خبرگزاری کار ایران

ادامه دعوای داخلی آمریکا بر سر مسئولیت برجام

کد خبر : ۵۴۵۴۴۶

هفته گذشته بگو مگوها میان دولت ترامپ و کنگره آمریکا بر سر مقصر به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای ایران به توییتر کشیده شد. ترامپ در توییتر خود رییس کمیته سیاست خارجی سنا را مسئول برجام خواند و متقابلا مسئول سیاست خارجی سنا دولت را «مهد کودک بزرگسالان» خطاب کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از «سی ان بی سی» کاخ سفید اعلام کرده که باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی برای برجام فرش قرمز پهن کرده در حالی که این مساله برخلاف واقعیت موجود است. 

این گزارش به بگو مگوی در گرفته میان دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه در توییتر اشاره کرد و نوشت: « سارا سندرز مشاور مطبوعاتی کاخ سفید این ادعای ترامپ را مورد تاکید قرار داده و گفته سناتور باب کورکر مسئول توافق هسته‌ای است.»

ادامه دعوای داخلی آمریکا بر سر مسئولیت برجام

سی ان بی سی در ادامه نوشت: « درگیری لفظی روز یکشنبه میان باب کورکر و رییس‌جمهور امریکا در گرفت که در ترامپ گفته بود کورکر توافق هسته‌ای را به ما غالب کرد و ما به کسانی نیاز داریم که کارشان را درست انجام دهند. ترامپ بارها توافق هسته‌ای را مایه شرمساری و بدترین توافق تاریخ خوانده است.»

بر همین اساس در کنفرانس خبری روز گذشته در کاخ سفید، خبرنگاران از سارا سندرز خواستند که موضع  ترامپ در خصوص توییتش خطاب به کورکر را شفاف کند و او گفت: « کورکر به همراه نانسی پلوسی و دولت اوباما راه را برای تصویب برجام و تبدیل آن به قانون هموار کردند و در واقع برای توافق هسته‌ای فرش قرمزی پهن کردند و این‌ها بر اساس واقعیت است.»

بر اساس گزارش سی ان بی سی میکا جانسون مشاور روابط عمومی سناتور کورکر در گفت‌وگوی ایمیلی با این پایگاه خبری ادعای سندرز را رد کرد و گفت: «این ادعا حقیقت ندارد.»

کورکر رییس کمیته روابط خارجی مجلس سناست که توسط جمهوری‌خواهان مخالف برجام هدایت می‌شود. کورکر در ابتدا نسبت به برجام به دولت اوباما هشدار داده و گفته بود از مذاکره برای یک قرارداد خودداری کند.

ادامه دعوای داخلی آمریکا بر سر مسئولیت برجام

کورکر در واکنش به اقدامات دولت اوباما قانون دو حزبی را به کنگره ارائه داد که طی این قانون کنگره باید در هر توافقی با ایران قبل از اینکه رییس‌جمهور قانون تحریم‌های ایران را متوقف کند، نظر می‌داد. این لایحه پیشنهادی از سوی کورکر، امکان از بین بردن توافق از سوی کنگره را فراهم کرد.

بر اساس این گزارش، کورکر در زمان تبدیل توافق هسته‌ای به قانون در کنگره به برجام رای منفی داده بود. برخی محافظه‌کاران معتقدند قانون کورکر تحت عنوان ماده بازبینی توافق هسته‌ای با ایران تلاش ناکامی برای از بین بردن توافق هسته‌ای بود. 

این درحالی است که سارا سندرز روز گذشته گفته بود: «شاید کورکر علیه برجام رای داده باشد اما او نه تنها اجازه داد توافق هسته‌ای نهایی شود بلکه به آن اعتبار داد.»

بر اساس گزارش‌های متعدد، ترامپ هنوز ابلاغ مغایرت یا عدم مغایرت برجام با منافع امنیت ملی کشور خودداری کرده است. او در روزهای آتی فرصت دارد که نظرش را در این خصوص به کنگره ابلاغ کرده و کنگره ظرف مدت ۶۰ روز نسبت به بازگشت تحریم های سابق و خروج امریکا از برجام تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز