خبرگزاری کار ایران

الشرق‌الاوسط مدعی شد:

توافق ایران، ترکیه و عراق بر سر تشکیل ائتلاف نظامی سه‌جانبه

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۰۶۰

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط مدعی شد، ایران، عراق و ترکیه بر سر تشکیل ائتلاف نظامی سه‌جانبه توافق کرده‌اند و این ائتلاف نخستین گام در مسیر افزایش همکاری‌های دفاعی و امنیتی منطقه است.

به گزارش ایلنا، روزنامه الشرق الاوسط، امروز- یکشنبه- در گزارشی مدعی شد: «ایران، عراق و ترکیه درباره تشکیل ائتلاف نظامی سه‌جانبه به عنوان نخستین گام در مسیر افزایش همکاری در زمینه‌های دفاعی و امنیتی منطقه‌ای توافق کرده‌اند.»

در این گزارش آمده است، ایده تشکیل این ائتلاف طی سفر اخیر سرلشکر «محمد‌حسین باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آنکارا- که در راس یک هیات بلندپایه انجام شد- و نشست‌های وی با مقام‌های ارشد ترکیه از جمله «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور پیشنهاد شد.

سفر سرلشکر باقری، به‌عنوان یکی از فرماندهان ارشد نظامی در ایران به یکی از کشورهای عضو ناتو، در نوع خود اولین بار است که اتفاق می‌افتد. اهمیت تاریخی این سفر بعد از سفر «خلوصی آکار» رئیس ستاد ارتش ترکیه و اردوغان به تهران برجسته شده است.

چند روز پس از سفر سرلشکر باقری به آنکارا، «عثمان الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق نیز برای رایزنی درباره نقش بغداد در این ائتلاف قریب‌الوقوع، عازم تهران شد. 

طبق گفته منابع مطلع، مقام‌های ارشد ایران، عراق و ترکیه نشست‌هایی را برای مشخص کردن قواعد رایزنی‌های فرماندهان ستاد ارتش، تبادل اطلاعات نظامی و عملیات مشترک برگزار کردند.

این منابع در ادامه مدعی شدند، این ائتلاف سه‌جانبه احتمالا مبتنی بر قراردادهای فروش مقادیری سلاح از ایران به ترکیه و عراق باشد.

سرلشکر باقری طی مذاکراتش با همتایانش در ترکیه و عراق، ایجاد طرح کاری مشترک در سطح آکادمیک در زمینه دفاعی و امنیتی را مطرح کرده بود.

بر اساس این گزارش، عثمان الغانمی پیش‌تر به ترکیه و سپس به ایران رفته بود. هدف از این سفرها تقویت همکاری‌های نظامی بین عراق و این دو کشور همسایه اعلام شده بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز