خبرگزاری کار ایران

نیویورک تایمز:

پایبندی ایران به برجام؛ سد راه ترامپ برای نابودی توافق هسته‌ای/ فشار بر آژانس برای دسترسی به سایت‌های نظامی ایران، دنبال می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۳۴۷

«نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به تایید پایبندی ایران به برجام توسط بازرس های آژانس انرژی اتمی نوشت: ترامپ با خروج از برجام آمریکا را منزوی خواهد کرد؛ چراکه دیگر طرف‌های توافق با او همراهی نخواهند کرد.

به گزارش ایلنا، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس  نوشت: پایبندی ایران به برجام، کار دونالد ترامپ برای یافتن بهانه‌ای جهت خروج از توافق هسته‌ای را پیچیده‌تر کرده است. تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط آژانس انرژی اتمی یک هفته پس از دیدار نماینده‌ آمریکا در سازمان ملل با مقامات ارشد آژانس درباره‌ ایران انجام گرفته است. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، آژانس را تحت فشار قرار داد تا رویکردی خصمانه‌تر در قبال ایران اتخاذ کند.

نیویورک تایمز با بیان اینکه شایعاتی در خصوص احتمال جانشینی هیلی در پست وزارت خارجه به جای رکس تیلرسون وجود دارد، به بررسی گزینه‌های پیش روی ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره‌ برجام پرداخت و نوشت: اولین راه این است که ترامپ به سادگی توافق را پاره و اعلام کند که اگرچه ایران به متن توافق عمل می‌کند، اما روح توافق را با ادامه آزمایش‌های موشکی‌، پشتیبانی از برخی گروه‌ها و ادعای حضور در عراق و سوریه نقض می‌کند. توافق هسته‌ای تنها محدود به فعالیت‌های هسته‌ای ایران است اما ترامپ گفته است که این توافق برای جلوگیری از آنچه تهدید ایران خوانده است، کافی نیست.

نیویورک تایمز افزود: مشکلات زیادی در پی این رویکرد وجود دارد. این کار به ایران اجازه می‌دهد تا اورانیوم را به اندازه‌ای که می‌خواهد غنی‌سازی کرده یا پلوتونیوم تولید کند، این همان دلیلی است که رکس تیلرسون و مشاوران امنیت ملی آمریکا بر اساس آن، با خروج از توافق مخالفت کرده‌اند. این اقدام علاوه بر این، وجهه آمریکا را مخدوش خواهد کرد. روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان دیگر طرف‌های توافق هستند که همگی حمایت قوی خود را از توافق اعلام کرده و هشدار داده‌اند که اگر ترامپ از توافق خارج شود، آمریکا در این مساله منزوی خواهد شد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: گزینه دیگر این است که ترامپ اعلام کند ایران به توافق پایبند نیست اما با این حال، توافق را حفظ کند. این کار مانع از رای کنگره برای وضع مجدد تحریم‌ها خواهد شد و احتمالا اختلاف با هم‌پیمانان را خنثی می‌کند یا دست کم به تاخیر می‌اندازد. گزینه سوم نیز ترتیب دادن آزمونی است که واشنگتن انتظار دارد، تهران در آن شکست بخورد. در این روش، آمریکا با ارائه اطلاعاتی به آژانس، اتهاماتی را مبنی بر وجود فعالیت مرتبط هسته‌ای، از غنی‌سازی تا تحقیقات در ایران مطرح خواهد کرد که اساس درخواست آنها برای بازرسی است. هر چند که مقامات می‌گویند تا به این حال چنین اطلاعات دقیقی به دست ترامپ نیامده است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، تحلیلگرانی که زمانی فکر می‌کردند این توافق ممکن است دولت ترامپ را نجات دهد، اکنون کمتر خوشبین هستند. یک تحلیل‌گر سیاسی در واشنگتن به این روزنامه  گفته که دولت ترامپ از توافق هسته‌ای رضایت ندارد و در ماه‌های آینده نیز به دنبال یافتن راهی برای اثبات عدم پایبندی ایران به برجام خواهد بود. این مهم با اعمال فشار بر آژانس برای دسترسی به سایت‌های نظامی ایران، دنبال می‌شود؛ موضوعی که جمهوری اسلامی ایران آن را تحمل نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز