خبرگزاری کار ایران

شریعتی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ائتلاف اصلاح‌طلبان و روحانی فراتر از پست و مقام است/ بدون کمک جریان اصلاحات، هیچ وزیری موفق نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۷۸۵

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: سیاست ایران دارای شرایطی است که نمی‌توانیم فارغ از آن تحلیل کنیم؛ اصلاح‌طلبان یک تعامل برد برد با آقای روحانی داشته‌اند و هیچ یک بر سر دیگری منتی ندارند.

سعید شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره این که برخی از اظهارنظرها درباره تحقق نیافتن وعده‌های روحانی به اصلاح‌طلبان باعث سلب اعتماد مردم می‌شود، گفت: برای فهم رفتار افکار عمومی و تشخیص جامعه درباره کنش فعالان جریان‌های سیاسی به این سادگی نمی‌توانیم قضاوت کنیم؛ ما برای پایش و پیمایش‌های دقیق اجتماعی باید بدانیم جامعه نسبت به تصمیمات سیاسی افراد و جریان‌ها چه قضاوتی دارد و چگونه عمل می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: هر تصمیمی که در سطوح عالی سیاسی مانند مجلس، دولت و رئیس‌جمهور گرفته می‌شود طبعا مخالف و موافق‌هایی دارد. شرایط برای همراهی اصلاح‌طلبان با آقای روحانی فراهم است. ممکن است اختلاف‌ نظر و تشخیص بین رئیس‌جمهور و برخی از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی وجود داشته باشد ولی تغییر عمده‌ای در آرایش نیروها به وجود نخواهد آمد.

شریعتی در پاسخ به این سوأل که آیا تنش‌های داخلی مانع از تحقق نیافتن برخی از  وعده‌های رئیس جمهور شده است، عنوان کرد: خوشبختانه مشاهده می‌کنیم  از سال ۹۲ پس از انتخاب آقای روحانی اختلافات بین گروه‌های داخلی کمتر شده است. عقلانیت و تعاملات در سیاست داخلی و درون جبهه‌‌ها  بیشتر و گروه‌های تندور و افراطی منزوی شده‌اند. امروز مشاهده می‌کنیم که اثرگذاری صدای گروه‌های افراطی در جامعه به شدت کاهش یافته است و این دستاورد کمی نیست.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به این که اتخاذ تصمیمات از سر عقل و تدبیر در کشور حاکم شده است، گفت: تعاملات نیروهای سیاسی با دولت و با یکدیگر از سطح عقلانی توأم با آرامش همراه شده است. البته نباید نادیده بگیریم که دنیای سیاست برای زنده بودن و پویایی داشتن نیازمند منازعات و بحث بین جریان‌های موجود است.

شریعتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا زمانی اصلاح‌طلبان به فرجی دانا در مجلس رأی نمی‌دهند اما امروز سقف ایده آل آنان برای وزارت علوم است،‌ این تغییر نگرش ناشی از چیست، عنوان کرد: آقای فرجی‌دانا ۱۶ سال پیش در مجلس اصلاح‌طلب ششم موفق نشد که رأی اعتماد بگیرد و در تاریچه سیاسی کشور ثبت شده است اما در حال حاضر سقف خواسته‌های اصلاح طلبان شده است. فضای اجتماعی و سطح مطالبات در ۱۶ سال پیش با امروز متفاوت است. مشاهده می‌کنیم که در مجلس ششم اصلاح‌طلبان به فرجی دانا رأی نمی‌دهند اما در  دور اول ریاست جمهوری روحانی در مجلس نهم هنگامی که نام وی مطرح می‌شود از وی  با قاطعیت حمایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:  آقای فرجی دانا نسبت به ۱۶ سال پیش ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند اما همه این‌ها دلیل بر این نمی‌شود که بگویم آقای غلامی که برای وزارت علوم مطرح می‌شود با خواست اصلاح‌طلبان یکسان نیست اما باید بدانیم بدون کمک اصلاح‌طلبان هیچ وزیری موفق نخواهد بود. در شرایط فعلی اداره وزارت علوم سخت و مشکل است. انتخاب روحانی مورد حمایت اصلاح‌طلبان است و یک‌پارچه به وزیر انتخابی کمک خواهند کرد.

شریعتی در ادامه گفت: سیاست ایران دارای شرایطی است که نمی‌توانیم فارغ از آن تحلیل کنیم؛ اصلاح‌طلبان یک تعامل برد برد با آقای روحانی داشته‌اند و هیچ یک بر سر دیگری منتی ندارند. نیروهایی این حرکت اجتماعی را سازماندهی کردند تا تبدیل به یک جریان حامی رئیس‌جمهور شود، و روحانی به این حمایت پاسخ مثبت داد و وارد میدان شد .

وی تاکید کرد: ائتلاف اصلاح‌طلبان و روحانی فراتر از پست، مقام و یا حضور آنان در وزارت‌خانه‌ها است، این تعامل بین جبهه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها برای منزوی کردن جریان تندرو در کشور اتفاق افتاد که در این زمینه موفقیت‌هایی هم حاصل شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: این توفیق کم نیست عده‌ای قصد دارند آن را کم رنگ جلوه دهند و بحث حضور در وزارت‌خانه‌ها را مطرح می‌کنند، این‌ها هیچ ربطی به مسائل کلان جامعه ندارد ما باید برای رسیدن به آینده مطلوب سیاسی تلاش کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز