خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در جلسه هیات دولت:

زخم‌های سنگین نتوانست زانوی ملت ما را در برابر ابرقدرت‌ها خم کند/ از قدرت خود جز برای دفاع استفاده نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۳۳۷

رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت با گرامیداشت هشتم شهریورماه سالروز شهادت شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر و با اشاره به زندگی سراسر پربار این شهیدان تاکید کرد: شهیدان رجایی و باهنر مردانی بودند که راه ایثار و فداکاری را از ابتدای زندگی خود انتخاب کرده بودند و ان‌شاءالله ما هم بتوانیم راه آنها را ادامه دهیم.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: این روزها یادآور روزهای بسیار پیچیده و سخت در پایان دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ در جمهوری اسلامی ایران است یعنی در سال‌هایی که انقلاب و نظام اسلامی با توطئه‌های قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا تحت فشار شدید بود، تحریم‌های جدید و کودتا را طراحی و جنگ را در سراسر مرزهای غربی و جنوب غربی ما تحمیل کرده بودند. 

وی افزود: در آن شرایط گروهک‌ها هم در داخل ایران از فرصت سوءاستفاده کردند و در واقع مجری اوامر ابرقدرت‌ها و اربابان‌شان شدند و آنچه امروز در سراسر دنیا از مساله داعش و جنایات بسیار وحشیانه آنها گفته می‌شود، شبه آن را در سال‌های ۵۹ تا ۶۱ در ایران و در همین تهران شاهد بودیم یک نمونه‌اش در همین ساختمان نخست‌وزیری انجام گرفت.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در لحظه انفجار دفتر نخست‌وزیری در مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون دفاع مجلس مشغول فعالیت بود، اظهار داشت: مردم ما در شرایط بسیار سخت از انقلاب، نظام و کشورشان حفاظت و حراست کردند و خم به ابرو نیاوردند و ضربه‌‌های بسیار سخت و سنگینی را تحمل کردند و این ضربه‌ها و زخم‌های سنگین نتوانست زانوی مردم را در برابر ابرقدرت‌ها خم کند. 

روحانی با اشاره به اینکه مردم رشادت و فداکاری کردند و هیچ جایی احساس خستگی نکردند، تصریح کرد: دشمنان هر کاری علیه ملت ما انجام دادند ملت ما با روح ایمانی که امام بزرگوار با نفش گرم‌شان در میان مردم دمیده بودند، مقاوم‌تر، رشیدتر و با اراده مستحکم‌تر راه خود را ادامه دادند. 

وی با اشاره به اینکه شهیدان رجایی و باهنر در همه مراحل زندگی و در مناصب متفاوتی که داشتند، پیوسته همان تواضع و ساده‌زیستی و روحیه ایثار و فداکاری را حفظ کردند، خاطرنشان کرد: این دو شهید بزرگوار الگو و نمونه برای همه مسئولان و مردم هستند و باید راه آنها را دنبال کنیم و ادامه دهیم. خاطرات فراوانی از این دو عزیزان دارم و جزو نمونه‌های کم‌نظیر تاریخ انقلاب اسلامی هستند و باید در برابر عظمت آنها سر فرود بیاوریم.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مردم از ما امروز ادامه راه شهیدان باهنر و رجایی و دیگر شهیدان و امام شهیدان را می‌خواهند و این بار مسئولیت ما را سخت‌تر و سنگینتر می کنند؟ ابراز داشت: از این هفته باید برای تبیین کارهایی که انجام داده‌ایم، استفاده کنیم. مردم باید از اقداماتی که انجام گرفته مطلع شوند، دولت را نقد و راهنمایی و راه بهتر را به ما معرفی کنند. تکیه‌گاه ما بعد از خداوند مردم بزرگ ما هستند و ما نیازمند به حمایت و رهنمود مردم و رهنمود رهبری معظم انقلاب هستیم. 

روحانی در ادامه به عید قربان اشاره شد و با بیان اینکه عید قربان می‌آموزد که سنگ‌اندازی به شیطان باید جاودانه بماند، بیان کرد: یک نمونه بالاتری از فداکاری هم داریم که مربوط به همین ایام است که به مناسبت عید سعید قربان و ایثار و فداکاری ابراهیم خلیل است. قرآن از او به عنوان بلای مبین یاد می‌کند. همه در زندگی آزمایش می‌شوند و در پیشگاه خداوند امتحان پس می‌دهند و اجر خداوند هم براساس همین آزمایش‌ها است. کوره آزمایش است که خلوصی را به خوبی نشان می‌دهد.

وی افزود: این آزمایش بزرگی برای حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل است؛ پدری که خود را آماده می‌کند عزیزترین و گرانبهاترین داشته خود را به قربانگاه ببرد و عجیب اینکه خداوند خواسته این حادثه جاودانه بماند. یعنی خداوند دستور داده هر سال مردم بروند و آن کار را تکرار کنند و این کار عادی نیست بلکه کاری فوق‌العاده است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: خداوند خواسته است رمی جمرات، قربانگاه و منا برای همیشه جاودانه بماند تا ما یک مثل اعلی برای فداکاری داشته باشیم و ما باید در راه خدا و برای مردم و به نفع مردم، آماده فداکردن عزیزترین‌هایمان باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه وقتی نیکوکار محسوب می‌شویم که آنچه را که از عمق جان دوست داریم در راه خدا بدهیم، یادآور شد: این مهم است که ادم آن چیزی را که باهمه وجود دوست دارد در راه خدا بدهد و البته مردم ایران و خانواده معظم شهدا ابراهیم‌وار زندگی کردند و فرزندانشان با افتخار در راه خدا به شهادت رسیدند و برخی از این خانواده‌های گرانقدر نه یک فرزند که گاهی تا ۴ فرزندشان نیز به شهادت رسیدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمونه اسماعیل را امروز در چهره شهید حججی می‌بینیم، عنوان کرد: شما به چهره شهید حججی عزیزی که او را یک آدم ستمگر و جلاد به قربانگاه می‌برد، نگاه کنید، همه نگاهش آرامش است. آن نگاه شهید حججی برای افتخار کشور ما کافی است و نشان می‌دهد مردم و جوانان ایران اسلامی تا چه حد در راه اهداف بلندشان، آماده ایثارند. این یادگار ابراهیم خلیل است که نمونه اعظم ان در کربلا انجام شد.

رئیس‌جمهور افزود: روز عرفه که امروز در برخی کشورها است و در روایات ما آمده که نظر و لطف خداوند اول به زائران قبر امام حسین(ع) و بعد به زائران عرفه است. چون آنجا هم یادآور یک ذبح و ایثار از ابراهیم است و اینجا یادآور یک ایثار مهمتر است و این حادثه به ما می‌آموزد که ما باید از این روزهای تاریخی و مهم استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه پیام عید قربان، زدودن خونریزی‌ها از منطقه و ایجاد ثبات، رشد و محبت اسلامی است، گفت: عید قربان و فطر دو عید بزرگ دینی و اسلامی ما است و همه مسلمانان به این دو عید بزرگ احترام می‌گذارند و هر دو عید بعد از یک عبادت بزرگ است. عبادت‌ها و خلوص‌ها و پاکی‌ها است که زمینه را برای جشن و سرور آماده می‌کند و این دو عید بزرگ برای ما مسلمانان باید درس باشد و به خاطر عید قربان و فطر و به خاطر اسلام و رحمت اسلام باید جلوی خونریزی‌ها را در منطقه بگیریم چراکه تا چه زمانی باید مردم در سوریه، عراق، لبنان، یمن و فلسطین و جاهای دیگر دنیای اسلام کشته شوند.

وی اضافه کرد: باید دست به دست دهیم و جلوی کشتارها و خشونت‌ها را در منطقه بگیریم و منطقه را آرام کنیم. ایران به عنوان کشور بزرگ، بسیار قدرتمند است اما همان قدر به خاطر تمدن بزرگ این ملت، ملت صبوری است. ما خیلی اهرم‌ها داریم و می‌توانیم استفاده کنیم هیچ وقت از این اهرم‌ها در این ۴۰ سال علیه هیچ‌کس و همسایه‌ای استفاده نکرده‌ایم و همیشه در حد دفاع از خود از آنها اهرم‌ها استفاده کرده‌ایم. 

رییس‌جمهور افزود: امیدواریم از این روزها و اعیاد، رهبران کشورهای اسلامی درس لازم را بیاموزند و در منطقه به زودی شاهد آرامش و ثبات در همه کشورها باشیم و خونریزی‌ها متوقف شود و منطقه ما سرزمین رشد و برادری و فرهنگ بزرگ رحمت اسلامی باشد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز