خبرگزاری کار ایران

مجید انصاری

امروز از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم/ افشاگری، آبروریزی و اشاعه فحشا گناه کبیره است

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۴۹۷

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه "حرکت امام حسین (ع) در روز عاشورا برای احیای ارزش‌های بعثت بوده است"، گفت: فاصله بیش از حد طبقاتی و وجود فاصله‌های عمیق در جامعه شباهتی به ارزش‌های بعثت و عاشورا ندارد .

به گزارش ایلنا، شب گذشته حجت الاسلام مجید انصاری  در حسینیه دارالزهراء(س)  در سخنرانی خود درباره بعثت پیامبران گفت: وقتی که صحبت از ارزش های بعثت می کنیم صحبت از ارزش های انسانی، اخلاقی و ارزش های حقوقی و قانونی است که در قرآن کریم، سنت نبوی و در فقه اسلامی بعنوان مجموعه ای جامع ، برای اداره انسان و سعادت او در دنیا و آخرت از سوی خداوند متعال بر قلب پیامبر عظیم الشان اسلام نازل و به وسیله ایشان و سایر اولیاء الهی ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ارزش های بعثت چیزی جدا از ظرفیت های نهادینه شده در جوهره انسان نیست، افزود: اگر قرآن را کتاب هدایت بدانیم در حقیقت، آن نقشه وجود انسان و ترسیم وجودی این موجود عجیب به عنوان اشرف مخلوقات است.

انصاری گفت: : هر کتابی موضوعی دارد و موضوع قرآن انسان کامل است. انسان کامل اگر در محدوده توصیف های اعتقادی و اخلاقی بر صفحاتی از کاغذ ترسیم شود کتابی بنام قرآن لقب می گیرد و اگر قرآن به مرحله تجسم و ظهور برسد و این نقشه که همانند نقشه مهندسی یک ساختمان یا همانند تشریح بدن یک انسان است به مرحله بروز و جلوه بیرونی برسد به صورت انسانی کامل تجسم پیدا می کند. لذا اگر بگوییم پیامبر عظیم الشان اسلام وجودشان تفسیر تمامی قرآن با همه ظرفیت‌هایش بود سخنی درست گفته ایم. اگر بگوییم امیرالمونین (ع) تفسیر عینی، عملی و بیرونی قرآن و تجلی آن است سخن درستی است و اگر بگوییم قرآن نام اعظم خداوند است که همه جلوه های جمال او را در بر می گیرد و از آنجا که اسم جمع است همه چیز در آن هست. پس می توانیم بگوییم انسان کامل نیز یکی نام های اعظم خداوند است. حسین بن علی (ع) نیز نام اعظمی از خداوند است.

انصاری در ادامه با اشاره به ارزش های بعثت گفت: در منظومه ارزش‌های بعثت بالاترین آن ارزش های اعتقادی قرار دارند. اینکه انسان در پهنه هستی جز ذات اقدس خداوند را نبیند و بر مبنای توحید با همه جلوه هایش و رسالت انبیاء، از پرستش موجودی غیر از خدا برحذر ماند. گام اول در ارزش های بعثت، توحید و اعتقاد راسخ به وجود خداوند متعال است. این اعتقاد باید منشاء عمل در انسان شود و گرنه اعتقاد تنها ارزشمند نیست.

به گزاری ایلنا به نقل از جماران، انصاری ادامه داد: وقتی که اعتقاد به توحید و ارزش های خداوند در میدان عمل بروز پیدا می کند به توحید افعالی می‌انجامد یعنی انسان در زندگی خود جز خدا را نه می‌بیند و نه می‌پرستد و فرمانی جز فرمان خدا را گردن نمی‌نهد و از احدی غیر از پروردگارش خوف ندارد. در کار انسان‌های کامل هیچ غرض و انگیزه‌ای جز کسب رضایت خداوند و دیدن چهره حق وجود ندارد.

وی افزود: چهره ربّ اگر در اعمال ما تجلی پیدا کند این اعمال ماندگار خواهند شد. اگر حسین بن علی(ع) ماندگار شده است به این دلیل است که در رفتار و انقلاب او این منطق بوده است «إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِیفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ» همچنین این آیه منطق ابراهیم خلیل الرحمان نیز بود آن هنگام که به سمت آتش می‌رفت و در برابر تمامی بت و بت پرستان ایستادگی می‌کرد. منطق پیامبران خدا در طول مبارزاتشان در تاریخ همین بوده است. هر میزان که انسان در این حوزه به معرفت برسد و این معرفت در رفتار او سایه بیندازد ثمره آن اخلاص در عمل است و به هر میزان عمل خالص باشد ماندگاری آن بیشتر خواهد بود.

انصاری در ادامه اظهار داشت: در راس ارزش‌های بعثت، پرستش خالصانه خداوند قرار دارد. و در پایان برنامه جهانی امام عصر(ع) نتیجه همه بعثت ها و زحمت ها و دعوت ها به اینجا ختم می شود که خداوند می فرماید؛ انسانهای مومن و شایسته کار بر زمین حاکم شوند و مرا را به وحدانیت بپرستند و احدی را در پرستش من شریک نکنند. این غایت و نهایت فلسفه غیبت و فلسفه ظهور امام عصر(ع) است.

انصاری در ادامه گفت: با کمال تأسف ما امروز از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم و این در حالی است که ارزش‌های بعثت، عاشورا و انقلاب از یک مقوله است و همه ما وظیفه داریم از آن پاسداری کنیم. بی‌عدالتی، فساد، رشوه، فاصله بیش از حد طبقاتی و وجود فاصله‌های عمیق در جامعه شباهتی به ارزش‌های بعثت و عاشورا ندارد و جامعه حسینی باید از این مشکلات فاصله بگیرد اما این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه خودمان عامل و مطالبه‌گر باشیم. ملاحظه‌گری و در نظر گرفتن منافع شخصی در این مسیر هم همچون گذاشتن شمشیر در حلقوم سیدالشهدا(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: این ارزش‌های بعثت بود که یک جامعه عقب‌مانده را به مدینه فاضله تبدیل کرد. پیام بعثت پیام آگهی است و جامعه متدین جامعه خردگرا و عقل‌بنیاد است اما هر قدر جامعه از خردورزی فاصله بگیرد و خرافات به آن بروز کند اعتقادات و رفتار بی‌اساس و حرف‌های بی‌پایه وجود داشته باشد این جامعه از جامعه بعثت دور می‌شود. شاخص فضیلت در نظام ارزشی بعثت، تقوا و نزدیکی به خداست.

عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه افزود: اگر ولایت اهل بیت با عمل واقعی توأم باشد جامعه از تاریکی، ظلم، استبداد، بی‌عدالتی، رشوه، دروغ، تملغ و چاپلوسی فاصله می‌گیرد و شجاع و راستگو خواهد بود. در چنین جامعه‌ای باید دلسوزانه و با رعایت حدود شرعی عیب برادر مومن را به او متذکر شویم. البته افشاگری، آبروریزی و اشاعه فحشا گناه کبیره است.

وی با بیان اینکه گناهان جلوه‌ای از طغیان در برابر خداست، خاطرنشان کرد: بدترین طغیان، طغیان حکومت است و حسین (ع) علیه کانون طغیان و حکومت طاغوت برخواست و این حکومت را برافکند، چراکه اگر این کار را نکرده بود اساس اسلام از بین رفته بود و حکومت بنی امیه ادامه پیدا می‌کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به اهمیت حج در فقه اسلامی خاطرنشان کرد: در فقه آمده که اگر مسلمانان از حج سر باز زدند تا حج به تعطیلی کشانده شود امام مسلمین باید آنها را مجبور به حج کند و اگر محدودیت‌های مالی وجود داشت بر امام مسلمین واجب است که از بیت‌المال عده‌ای را به حج بفرستد تا حج هیچ‌گاه تعطیل نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز