خبرگزاری کار ایران

گزارش رسانه‌های ژاپن از موضع‌گیری ایران در قبال کره‌شمالی؛

ظریف از مذاکره با مقام‌های کره‌شمالی برای حرکت در مسیر صلح‌آمیز حرف زد اما نگفت کی و کجا!

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۲۱۱

روزنامه «ژاپن تایمز» در گزارشی اعتراضی به «عدم تمایل ایران برای موضع‌گیری علیه کره‌شمالی» انتقاد کرده و نوشت که وزیر خارجه ایران به نماینده ویژه ژاپن گفت از کره‌شمالی خواسته در مسیر صلح قدم بردارد اما مشخص نیست این مذاکرات با کره‌شمالی چه زمانی و کجا اتفاق افتاده است!

به گزارش  ایلنا به نقل از روزنانه ژاپن تایمز،  «ماساهیکو کومارا» نماینده ویژه رییس‌جمهور ژاپن روز چهارشنبه از حسن روحانی رییس‌جمهور ایران درخواست کرده که برای اعمال فشار به کره‌شمالی در پی ششمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ که اوایل ماه جاری میلادی انجام شده است، همکاری کند.

بر اساس این گزارش، رییس‌جمهور ایران با این درخواست مخالفت کرده است. این روزنامه ژاپنی در گزارش خود نوشت که ایران رابطه دوستانه دیرینی با کره‌شمالی دارد. حسن روحانی به کومارا گفته است که داشتن گفتمان امری ضروری است و تهران می‌خواهد موضع متفاوتی نسبت به ژاپن در این زمینه داشته باشد.

ژاپن تایمز نوشت: در این دیدار کومارا که معاون رییس حزب دموکراتیک لیبرال یعنی حزب شینزو آبه  و همچنین وزیر خارجه پیشین ژاپن است، گفته برای اعضای جامعه بین‌الملل ضروری است که به منظور اعمال فشار علیه کره‌شمالی هم‌راستا باشند.

روحانی در پاسخ به این اظهارات کومارا گفته تهدیدها به حل و فصل معضلات مرتبط با کره‌شمالی کمکی نمی‌کند. کره‌شمالی به برنامه‌های موشک‌های بالستیک و هسته‌ای خود بی‌اعتنا به قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه می‌دهد.

این روزنامه ژاپنی در ادامه نوشت: به‌رغم خودداری ایران از اعمال فشار به کره‌شمالی، حسن روحانی به کومارا گفته است که ایران سعی می‌کند هر کاری که از دستش بر می‌آید را انجام دهد و امیدوار است که کره‌شمالی به یک قدرت هسته‌ای تبدیل نشود.

بر اساس این گزارش، کومارا از مقام‌های ایران خواسته به تعهداتشان به توافق هسته‌ای پایبند باشند . روحانی وعده داده که این توافق را به طور یک‌جانبه نقض نکند. کومارا نامه آبه را به روحانی تحویل داده است. در این نامه بر تمایل نخست‌وزیر ژاپن برای سفر به ایران در زمان مناسب تاکید شده است.

این روزنامه ژاپنی در پایان به دیدار کومارا با جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز اشاره کرده که در این دیدار ظریف به کومارا گفته است که از کره‌شمالی خواسته در مسیر صلح قدم بردارد چرا که ایران با توسعه برنامه‌های هسته‌ای پیونگ یانگ مخالف است. اما ظریف حرفی درباره این‌که این مذاکرات با کره‌شمالی چه زمانی و در کجا اتفاق افتاده است، نزد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز