خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست خبری:

حقوق نجومی نمی‌گیرم/ فرزندانم جایی منصوب نشده‌اند/ هر تخلفی در تایید صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۸۷۹

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: من حقوق نجومی نمی‌گیرم و فرزندان ما هم جایی منصوب نشدند با این حال مسئولان باید بر اساس قانون و چارچوب‌هیای که توسط اما راحل و مقام معظم رهبری تعیین شده حرکت کنند و موجب بی‌اعتباری مسئولان نزد مردم نشوند.

به گزراش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها و تصویب قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، آیا این مصوبه دارای ایراد حقوقی بوده است که اکنون با نقض برجام از سوی آمریکا مواجهیم؟ گفت: در آن دوره که قانون مربوط به توافق هسته‌ای که در مجلس نهم بود در شورای نگهبان به تصویب رسید، عضو شورای نگهبان نبودم اما اگر این مصوبه مجلس نهم ایراد داشت، شورای نگهبان آن را اعلام می‌کرد. با این حال مباحث و راهبردها از سوی مقام معظم رهبری اعلام می‌شود و پیشبرد آن راهبردها و مباحث لازم‌الاجرا است. 

قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه لازم‌الاجرا است

وی با اشاره به قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه اظهار داشت: اعضای شورا مشغول بررسی این مصوبه مجلس بودند اما فراتر از زمان قانونی ما شد و ما نتوانستیم در این باره اعلام نظر کنیم از این رو لازم‌الاجراست.

خبرنگاری پرسید که رهبری در دیدار با اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کردند که اعضای شورای نگهبان در جلسات این مجمع حضور فعال‌تری داشته باشند چه سازوکاری برای عملیاتی کردن این توصیه مورد پیش‌بینی قرار گرفته است که سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: فقهای شورای نگهبان در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردند از سویی حضور آنها در مباحث اختلافی و مسائلی که مربوط به شورای نگهبان می‌شود، لازم‌الاجراست و فقها در آن جلسات شرکت می‌کنند.

حقوق نجومی نمی‌گیرم و فرزندان ما هم جایی منصوب نشده‌اند

کداخدایی در پاسخ به این سوال که آیا بار مالی موجب رد مصوبه مربوط به قانون بازنشستگان از سوی شورای نگهبان شده است، خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم کدام مصوبه مدنظر شماست آخرین مصوبه مربوط به بازنشستگان در قانون برنامه ششم مطرح شد که شورای نگهبان هم ایراد خاصی به آ‌ن نگرفت ولی ممکن است بنا به بار مالی یا هر دلیل دیگری دولت آن را اجرا نکرده باشد. من فکر می‌کنم که ایراد از طرف دولت گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش شما به امتیازها و حقوق‌های نجومی چیست؟ ابراز داشت: من حقوق نجومی نمی‌گیرم و فرزندان ما هم جایی منصوب نشده‌اند با این حال مسئولان باید بر اساس قانون و چارچوب‌های که توسط اما راحل و مقام معظم رهبری تعیین شده حرکت کنند و موجب بی‌اعتباری مسئولان نزد مردم نشوند.

آنچه مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است، لازم‌الاجراست

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به ادعای یک خبرنگار مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان برای انتصاب فرزندانشان به مسئولان فشار می‌آورند آیا این مساله در تایید صلاحیت آنها برای دور بعدی اثرگذار است، بیان کرد: کاری که تخلف باشد در تایید صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت گفته است ربوی بودن یا نبودن سود بانک‌ها بر عهده تشخیص نظر فقهای شورای نگهبان است آیا شورای نگهبان در این باره نظارتی دارد، یادآور شد: آنچه که به عنوان قانون به شورای نگهبان ارسال شده و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است، لازم‌الاجراست اما اینکه در اجرا چه اتفاقی می‌افتد این موضوع دیگر ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.

درباره تفسیر رجل سیاسی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم 

وی درباره آ‌خرین بررسی‌ها در خصوص موضوع رجل سیاسی هم عنوان کرد: دو جلسه در این خصوص برگزار نشد که جلسه هفته گذشته به خاطر اجلاسیه مجلس  خبرگان رهبری و دیگری هم به دلیل کوتاه بودن زمان جلسه بود که اعضا می‌خواستند در مراسم دیدار با مقام معظم رهبری حضور داشته باشند و فقط مصوبات مورد رسیدگی قرار گرفت. با این حال موضوع در دست بررسی است و پژوهشکده شورای نگهبان هر هفته این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و ما امیدواریم در هفته‌های آینده به نتیجه برسیم. 

رسیدگی به قانون جامع انتخابات در کمیته کارشناسی مجلس، شورای نگهبان و وزارت کشور

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره آخرین بررسی‌های مربوط به قانون جامع انتخابات هم گفت: ما جلساتی را با وزیر کشور و رئیس مجلس در این رابطه داشته‌ایم و موضوع در دست کارشناسی در یک کمیته مشترک است این کمیته هر هفته جلسات خود را برگزار می‌کند که آخرین جلسه آن مربوط به هفته گذشته است و نتایج آن کمیته در کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موضوع می‌طلبد همه دستگاه‌ها همت کنند تا به یک قانون جامع، مطلوب و مورد نیاز دست یابیم و به تصویب برسد.

خبرنگاری پرسید که مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به برخی از مصوبات مجلس رسیدگی‌هایی انجام می‌دهد آیا این موضوع حاکی از آن است که دو نهاد به مصوبات مجلس رسیدگی می‌کنند که کدخدایی اظهار داشت: براساس آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر سیاست‌های کلی نظام بر عهده مجلس خبرگان است و کمیسیونی هم در این رابطه در آنجا تشکیل شده است که مصوبات مجلس در رابطه با سیاست‌های کلی را مورد بررسی قرار می‌دهد که گاهی نظراتش را در این باره به ما اعلام می‌کند.

تعلیق عضو شورای شهر یزد ربطی به شورا ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه دیوان عدالت اداری با شکایت یک فعال سیاسی در استناد به نامه چندی پیش شورای نگهبان مبنی بر عدم فعالیت و نامزدی اقلیت‌های دینی در انتخابات شورای شهر، حکم تعلیق موقت فعالیت‌های عضو زرتشتی شورای شهر یزد را صادر کرده که این نامه در همان زمان از سوی هیات نظارت و اجرای انتخابات شوراها رد شد. آیا دیوان عدالت می‌تواند به استناد این نامه چنین حکمی را صادر کند در حالی که همان فرد در دوره قبل عضو شورای شهر بوده است؟ تصریح کرد: آنچه فقها اعلام نظر کرده‌اند، مربوط و نسبت به افراد و اشخاص نیست بلکه به تبصره و مصوبه‌ای برمی‌گردد که مربوط به قانون شوراها است. 

وی با بیان اینکه ذیل ماده مربوطه فقها اعلام نظر شرعی کردند که خلاف شرع است، خاطرنشان کرد: اینکه دیوان عدالت اداری چه کرده، حتماً در چارچوب اختیارات قانونی خود عمل می‌کند و به شورای نگهبان ربطی ندارد. شورای نگهبان فقط نسبت به قانون و خلاف شرع بودن آن اعلام نظر کرده و این موضوع هم ارتباطی به دخالت در انتخابات شوراها ندارد.

درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه یکی از اعضای شورای نگهبان اخیرا گفته است که به نظر می‌آید زنان نمی‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند آیا این مساله حاکی از جمع‌بندی این موضوع در شورای نگهبان است؟ تصریح کرد: عدم کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری فقط یک نظر است. یک نظر دیگر نیز مجاز بودن آنها به نامزدی در انتخابات است. شورای نگهبان در این باره هنوز به هیچ جمع‌بندی نرسیده است. 

عدم مغایرت شش مصوبه به تصویب رسید

کدخدایی در ابتدای این نشست نیز با بیان اینکه مصوباتی از سوی مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود که عدم مغایرت شش لایحه را اعلام کردیم، خاطرنشان کرد:‌ مواردی همچون ماده ۳۵ قانون خدمت وظیفه، توسعه اشتغال پایدار روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، طرح کتابت رسم‌الخط قرآن کریم با دست‌خط هنرمندان داخلی، پیشگیری از سوءاستفاده از آثار علمی از جمله مصوباتی بودند که مورد بررسی قرار گرفتند. 

طرح جایگزینی مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر همچنان دارای ابهام است

وی ادامه داد: طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است مورد بررسی قرار گرفت که اعضای شورای نگهبان در آن چندین ابهام پیدا کردند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ابهامات موجود در طرح جایگزینی موارد دیگر به جای اعدام محکومان قاچاق مواد مخدر ابراز داشت: بند ت ماده ۴۵ الحاقی منظور از  مرتکبین مواد ۴ و ۸ را مشخص نکرده و از طرفی هم اعلام نکرده است که این افراد شامل عفو رهبری هستند یا خیر و یا این ماده برای افرادی اجرا می‌شود که بعد از تصویب این قانون دست به چنین اقدامات خلاف قانون می‌زنند.

کدخدایی افزود: لایحه دیگری که مورد بررسی قرار گرفت لایحه دوستی و مودت با کشورهای جنوب شرقی آسیا بود و فقهای شورای نگهبان به این نتیجه رسیدند چون در چنین کشورهایی به مسلمانان ظلم و آسیب وارد می‌شود آن را مغایر با شرع دانستند.

وی تاکید کرد: بحث دیگر تغییر در اساسنامه پدافند غیرعامل نیز که در مجلس شورای اسلامی مورد پذیرش قرار گرفته است مورد بررسی قرار گرفت اما چون پدافند غیرعامل اساسنامه‌اش به تصویب و تایید رهبری رسیده است. شورای نگهبان آن را مغایر با اصل ۵۷ دانست. 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اساس نامه دیگری که مورد بررسی قرار گرفت اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن بود که در هیأت وزیران بدون این که نظر شورای نگهبان بخواهند به تصویب رسید و فقط اساس نامه برای این شورا ارسال شد که اعضا آن را از اصل خلاف قانون تشخیص دادند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان سه مورد فعالیت دیوان عدالت و مجلس شورای اسلامی را مغایر با شرع مقدس دانست که آن‌ها هم به دیوان و هم به مجلس اعلام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز