خبرگزاری کار ایران

شرمن:

خروج ترامپ از برجام، اشتباهی بزرگ است

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۸۰۳

دیپلمات ارشد سابق وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که قصد رئیس‌جمهوری این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای اشتباهی بزرگ است.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، «وندی شرمن» دیپلمات ارشد و قائم مقام سابق وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور مبنی بر خروج از برجام، این تصمیم را اشتباهی بزرگ توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد که انتظار این که ترامپ در روزهای آتی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند، وجود دارد در حالی که این اقدام مغایر واقعیت بوده و ایران به برجام پایبند بوده است.

شرمن اضافه کرد که مقام‌های امنیتی دولت نیز این امر که ایران برجام را نقض نکرده است را تایید می‌کنند و در سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در هشت گزارش اخیر خود این امر را تایید کرده است.

این دیپلمات با سابقه آمریکا تاکید کرد با تمامی این امور به نظر می‌رسد ترامپ آماده است تا این توافق‌نامه را توافقی اعلام کند که منابع امنیت ملی آمریکا را تامین نمی‌کند و دلیل وی در واقع فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران در خاورمیانه مانند فعالیت‌هایش در یمن و سوریه است.

شرمن مدعی شد: «در مواردی که ترامپ می‌گوید ایران ثبات خاورمیانه را برهم می‌زند حق دارد ولی این که وی می‌گوید این اقدام‌ در تناقض با روح برجام بوده و ایران این توافق را نقض کرده است، کاملا اشتباه است.»

وی اضافه کرد: «رئیس‌جمهور، به جای اینکه مسئولیت تصمیم‌گیری برای آینده این توافق را بپذیرد، به دنبال شانه خالی کردن از این مسئولیت است. کاخ سفید این پیام را فرستاده که پس از اعلام تصمیم نهایی درباره پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به توافق، ترامپ از کنگره خواهد خواست که تحریم‌ها علیه ایران را مجددا وضع نکنند تا باعث از بین رفتن توافق نشود. در عوض، وی امیدوار است که کنگره قانون جدیدی را تصویب کند که به نگرانی‌هایی که هرگز بخشی از توافق هسته‌ای نبودند،‌ بپردازد. اگر کنگره پیروی کند، چنین اقدام یکجانبه‌ای، توافق چندجانبه را به طور کامل از بین خواهد برد».

این دیپلمات آمریکایی تاکید کرد این اقدام آمریکا باعث از بین رفتن اعتماد شرکای آمریکا و منزوی شدن این کشور درجهان می‌شود.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران ادامه داد: «اگر رئیس‌جمهور ترامپ توافق هسته‌ای را خدشه‌دار و تضعیف کند، پیامدهای سخت و فاجعه‌باری برای آمریکا وجود خواهد داشت،‌ چنین اقدامی باعث شکاف میان آمریکا و اروپا شده و اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس را تضعیف خواهد کرد و از سوی دیگر نفوذ ایران،‌ روسیه و چین را افزایش خواهد داد. و زمانی که رئیس‌جمهور ماه آینده به چین سفر کند تا حمایت برای توافق درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی را به دست آورد، خواهد دید که چینی‌ها تمایل کمتری از خود نشان خواهند داد. این اقدام به اعتبار و جایگاه آمریکا ضربه می‌زند و احتمالا هرگونه امکان گفت‌وگو با کره شمالی را از بین می‌برد چرا که پیونگ‌یانگ فرض را بر این خواهد گذاشت که آمریکا به تعهدات خود، حتی تعهدات چند جانبه پایبند نیست».

شرمن عنوان کرد: «بی‌اعتبارسازی برجام از سوی دولت ترامپ موجب خواهد شد تا ایران از لحاظ اخلاقی دست بالاتر را داشته باشد و بگوید که این آمریکا بود که توافق را زیر پا گذاشت. از سوی دیگر اگر ایران با دیگر طرفین این توافق به آن پایبند بماند، آمریکا جایگاه خود را در کمیسیون مشترک از دست خواهد داد».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز