خبرگزاری کار ایران

روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی:

برای امنیت دانشجویان و فضای دانشگاه، معامله نخواهم کرد/ نیازی نیست با عجله درباره افراد قضاوت کنیم/ پای همه اصولم ایستادم

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۰۷۳

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت راه خود را و مسیر خود را در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیر امنیتی بودن محیط دانشگاه و احترام به دانشجویان احترام به آزادی اندیشه و بیان آزاد در دانشگاه ادامه می‌دهد و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌السالام حسن روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس گفت: خوشحالم که در این روز در خدمت شما هستم. البته معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو قدری با تاخیر اتفاق افتاد. شاید این تاخیر خواصی هم داشت و نشان داد که فضای جامعه ما و به ویژه دانشگاهیان عزیزمان نسبت به آینده سرنوشت دانشگاه علم و محیط دانشگاه و آینده پژوهش در کشور تا چه حد حساسیت دارند.

دولت مسیر خود را در زمینه غیر امنیتی بودن محیط دانشگاه ادامه می‌دهد 

رییس جمهور ادامه داد: همه نکاتی که در روزهای اخیر در فضای مختلف درباره دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال دانشگاه، محیط دانشگاه و آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی در ایران مطرح شد، نشان آن است که دانشگاه ما زنده است؛ یعنی اساتید ما فعال هستند و به سرنوشت خودشان توجه دارند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر خیلی‌ها نقد کردند، مقاله نوشتند که از همه آنها سپاسگذارم، گفت: این موضوع مفهموش اهمیت علم و دانشگاه و سرزنده بودن نسل جوان ما و دانشگاه‌هاست. من در همین آغاز سخن لازم می‌دانم که به ملت ایران و به ویژه دانشجویان، اساتید خطاب کنم که دولت راه خود را و مسیر خود را در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیر امنیتی بودن محیط دانشگاه و احترام به دانشجویان احترام به آزادی اندیشه و بیان آزاد در دانشگاه ادامه می‌دهد و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

برای امنیت دانشجویان و فضای دانشگاه معامله نخواهم کرد

روحانی اضافه کرد:‌ هر چه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها ، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رییس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد

رئیس دولت دوازدهم گفت: من در این جا در محضر نمایندگان محترم ایران عرض می‌کنم مبنای من در نحوه معرفی وزرایی که تا امروز انتخاب شده اند و  همچنین دو وزیری که به کمک شما انتخاب خواهند شد، پیوست حکم است.

صبر ، حوصله و  تامل کردیم اما معامله نکردیم

وی خاطرنشان کرد: تمام وزاری ما در دولت دوزاردهم در کنار حکم وزیری، یک پیوسته حکم دارند که در آن مشخص شده است که قدم به قدم اولویت‌های دولت دوازدهم چیست، به طور منظم دولت این پیوست را پایش خواهد کرد و هر سه ماه عملکرد وزرا بررسی خواهیم کرد.

روحانی با بیان این که مبنای من با وزرا برای ادامه کار یا توقف کار پیوست حکم آنان است، عنوان کرد: این برنامه از دولت استخراج شده است که دولت به ملت ایران رای داده‌اند و اسناد بالادستی قانونی نسبت به وزارت‌خانه و وزرا مشخص است.

وی تاکید کرد: دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه‌ای برخودار است. البته نیازی به گفتن ندارد همه شما می‌دانید هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی از موارد طولانی خواهد بود. اما برخی طولانی‌تر است که ما صبر ، حوصله و  تامل کردیم اما معامله نکردیم .

پای همه اصولم ایستادم

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: من بر دانشگاه، آزادی، امنیت و برای دانشجویان آینده می‌خواهم؛ خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده همین است و در این راه با هیچ کس معامله نکرده‌ام و نخواهم کرد. آنچه وعده من با ملت ایران بوده به حول قوه الهی و در صورت ادامه حیات به آن عمل خواهم کرد.

وی خطاب به بهارستان‌نشینان گفت: شما نمایندگان شاهد بر سر عهد بودن ما خواهید بود و نیازی نیست که با عجله درباره افراد قضاوت کنیم، از معیارها کوتاه نیامدم و ممکن  است انتخاب‌ها طولانی شده باشد می‌دانید برای ایجاد هماهنگی نیاز به فرصت است  اما در عین حال پای همه اصولم ایستادم من به آقای دکتر غلامی که استادی با تجربه و دارای مراحل علمی طی شده در علم و پژوهش تمامی شروطم را گفتم همان‌طور که به بقیه گفتم و همه این شرایط را مطرح کرده بودم.

اگر اختلافات جزیی دو سال پیش جایز بود، امروز گناه کبیره است

وی با اشاره به اینکه شرط من با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه برای همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرات مختلف است، تصریح کرد: هیچ کس، هیچ انجمنی، هیچ جمعی و هیچ جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس بی‌پشتوانگی کند. هیچ جمعی نباید احساس کند که برای دیگران امنیت است و برای او نیست. هیچ جمعی نباید احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناح‌ها متفاوت است؛ مبنای ما از اول، مبنای اعتدال بوده است؛ مبنا این بوده که اکثریت باید حاکم باشد و اقلیت از حقوق خود برخوردار باشد. نه اسلام، نه قانون و نه شرایط امروز به ما اجازه می‌دهد که در مسائل جزیی رو در روی هم بایستیم؛ اگر هم اختلافات جزیی دو سال پیش جایز و مکروه بود، امروز باید بگویم گناه است و گاهی گناه کبیره. امروز شرایط خاصی داریم و نیاز به وحدت بیشتری داریم.

وی در ادامه به شرایط سیاسی امروز و روابط خارجی با دنیا اشاره کرد و گفت: یک بار بزرگ مسئولیت در وحدت و انسجام ملی و در ایستادگی ملت در برابر دیگران، دانشگاه است. آن روز که در مسیر نهضت اسلامی بودیم بار اول بر دوش دانشگاه بود؛ دانشگاهیان در کنار حوزویان و سایر اقشار مردم پرچم انقلاب را بر دوش کشیدند. اساتید دانشگاه بودند که در کنار مدرسان حوزه نهضت و انقلاب را برای مردم تبیین و رهبری کردند. 

برای داشتن روابط سیاسی با عزت ؛ راهی به جز داشتن دیپلمات‌های متخصص وجود ندارد

روحانی افزود:‌ آن روز که وارد جنگ تحمیلی شدیم و دشمن بر ما هجوم آورد، باز هم دانشگاه نقش بزرگی ایفا کرد. یادم نمی‌رود در زمان جنگ برخی دستگاه‌های پیچیده نظامی بود که فروشندگان آن حاضر نبودند دفترچههای آن را در اختیار ما بگذارند، در اینجا دانشگاه‌ها بودند به ما کمک کردند. در بسیاری از موارد دانشگاه‌های علمی و صنعتی از جمله دانشگاه شریف به ما یاری رساند، علاوه بر اینکه دانشجویان ما در جبهه‌های جنگ بودند و پزشکان ما در بیمارستان ‌ها خط مقدم بودند، هر جا مشکلاتی برای کشور پیش آمده دانشگاه در صف مقدم بوده، امروز هم برای اداره دولت عمدتا دست نیازمان به سوی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها است. فردا هم برای اداره کشور دست به سوی دانشجویان امروز دانشگاه‌ها دراز خواهد بود.

رییس‌جمهور با بیان این مطلب که اگر به فکر  اقتصاد مقاومتی هستیم، راهی جز اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد، افزود: اگر به دنبال روابط سیاسی با عزت هستیم؛ راهی به جز داشتن دیپلمات‌های متخصص وجود ندارد. اگر می‌خواهیم از حقوق ملت ایران در دادگاه‌های بین‌الملی دفاع کنیم، راهی جز داشتن متخصصان حقوقی نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد:‌ برای اقتصاد کشور و حقوق ملت نیازمند دانشگاه هستیم. دانشگاهی که بتواند آزاد اندیش باشد، دانشگاهی که بتواند کرسی آزاد اندیشی در آن به پا باشد، دانشگاهی که تفکرات مختلف سیاسی فضا را برای فعالیت سیاسی خودشان آماده و باز ببینند. وزارت علوم و وزیر علوم باید شرایط را برای فعال‌تر شدن دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان و سیر مراحل علمی در سطح جهان و رقابت با دنیا فراهم کند. من از شما نمایندگان و دانشجویان ملت ایران می پرسم آیا فضای دانشگاه‌ها نسبت به سال ۹۱بهتر شده است یا نه؟

آیا فضای دانشگاه ما همان فضای سال‌های قبل است؟

روحانی در در ادامه بیان کرد: از دانشجویان می‌پرسم آیا فضای دانشگاه ما همان فضای سال‌های قبل است یا خیر؟ آیا فضای دانشگاه‌های ما آزادتر شده است یا خیر ، آیا در مسیر رشد علمی دانشگاه‌های ما نسبت به گذشته چهره بهتری پیدا کرده است یا خیر؟

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به شرکت‌های دانش بیان گفت: از دانشجویان می‌پرسم آیا شرکت‌های دانش‌بنیان ما که در سایه وزرات علوم، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و نهاد علم و فن‌آوری فعالیت بهتری ندارند؟ امروز هزاران شرکت دانش بنیان مورد حمایت دانشگاهیان هستند و حلقه اتصال را بین دولت و وزارت خانه بر قرار کردند آیا این با سال‌های قبل قابل مقایسه است؟

وی خطاب به گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: من یکی از نکاتی را که از آقای غلامی خواستم این بود که دانشجو باید صاحب عمل و مهارت باشد این که بگوئیم دانجشویی فارغ التحصیل شده است و کاغذی را به عنوان مدرک دست او بدهیم کافی نیست.آن روزی که دانشجوی ما مدرک کارشناسی و یا بالاتر می‌گیرد باید با  یک مهارت را در صحنه جامعه حاضر شوند.

مسیر ما مسیر امید است

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: دانشجویان ما به خوبی یاد گرفته‌اند که مباحث تئوری چیست اما باید صاحب کارآموزی شوند، دانشجو و دانشگاه ما اگر با تولید متصل باشد می‌تواند چرخ صنعت را بچرخاند، به وزیر آینده علوم گفتم دانشگاه باید با صنعت کشاورزی، نیرو و غیره  متصل باشد. دانشجو باید از سال دوم مهارت و کار آموزی یاد بگیرد از سال سوم باید فردی کاردان در صحنه باشد 

روحانی با اشاره به وضعیت فارغ التحصیلان امروز جامعه گفت: دانشجو باید از سال اول لیسانس باید یک شغل قابل قبول داشته باشد، درست است که امروز شرایط کار در جامعه ما ایده آل نیست اما دولت این افتخار را دارد که در فصل دوم سال جاری یک رشد قابل و درخشانی در زمینه اشتغال داشته باشد. این که نزدیک ۸۰۰ هزار نفر تابستان امسال نسبت به پارسال مشغول به کار شدند رقم کمی نیست اما این بدان معنا  نیست که ما مشکل اشتغال دیگر نداریم خیر این گونه نیست. ما باید بیشتر تلاش کنیم این نشان‌دهنده آن  است که مسیر ما مسیر امید است. 

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد : اساس وزارت علوم باید بر مبنای امید باشد همان طور که مسیر صعنت آب  برق ما باید تدبیر باشد.دانشجو امروز باید امیدوار باشد این که او امروز امیدی نداشته باشد یعنی به شغل فردا هم امید ندارد .

به عنوان رئیس‌جمهور قول می‌دهم که فضای دانشگاه بهتر شود

روحانی با شاره به فضای دانشگاه‌ها گفت: هنگامی که امروز داشنجوی ما می‌بیند بین او و همکلاسی‌اش که تفکر سیاسی دیگر دارد فرق می‌گذارند، به او بها و فضا می‌دهند و می‌گوید فضا را برای من تنگ می‌کند باید این فضا برطرف شود. دانشگاه نمی‌تواند به عدالت نظام و دولت متکی باشد دانشگاه باید فضای آزاد داشته باشد. محیط دانشگاه باید محیط علم، دانش و پژوهش باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه ما باید ارتباط خوبی با وزارت خانه و صعنت داشته باشد این برای ما افتخار نیست فارغ التحصیل‌های ما زیاد باشند اما فضای شغلی نباشد.همیشه دانشگاه بر این مبنا بوده است می‌تواند مبنای  یک شغل مناسب باشد.

رئیس دولت دوازدهم خطاب به نمایندگان گفت: آقای دکتر غلامی مدیر، متدین، انقلابی است و بی‌تردید فضای دانشگاه ما را در همان مسیر سال ۹۳ و ۹۴ قرار خواهد داد دانشگاه ۹۶ با ۹۳ متفاوت ندارد من به عنوان رئیس‌جمهور به شما قول می‌دهم که فضای دانشگاه بهتر شود، در مواقعی که ما نیاز داشتیم دانشگاه همیشه بوده است.

در وزارت نیرو بیشتر باید از تدبیر سخن بگویم

رئیس‌جمهور با اشاره بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو، گفت:‌ نمایندگان محترم، اگر در وزارت علوم از امید به امروز و فردا بیشتر سخن گفتم، در وزارت نیرو بیشتر باید از تدبیر سخن بگویم، یکی از مسائل مهم ما مساله آب در کشور است. از آب برای نیازهای ضروری، آشامیدن، حوزه صنعت و  کشاورزی و آبادانی کشور استفاده می کنیم؛ همه ما میدانیم که یکی از مسائل مهم امروز و فردای ما مساله آب است.

روحانی با بیان اینکه در زمینه آب در کشور بعد از جنگ تحمیلی اقدامات فراوانی انجام گرفت، افزود: در آن زمان سدهای زیادی ساخته شد؛ تلاش های زیادی انجام گرفت؛ در زمینه عرضه آب تقریبا بیشترین کارها انجام گرفته است. دورانی بود به نام دوران سدسازی در دنیا که یک رقمی حدود ۴۶ هزار سد بزرگ ساخته شد. این ۴۶ هزار سد، نصفش در چین بود و بقیه در کشورهای دیگر. ما هم درجنگ مقداری عقب ماندگی‌هایی داشتیم و در جنگ سدهای فراوانی برای مهار آب ساختیم.

برای واردات آب مذاکرات فراوانی صورت گرفته است

رییس جمهور با تاکید بر اینکه امروز این فضا دیگر مثل گذشته نیست، گفت:‌ امروز برخی سدهایی که ساختیم به آن اندازه آب پشت سدها وجود ندارد. مراحل اساسی که می‌شد سد ساخت، در حال سپری شدن است ولی از این به بعد دست ما خیلی باز نیست. یک روزی بحث بر این بود که ما وارد کننده آب باشیم و آب مورد نیاز را از کشورهای دیگر وارد کنیم؛ در این زمینه مذاکرات فراوانی صورت گرفته و امروز هم صورت می‌گیرد. این مورد متنفی نیست. اما در عین حال آنچه در سال‌های قبل روی آن امید بسته شده بود، در آن حد نیست و نخواهد بود.

روحانی عنوان کرد:‌ البته در همین راستا برخی کشورها از لحاظ سیاسی با مشکلاتی توام هستند و برخی کشورها هم هستند که ما می‌توانیم از آن‌ها آب خریداری کنیم و این کار ادامه می‌یابد. در دولت یازدهم به من می‌گفتند که می‌توان آب استان ما را از فلان دریا و یا دریاچه شمال یا جنوب تامین شود؛ بله این هم راهی است  که باید فکر و برنامه‌ریزی کرد . اقدامات عملی هم در این راستا شروع شده است. اما در عین حال باید بدانیم که از چه محلی آب به محل مصرف خواهد رسید. باید در این زمینه کار کنیم و همانطور که فعالیت‌های زیادی صورت گرفته نیاز به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه خارجی داریم و تلاشمان را ادامه می‌دهیم.

هیچ یک از موضوعات مورد توجه محیط زیست در فعالیت‌های دولت خط نخورده است

رییس‌جمهور افزود: مساله پس‌آب و گردش آن جز مواردی بوده که دولت وارد آن شده و برای آن سرمایه‌گذاری کرده است این موضوع برای محیط زیست ضروری است پس‌آب‌ها بعد از تصفیه مصارفی دارد که آن بحث دیگری است.

 وی تاکید کرد: بحث‌هایی است که ما از منابع آب‌های ژرف استفاده کنیم اما هیچ یک از این موضوعات در فعالیت‌های دولت خط نخورده است، ما مشغول تلاش هستیم. تردید نکنید که بیشترین سرمایه‌گذاری را باید در سمت تقاضا کنیم و ببینیم از آب موجود چگونه بهره‌برداری کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: بهره‌برداری از آب موجود و عدم اسراف، از نکات ارزشمند است دولت و مجلس باید با هم تلاش کنند. بیشترین آب ما در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود. باید دید آیا محصولاتی که آب زیاد نیاز دارد در داخل کشور باید کشت شوند آیا از کشت فرا سرزمینی نباید استفاده شود؟ این کار آغاز شده است.

معضل آب با تدبیر حل می‌شود

رییس جمهور بیان کرد: بنابراین ما در زمینه تقاضا قدم‌های زیادی باید برداریم. تلاش دولت یازدهم برای بالا بردن بهره‌برداری آب بود. باید از شیوه سنتی فاصله بگیریم و از شیوه‌های مدرن استفاده کنیم. من از وزیر نیرو سابق تشکر می‌کنم از وزیر کشاورزی نیز تشکر می‌کنم. تلاش ما بر این است که با زمین کمتر آب کمتر، محصول بیشتر برداشت کنیم؛ راه عملی را می‌دانیم اجرا و پیاده شده است و قدم‌های خوبی در ایلام، خوزستان، کرمانشاه و دیگر استان‌ها برداشته شده است، این راه اصلی ماست.

وی با بیان اینکه  مصرف آب کشاورزی ما تا ۸۵ درصد از کل است اگر بتوانیم ۲۰درصد صرفه جویی کنیم دست ما باز می‌شود، گفت: البته در این زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کمک دولت لازم است. همیشه اولین موضوع منبع مالی است که چه مقدار از بخش خصوصی و سرمایه خارجی استفاده کنیم. معضل آب با تدبیر حل می‌شود ما باید برای نسل بعدی فکر کنیم موضوع  آب مساله میان نسلی است

مشکل آب در دوره آیت‌الله هاشمی و خاتمی پیگیری شد

وی یادآور شد:  وزارت نیرو وزارت تدبیر است. باید برای آینده اقلیم ایران تصمیم بگیرند و فکر کنند چه مقدار آب برای ۲۰سال دیگر با توجه به توسعه جمعیت مردم لازم است. اینکار شدنی است.

روحانی با اشاره به اینکه باید به حق آب دریاچه و تالاب‌ها توجه شود گفت: دیدیم در گذشته دقت لازم نشده است؛ سدی ساختیم اما حق تالاب‌های زیر دست را مد نظر ندادیم اگر حق آبه این‌ها تامین نشود محیط زیست دچار مشکل می‌شود همه باید دست به دست بدهند مشکلات قابل رفع است اما حتما راه حل وجود دارد .

وی خاطر نشان کرد: علت دعوت اردکانیان بخاطر تخصص و دانش ایشان در مساله آب بود این بدین معنا نیست که از بقیه موضوعات غافل هستیم وزیر پیشنهادی به طرح‌های که در زمینه آب در دنیا اجرا شده آشنا است. ایشان شخصیت با تجربه‌ای است که با شهید عباسپور همکار بوده در وزارت کشور و نیرو فعالیت کرده  و آشنایی من با ایشان از پیش‌تر است.

روحانی افزود: در شورای امنیت ملی درباره آب مشکلاتی بود طرحی آماده کرده بودیم این موضوع در اواخر ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی بود که ایشان پیگیر آن بود در دوران رییس‌جمهور بعدی یعنی خاتمی هم پیگیری می‌شد. حتی ایت الله هاشمی در دوره بعدی که خیلی به این موضوع امیدوار نبودیم آن‌را دنبال می‌کردند.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ساخته شدن ایران شب و روزش را گذاشته بود

وی بیان این که ایران شخصیت بزرگی مانند آیت الله هاشمی دارد، گفت: آقای اردکانیان می‌داند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ساخته شدن ایران شب و روزش را گذاشته بود همین بود، آقای هاشمی رفسنجانی بعداز نماز صبحش به فکر آب،‌ برق، سد،‌ سازندگی و کشور بود و تا شب به این‌ها فکر می‌کرد. 

روحانی ادامه داد: من کمتر کسی را در تاریخ ایران دیدم برای آبادانی کشور این همه دلسوز باشد، طرح و برنامه داشته باشد، با هر رئیس‌جمهوری نشست و برخاست می‌کرد می‌پرسید چقدر آب دارید، آبیاری شما سنتی و یا مدرن است؟ چند سد دارید؟ می‌خواست از همه تجربه دنیا برای آبادانی ایران استفاده کند.

وی افزود: اگر بخواهیم لقبی را به آیت هاشمی رفسنجانی بدهیم شخصیتی بود که همه فکر وتلاش را برای آبادانی ایران گذاشت ما یک سند در دبیرخانه داشتیم به نام آب من با دانش و اخلاق از ایشان دیدم همیشه می‌خواستم نظر دهند و در آن دوران دیدم همواره این مسیر را چگونه پیگیر بودند. 

منتظریم تکلیف دو وزیر را باقی مانده مشخص شود

روحانی خطاب به بهارستان‌نشینان گفت: از شما نمایندگان می‌خواهم در بودجه امسال و سال‌های آینده یکی از برنامه‌های اصلی ما مسئله مهار تقاضا در آب باشد، ما هم در آب و هم در برق در مسیر انتقال، آب از دست می‌دهیم گرچه خود نیروگاه‌ها برای این مهم برنامه دارند اما همه باید برنامه داشته باشند. 

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: ایران می‌تواند هاب منطقه در برق باشد کشورهای شرقی و غربی از ما برق می‌خواهند، ما خودمان نیروگاه‌ساز هستیم، انرژی داریم و دارای اندیشمندان هستیم خدمات فنی و مهندسی ما باید مرکزیت برق در منطقه باشند که در آب این گونه نیستیم.

وی ادامه داد: در زمینه برق دست‌مان باز تر است از نمایندگان تقاضا دارم همان‌طور که در معرفی کابینه ما را یاری دادید و از ۱۷ وزیر به ۱۶ وزیر رای دادید، منتظریم که تکلیف دو وزیر را باقی مانده مشخص شود تا هر چه سریعتر کار خود را شروع کنند.

اگر دولتی وفای به عهد نکرد اعتبار خودش را در افکار عمومی به حراج گذاشته است

رئیس کابینه دوزادهم تاکید کرد: در هر دو زمینه ما افراد صاحب تخصص را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردیم .

وی ادامه داد: نکته آخر که در برابر ملت ایران و شما نمایندگان می‌خواهم عرض کنم این است شرایط پیش آمده که در تخلفات پاپی آمریکا است، در طول تاریخ همواره دولت و ملت یکی از راه‌های تعاملشان بستن عهد و پیمان با یکدیگر بوده، اصل وفای به عهد فرا ملی فرا و دینی است.

روحانی تاکید کرد: ‌اصل وفای به عهد اصلی است که همه انسان‌های عاقل با تدبیر دارای هر مذهب و دین به آن احترام گذاشتند یک معیار برای تمدن ملت و قانونی بودن یک دولت وفای به عهد است، اگر دولتی وفای به عهد نکرد اعتبار خودش را در افکار عمومی به حراج گذاشته است اگر یک تعهد بین‌المللی یک دولتی مثل آمریکا بگوید قبول ندارم شما سر دولت قبلی را کلاه گذاشته‌اید قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: هر دولتی که به روی کار می‌آید نسبت به دولت قبلی همین را می‌گوید، تداوم مسئولیت دولت‌ها چه می‌شود تعهد یک ملت با ملت یک نظام با یک نظام و یا یک رژیم با رژیم دیگر که اگر آمریکا را رژیم بنامیم  تعهد نه تنها با ایران حتی ۵ کشور است که متهعد به اجرا بوده و باید عمل کند .

روحانی بیان کرد: یک داستان مضحکی اتفاق افتاده است، بعضی‌ها می‌گویند تعهدی که قبلا بستیم فعلا قرص و محکم نباشد و سر یک موضوع دیگری مذاکره کنیم هنگامی که موضوع اول محکم نیستچگونه درباه موضوع دوم بحث کنیم ؟

 ایران و ملت عراق نگذاشتند که تمامیت ارضی عراق تجزیه شود

روحانی در ادامه افزود: آمریکا به برخی کشورهای شرق آسیا پیام می‌دهد که با ما مذاکره کنید مگر آنها دیوانه شده‌اند شما مذاکره دیروز و امضا شده تایید شده سازمان ملل را زیر پا می‌گذارید و به آن بی‌اعتنا هستید

وی خاطرنشان کرد: آمریکا با این شیوه مذاکره آینده و تعهدات به کشورهای دیگر را برای همیشه کنار بگذارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌گویند چرا ایران از لحاظ دفاعی و نظامی توانمند است چرا کشورهای منطقه به ایران احترام می‌گذارند؟ این مشکل شما آمریکایی‌ها است شما امنیت منطقه را در عراق و افغانستان به هم زدید با آوردن تروریست امنیت سوریه و لبنان را به هم ریختید شما تروریست را پرورش دادید. باید جایزه بگیرید؟

وی گفت: کشورهایی که به کمک مردم عراق و یار سوریه و یار ملت‌های دیگر بوده‌اند را متهم به مداخله کردید. شما می‌خواستید ملت عراق را تجزیه کنید اما ایران و ملت عراق و کشورهای منطقه نگذاشتند که تمامیت ارضی عراق تجزیه شود.

ملت ایران  داعش را در عراق به زانو درآورده است

روحانی بیان کرد: ما از شما می‌پرسیم ملت ایرانی که حامی کشورهای مظلوم در برابر تروریست و تجزیه‌طلبی بوده از نظر شما رفتارش خوب نیست؟ شما که امنیت داعش و طالبان را برقرار کردید به منافقین پناه دادید و به ملت ایران ظلم کردید.

وی ادامه داد: شما سکوی نفتی ایران را زدید سکوی نفتی میدان جنگ هواپیما و تانک بود؟ شما وارد خاک ایران شدید و در طبس تجاوز کردید و قبول ندارید متجاوزید. شما هواپیمای ما را زدید و قبول ندارید که متجاوزید و بارها بی‌ادبانه ملت ایران را تروریست خواندید.

رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: ملت ایران با تروریست منافقین مبارزه کرده تروریست را از کشور بیرون کرده داعش را در عراق به زانو درآورده تروریست را در سوریه به زانو درآورده است. شما به ایران و سلاح‌های ما ایراد می‌گیرید؟ 

بدانید ما موشک ساختیم، می‌سازیم و خواهیم ساخت

وی تاکید کرد: ما برای دفاع از خودمان و تمامیت ارضی ملت‌مان هر سلاحی نیاز داشته باشیم در ساختن، تولید و انبار آن و در زمان لازم برای دفاع بدون تردید از آن استفاده خواهیم کرد.

روحانی تاکید کرد: شما بدانید ما موشک ساختیم، می‌سازیم و خواهیم ساخت و این با هیچ یک از مقررات بین المللی و مقررات ۲۲۳۱ در تناقض و تضاد نیست.

وی ادامه داد: ما راه دفاع و منافع ملی و امنیت ملی را با همه قدرت ادامه می‌دهیم. هر نقض عهدی به ضرر شما است و جمهوری اسلامی به آن به حول و قوه الهی پاسخ قاطع خواهد داد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز