خبرگزاری کار ایران

نیویورک تایمز بررسی کرد؛

هشدار تیلرسون به کمپانی‌های اروپایی نسبت به ارتباط با ایران/ تنش میان ترامپ و متحدان آمریکا

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۰۵۶

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه به اروپایی‌ها نسبت به تجارت با برخی سازمان‌های مشخص در ایران هشدار داد و گفت که دلیل این هشدار این است که دولت ترامپ قصد خروج از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران را دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از  روزنامه «نیویورک تایمز»، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه به اروپایی‌ها نسبت به تجارت با برخی سازمان‌های مشخص در ایران هشدار داد و گفت: دلیل این هشدار این است که دولت ترامپ قصد خروج از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران را دارد.

بر اساس این گزارش، تیلرسون روز گذشته در نشستی که در ریاض به میزبانی وزیر خارجه عربستان داشت، مدعی شد: دو کشور (آمریکا و عربستان) بر این باورند که کسانی که با سپاه پاسداران در ارتباط هستند و با آنها همکاری می‌کنند، ریسک بزرگی کرده‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: «این اظهارات تیلرسون  مهمترین هشدار دولت ترامپ به اروپایی‌ها محسوب می‌شد. دولت ترامپ به دنبال قطع حمایت متحدان اروپایی آمریکا از توافق هسته‌ای و سختگیری بیشتر علیه ایران است.  این درحالی است که مسئولان  اروپایی و دیپلمات‌های کشورهای اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای و اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای کارساز بوده و ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بوده و این توافق قابل بازبینی نیست. »

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: « روسیه و چین هم که از امضاکنندگان این توافق هستند تاکید کرده‌اند هیچ سودی از بازبینی مجدد توافق هسته‌ای نخواهند دید و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم  هشدار داده که ایران در هر توافق جدیدی به دنبال امتیازات جدید خواهد بود و این می‌تواند بازگشت به چرخه سوخت هسته‌ای باشد.»

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، تنش پنهانی میان دولت ترامپ و متحدان اروپایی آمریکا بعد از اعلام عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط ترامپ در گرفته است. این تصمیم ترامپ توپ را به زمین کنگره انداخته و این کنگره است که باید درباره آینده تحریم‌های لغو شده ایران تصمیم‌گیری کند. نزدیکان دولت آمریکا اصرار دارند که کنگره باید تحریم‌های لغو شده را مجددا اعمال کند. کمپانی‌های اروپایی گزینه‌های کمی دارند؛ آنها نمی‌خواهند با ریسک از دست دادن بازار ۱۹ تریلیون دلاری آمریکا در مقابل بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران مواجه شوند.

نیویورک تایمز نوشت: « تیلرسون در حالی که کنار دیپلمات ارشد عربستان سعودی که دشمن قسم خورده ایران است، ایستاده بود، مدعی شد که «ما امیدواریم کمپانی‌های اروپایی و کشورهای اروپایی و دیگران به سازمان تحریم‌های ما علیه ایران برای جلوگیری از اقدامات سپاه در منطقه بپیوندند.»

این روزنامه نوشت: « تیلرسون در سفر خود به عربستان به دنبال تنش‌زدایی میان عراق و سعودی‌ها در مبارزه نظامی علیه داعش در عراق و سوریه با نزدیک شدن بازپس‌گیری نهایی موصل در عراق و رقه در سوریه از کنترل داعش بوده است.»

بر اساس این گزارش، این هفته کمپانی‌های سعودی برای اولین بار در ۲۷ سال گذشته برای شرکت در یک همایش بین‌المللی وارد بغداد شدند. پرواز مستقیم میان ریاض و بغداد هم چندی پیش بعد از سال‌ها بازگشایی شده است. نخست وزیر عراق، حیدرالعبادی هم در افتتاحیه نشست شورای همکاری‌های مشترک عراق و عربستان حاضر شد. ریاست این نشست بر عهده ملک سلمان بوده و اقدامات مهمی در جهت کمک به عراق برای بازسازی‌های بعد از جنگ صورت گرفته است. آمریکا مدت‌هاست که سعی می‌کند عربستان و سایر کشورهای منطقه را برای کمک به عراق و خروج این کشور از نفوذ ایران مورد حمایت قرار دهد. 

این روزنامه آمریکایی نوشت: « تیلرسون گفته نیروهای مورد حمایت ایران که در مبارزه با داعش کمک کرده‌اند باید مهار شده و به ارتش عرق بپیوندند یا کشور را ترک کنند. نیروهای ایرانی که در عراق هستند حالا که مبارزه با داعش رو به اتمام است باید به خانه‌هایشان برگردند. »

وی مدعی شده که آمریکایی‌ها به عربستان و کشورهای منطقه هشدار داده‌اند در صورتی که در عراق سرمایه‌گذاری نکنند نفوذ ایران به طور پی در پی در حال رشد خواهد بود. 

تیلرسون مدعی شده من فکر می‌کنم عراق باید به آینده چشم داشته باشد؛ ما می‌دانیم که آنها نیاز به منابع و ثبات اقتصادی دارند. آنها می‌خواهند توانایی برآورده کردن نیازهای مردمشان را داشته باشند. به طور ویژه آنها خواستار توسعه ظرفیت‌های دولتی برای مقابله با نفوذ خارجی هستند. 

این روزنامه آمریکایی مدعی شد: « تیلرسون در منطقه به دنبال حل و فصل بحران قطر هم بوده است اما پیشرفت کمی در این حوزه داشته است و گفته هیچ نشانه‌ای از این اینکه طرف‌ها آماده مذاکره‌اند دیده نمی‌شود. ما نمی‌توانیم طرف‌ها را مجبور به مذاکره کنیم وقتی خودشان آمادگی مذاکره را ندارند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز