خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی:

جدایی اقلیم کردستان به مفهوم پایان یافتن توافقات نظامی امنیتی و مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی است

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۵۹۰

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: برگزاری رفراندوم شرایط پیچیده و دشواری را مقابل اقلیم کردستان قرار خواهد داد.

به گزارش ایلنا، امیر دریابان علی شمخانی در گفت‌وگویی درخصوص موضع ایران در قبال برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست و هم‌پیمان برادران کرد که همواره و در سخت‌ترین شرایط در کنار آنها بوده است، برگزاری رفراندم را تامین‌کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است.

همه پرسی کردستان عراق اثرات ضدامنیتی برای منطقه دارد

وی برگزاری رفراندم را موجب شکل‌گیری تهدیدات جدید و شکننده علیه اقلیم کردستان عنوان کرد و اظهار داشت: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کرد، ترکمن و... به مرحله پایانی پاک‌سازی خاک خود از لوث وجود تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به طور قطع اثرات ضد امنیتی بر منطقه، عراق و به ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت.

مخالفت همسایگان عراق با برگزاری رفراندوم شرایط پیچیده‌ای را برای کردستان ایجاد می‌کند

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به نقش تعیین‌کننده، موثر وقابل توجه کردها در دولت عراق و ضرورت تداوم  بهره‌گیری از این ظرفیت در مسیر تقویت ساختارهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی در اقلیم کردستان تصریح کرد: رویکرد مخالف کشورهای همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در اقلیم، شرایط پیچیده و دشواری را برای کردستان پس از رفراندوم ایجاد خواهد کرد.

ایران به طور قطع صرفا دولت واحد عراق را به رسمیت می‌شناسد

شمخانی با تبیین اقدامات و فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از طریق گفت‌وگوی نزدیک با مسئولان اقلیم کردستان، دولت عراق و همسایگان این کشور تصریح کرد: ایران به طور قطع صرفا دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد.

خدشه به تمامیت ارضی عراق، موجب بازبینی در روند همکاری ایران و اقلیم کردستان می‌شود

وی با اشاره به موضع غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران درخصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق خاطرنشان کرد: هرگونه خدشه به این اصل راهبردی، موجب بازبینی و تغییر جدی در روند همکاری موجود میان ایران و اقلیم کردستان عراق خواهد شد.

جدایی اقلیم کردستان به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی است

نماینده مقام معظم رهبری مشروعیت معابر و گذرگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفا به دلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرد و ابراز داشت: توافقات مرزی صرفا با  محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود.

جدایی اقلیم کردستان به مفهوم پایان یافتن تمامی توافقات نظامی امنیتی است

شمخانی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وجود توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمامی این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تامین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به صورت جدی تجدیدنظر کرده و با شیوه‌های کاملا متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.

فرصت کافی برای مسئولان کردستان عراق باقی است

وی با تاکید بر ضرورت تداوم گفت‌وگو برای حل و فصل مسائل موجود و تجدیدنظر در اتخاذ تصمیمات شتاب‌زده یادآور شد: هنوز فرصت کافی برای مسئولان کردستان عراق برای اجابت دعوت‌های خیرخواهانه با هدف تامین منافع جامعه کردی و کشور عراق و جلوگیری از شکل‌گیری روندهای ضد امنیتی در منطقه وجود دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز