خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

نباید به بهانه مبارزه با فساد اقتصادی، تسویه حساب سیاسی کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۴۴۳

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: تاریخ تمدن ایران مدیون تولید و سبک زندگی روستایی و همچنین سلحشوری عشایر است. وقتی به تاریخ ایران نگاه می‌کنیم روستاییان و عشایر نقش عمده‌ای دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در همایش ملی روستاییان و عشایر کشور که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: ‌چنین روزهایی فرصت مناسبی است که به مسایل روستاها پرداخته شود البته در همه ایام سال باید این موضوع را مطرح کنیم و اما لازم است در این روزها نقدها و مسائل مربوط به توسعه روستایی شنیده و برای آنها برنامه‌ریزی صورت بگیرد و در این رابطه صاحبنظران و نخبگان روستایی باید فعال شوند و به این مسائل بپردازند.

محور کشور برای توسعه متکی به نیروی انسانی فعال نخبه در کشور است

وی با اشاره به شعار امسال همایش توسعه روستایی و عشایری اظهار داشت: شعار امسال برای همایش به عنوان «نخبگان ظرفیت پنهان توسعه روستایی» انتخاب شده که این مسئله برای کل کشور هم وجود دارد؛ زیرا محور و مدار کشور برای توسعه متکی به نیروی انسانی فعال نخبه در کشور است. ما کشوری جوان با ظرفیت جوانان تحصیل کرده بسیار زیادی هستیم.

نیروی انسانی از مهمترین ظرفیت‌های کشور هستند 

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری نقش جونان در توسعه کشور تصریح کرد: امروز از مهمترین ظرفیت‌های موجود در ایران برای توسعه که می‌تواند بیش از عوامل دیگر نقش‌آفرینی کند، نیروی انسانی و به صورت خاص نخبگان است که می‌توانند بسیار کارساز و مفید باشند. 

باید از ظرفیت‌های مادی و معنوی روستاها استفاده شود 

جهانگیری با بیان اینکه هنر مسئولان باید استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان به صورت مطلوب باشد، خاطرنشان کرد: من امیدوارم از این ظرفیت در استان‌ها استفاده شود. باید از ظرفیت‌های مادی و معنوی روستاها برای پیشرفت کشور استفاده شود. 

تاریخ ایران مدیون سبک زندگی روستایی و عشایری است

وی ادامه داد: تاریخ تمدن ایران مدیون تولید و سبک زندگی روستایی و همچنین سلحشوری عشایر است. وقتی به تاریخ ایران نگاه می‌کنیم روستاییان و عشایر نقش عمده‌ای دارند.

بالاترین سهم از سرمایه اجتماعی کشور متعلق به روستاها است 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به نقش روستاییان و عشایر در تولید سرمایه اجتماعی ابراز داشت: وقتی به سرمایه اجتماعی کشور نگاه می‌کنیم بالاترین سهم از سرمایه اجتماعی کشور یعنی در مشارکت، همبستگی، اعتماد و امید به آینده متعلق به روستاها است. 

یک روستا باید با معیارهای خودش توسعه یابد

جهانگیری با بیان اینکه برای جدی شدن توسعه کشور حتما باید در مراکز تصمیم‌گیری و توجه ویژه‌ای به روستاییان بشود و این امر با مشارکت خود روستاییان باید انجام شود، عنوان کرد: هنگامی که مسئولان ما از توسعه روستایی حرف می‌زند نباید به مدل‌های شهری اشاره کند زیرا یک روستا باید با معیارهای خودش توسعه یابد.

جهانگیری با تاکید بر توسعه روستایی یادآور شد: گاهی فکر می‌کنند برای توسعه روستایی باید از مدل‌های شهری استفاده کنند ولی ما باید در روستاها به گونه‌ای عمل کنیم که آنها از خدمات بهداشتی و رفاهی بهره‌مند باشند و نخبگان سیاسی باید در روستاهای خودشان سیاست‌های مذهبی و اجتماعی را تنظیم کنند.

مهمترین عامل اقتصاد مقاومتی به تولید روستایی متکی است

وی تاکید کرد: مهمترین عامل اقتصاد مقاومتی به تولید روستایی متکی است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید به کمک یکدیگر زیرمجموعه‌های اقتصاد مقاومتی را حفظ کنند.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی ادامه داد: بیکاری، کم‌آبی و محیط زیست سه مشکل مهم کشور ماست که برای برطرف کردن این سه مشکل باید از روستاها شروع کنیم. 

دانش‌آموختگان دانشگاه می‌توانند با دریافت وام‌ برای فعالیت‌های اقتصادی به روستاها بروند 

جهانگیری با مقدم قرار دادن دانش آموختگان دانشگاهی بیان کرد: دانش‌آموختگان دانشگاه می‌توانند با دریافت وام‌های چهار درصد و شش درصد برای فعالیت‌های اقتصادی به روستاها بروند و در هر روستا باید به تناسب فرهنگ و پتانسیل آن فعالیت اقتصادی صورت بگیرد.

هرکس به حریم شخصی بخش خصوصی تجاوز کند، هوادار آمریکاست

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی باید شغل ایجاد کرد و برای داشتن امنیت شغلی باید امینت سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم، گفت: این مسئله به معنی آن است که امنیت روانی و اقتصادی بخش خصوصی باید تامین شود. بخش خصوصی می‌خواهد که هیچ‌کس به حریم شخصی او تجاوز نکند و نباید فراموش کنیم که هرکس به حریم شخصی بخش خصوصی تجاوز کند، هوادار آمریکاست. 

فساد اقتصادی به مرزهای حساس خود رسیده است

جهانگیری با اشاره به خواسته‌های بخش خصوصی اظهار داشت: باید به بخش خصوصی اهمیت بیشتری داد و نباید چنین تصور شود که در این باره مسئولان تنها حرف می‌زنند. این انتظار وجود دارد که مسئولان با فساد مبارزه کنند. اطلاع دارم که اکنون فساد اقتصادی به مرزهای حساس خود رسیده است. 

نباید به بهانه مبارزه با فساد اقتصادی تسویه حساب سیاسی کنیم

وی اضافه کرد: برای مبارزه با فساد اقتصادی هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد و هیچ‌کس هم حق ندارد به این بهانه اقدام به تسویه حساب سیاسی کند، قانون باید در همه جا طبق چارچوب خود عمل کند تا بتوانیم مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز