خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم: /مشروح/

تحت فشار احزاب وزیری را انتخاب نکردم/ وزرای علوم و نیرو در هفته‌های اول مهر معرفی می‌شوند/ مشکل ما با عربستان بخاطر مداخله در یمن و حمایت از گروه‌های تروریستی است

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۰۲۵

رییس جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در دولت دوازدهم، به بیان برنامه‌ها و نقطه نظرات خود درباره مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم پس از مستقر شدن هیات وزیران دولت دوازدهم، شهادت امام محمد باقر را تسلیت گفت و اظهار داشت: پیشاپیش اعیاد پیش رو قربان و غدیر را تبریک می‌‌ویم و امیدوارم همه بتوانیم از روز پر فیض عرفه بهره ببریم و برای حاجیان خودمان که عازم صحرا عرفات هستند، دعا می‌کنیم.

وزرا با رای نمایندگان با روحیه بالاتری می‌توانند کار کنند

او با گرامی داشتن هفته دولت گفت: به شهیدان رجایی و باهنر که این ایام به مناسبت شهادت آنها به نام هفته دولت نامگذاری شده، احترام می‌گذاریم و برای همه مسئولان دولت دوازدهم آرزو می‌کنم خدمتگزار خوبی برای مردم عزیزمان باشیم.

رئیس دولت دوازدهم به انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه اشاره و تصریح کرد: در سایه آن حماسه بزرگ بود که دولت دوازدهم مشروعیت دارد و می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند. از نمایندگان مجلس به خاطر رای اعتماد بسیار بزرگی که به دولت دوازدهم دادند، تشکر می‌کنم چراکه رای آنها باعث شد وزرا و مسئولان دولت با روحیه بالاتری می‌توانند کار کنند.

با چهره‌های معروف سیاسی، جناح‌ها و احزاب درباره مشورت کردم

روحانی در پاسخ به این سوال که معیارهای انتخاب وزرا و تفاوت دولت دوازدهم با دولت یازدهم در چیست؟ خاطرنشان کرد: به طور طبیعی بعد از انتخابات ما رایزنی را برای تشکیل کابینه انجام دادیم. با همه چهره‌های معروف سیاسی، جناح‌ها و احزاب مشورت کردیم و همه آنها کمک کردند و پیشنهاداتی داشتند.

اعضای کابینه دوازدهم مستقیم یا غیرمستقیم با من کار کرده‌اند

او ادامه داد: بزرگترین فرق میان کابینه یازدهم و دوازدهم در این است که در کابینه دوازدهم با وزرا یا به‌طور مستقیم و یا به‌طور غیرمستقیم با آنها کار کردم و شناخت دقیق‌تری از انها دارم. نیمی از کابینه همان‌هایی هستند که سمت‌های خود را ادامه می دهند و  از مجلس رای اعتماد گرفتند. برخی از وزرا در دولت دوازدهم، معاونین وزرای سابق بودند مثل وزیر ارتباطات و آموزش و پرورش که قبلا معاونت وزیر را در همان وزارتخانه برعهده داشتند. برخی از آنها نیز معاون خودم بودند مثل معاون اجرایی رییس‌جمهور که به وزارت صنعت رفت یا بازرس دفتر رییس‌جمهور که وزیر دادگستری شد شخصا کار کردم و شناخت بیشتری دارم و آنها هم نظرات مرا دقیق تر می‌دانند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: چهار سال پیش که کار خود را آغاز کردیم با برخی از افراد تازه آشنا شده بودیم، از این فرصت استفاده کرده و از وزرایی که در دولت یازدهم با ما همراهی و همکاری کردند،‌ سپاسگزاری می‌کنم. آنها کارهای بسیار شایسته‌ای را در دولت یازدهم انجام دادند.

دولت دوازدهم را با مشورت و شناخت بیشتری آغاز کردیم

روحانی با تاکید بر اینکه کار در دولت دوازدهم را با مشورت و شناخت بیشتری آغاز کردیم، ابراز داشت: نیمی از کابینه که از دولت قبل با ما همراه هستند، به مسیر و راهی که باید برویم آشنا هستند چراکه بسیاری از برنامه‌های ما در این دولت تکمیل برنامه‌های دولت قبل است.

مشکلات ابتدای دولت یازدهم از بین رفته یا کاهش یافته‌ است

او با بیان اینکه امروز شرایط بهتری برای خدمت به مردم فراهم است، عنوان کرد: آغاز دولت یازدهم ما با مشکلات بسیاری عظیم و بزرگی روبرو بودیم. امروز آن مشکلات از بین رفته یا خیلی کاهش پیدا کرده است. ما در آن زمان با تورم، بیکاری و رشد منفی روبه‌‌رو بودیم و مردم سال‌ها با مذاکره هسته‌‌ای مواجه بودند و گروه‌هایی مذاکره می‌کردند و بعد دوباره قطعنامه جدیدی در شورای امنیت سازمان ملل علیه ما به تصویب می‌رسید. امروز دیگر آن نگرانی‌ها کم شده اما به معنای کاهش مشکلات و هموار شدن مسیر نیست اما ما با اراده قوی‌تر و شناخت بهتر مسیر را ادامه می‌دهیم و امروز بسیار امیدوارتر از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت هستم و ان‌شالله با حضور و کمک مردم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

به هیچ عنوان تحریم علیه ملت ایران برنمی‌نگردد

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه نوع مشکلات فرق کرده و برخی کوچکتر شده است، یادآور شد: در موضوع هسته‌ای زمانی که دولت را در اختیار گرفتیم، برنامه این بود که فروش نفت کاهش یابد و تحریم‌ها افزایش یابد. امروز تحریم‌ها شکسته شده است. به نظر من، بازگشت به تحریم‌ها علیه ملت ایران بازگشت‌ناپذیر است ولی به هیچ عنوان تحریم علیه ملت ایران برنمی‌نگردد.

نگاه جهان به ایران عوض شده است

او اضافه کرد: نگاه جهانیان به ایرانیان عوض شده است. ممکن است امریکایی‌ها تصور دیگری داشته باشند اما نگاه جهان به ایران عوض شده و بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم و مردم در اقتصاد، سیاست خارجی و داخلی امنیت بیشتری احساس می‌کنند. امنیت به معنای نظامی خیر بلکه به معنای عام امروز مردم ما احساس آرامش دارند.

رییس‌جمهور با اشاره به مشکلات زیست محیطی بیان کرد: برخی از مشکلات ما بیشتر شده است؛ مانند مشکل آب که روزبه‌روز با خشکسالی بیشتر می‌شود. ما برای این معضل باید فکری کنیم. مشکلات محیط زیستی ما کاهش پیدا کرده است اما اقدامات کافی نیست و ما باید فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم. مسیر برای ما روشن است و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مشکلات کمتر شود. امید و تجربه ما بیشتر شده است و مردم این را در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند.

جامعه نسبت به جوانان و بانوان حساسیت نشان می‌دهد

روحانی درباره جوانگرایی در کابینه گفت: بسیار خوشحالم که جامعه نسبت به جوانان و بانوان حساسیت نشان می‌دهد. جوانان نیروی عظیم ما در جامعه هستند. نیروی جوان می‌تواند تحول‌آفرین باشد و آنان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کشور هستند.

نگرانم چرا گردش نخبگان به طور سریع انجام نمی‌شود

او با بیان اینکه من نگرانم چرا گردش نخبگان به طور سریع انجام نمی‌شود، اظهار داشت: به همه وزرای خود دستور داده‌ام که باید دو نفر از جوانان را به عنوان معاون یا مشاور خود منصوب کنند. همچنین از وزرای دولت دوازدهم خواسته‌ام که از بانوان در سمت‌های معاونت و مشاوره استفاده کنند. باید زمینه را برای جوانگرایی فراهم کنیم.

از بانوان باید در سطوح مختلف مدیریت استفاده شود

رئیس شورای عالی اداری با بیان اینکه باید ظرفیت‌های مدیریتی در بخش‌های دولتی برای حضور زنان و جوانان آماده باشد، تصریح کرد: به وزرا و مسئولان دولتی ابلاغ کرده‌ام که حضور زنان و جوانان تا ۳۰ درصد در دولت افزایش پیدا کند. اعتقاد من بر این است از بانوان باید در سطوح مختلف مدیریت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استفاده شود.

روحانی با اشاره به انتخاب آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: خوشحالم که یک جوان به عنوان وزیر ارتباطات منصوب شده است و از مجلس برای دادن این رای تشکر می‌کنم. امیدوارم که عملکرد او راهگشا باشد تا به جوانان اعتماد بیشتری شود.

او درباره استفاده از زنان در کابینه ابراز داشت: این سه خانم قبلا در کابینه حضور داشته‌اند و در پست‌های مختلف انجام وظیفه کرده‌اند و امروز نیز در معاونت‌های جدید حضور دارند. وقتی می‌گویند دولت، منظور سه میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری آن است و به معنی ۳۰ نفر کابینه نیست بلکه بخش بزرگی است که امروز مشاهده می‌کنیم.

اصل بر شایسته‌سالاری است

رئیس جمهور یادآور شد: زنان به خوبی در اجتماع حضور پیدا کرده‌اند و مشاهده می‌کنید در شورای شهر و مجلس فعالیت‌های خوبی دارند.

روحانی با تاکید مجدد بر ضرورت استفاده از اقوام و مذاهب، جوانان و بانوان بیان کرد: از وزرای خود خواسته‌ام از همه اقوام و مذاهب، جوانان و بانوان در معاونت‌ها و قسمت‌های مختلف استفاده کنند. اصل بر شایسته‌سالاری است و برای ما این مهم است که بتوانیم مسائل و مشکلات را به خوبی پشت سر بگذاریم.

نسبت به کابینه هرگز تحت فشار نبوده‌ام

او درباره سهم‌خواهی برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در کابینه نیز عنوان کرد: من از انتقادات همه عزیزان استفاده می‌کنم اما نسبت به کابینه هرگز تحت فشار نبوده‌ام. ممکن است احزاب نقطه‌نظراتی نسبت به وزرا داشته باشند اما هرگز تحت فشار برای رضایت آنها، وزیر را انتخاب نکرده‌ام.

دولت دوازدهم بر اصول و اصلاح و اعتدال ایستاده است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه با هر سه فراکسیون مجلس صحبت کرده‌ام، گفت: دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم جناحی نیست بلکه بر اصول و اصلاح و اعتدال ایستاده است. کابینه دوازدهم جناحی نیست بلکه فراجناحی است و همه وزرا نیز باید معتدل و بدون وابستگی جناحی فعالیت کنند.

کابینه با مشخص شدن وضعیت لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها ترمیم می‌شود

روحانی درباره زمان معرفی دو وزیر باقی مانده اظهار داشت کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس وظیفه خود عمل کردند اما من دو اتفاق می‌خواستم ولی دو چیز نشد. من می‌خواستم آن لایحه‌ای که با دو فوریت برای تفکیک وزارتخانه‌ها دادم، این لایحه قبل از معرفی وزرا تصویب و اجرایی شود ولی این لایحه اجرایی نشده است. با این حال، هر وقت نمایندگان به این لایحه رای بدهند تغییراتی را می‌دهیم و کابینه ترمیم می‌شود.

وزرای علوم و نیرو هفته اول مهرماه به مجلس معرفی می‌شوند

او درباره وزیر علوم تصریح کرد: نسبت به وزیر علوم نتوانستم در زمان موعد او را معرفی کنم چون فردی را که تعیین و انتخاب کرده بودم بیست ساعت قبل معرفی وزرا انصراف داد. از طرفی من نخواستم معرفی وزرا را به تعویق بیندازم. وزیر نیرو هم از مجلس رای لازم را کسب نکرد. در هفته اول مهرماه سعی می‌شود این دو وزیر معرفی می‌شوند.

دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ‌تر است

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که برای دستیابی به سیستم یکپارچه چه تدابیری اندیشیده شده است؟ خاطرنشان کرد: ما هرچه هماهنگ‌تر عمل کنیم، بهتر می‌توانیم خدمت‌رسانی کنیم. در دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگی بیشتری وجود دارد. البته در دولت یازدهم هم هماهنگی لازم وجود داشت و امیدوارم دولت دوازدهم هماهنگ‌تر باشد.

روحانی ادامه داد: من 200 جلسه هماهنگی در طول دولت یازدهم داشتم، در دولت دوازدهم نیز شاید بیشتر در این خصوص جلسه خواهیم داشت، هفته‌ای دو جلسه برای شورای هماهنگی خواهم گذاشت. ستاد اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت که آن هم برای هماهنگی با بخش خصوصی و سایر دستگاه‌ها، این ستاد با اختیاراتی که رهبر معظم انقلاب داده‌اند، فعالیت می‌کند.

او درباره وظیفه معاونت اقتصادی ابراز داشت: وظایف اقتصادی است که رئیس جمهور واگذار می‌کند و موارد خاص را رئیس جمهور به معاون اقتصادی ارجاع می‌دهد.

عملکرد وزرا را هر سه ماه یک بار رسیدگی می‌کنیم

رئیس دولت تدبیر و امید در مورد سازوکار دولت گفت: حکم وزرای دولت دوازدهم را ابلاغ کردیم و پیوست آن هم تا آخر هفته به آنها ابلاغ می‌شود که قابل انتشار است. بنا شده عملکرد وزرا را هر سه ماه یک بار به آن رسیدگی کنیم. خواسته‌ام هر سه ماه یک بار در خصوص استفاده بودجه دستگاه‌ها نیز بررسی صورت گیرد.

روحانی افزود: بودجه را براساس مسئولیت‌ها باید به دستگاه‌ها واگذار کنیم و باید بدانیم که کجا و چگونه مصرف شده است و باید محصول محور باشیم. دستگاه‌هایی که کمتر مصرف کنند، بودجه بیشتری می‌گیرند و دستگاه‌هایی که بودجه خود را زود تمام می‌کنند قطعا به آنها فشار می‌آوریم که مصرف خود را اصلاح کنند.

فضای انتخابات اخلاقی بود

وی در پاسخ به این سوال که در ایام انتخابات فضای جامعه ملتهب بود ولی بعد از آن به نظر می‌آید که شما درصدد آرام‌سازی فضای جامعه هستید. آیا این مسئله فرایند است؟ چه برنامه‌ای در این باره دارید؟ اظهار داشت: در ایام انتخابات فضای کشور علیرغم رقابتی بودن و فعال بودن همه جناح‌ها و رقبای انتخاباتی، فضای اخلاقی و قاعده‌مند بود. یعنی همه قواعد بازی را بلد بودند.

رئیس جمهور اضافه کرد: مردم در انتخابات شعارهایی را می‌دادند که گاهی واضح و صریح بود. من وقتی برای مراسم انتخاباتی به استان‌ها می‌رفتم گاهی برنامه من و رقبایم با چند ساعت اختلاف برگزار می‌شد. وقتی هواداران من می‌آمدند هواداران آن رقیب برمی‌گشت و اینها با یکدیگر روبه‌رو می‌شدند. آنها با یکدیگر بردارانه برخورد می‌کردند. من از ملت بزرگ ایران به ویژه جوانان و بانوان تشکر می‌کنم. آنها کار عظیمی انجام دادند. کمتر در دنیا وجود دارد که این گونه شکوهمند باشد و اینقدر اخلاقی فضای انتخاباتی صورت بگیرد.

راهی جز وحدت و اتحاد برای رسیدن به اهداف‌مان نداریم

روحانی با بیان اینکه راهی جز وحدت و اتحاد برای رسیدن به اهداف‌مان نداریم، تصریح کرد: اینکه می‌گوییم با دنیا تعامل داشته باشیم و رهبری هم از تعامل گسترده سخن گفتند به طور طبیعی و اولی‌تر در داخل باید تعامل‌مان عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد.

هیچ فکری نمی‌تواند مطلق باشد

او با تاکید بر اینکه همه به این وضعیت رسیده‌اند که حذف رقیب امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: هیچ فکری نمی‌تواند مطلق باشد و بگوید افکار دیگر نمی‌توانند وجود داشته باشند. مردم ایران با توجه به تمدن و فرهنگی که دارند و عشق‌شان به اهل بیت، باید در کنار هم زندگی کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: باید تفاوت‌ها و اختلافات فکری و تفاوت‌‌ها را به رسمیت بشناسیم. فکرها و سلایق یکی نیستند. قانون باید چارچوب اصلی باشند. منافع ملی باید اصل باشد و آینده‌نگر باشیم.

دولت نسبت به رای همه مردم مسئولیت دارد

روحانی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم کشور به سمت تعالی برویم و مردم احساس پیشرفت و آزادی کنند همه باید در کنار هم باشند، ابراز داشت: ما تفاوت رای و نظر داریم. همه مردم می‌دانند دولت دوازدهم، منتخب ملت است و دولت هم می‌دانند وظیفه‌اش در قبال همه مردم چیست؛ هم در قبال ۲۴ میلیونی که به این دولت رای دادند؛ هم ۱۶ میلیونی که به رای به رقیب داد و هم آن ۱۶ میلیونی که به هر دلیلی رای ندادند. ما باید نسبت به نظرات و انتقادات‌شان گوش شنوا داشته باشیم.

او با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف، قوا باید در کنار هم باشند، عنوان کرد: بدون هم نمی‌توانیم به اهداف‌مان برسیم. در ماجرای کابینه دیدید قوه مقننه و مجریه چگونه در کنار هم قرار گرفتند تا ۱۶ وزیر رای بگیرند و یک وزیر هم با هماهنگی سه قوه بود. هماهنگی سه قوه در این کابینه را دیدید.

جلسات روسای قوا منظم‌تر برگزار می‌شود

رئیس جمهور یادآور شد: در دولت یازدهم جلسات سه قوه را داشتیم که موفق بود. در دولت دوازدهم تصمیم گرفتیم نزدیک‌تر همدیگر را ببینیم و منظم‌تر جلسات برگزار شود. دستورکار قبل از دیدارها مشخص شود.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا ستاد پیگیری برای این جلسات وجود دارد؟ بیان کرد: ستاد پیگیری ندارد اما روسای سه قوه چون پیشنهاددهنده مسائل هستند برای اجرای آن هم پیگیری می‌کنند. امیدوارم تعامل سه قوه در دولت دوازدهم بهتر از دولت یازدهم باشد. هم مجلس آمادگی بیشتری برای کمک به دولت دارد و هم قوه قضاییه. این برای ما مغتنم است و برای مردم و ملت ما آرامش‌دهنده است.

مهمترین راه حل تعالی فرهنگ آموزش و پرورش است

روحانی در پاسخ به این پرسش که در مورد فرهنگ مباحث زیاد است شما از مطالبات معلمان و دانش آموزان اطلاع دارید و دولت دوازدهم برای آموزش پرورش به عنوان رکن فرهنگی چه برنامه‌ای دارد، گفت: من این نکته را چند بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح کردم. اگر قرار باشد فرهنگ به سمت تعالی برود مهمترین راه حل آموزش و پرورش است. اول مهر شروع می‌شود و جمعیت ۱۴ میلیون نفری در کلاس‌های مختلف قرار می‌گیرند. ما وظیفه سنگینی داریم معلمان عزیز خدمات درخشانی داشتند و همه برای تربیت نوجوانان و جوانان ما تلاش کردند اما نواقصی هست.

او با اشاره به رایزنی‌های خود با وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: من به وزیر جدید قبل از معرفی گفته بودم چند چیز برای من مهم است. در پیوست حکم هم نوشتم یکی اینکه دانش‌آموزی که در سال ۱۲ یا زودتر از دبیرستان خارج می‌شود، چه حرفه‌ای بلد است؟ وقتی دیپلم می‌گیرد یک شغلی باید بلد باشد. آیا بعد از دیپلم  همه کار را باید از صفر شروع کند؟ یک سری دانش‌آموخته که بیشتر حفظیات است. اینها به مرور زمان از ذهن بیرون می رود. ما باید مهارت لازم را به دانش آموزان برای شغل،  فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و مهارت زندگی بیاموزیم.

آموزش و پرورش باید متحول شود

رئیس جمهور افزود: برخی دانش‌آموزان وقتی از مدرسه بیرون می‌آیند نمی‌دانند در جامعه چه خبر است. یعنی آموزش رفتار با جامعه و رسیدن به اهدافشان را نمی‌دانند. ما باید تحولی ایجاد کنیم.

روحانی بر لزوم ارتقای خلاقیت در میان دانش‌آموزان تاکید و تصریح کرد: حجم کتب درسی ما کمتر از بقیه کشورها نیست اما این دانش آموزان درس هایشان را فراموش می‌کنند چون بیشتر درس‌ها معلم گفته و او باید یاد می‌گرفته تا جواب بدهد در حالی که دانش آموز باید خلاق باشد.

فضای مجازی هم می‌تواند هم می‌تواند نعمت باشد و هم نقبت

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مساله دیگر که من تاکید داشتم، فضای مجازی بود. امروز همه دانش‌آموزان یک موبایل دارند. اگر این دانش‌آموزان آموزش درست برای استفاده از این موبایل و فضای مجازی نبیند، ضمن اینکه این فضا می‌تواند نعمت باشد و هم می‌تواند نقبت باشد و جامعه را فاسد کند. این باید در دبیرستان و دبستان آموزش داده شود.

روحانی با اشاره به فرهنگیان خاطرنشان کرد: معلمان عزیز هم باید در شیوه کارشان تغییراتی دهند و ما باید از آنها حمایت کنیم. تلاش ما کمک به معلمان بوده  است. حقوق معلمان ما در دولت یازدهم بیش از دو برابر افزایش داشت البته حقوق کارمندان نیز حداقل دو برابر افزایش داشت.

دولت دوازدهم متعهد است حقوق کارگران و کارمندان بیش از تورم سالانه باشد

او با بیان اینکه دولت دوازدهم متعهد است که حقوق همه کارگران و کارمندان بیش از تورم سالانه باشد، ابراز داشت: البته در دولت یازدهم هر سال اینگونه بوده است، اگر کل تورم چهار سال گذشته ۵۰ درصد بوده است، حقوق کارکنان و مستمری‌بگیران بیش از ۶۰ درصد بوده است و در برخی مواقع بیش از دو برابر افزایش حقوق بوده است. متوسط پرداختی ما در کمیته امداد و بهزیستی بیش از دو برابر از ابتدای دولت یازدهم بوده است که در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت.

در مساله مذهبی خیلی‌ها مسئول هستند

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که برخی از متدینین نگران دین مردم هستند شما برای این امر چه برنامه‌ای دارید؟ بیان کرد: در مساله تدین و عشق مردم به دین و ارزش‌های دینی خیلی‌ها مسئول هستند. دولت، حوزه‌های علمیه و نهادهای غیردولتی، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی، دانشگاه‌ها، روزنامه‌ها و صداوسیما مسئولیت بالایی در این زمینه دارند تا مردم به دین و راه معنوی خود پیوسته باشند.

روحانی با تاکید براینکه قبول ندارم دین در جامعه ما کم‌رنگ شده است، یادآور شد: در ماه رمضان‌ها، اعتکاف‌ها و محرمی که در پیش داریم مردم به دین و اعتقاد خود علاقه‌مند هستند و دولت همه توان خود را به کار گرفته و به کار می‌گیرد.

او تاکید کرد: بودجه هیچ دستگاه فرهنگی را در دولت یازدهم کاهش ندادیم.

رئیس جمهور به برخی از تخریب‌ها در زمان انتخابات اشاره و عنوان کرد: در زمان انتخابات، تهمتی به معلمان ما زدند و گفتند که معلمان در مدارس، بی دینی را ترویج می‌کنند که من گفتم از این تهمت نخواهم گذشت. معلمان ما از فرهیختگان جامعه هستند و تعصب مذهبی دارند و با علم و زبان و بیان اسلام و دین و معرفت را ترویج می‌کنند، نه بی‌دینی را.

انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است

روحانی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد مردم را یاری کند، گفت: معتقدم که انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است و هیچ کسی را نمی‌توان به زور به سمت هدایت کشاند. ما باید همه را ترغیب کنیم. ما رسالت‌های الهی را باید به مردم ابلاغ کنیم. باید پیام‌ها را به گوش و چشم مردم برسانیم. ما باید مبشر و نذیر باشیم. امر و نهی کنیم ولی دست و پای کسی را نباید ببندیم که مثلا نماز بخواند یا کسانی را زندان کنیم و آب و غذا ندهیم که روزه بگیرد. با این اقدام‌ها نمی‌شود. مردم باید خودشان انتخاب کنند و ما باید نقش هدایت‌کننده را داشته باشیم.

دولت دوازدهم تلاش می‌کند فقر مطلق را از بین ببرد

او درباره راهکار دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که جامعه ما دغدغه آن را دارد آسیب‌های اجتماعی است. از همه مهم‌تر مساله اعتیاد است که مردم نگران آن هستند و باید معتادان را درمان و از اعتیاد و مواد مخدر و توزیع آن جلوگیری کنیم. دولت تلاش‌هایی برای کاهش اعتیاد کرده و موفقیت‌هایی هم داشته است. در جلسه آخر آمارها نشان داد یک قدم پیس رفتیم اما مسیر طولانی است.

رئیس دولت تدبیر و امید آسیب دیگر را فقر برشمرد و تصریح کرد: مسئله فقر علل بسیاری از آسیب‌هاست. یکی از اهداف ما در دولت دوازدهم کاهش فقر است. یکی از قول‌های من در انتخابات و در مراسم تنفیذ این بود که گفتم دولت دوازدهم تلاش می‌کند تا پایان کار خود فقر مطلق را از بین ببرد.

پایان ۱۰۰ روز اولین گزارش را به مردم می‌دهم

روحانی با بیان اینکه پایان این دولت پایان قرن شمسی است و وارد قرن جدید می‌شویم، خاطرنشان کرد: ان‌شاالله در آن زمان فقر ریشه‌کن می‌شود. من پایان ۱۰۰ روز اولین گزارش را به مردم می‌دهم و خواهم گفت چه برنامه‌ای داریم.

او با بیان اینکه مساله بعدی فاصله طبقاتی و تبعیض است، ابراز داشت: ‌هم‌اکنون دهک پایین و بالا خیلی با هم تفاوت دارند و فاصله درآمدی آنها ۱۴ برابر است. سعی می‌کنیم این فاصله را کمتر کنیم اینکه به چه رقمی می‌رسیم نمی‌دانیم و الان نمی‌توانم اعلام کنم و بعدا به اطلاع مردم می‌رسانم.

اولین خواست مردم در انتخابات رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بود

رئیس جمهور همچنین به مساله بیکاری اشاره کرد و یادآور شد: بیکاری به عنوان یک معضل بزرگ جامعه است در فضای انتخابات شاید اولین خواست مردم رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بود. در سال‌های اخیر یک میلیون نفر جویای کار در سال هستند شغلی که ما می‌توانیم ایجاد کنیم حداکثر ۶۵۰ هزار شغل بود.

روحانی تاکید کرد: سال ۹۲ تا ۹۵، یک میلیون و ۶۵۰ هزار شغل ایجاد کردیم که این رقم کافی نیست و نیاز بالای یک میلیون است. در سطح جهانی کشورهایی که می‌توانند ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنند. پنج کشور بیشتر نیستند که یکی از آنها ایران است پس رقم بالایی است.

هر چقدر شغل ایجاد کنیم باز کم است

او با اشاره به رایزنی‌های خود با وزرا بیان کرد: شرطم با همه وزرای مربوطه این بود که اشتغال را بالا ببرید و خواهان ایجاد اشتغال در صنعت و معدن و گردشگری بودیم. فضای مجازی در سال ۹۵ نزدیک ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کرده و در خدمات می‌توانیم اشتغال را بالا ببریم.

رئیس‌ دولت دوازدهم با بیان اینکه در دولت قبل کار بزرگی برای کشف معادن شد، عنوان کرد: الان در سنگان تحول بزرگ در معدن رخ داده است و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنیم. کار بزرگی برای اشتغال باید شود. تلاش دولت این است اشتغال بالا برود. امسال اولین تجربه است و سال بعد می‌توانیم بگوییم چقدر اشتغال می‌توان ایجاد کرد. هر چقدر شغل ایجاد کنیم باز کم است و راهی جز بهبود فضای کسب و کار اتحاد و انسجام با هم و امنیت سرمایه‌گذاری نداریم و باید همه را دعوت کنیم.

۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام داشته‌ایم

روحانی با بیان اینکه قدم‌های خوبی در جذب سرمایه‌خارجی برداشته شده است، گفت: بعد از برجام ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کردیم. این یکی از وعده‌های ما به ملت است که اشتغال را اولویت قرار دهیم. اشتغال مهمترین مطالبه ما و مهمترین مساله اقتصادی و تجاری و سیاسی ما است.

او درباره اصلاح نظام بانکی اظهار داشت: بانک‌های ما نقش مهمی در اقتصاد جامعه دارند. اقتصاد ما تا حدود زیادی بانک‌محور است. در سال ۹۶ برنامه‌ریزی ما این است که ۳۰ هزار میلیارد تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخته شود پس مشاهده می‌کنیم که بانک‌ها نقش مهمی در کشور دارند.

باید جلوی رقابت‌های ناسالم بانک‌ها را بگیریم

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک‌ها دارای مشکلاتی هستند، اظهار داشت: سرمایه بانک‌ها کم است که باید افزایش یابد. بانک‌های ما رقابت‌های ناسالمی با یکدیگر دارند که باید جلوی این رقابت‌های ناسالم را بگیریم. مشکلاتی در بانک‌ها و موسسات غیرمجاز وجود داشت که گام‌ها و قدم‌های خوبی برداشته شده است. بانک‌های ما بنگاه‌دار هستند که باید دست از بنگاه‌داری بردارند.

روحانی ادامه داد: سود تسهیلات وقتی بالای ۲۰ درصد است، فرد سرمایه‌گذار چقدر باید سود کند که ۲۰ درصد آن را به بانک‌ها بدهد.

تورم در مردادماه هشت درصد بود

او با بیان اینکه تورم کشور براساس آخرین گزارش مرکز آمار که مربوط به مرداد ماه است، زیر هشت درصد است، تصریح کرد: سود بانکی مقداری از تورم بیشتر باشد، درست است مثلا ۱۰ درصد. از سود سپرده تا تسهیلات دو، سه درصد بالاتر رود، خوب است اما الان هم سود تسهیلات و هم سود سپرده در چارچوب منطقی نیست و ادامه آن می‌تواند به ما لطمه بزرگ بزند. برای ایجاد اشتغال، توسعه گردشگری و ایجاد فضای کسب و کار و... بانک‌ها باید به میدان بیایند.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم کاهش سودهای بانکی است که البته آن را پایین آورده‌ایم، خاطرنشان کرد: از برنامه‌های دولت دوازدهم، ساماندهی امور بانکی و صندوق‌ها، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، رقابتی کردن صحیح اقتصاد، برداشتن انحصارها، ساماندهی بودجه و جذب سرمایه داخلی و خارجی و سود تسهیلات است

امریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران در سخت‌ترین شرایط تاریخی است

روحانی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از رفتارهای خصمانه دولت امریکا و پیش‌بینی اقدامات این کشور ابراز داشت: پاسخ به این سوال بسیار سخت است و حتی هم‌حزبی‌ها، سیاستمداران و تحلیل‌گران امریکایی نیز نمی‌توانند به آن پاسخ دهند.

او با بیان اینکه یک تزلزل سیاسی در داخل امریکا وجود دارد و هیچ چارچوبی در سیاست‌های داخلی و خارجی حتی با همسایگان و متحدانش وجود ندارد و این مسئله می‌تواند به نفع ما باشد، عنوان کرد: امریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط تاریخی است. آنها تا قبل از اکنون، به راحتی با متحدانشان و با اتحادیه اروپا علیه ایران اجماع می‌ساختند اما این مسئله امروز امکان پذیر نیست.  

تهدیدات امریکا دیگر جواب نمی‌دهد

رئیس شورای عالی امینت ملی با بیان اینکه بدترین شرایط را امریکا دارد و بهترین شرایط متعلق به ایران است، یادآور شد: در موضوع توافق هسته‌ای، مهمترین متحد امریکا یعنی اتحادیه اروپا صریحا می‌گوید ما معتقد به برجام و ادامه اجرای آن هستیم. رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته گفت راهی جز برجام وجود ندارد. ما مسیرمان را ادامه می‌دهیم البته اگر امریکا تخلف کند، به آن پاسخ می‌دهیم. دشوارترین شرایط برای امریکا و بهترین شرایط برای ماست. بانک‌های جهانی به ما اعتبار ۱۰ میلیاردی داده‌‌اند. در زمان تهدید امریکا شرکت نفتی اروپا قراردادی پنج میلیاردی با ما امضا کرده است.

روحانی با تاکید بر اینکه تهدیدات امریکا دیگر جواب نمی‌دهد، بیان کرد: امریکا مشکلاتی در درون خود، در شرق آسیا، غرب آسیا و با اتحادیه اروپا دارد. ما مطمئن به راه‌مان هستیم. در توافق برجام به بهترین شکل، مسائل را پیش‌بینی کرده‌ایم.

آغازگر نقض برجام نخواهیم بود

او با اشاره به رایزنی‌های خود با ظریف درباره دستورکار وزارت امور خارجه در چهار سال پیشرو تاکید کرد: در آغاز دولت قبل به آقای ظریف گفتم که مهمترین دستورکار شما حل و فصل مسئله هسته‌ای است و در این دوره به ایشان مسائل اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تکنولوژی و فناوری و همچنین بهبود مناسبات با همسایگان را مهمترین دستورکار دانستند. البته ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود.

آژانس هم زیر فشار آمریکا برود ما زیر بار زور نمی‌رویم

روحانی در رابطه با دیدار اخیر نماینده امریکا در سازمان ملل با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فشار آنها برای بازدید از اماکن نظامی گفت: تعهد ما روشن است. تعهد ما ام پی تی، پادمان و پروتکل الحاقی است که داوطلبانه آن را پذیرفته‌ایم. ما تعهد دیگری نداریم. روابط را با آژانس ما تعیین می‌کنیم و نه آمریکا. من بعید می‌دانم آژانس زیر بار حرف آمریکا برود اما اگر آژانس هم زیر فشار آمریکا برود ما زیر بار زور نمی‌رویم.

او اضافه کرد: هر وقت آژانس گزارشی را داده، این گزار ش آن بوده که ایران همکاری کرده و برجام هم از روزی که اجرایی شده در مورد همکاری‌های ایران بوده است.

فضای دنیای امروز فضای گفت‌وگو و تعامل است

رئیس جمهور درباره برنامه تعامل ایران با همسایگان هم اظهار داشت: سیاست خارجی در دنیای امروز از یکسو عادلانه و اخلاقی نیست و از یک سو، فضای دنیای امروز فضای گفت‌وگو و تعامل است. فضایی است که می‌شود از فرصت‌های جهانی در صورت تدبیر بهره‌برداری کرد.

روحانی با بیان اینکه ما نسبت به همسایگان روابط دوستانه می‌خواهیم چون روابط خصمانه هم به ضرر ماست، تصریح کرد: ما تنها به دنبال تعامل و روابطی برد - برد هستیم. ما با همه همسایگان جز دو، سه همسایه روابط خوبی داریم که این دو، سه کشور هم به عربستان برمی‌گردد یعنی امارات و بحرین.

عربستان سعودی راه حل و فصل مشکلات گفت‌وگو است

او با بیان اینکه در مورد عربستان سعودی راه حل و فصل مشکلات گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: ما علیرغم اینکه به ریاض اعتماد نداشتیم اما با تعهدی که عربستان نسبت به امنیت حجاج داد، حجاج را به عربستان فرستادیم. به نظر من سفر حجاج ما علامت خوبی است که ببینیم با عربستان چطور می‌توانیم رفتار کنیم. اگر رفتار عربستان با حجاج ما در چارچوب موازین دینی و بین المللی باشد، فضا بهتر می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته مشکل ما با عربستان، ایران و عربستان نیست بلکه مشکل ما مداخلات عربستان در یمن و حمایت از گروه‌های تروریستی است. امیدواریم بفهمند این‌گون نمی‌شود به راه ادامه داد. اگر این دو مساله حل شود، بین ما مشکل چندانی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز