خبرگزاری کار ایران

در تذکری مطرح شد؛

سلیمی:دریافت وام و کمک‌های بلاعوض از کشورهای خارجی باید با تصویب مجلس صورت بگیرد/ مطهری: مشخص نیست دولت این وام را از کره جنوبی دریافت می‌کند یا شرکت خصوصی

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۸۳۳

نماینده مردم محلات خواستار اطلاع مجلس از جزئیات دریافت وام از کشور کره جنوبی شد و گفت: دریافت وام‌ها از کشورهای خارجی با تصویب مجلس همراه شود و عدم نظارت مجلس بر این اقدامات مغایر اصل ۸۰ آیین‌نامه است.

به گزارش خبرنگار پاربلمانی ایلنا، علیرضا سلیمی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در اخطاری با اسناد به اصل ۸۰ آیین‌نامه داخلی اعلام کرد: دریافت وام و کمک‌های بلاعوض از کشورهای خارجی باید با تصویب مجلس صورت بگیرد و این در حالی است که گزارش‌های خوبی در روزهای اخیر داشتیم که قرار است وام‌هایی از سوی کشور کره‌جنوبی و برخی دیگر از کشورها دریافت شود.

او گفت: با این حال مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که دریافت چنین وام‌هایی با تصویب مجلس همراه شود و عدم نظارت مجلس بر این اقدامات مغایر اصل ۸۰ آیین‌نامه است.

نماینده اصولگرای محلات در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره نحوه اجرای برجام خاطرنشان کرد: در بند «و» ۱۵ مورد نقض برجام ازسوی آمریکا تشریح شده است و اقداماتی که می‌تواند مصداق نقض برجام باشد ذکر شده و علاوه بر آن در قانون اقدام متناسب نیز دولت موظف به رصد نحوه پایبندی طرفین مقابل نسبت به برجام است و موضوع توسعه سریع دانش و تاسیسات هسته‌ای نیز برعهده دولت قرار گرفته است. به طوری که باید ظرف دوسال ظرفیت غنی‌سازی کشور به ۱۹۰ هزار سو می‌رسید.

عضو فراکسیون نماینده ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فارغ از این مسائل در رابطه با بحث پول‌های آزاد شده نیز لازم بود گزارشی به مجلس ارائه شود تا مشخص شود چند درصد از این پول‌ها در صندوق توسعه ملی ذخیره شدند و چه مقدار از آن در دیگر بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علی مطهری که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر سلیمی اعلام کرد: در حال حاضر صورت مسئله بحث دریافت وام از کره‌جنوبی چندان روشن نیست که آیا دولت جمهوری اسلامی قرار است این وام را دریافت کند یا یک شرکت خصوصی ایرانی. همچنین معلوم نیست که آیا این وام از سوی دولت کره جنوبی اعطا خواهد شد یا یک شرکت خصوصی کره‌ای این مسئولیت را برعهده گرفته است. بنابراین باید ببینیم این قرارداد مصداق اصل ۸۰ هست یا خیر.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد بخش دیگری از این تذکر نماینده محلات گفت: شورای نظارت بر اجرای برجام به دستور رهبری تشکیل شده و همه مسئولان بلندپایه نیز در این شورا عضویت دارند و مسائل را رصد می‌کنند.

او ادامه داد: بنابراین اگر لازم باشد عکس العملی صورت بگیرد، مطابق ابلاغیه مواد ۹ ماده‌ای رهبری و مصوبات مجلس این اقدامات صورت می‌گیرد.

مطهری در پایان خاطرنشان کرد: با این حساب اینکه باید اقدامی سریع‌تر یا شدیدتر صورت بگیرد یا خیر، نظرات شخصی افراد است و ما به هیات نظارت در برجام اعتماد کامل داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز