خبرگزاری کار ایران

سیدحسین موسویان:

سیاست اعلامی ترامپ در مورد ایران، دیکته شده تل‌آویو و ریاض است

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۸۷۲

نشست سالیانه بنیاد پلاشرز درمورد سیاست هسته‌ای در جهان در هتل ویلارد واشنگتن برگزار شد. این موسسه در سال ١٩٨١ در کالیفرنیا توسط خیرین تشکیل شده و در ٣٥ سال گذشته در جهت نابودی سلاح‌های هسته‌ای در سطح کل جهان فعالیت داشته است.

به گزارش ایلنا، پلاشرز در دوران مذاکرات هسته‌ای از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۹۵، از دیپلماسی صلح‌آمیز برای حل بحران هسته‌ای ایران از جمله از تلاش‌های همه مراکز مطالعاتی و آکادمیک آمریکا و دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران حمایت کرد. اکنون که کاخ سفید سیاست ضدبرجامی و جنگ‌طلبانه د رپیش گرفته، این بنیاد به مقابله تمام عیار با کاخ سفید برخاسته است. این درحالی است که سازمان منافقین در تبلیغات خود بنیاد پلاشرز را مزدور حکومت ایران خوانده‌اند.

هفته قبل نشست جناح رادیکال آمریکا در موسسه هادسون در واشنگتن برگزار شد که ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ و استیو بنن از جمله سخنرانانی بودند که ضد ایران و برجام سخنرانی کردند.

متقابلا در کنفرانس بنیاد پلاشرز، سناتورها دایان اشتاین، کریس هولن، اد مارکی، جف مرکلی و نمایندگان مجلس آمریکا، باربارا لی، تد لو و آدام اسمیت و همچنین ویلیام پری وزیر دفاع سابق آمریکا، در دفاع از برجام سخنرانی کردند. همه سخنرانان از حزب دمکرات بودند و نمایندگان جمهوریخواه کنگره در این نشست شرکت نکردند.

دراین نشست دو نشست کارشناسی در مورد برجام و بحران هسته‌ای کره شمالی برگزار شد. در نشست کارشناسی برجام، سیدحسین موسویان، کالین کال مشاور رییس جمهور آمریکا در دوران اوباما و جسیکا متیو، رییس سابق موسسه مطالعاتی کارنگی در پنل برجام صحبت کردند.

در پایان این کنفرانس، کریستوفر فورد، مشاور ترامپ نیز سخنرانی داشت. وی از برگزارکنندگان خواسته بود که سخنرانی او ضبط و پخش نشود. او در طول سخنرانی خود، حتی یک جمله درمورد برجام حرفی نزد و به کلی‌گویی در مورد سیاست خلع سلاح آمریکا پرداخت.

هر دو جناح ایران معتقدند امریکا به دنبال تغییر رژیم است

سید حسین موسویان در سخنان خود در نشست کارشناسی برجام با اشاره به اینکه رابطه با آمریکا و برجام، چالش‌برانگیزترین موضوعات سیاسی داخلی ایران بعد از انقلاب بوده است، گفت: همچون دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، ما هم در ایران دو جناح اصلی سیاسی داریم و هر دو جناح توافق دارند که آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران است و قابل اعتماد نیست.

وی افزود: یک تفکر معتقد است که می‌توان با آمریکا مذاکره و بر اساس احترام متقابل، منافع متقابل، عدم مداخله و نرم‌های بین‌المللی حداقل در مورد برخی از موضوعات به توافق رسید.

این دیپلمات سابق ادامه داد: تفکر دیگر معتقد است که آمریکا قابل مذاکره نیست و به چهار دلیل نباید با اوتوافق کرد:

١- آمریکا احترامی برای مقررات و نرم‌های بین‌المللی قائل نیست و گزینشی برخورد می‌کند و استاندارد دوگانه دارد.

٢- تا زمانی‌که هدف آمریکا تغییر رژیم است، اصولی مثل احترام یا منافع متقابل و عدم مداخله معنی ندارد.

٣- سیاست آمریکا در مورد ایران و خاورمیانه، در تل آویو تعیین می شود و نه در واشنگتن.

٤- قش بعدی در سیاست‌های آمریکا راجع به ایران و خاورمیانه را دلارهای نفتی شیوخ عرب دارد که در واشنگتن هزینه لابی‌ها می‌کنند.

سیاست اعلامی ترامپ در مورد ایران، دیکته شده تل‌آویو و ریاض است

موسویان با بیان اینکه سیاست‌های ترامپ نشان داد که آمریکا، برای امضای خود هیچ احترامی قائل نیست، اظهار داشت: امریکا برجام را مذاکره و امضا کرده و حالا زیرش می‌زند؛ احترامی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی قائل نیست چون آژانس انجام تعهدات برجامی ایران را تایید کرده و ترامپ محترم نمی‌شمارد؛ احترامی برای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل قائل نیست چون برجام مصوبه این شورا است و ترامپ آن را نقض می‌کند و اینکه متن سیاست اعلامی ترامپ در مورد ایران، دیکته شده تل‌آویو و ریاض است.

وی اضافه کرد: نتانیاهو در سخنرانی سازمان ملل در شهریور گفت که «برجام را لغو کنید و اگر نمی‌توانید تغییر دهید». او سه مورد «دائمی کردن محدودیت‌های فعلی»، «منع سانتریفیوژهای پیشرفته» و «فعالیت‌های موشکی ایران» را مطرح کرد. یک ماه بعد هم ترامپ دقیقا همین موارد را مطرح و به کنگره ارجاع داد.

مطالب ترامپ کپی‌برداری مقالات مقامات سعودی و اسرائیلی است

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مخالفت‌ها و دشمنی‌های ریاض با تهران تصریح کرد: عادل الجبیر،  وزیر امور خارجه عربستان دو مقاله یکی در تاریخ‌های ١٩ ژانویه ٢٠١٦ در نیویورک‌تایمز و دیگری در ١٩ سپتامبر ٢٠١٦ در وال‌استریت ژورنال علیه ایران نوشته است. مایکل اورن، معاون وزیر امور خارجه اسراییل هم مقاله‌ای مورخ ٦ اکتبر ٢٠١۷ در نیویورک‌تایمز علیه ایران نوشته است. شما سخنرانی ترامپ در مورد سیاست جدید کاخ سفید در مورد ایران را با متن این سه مقاله مقایسه کنید خواهید دید که مطالب ترامپ کپی‌برداری محض از این سه مقاله است. لذا جایی که سیاست‌های آمریکا را ریاض و تل‌آویو می‌نویسند، چطور می‌شود با آمریکا در مورد سایر موضوعات مذاکره کرد.

موسویان تاکید کرد: با توجه به رفتار آمریکا درمورد برجام، اکنون هر دوجناح بزرگ سیاسی ایران، اجماع دارند که مذاکره و توافق با آمریکا بی‌فایده است.

ایران در منطقه‌ای زندگی می‌کند که ٨٠ درصد از بحران‌های جهان آنجاست

وی با تاکید بر این امر که ایران با احدی در مورد قدرت دفاعی خود مذاکره نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: ایران در منطقه‌ای زندگی می‌کند که ٨٠ درصد از بحران‌های جهان آنجاست. بحران و ناامنی در سرتاسر مرزهای ما وجود دارد. ایران یکبار مورد تجاوز صدام قرار گرفته که آمریکا و اعراب و سایر کشورها از تجاوز حمایت کرده‌اند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات با اشاره به هشت سال دفاع مقدس ابراز داشت: ایران مورد حمله سلاح‌های شیمیایی عراق قرار گرفته که آمریکا در آن دخیل بوده است. صدها هزار ایرانی کشته و زخمی شده‌اند. آمریکا سیاست تغییر رژیم را روی میز دارد. تروریسم تکفیری اطراف مرزهای ایران را فراگرفته است. آمریکا صدها میلیارد دلار اسلحه پیشرفته به همسایگان دشمن ایران صادر می‌کند. اینها واقعیاتی است که ایران در مورد قدرت دفاعی و موشکی خود هیچگاه مذاکره و معامله نخواهد کرد.

ایران هیچگاه زیر بار تبعیض نخواهد رفت

در این جلسه رابرت اینهورن، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای با ایران از موسویان پرسید که آیا ایران فرمول «بیشتر برای بیشتر» را خواهد پذیرفت؟ یعنی محدودیت‌های فعلی برنامه هسته‌ای خود را طولانی‌تر و بیشتر کند و در مقابل امتیازات بیشتر بگیرد؟ که موسویان پاسخ داد: خیر! ایران بالاترین سطح شفافیت و بازرسی در بین کلیه اعضاء معاهده ان‌پی‌تی را پذیرفته است.

سفیر اسبق ایران در آلمان با بیان اینکه محدودیت‌هایی که ایران به مدت ٨ تا ٢٥ سال و صرفا برای اعتمادسازی پذیرفته، همه فراتر از معاهده ان‌پی‌تی است و هیچ کشور دیگری هم نپذیرفته است، عنوان کرد: ایران «بیشترین‌ها» را اکنون پذیرفته است. آنچه که ترامپ می‌گوید، دائمی کردن محدودیت‌های موقتی است. یعنی ایران به عنوان تنها عضو ان‌پی‌تی برای همیشه مورد تبعیض قرار گیرد. ایران هیچگاه زیر بار نخواهد رفت.

ایران با اروپا، روسیه و چین در مورد مسایل منطقه گفت‌وگو کرده و می‌کند

موسویان با بیان اینکه ایران همیشه با همه کشورها از جمله اروپا، روسیه و چین در مورد مسایل منطقه گفت‌وگو کرده و الان هم می‌کند، منتهی با آمریکا، خیر! یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند که برجام ملاک خواهد بود. اگر آمریکا صادقاته اجرا کند، آنگاه ممکن است ایران گفت‌وگو راجع به سایر مسایل را بررسی کند. لذا آمریکا اول باید صداقت خود را با اجرای کامل و دقیق برجام نشان دهد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز