خبرگزاری کار ایران

نوبخت در صحن علنی:

تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس پیش از ۱۵ آذر/ پرداخت ۷۳ درصد از اعتبارات عمرانی/ راه‌اندازی سایتی برای واگذاری طرح‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۸۸۸

رییس سازمان برنامه و بودجه از راه‌اندازی سایتی برای واگذاری طرح‌ها با شفافیت و بدون رانت در دولت خبر داد و گفت که لایحه بودجه ۹۷ پیش از ۱۵ آذر تقدیم مجلس می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به‌منظور ارائه گزارش کمی از عملکرد واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای تشکیل شد، ضمن تشکر از اقدام مجلس در اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ گفت: این اقدام اثربخش موجب شد تا دولت بتواند نسبت به تکمیل طرح‌های عمرانی، تعدیه بدهی‌ها و همچنین تسریع در فعالیت‌های اجرایی کشور قدم‌هایی را بردارد که در یک قلم باعث شد سال گذشته بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان از ۵۸ هزار میلیارد تومان طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت کردیم.

بودجه سال ۹۷ پیش از ۱۵ آذر به مجلس می‌رسد

وی افزود: با شرایط جدید بودجه‌نویسی و جراحی نظام بودجه‌ریزی که امسال توسط دولت در حال انجام است، بودجه سال ۱۳۹۷ پیش از ۱۵ آذر به مجلس می‌رسد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنچه در برنامه ششم تصویب شده، در بودجه ۹۷ تبلور پیدا می‌کند، اظهار داشت: من از نمایندگان و رییس مجلس برای همکاری‌های صورت گرفته برای جراحی بزرگ بودجه‌ریزی قدردانی می‌کنم و هفته آینده گزارش مشروحی از نحوه نوین بودجه نویسی ارائه می‌کنم.

۷۳ درصد از اعتبارات عمرانی پرداخت شده است

نوبخت در تشریح گزارش خود در صحن علنی مجلس تصریح کرد: این بار در کارنامه دولت پرداخت ۷۳ درصد از اعتبارات عمرانی بخش قابل توجهی بود که با کمک مجلس انجام شد. درست است که ۷۳ درصد برای طرح‌های ملی دادیم اما پرداختمان ۷۹ درصد بود و برای طرح‌های عمرانی استانی ۱۰۴درصد، متفرقه‌ها ۴۴ درصد و برخی وزارتخانه‌ها هم مانند راه و شهرسازی ۱۱۴ درصد تخصیص گرفتند و علت آن که توانستیم راه‌آهن همدان را به اتمام برسانیم به این دلیل بود که ۱۹۴ درصد تخصیص در این باره پرداخت شد.

وی اضافه کرد:‌ برای راه آهن قزوین - رشت هم ۱۳۴ درصد، برای مراغه - ارومیه که ظرف هفته‌ها و ماه‌های آینده افتتاح می‌شود ۱۸درصد، برای میانه ۲۲ درصد تخصیص داده شد که تمام اینها نتیجه مساعدت مجلس با دولت داشته‌اند. 

۶۵ هزار و ۴۷۸ پروژه استانی نیمه‌تمام در دست داریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: بعد از آنکه در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دو طرح برای سازمان برنامه و بودجه تعریف شد و مجلس نیز تکلیفی را به این سازمان برای واگذاری طرح‌های عمرانی داشت که ما در یک اقدام ضمن بررسی‌ها متوجه شدیم شش هزار و ۴۹ پروژه نیمه‌تمام و ۶۵ هزار و ۴۷۸ پروژه استانی نیمه‌تمام در دست داریم لذا از مجوز صادره از سوی مجلس برای اتمام این طرح‌های نیمه تمام اقدام کردیم. 

نوبخت با بیان اینکه اگر حداقل طبق روال گذشته ادامه می‌دادیم، باید طی ۱۲ سال، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در این مورد سرمایه‌گذاری می‌کردیم که هر ۱۲ سال باید توجیه آن را انجام داده و مشکل آفرین می‌شد، خاطرنشان کرد: استخراج ۶۵ هزار طرح یا پروژه استانی و شش هزار ملی داریم حال باید طی اقداماتی این‌ها را واگذار می‌کردیم، همه این‌ طرح‌ها از توجیه اقتصادی از منظر یک بخش خصوصی برخوردار است که یک پیمانکار حاضر باشد این راه روستایی را خریداری و در اختیار بگیرد؛ بنابر این چنین چیزی برای ۶۵ هزار پروژه استانی و ۶ هزار ملی وجود نداشت. 

دستگاه‌ها راغب نیستند که نسبت به واگذاری و فروش طرح‌ها اقدام کنند

وی ادامه داد: بر این اساس، تصمیم گرفتیم که از یک ساختار نوین که در کشورها به‌عنوان مشارکت عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده کنیم، بر این اساس آموزش‌های لازم ارائه کردیم و طی طراحی سایتی آنهایی را که از این تعداد پروژه‌ها قابلیت واگذاری یا مشارکت با بخش خصوصی دارد را حساب کردیم و در این سایت قرار دادیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دستگاه‌ها راغب نیستند که نسبت به واگذاری و فروش طرح‌ها اقدام کنند، ابراز داشت: زمانی که مدیر یک طرح را واگذار می‌کند، بعدها دستگاه‌های نظارتی مطالبی را بیان کند همان طور که اکنون پرونده‌هایی برای مدیران گذشته تشکیل شده که باید پاسخگو باشند. 

۱۵۷ پروژه نیمه‌تمام ملی را به بخش غیردولتی واگذار کردیم 

نوبخت اعلام کرد:‌ البته ما باید در این واگذاری‌ها با نهایت دقت سعی کنیم؛ هیچ رانتی را به کسی ندهیم و شفاف این طرح‌ها واگذار شود. بنابر این سایت این کار را برای ما انجام داده و ما شروع به واگذاری‌ها کردیم که خوشبختانه تا امروز توانستیم پروژه‌ها را به سه گروه تقسیم کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۵۷ پروژه نیمه‌تمام ملی و ۹۳۹ پروژه نیمه‌تمام استانی در بخش دولتی را به بخش غیردولتی واگذار کردیم یا عقد قرارداد مشارکت عمومی خصوصی با آنها بستیم، عنوان کرد: پروژه جدید هم پروژه‌هایی بود که ما هیچ پولی بابت آنها از دولت دریافت نکردیم. ۱۷۹ پروژه ملی و ۷۵ پروژه استانی جدید را هم از طریق این قرارداد به بخش خصوصی دادیم و اقدام دیگر ما هم بعد از اتمام پروژه‌ها، تعمیر و نگهداری آنهاست که یک هزینه سالانه‌ای را طلب می‌کند. 

توضیحات درخصوص واگذاری‌ها به بخش خصوصی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه با دو هزار و ۷۸۱ پروژه را توانستیم به این ترتیب به بخش خصوصی واگذار کنیم، یادآور شد: کل واگذاری‌های ما از نیمه سال ۹۴ تا خرداد سال ۹۶ بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۳۱ پروژه را واگذار کردیم که سرمایه اولیه آن در بخش خصوصی ۴۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که صرفه‌جویی‌های سالانه در دولت چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود و کل صرفه جویی‌ها در دوران بهره‌برداری ۶۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. بر این اساس توانستیم شش درصد طرح‌های جدید و ۲۷ درصد از طرح‌های نیمه‌تمام و ۶۷ درصد از پروژه‌های با سابقه دریافت از بودجه عمومی را توانستیم واگذار کنیم. 

نوبخت در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این حق نمایندگان است که بدانند مبالغی که از شهریورماه سال ۹۲ تا شهریورماه سال ۹۶ به دولت داده شده، به چه طرح‌هایی اختصاص یافته تا مشخص شود، بودجه عمرانی دقیقاً چه مقدار رشد داشته است.

 بودجه‌ریزی سال ۹۷، بودجه‌ریزی متفاوت از سنوات گذشته است

وی افزود: بودجه‌ریزی سال ۹۷، بودجه‌ریزی متفاوت از سنوات گذشته است که در سازمان برنامه و بودجه آغاز شده و قبل از پانزدهم آذرماه امسال لایحه بودجه سال ۹۷ روی میز نمایندگان قرار خواهد گرفت و شما با روش متفاوت بودجه‌ریزی آشنا خواهید شد.

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان این‌که اجرای برنامه ششم باید در بودجه سال ۹۷ انعکاس یابد، از رییس و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به‌خاطر حساسیت درمورد شیوه بودجه‌ریزی و همکاری با دولت درخواست کمک کرد و گفت: از مجلس می‌خواهیم برای این جراحی بزرگ بودجه‌ای به ما کمک کند.

از ظرفیت‌های قانونی برای واگذاری‌ها استفاده کردیم

نوبخت همچنین اعلام کرد که یکشنبه دو هفته آینده برای ارائه گزارشی از بودجه‌ریزی سال ۹۷ در مجلس حضور خواهد یافت.

رییس سازمان برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه برای واگذاری‌ها از ظرفیت‌های متنوع قانونی که شما نمایندگان در اختیار دولت قرار داده‌اید، استفاده کردیم، اظهار داشت: هنوز برای بخشی از این مجوز‌ها باید از مجلس کمک بگیریم و مواردی که تقاضا داریم در قالب بودجه ۹۷ یا قوانین دائمی به تصویب برسد را اعلام خواهیم کرد.  

برای حل مشکل پروژه‌های عمرانی دو راه داریم

نوبخت با ابراز تاسف از افزایش بودجه‌های جاری کشور تصریح کرد: دولت بودجه ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی با نفت ۵۵ میلیارد دلاری تقدیم مجلس کردیم و مجلس هزینه‌های جاری و عمرانی را تا ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش داد. هر مقدار بودجه جاری را افزایش دهیم که بخشی از آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است، برای پرداخت اعتبارات عمرانی با کمبود روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: برای حل مشکل پروژه‌های عمرانی دو راه داریم؛ یا باید پروژه‌های عمرانی را واگذار کنیم که واگذاری ۴۱۳۱ پروژه عمرانی نمادی از آن بوده است یا همین مبلغ محدود را به پروژه‌ها اختصاص دهیم. سال گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان از ۵۸ هزار میلیارد تومان بودجه طرح‌های عمرانی را پرداخت کردیم.  

هزار و ۴۱۸ طرح نیز هم‌اکنون در دست واگذاری است

معاون رئیس جمهور با بیان این‌که بخشی از این طرح‌ها فروش رفت که پول آن به خزانه واریز شد و بخشی از طرح‌ها از طریق مشارکت عمومی و خصوصی اجرا شد، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه به طرح‌های عمرانی تخصیص داده‌ایم که از این میان شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی، ۴۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی چند ماهه و ۱۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق مالی استفاده کردیم.

نوبخت در پایان تاکید کرد: به جز چهار هزار و ۱۳۱ پروژه ملی و استانی که واگذار شده، هزار و ۴۱۸ طرح نیز هم‌اکنون در دست واگذاری است و بر اساس روش جدید، مقرر شد ۲۵ درصد از اعتبارات پروژه‌های عمرانی را دولت، ۲۰ درصد را پیمانکار و بقیه را بانک‌ها تامین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز