خبرگزاری کار ایران

نوبخت در پاسخ به اظهارات نمایندگان مطرح کرد؛

لزوم همکاری مجلس با دولت در مورد اجازه رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۹۸۱

رییس سازمان برنامه و بودجه خواستار فراهم کردن ظرفیت‌هایی از سوی مجلس برای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی شد و تاکید کرد که پیمانکاران مسائلی که در صحن علنی مطرح می‌شود را می‌شنوند و در ادامه بر لزوم همکاری مجلس با دولت درمورد اجازه رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدباقر نوبخت در جریان نشست علنی امروز مجلس که به ارائه گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی اختصاص داشت، در پاسخ به اظهارات نمایندگان گفت: اراده مشترکی بین مجلس و دولت وجود دارد که طرح‌ها واگذار شود و از طریق مشارکت عمومی و خصوصی این کار انجام شود اما نباید در این تشکیک کنیم که دولت یا مجلس این اراده را ندارد.

اقدامات انجام شده کافی نیست 

او ادامه داد: آیا مجلس به درستی کارهایی که باید در این زمینه انجام می‌داد را انجام داده و در موارد مختلف ظرفیت‌های واگذاری را فراهم کرده است؟ً البته کار انجام شده قابل قبول بوده اما کافی نیست.

سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که پیشنهاد دولت شریک کردن صندوق توسعه در جهت ارائه تسهیلات لازم به بخش خصوصی بود، اظهار داشت: در بودجه ۹۷، ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع نفت که در اختیار دولت قرار گرفته باید با افزایش ۲۰، ۳۰ درصد به صندوق توسعه پرداخت شود تا به صورت تسهیلات در اخیتار بخش خصوصی قرار گیرد.

دولت به‌دنبال استفاده از منابع صندوق ملی توسعه برای طرح‌های عمرانی است

نوبخت یادآور شد: می‌توان این کار را به نحوی مدیریت کرد که این تسهیلات صرف مدیریت پروژه‌ها شود و دولت نیز به‌دنبال این است که از منابع صندوق برای طرح‌های عمرانی استفاده شود.

وی با بیان این‌که در جایگاه گله‌گذاری نیست، تصریح کرد: دو سایت برای واگذاری داریم که از سایت اصلی pvp است و همه اطلاعات در آن آمده است. ما ۲۲ هزار نفر ساعت وقت گذاشتیم تا بتوانیم این‌ها را کامل و اصلاح کنیم تا سایت آماده باشد. دقت داشته باشید که این جلسه غیرعلنی نیست و برخی حرف‌هایی که گفته می‌شود را پیمانکاران هم به صورت آنلاین می‌شنوند. 

دولت مصمم به واگذاری طرح‌های عمرانی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت مصمم به واگذاری طرح‌های عمرانی است، خاطرنشان کرد: باید به دستگاه‌ها کمک کنیم و به آنها جرات بدهیم، نه اینکه سطح نظارتی تضعیف شود؛ ولی باید به این توجه داشته باشیم که ممکن است مدیر دستگاه بگوید من تنها دو سال در این پست هستم؛ چرا طرح را واگذار کنم و بعد دستگاه نظارتی بگوید قدری از آن کم یا زیاد بوده است.

نوبخت افزود: در واقع ممکن است مدیران یا کارشناسانی ترس این را داشته باشند که مورد مواخذه قرار گیرند. از طرف دیگر باید کسی هم متقاضی طرح‌ها باشد. 

باید برای بخش خصوصی انگیزه ایجاد کنیم 

وی با بیان اینکه مناسب‌ترین روش برای واگذاری طرح‌ها مشارکت دولتی و خصوصی است، ابراز داشت: برخی از طرح‌های عمرانی توجیه اقتصادی ندارد ما باید برای بخش خصوصی تسهیلات ایجاد کنیم و بپذیریم که آنها هم سود ببرند. در واقع باید امتیازاتی ایجاد کنیم اما این انگیزه به قدر کافی فراهم نشده است.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: مقام معظم رهبری در جلسه مشترک کارگزاران نظام اعلام کردند حالا که منابع محدود است و باید طرح‌ها را اولویت‌بندی کنیم. به همین منظور ما پنج راه‌آهن را در نظر گرفتیم.

لزوم همکاری مجلس با دولت درمورد اجازه رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه

نوبخت با بیان این‌که درمورد اجازه مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه جهت ارائه تسهیلات به بخش خصوص در زمینه واگذاری طرح‌های عمرانی هم نیازمند کمک مجلس هستیم، عنوان کرد: در سال ۹۲ که برای اولین‌بار خدمت شما آمدم، قیمت نفت ۱۰۴ دلار بود اما امروز ۴۷ دلار است.

وی در پایان یادآور شد: همه کشورهای نفتی از ذخایر خود استفاده کرده‌اند اما ما درآمدها را به صندوق توسعه ریختیم و حالا به نظر می‌رسد می‌توانیم از کمک بخش خصوصی در این راستا استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز