تر از خارج گندم را از کشاورزان خودمان بخریم ولی از خارج چیزی را خریداری نکنیم.

توضیحات نوبخت درباره ستاد هماهنگی‌های اقتصادی دولت

وی درباره ایجاد نهادهای موازی در مدیریت اقتصادی دولت اظهار داشت: در دولت یازدهم به غیر از آنکه هر دستگاه اقتصادی شرح وظیفه خود را دارد، بخاطر شرایط خاص اقتصادی کشور ستادی با مسئولیت رئیس جمهور تشکیل شد که در آن ستاد، معاون اول به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی نیز حضور دارد. وزارت امور اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و مشاوران اقتصادی رئیس جمهور هم شرکت می‌کنند. نهاوندیان نیز که مسئولیت دفتر رئیس‌جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را برعهده داشتند، در این ستاد شرکت می‌کردند.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: اگر تصمیم مهمی که می‌تواند آثار اقتصادی داشته باشد وجود داشته باشد مانند اصلاح نظام بانکی، تصمیم نهایی در ستاد اقتصادی دولت مطرح می‌شود و موافقان و مخالفان و همه اعضا نظراتشان را بیان می‌کنند و در پایان موضوع جمع‌بندی می‌شود. در این جمع، آقای نیلی به عنوان دستیار ویژه تعیین شد که قبلا نیز مشاور اقتصادی رئیس جمهور حضور داشتند. معاون اقتصادی نیز قبلا در این جلسات حضور داشتند. اقتصاد منطق خاص خود را دارد و ما نیز باید آن اساس عمل کنیم.

به دنبال فرمانده نگردیم

نوبخت با بیان اینکه نظر رئیس‌جمهور بر همه افراد ارحجیت دارد، تصریح کرد: بهتر است به دنبال فرمانده نگردیم و نگوییم چه کسی فرمانده است. همه نهادها وظیفه خاص خود را دارند و در راستای نظرات دولت و آقای رئیس جمهور عمل می‌کنند.

وی افزود: ما همه دارای بینش هستیم و براساس نظرات خود عمل می‌کنیم. نباید فکر کنیم تعدد افراد موجب چند دستگی و چند فرماندهی در مسئولیت‌های اقتصادی می‌شود.

سخنگوی دولت درباره تعیین معاون اجرایی دولت ابراز بی‌خبری کرد.

کاهش قدرت پول ملی به نفع ما نیست

نوبخت در پاسخ به سوال ایلنا، درباره تلاش بانک مرکزی برای یکسان‌سازی قیمت ارز و اینکه  آیا سیاست‌های موجب خروج از رکود بدون افزایش تورم خواهد شد، گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز از سیاست‌های دولت است و در این باره در دولت یازدهم نیز اقداماتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: با این وجود، برخی فکر می‌کنند یکسان‌سازی قیمت ارز موجب افزایش قیمت ارز می‌شود و تقاضا هم بالا می‌رود و همین موجب گرانی قیمت ارز می‌شود. کاهش قدرت پول ملی به نفع ما نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در دیداری هم که با مقام معظم رهبری داشتیم، مطالبه رهبری افزایش قدرت پول ملی بود. ما در این چارچوب دو سیاست داریم؛ در بخشی از قسمت‌ها باید تورم را مهار کنیم بنابراین نباید سیاست‌مان انبساطی باشد ولی در بخشی از سیاست‌ها برای افزایش تولید و ایجاد رونق باید سیاست‌ها انبساطی باشد. ما برحسب مورد عمل خواهیم کرد با این وجود باید شاهد یک تعادل در بازار پولی کشور باشیم.

نیروهای امنیتی از خانه کروبی خارج شده‌اند

نوبخت درخصوص آخرین وضعیت حصر و خواسته‌های حجت الاسلام کروبی ابراز داشت: درباره خروج نیروهای امنیتی وزیر اطلاعات گفتند این اتفاق رخ داده است و نیروها خارج شده‌اند. درباره تشکیل دادگاه این موضوع برعهده قوه قضاییه است. موضوعات خوبی نیز در شورایعالی امنیت ملی مطرح شده است که امیدواریم به نتیجه برسد. البته این مسائل باید از سوی شورای عالی امنیت بیان شود.

در ادامه خبرنگاری گفت که آقای اژه‌ای گفتند که خروج نیروها دروغ محض است که سخنگوی دولت بیان کرد: آقای وزیر اطلاعات از خروج نیروها سخن گفتند. ما را در میان دو روحانی شیخ و سید قرار ندهید.

نوبخت درباره فاینانس هشت میلیارد دلاری کره جنوبی برای بانک‌های ایرانی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ میلیارد اعتباری است که می‌تواند تا ۳۰ میلیارد دلار نیز می‌تواند افزایش یابد.

توضیحات سخنگوی دولت درباره کسری بودجه

وی درباره کسری بودجه دولت ابراز داشت: بودجه سال ۹۶ را با رقم ۳۱۹ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم که براساس این مبانی بود که فروش نفت ۵۰ دلار خواهد بود ولی مبنای ما ۳۰۹ میلیارد بود. گفتیم اگر بودجه ۵۰ تا ۵۵ دلار باشد ۱۰ هزار میلیارد برای طرح‌هایی چون مقابله با ریزگردها، آب و فاضلاب و ایجاد اشتغال خواهد بود. پیش بینی مان این بود که مانند سالهای گذشته ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم ولی مجلس بیان کرد شما به جای ۲۰ درصد ۳۰ درصد به صندوق واریز کنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: با این تصمیم ۱۶ هزار میلیارد درآمد و مبلغ در اختیار ما را کاهش داد ولی سقف بودجه ما ۲۷ هزار میلیارد افزایش داد و به ۳۴۶ هزار میلیارد افزایش تومان افزایش داد. در نهایت، آنچه اطمینان می‌دادیم و پیش بینی می‌کردیم رخ داد. متوسط فروش نفت ما ۴۷ دلار بوده است که ۳ دلار کمتر بوده است. ما مبنای عمل‌مان ۳۰۹ هزار میلیارد فارغ از آن ۱۰ میلیارد تومان بود. پس پیش بینی ما درست است و ما توان پرداخت چیزی را داریم که به خزانه وارد می‌شود. الان میزان مبلغ ۳۰۶ هزار میلیارد است.

نوبخت با بیان اینکه پرداخت حقوق بر مبنای ۲۳ روز به کارمندان وزارت دفاع اقدامی نادرست است، ابراز داشت: رسانه‌ای شدن این موضوع نادرست‌تر از سوی برخی افراد بود زیرا دولت نگاه ویژه‌ای به نیروهای مسلح دارد. ما حقوق و مزایای این عزیزان‌مان را بیش از صد در صد تخصیص دادیم. دولت در جهت تقویت بنیه دفاعی تلاش کرده است. البته کسانی که خواهان سربلندی نظام هستند از این موضوع خوشحال هستند و البته دشمنان ما نیز این مسئله ناراحت هستند. 

برنامه دولت دوازدهم تقویت بخش اطلاع‌رسانی دولت است

وی درباره آخرین تصمیم دولت برای تشکیل معاونت اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیز بیان کرد: همه علاقه‌مند هستند که دولت یک سیستم اطلاع‌رسانی قوی و توانمندی داشته باشد. از سویی، رسانه‌ها گسترش و توسعه یافته‌اند. ما شورای اطلاع‌رسانی دولت را داریم که یک حلقه از این زنجیره، سخنگویی دولت است که مواضع رسمی دولت و مصوبات هیات دولت را بیان می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: مسئولیت من در سازمان برنامه و بودجه و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی، به من برای مسئولیت سخنگویی دولت کمک می‌کند. شاید این مسئله موجب لطف آقای رئیس‌جمهور به من شده است. با این حال، برنامه دولت دوازدهم تقویت بخش اطلاع‌رسانی دولت است و به همین خاطر، شاید به یک معاونت یا نهاد خاصی فکر شده است. من اگر این مسئولیت را هم نداشته باشم، شاید راحت‌تر باشم ولی وقتی آقای رئیس جمهور این خواسته را از من دارند، من نمی‌توانم از آن مسئولیت شانه خالی کنم.

نوبخت یادآور شد: احساس می‌کنم فرصت کوتاهی برای خدمت به مردم و دولت به من واگذار شده است و امیدوارم از این فرصت برای خدمت به مردم استفاده کنم. با این حال، در این فکر هستیم که موضوع اطلاع‌رسانی را تقویت کرده و در مسئله ارتباطات یک هماهنگی ایجاد شود. با همه این توصیف هنوز معلوم نیست که بخش سخنگویی جزیی از این معاونت باشد. آقای رئیس جمهور نیز فرد زیرک و مطلع هستند و هرچه تصمیم بگیرند ما آن را اجرا خواهیم کرد.

حقوق بازنشستگان را دولت می‌دهد و نه صندوق‌های بازنشستگی 

وی درباره آخرین وضعیت بازنشستگان و عدم همسازن حقوق آنها عنوان کرد: دو صندوق مهم کشور یعنی صندوق بازنشستگی کشور و صندوق بازنشستگی لشکری، کسورات‌شان به هر دلیلی به شکلی بود که قادر به پرداخت حقوق بازنشستگان نیستند و همین موجب شد تا دولت علاوه بر پرداخت به شاغلان، به بازنشستگان نیز حقوق بدهد. بازنشسته محترم هرچند حقوق بیشتر می‌خواهد، حرفش درست است ولی این حقوق را باید صندوق‌های بازنشستگی خالی شده بدهد. آن هم در شرایطی که نفت ۴۷ دلار شده است و نه ۱۴۷ دلار. با این حال هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کنار گذاشته‌ایم. اینکه این رقم با خواست آن سازگار نیست، واقعا در توان ما نیست.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما باید بودجه پروژه‌های عمرانی را هم بدهیم. باید بدهی‌های پیمانکاران را هم بدهیم. ما ضمن احترام به بازنشستگان کشور و تلاش برای بهبود وضعیت آنها، توان‌مان در همین حد است. با این وجود، صندوق‌های بازنشستگی حدود ۱۱۰ درصد اعتبارشان تخصیص یافته است. یعنی ۱۰ درصد هم بیش از اعتبار به آنها پول پرداخت کرده‌ایم. این مسائل در حالی است که باید ۹۵۵ هزار شغل در سال ایجاد کرده و رشد کشور حدود هشت درصد باشد.

نوبخت با بیان اینکه توصیه ما به صندوق‌های بازنشستگی این است که واحدهای تولیدی خود را فعال کنند، گفت: توصیه ما این است که بجای فشار به دولت و سازمان برنامه و بودجه به این سمت و سو حرکت کنند.

رئیس جمهور و وزارت کشور عملکرد استانداران را ارزیابی می‌کنند 

وی درباره تغییر استانداران و مسئولان اجرایی استان‌ها نیز اظهار داشت: قطعا وزارت کشور و هم آقای روحانی ارزیابی‌هایی از عملکرد استانداران خواهان داشتند. اینکه استانداران نیز ترمیم شود، این مسئله طبیعی است که تغییراتی صورت بگیرد. از طرفی با توجه به آنکه قرار است کارهای بزرگی در کشور صورت بگیرد، می‌خواهیم اختیارات بیشتری مانند تخصیص بودجه از سازمان‌ها و ستادها به استان‌ها بدهیم.

بی‌اطلاعی از دلیل تغییر پوشش ظاهری معاون حقوقی دولت

نوبخت در مورد پروتکل خاص حضور در دولت با توجه به اینکه گفته می‌شود معاون حقوقی رئیس‌جمهور به دلیل پروتکل‌ها پوشش ظاهری خود را تغییر داده است، یادآور شد: در این مورد اطلاع خاصی ندارم.

 

اختلافات در مسیر حل شدن است

وی در پاسخ به سوالی درمورد آخرین پیگیری‌هایش برای حل اختلافات وزارت بهداشت و وزارت کار بیان کرد: بخشی از اختلافات به خاطر بیمه سلامت بود که در بودجه امسال برای این مسئله ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم و فارغ از آن ۵ هزار میلیارد تومان هم از طریق اوراق در پی تامین اعتبار هستیم. درشش ماهه اول امسال بیش از ۵ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: با این وجود هنوز یک اختلاف وجود داردآن درباره دفترچه بیمه تامین اجتماعی است کسانی که این دفترچه بیمه را دارند وقتی به بیمارستان‌ها می‌روند هنوز اختلافاتی دارند که ان‌شاالله این مسئله هم حل می‌شود.

وی یادآور شد: درطول راه وقتی به اینجا می آمدم به من گفتند برخی از وزرا از جمله وزیر کار درصدد ملاقات با بنده است که شاید بخشی از آن دیدار به خاطر حل این مسائل باشد.

موارد اتهامی اظهارنظر استانداران نسبت به حوزه عملکردشان است

معاون رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت پیگرد استانداران به اتهام تخلفات انتخاباتی عنوان کرد: موارد اتهامی به خاطر اظهارنظر استانداران نسبت به حوزه عملکردشان بوده است و گفته‌اند که این مسائل به نوعی تبلیغ دولت است. من هم سخنگوی دولت هستم و به بیان دستاوردها ونظرات دولت می‌پردازم. آقای رئیس جمهور هم برای تبلیغ خود به بیان دستاوردهای دولت می‌پردازد و این در حالی است که کاندیداتوری برای ریاست جمهوری نیازمند استعفا نیست.

او افزود: اظهارات استانداران تبلیغ یک فرد خاص نبوده بلکه آنها از طریق تبیین برنامه‌ها و دستاوردهای دولت بوده و به همین خاطر حقوقدانان نیز در این رابطه تامل داشته‌اند. برای برخی استانداران منع پیگرد صادر شده و نباید به خاطر این مسائل برای استاندارانمان پرونده ایجاد شود.

معاون رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت شکایت از ائمه سراسر کشور گفت: من اطلاعی در این باره ندارم. هرچند که در روز انتخابات که من هم در بین مردم بودم واژه‌هایی مانند خیانت بیان شد که قابل تامل بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز