خبرگزاری کار ایران

علی اکبر صالحی:

تلاش آژانس اطمینان‌دهی به دنیا از التزام ایران به برجام است/ آمریکا می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۶۸۵

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: از زمان آمدن ترامپ شرایط کاملا تغییر کرده و حالا آمریکا بازی درآورده و می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: برجام یک تعهد بین‌المللی است و آژانس انرژی اتمی فقط حق رسیدگی به مسائل هسته‌ای را دارد. آژانس تلاش دارد با حمایت از برجام و بدون سمت‌گیری، دنیا را از التزام ایران به برجام مطمئن کند.

موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها در قبال برجام نابجا بود

وی افزود: ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و به‌دنبال فتوای رهبر انقلاب از برخی فعالیت‌های هسته‌ای انصراف دادیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها در قبال برجام نابجا بود، اظهار داشت: آمانو تلاش می‌کند تا در خصوص برجام با مقامات کشورهای مختلف و از جمله فرانسه رایزنی کند و اخیرا این کار را انجام داده است. 

آمانو حامل پیام خاصی در سفرش برای ایران نبود

صالحی با اشاره به دیدار با آمانو در برهه‌های مختلف تصریح کرد: مدیرکل آژانس از یک مسئولیت مهم برخوردار است و باید مستقل عمل کند که البته این کار بسیار سخت است. آمانو حامل پیام خاصی در سفرش برای ایران نبود.

وی با بیان اینکه در برهه پسابرجام آمریکا نقش پلیس بد و فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند تا نقش پلیس خوب را ایفا کنند، خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش می کند تا برجام را از محتوا تهی کند و این کار با هزینه ایران صورت بگیرد. جمهوری اسلامی قطعا در این زمینه واکنش های لازم را خواهد داشت.

آمانو مستقل عمل نکند؛ اعتبار آژانس زیر سوال می‌رود

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سیر تحول به گونه‌ای پیش رفته تا آمانو اگر مستقل عمل نکند؛ اعتبار آژانس زیر سوال می‌رود، ابراز داشت: اگر اعتبار آژانس زیر سوال برود شاکله این نهاد سست خواهد شد. سفیر آمریکا در این زمینه گفته بود که به دنبال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با برجام است.

صالحی درباره باز تفسیر بند T برجام بیان کرد: بند T در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای است؛ از آنجا که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، گفتیم برخی فعالیت‌ها را انجام نمی‌دهیم و به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی هستیم.

آمریکایی‌ها قصد دارند برجام را بی‌اثر کنند

وی با بیان اینکه متاسفانه هر متنی می‌تواند قابل تفسیر باشد؛ مگر آنکه به صورت محکم نوشته شود، یادآور شد: بازرسی خاصی برای بند T در نظر نگرفتیم و سکشن خاصی در این زمینه وجود ندارد و آمریکایی‌ها در برخی زمینه‌ها قائل به تفسیر بودند و ما هم در مواردی در این زمینه تفسیرهایی داشتیم.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: آن‌ها قصد دارند برجام را بی‌اثر کنند و قبلا هم ادعای آنها غنی‌سازی ۵۰ درصد ایران بود که ما گفتیم این آلودگی است و نهایتا پذیرفتند که این آلودگی است؛ اما به روی مبارکشان هم نیاوردند که چرا سه سال چنین ادعایی کردند.

آمریکا در انزوا است

صالحی با بیان استفاده آمریکا از غول‌های رسانه‌ای خود عنوان کرد: بعد از ۴۰ سال این برای اولین بار است که آمریکایی‌ها یک موضوع را توجیه می‌کنند و آمریکا در این چالش سیاسی در انزوا است. امیدواریم بتوانیم کیش و مات را انجام دهیم و طرف مقابل دست از این بازی‌ها بردارد.

وی درباره اقدامات ضد ایرانی و ضد برجامی ترامپ گفت: ما یک قواعدی داریم که در دنیا حاکم است؛ به هر حال آقای ترامپ آمده تا در این بازی سیاسی به گونه‌ای عمل کند که وارد یک تونل تاریک شود. او در سازمان ملل حرف‌های زشت و سخیفی علیه ملت ایران زد و تاکنون ندیده بودیم یک رییس‌جمهور چنین سخنانی را بگوید. این آقا به سیم آخر زد و حرف‌های زشتی را مطرح کرد که در بین روسای جمهور آمریکا حداقل در حفظ ظاهر سابقه نداشت.

مریکا می‌خواهد برجام را با هزینه ایران از بین ببرد

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: از زمان آمدن ترامپ شرایط کاملا تغییر کرده و حالا آمریکا بازی درآورده و می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد.

 

صالحی با بیان اینکه ایران تا به امروز بسیار هوشمندانه عمل کرده است، اظهار داشت: اروپایی‌ها با موضع‌گیری ترامپ مخالفت کردند، در مجموع ترامپ با موضع‌گیری و اظهاراتش، خود را وارد تونل تاریکی کرده است لذا باید امیدوار بود که عقلای قوم او را سر عقل بیاورند تا بیش از این برای ما و جامعه جهانی مشکل ایجاد نکند.

آمریکا از روز نخست دبه را آغاز کرد

وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود اظهارات و موضع‌گیری ضدایرانی مقامات آمریکایی نقض برجام است، تصریح کرد: قطعا این گونه اقدامات و کنش‌ها، نقض عهد است. طبق برجام طرفین توافق نباید اقدامی انجام دهند که موجب تضعیف برجام شود در حالی که آمریکا با موضع‌گیری‌های خود بند‌های مختلفی از برجام را نقض کرده است.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا از روز نخست دبه را آغاز کرد، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۱ که مذاکرات دوجانبه با آمریکا اغاز شد، مقام معظم رهبری اعلام کردند نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد در عین حال اجازه مذاکره را صادر کردند، اما همواره به مسئولان متذکر می‌شدند که آمریکایی‌ها به قول خودشان وفا نمی‌کنند.

پیشبینی کرده‌ایم بتوانیم اقدام متقابل را به صورت غافل‌گیرکننده انجام دهیم

صالحی با بیان اینکه در بعد فنی نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد، ابراز داشت: پیشبینی کرده‌ایم که اگر در طول مذاکرات مشکلی پیش آمد بتوانیم اقدام متقابل را به صورت غافل‌گیرکننده انجام دهیم.

وی ادامه داد: با این روش که «نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد» وارد مذاکره شدیم همچنین براساس تدبیر و درایت اقدامات لازم و پل‌های متعددی در نظر گرفتیم تا با اراده مسئولان و در صورت لزوم به مراحل قبل و آنچه که بودیم، بازگردیم.

دلمان می‌خواهد توافق هسته‌ای پابرجا بماند

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برای برجام زحمات زیادی کشیده شده است و دلمان می‌خواهد این توافق پابرجا بماند، عنوان کرد: همه طرفین باید به آن متعهد باشند چراکه برجام توافقی برد - برد و به نفع NPT و جامعه جهانی است. اگر طرفین به برجام متعهد نباشند، هیچ کس به دیگری اعتماد نمی‌کند و هیچ معاهده‌ای هم نمی‌تواند مستحکم باقی بماند لذا معتقدم باید حکیمانه و براساس مصلحت در این زمینه عمل کرد.

صالحی با اشاره به رصد تعهدات دیگران از سوی ایران یادآور شد: هیات نظارت بر برجام دائما از طریق وزارت امور خارجه رفتار طرف مقابل را رصد همچنین مرتبا با تشکیل جلسه اقدامات را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

سناریو‌های مختلفی در صورت بازگشت‌پذیری طراحی کرده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد بازگشت‌پذیری ایران بیان کرد: در صورت بازگشت‌پذیری، سناریو‌های مختلفی طراحی کرده‌ایم که البته این نوع تصمیمات در حد سازمان انرژی اتمی نیست بلکه در حد هیات نظارت بر برجام و مسئولان ارشد نظام است که نهایتا تصمیم مقتضی را در زمان مناسب اتخاذ می‌کنند.

صالحی با اشاره به اقدام متقابل کشورمان در برابر نقض برجام گفت: گفته می‌شود فردو تبدیل به زمین فوتبال یا بسکتبال شده است، اما اینطور نیست، ما می‌توانیم در فردو غنی‌سازی ۲۰ درصدی را شروع کنیم و دو زنجیره را نیز به کار بیندازیم همچنین در طول دو هفته می‌توانیم دو زنجیره دیگر به آن زنجیره قبل اضافه کنیم به هر حال این اقدام حامل پیام و معنای خاصی است که طرف مقابل مفهوم آن را دریافت می‌کند.

راکتور اراک استثنا در برجام است

صالحی درخصوص مرجع تشخیص نقض فاحش و غیرفاحش اظهار داشت: تشخیص نقض فاحش یا غیر فاحش برجام برعهده یک فرد نیست، این بررسی نیاز به تحلیل خاصی دارد و نوعی بحث حقوقی است لذا باید متولیان این حوزه و هیات نظارت بر اجرای برجام رویکرد نهایی خود را در این باره اعلام کنند.

وی با اشاره به عملکرد راکتور آب سنگین اراک تصریح کرد: راکتور آب سنگین اراک به خوبی فعالیت می‌کند، می‌توان گفت این راکتور استثنا در برجام و استثنایی عجیب و قابل توجیه است.

وارد مرحله طراحی جزئی شده‌ایم

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه حدود ۶ هزار سانتریفیوژ فعال داریم، خاطرنشان کرد: اگر برجام برهم بخورد طبق مصوبه ۲۲۳۱ راکتور آب سنگین اراک فعالیت خود را ادامه می‌دهد و پیشرفت آن متوقف نخواهد شد. بعد از اجرای برجام، طراحی مفهومی راکتور اراک را انجام دادیم که این طراحی به تایید کارگروه چین و امریکا رسید. خوشبختانه اکنون طراحی پایه این راکتور انجام شده است و چینی‌ها هم آن را تایید کرده‌اند.

صالحی افزود: اکنون وارد مرحله طراحی جزئی شده‌ایم به طوری که می‌توان گفت از برنامه زمانی خودمان حتی جلوتر هم هستیم همچنین برای تامین سوخت این راکتور مذاکراتی انجام شده است و می‌توانیم وارد عرصه ساخت راکتور‌های آزمایشی برای کشور‌های دیگر شویم.

۲۳ الی ۲۴ تن آب سنگین در عمان داریم

وی با بیان اینکه حدود ۲۳ الی ۲۴ تن آب سنگین در عمان داریم که این آب سنگین متعلق به ایران است، ابراز داشت: آمریکایی‌ها اصرار داشتند که آب سنگین را از امارات به آن‌ها تحویل دهیم، اما ما موافقت نکردیم و مقرر شد از عمان محموله آب سنگین به آن‌ها تحویل داده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در این مورد که طراحی و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ بیان کرد: آغاز به کار شروع ساخت نیروگاه در شهریور ٩٥ بوده و اولین پیش پرداخت در دسامبر ٢٠١٦ در حدود ١٨٥ میلیون یورو بوده است. کار ساخت نیروگاه در حدود یکسال است که آغاز شده و محوطه وسیعی برای این کار در نظر گرفته شده است که نیاز به جابه‌جایی ساختمان‌ها و سوله‌های عظیمی داشت و در شرایط کنونی زمین آماده برای گودبرداری است.

تولید بیست هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های اتمی نیازمند برنامه بلندمدت است

صالحی با بیان اینکه طبق زمان‌بندی پیمانکار روس اتم در طی ١٠ سال و طبق برنامه ساخت نیروگاه به پیش خواهد رفت، یادآور شد: هر نیروگاه ١٠٥٠ مگاوات برق تولید خواهد کرد که در کل معادل ١١٠٠ مگاوات برق خواهد بود. همچنین از ظرفیت این نیروگاه برای شیرین‌سازی آب نیز استفاده خواهد شد. 

وی درباره ساخت سایر نیروگاه‌های اتمی در کشور عنوان کرد: پس از برجام پیشنهاد‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری حتی از سوی طرف‌های روسی مطرح شده است، اما ما باید ظرفیت‌های داخلی خود را در نظر بگیریم به دلیل اینکه ایران نیز در ساخت نیروگاه‌ها نقش مهمی را زیر نظر پیمان کار ایفا می‌کند. با این حال، تولید بیست هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های اتمی نیازمند یک برنامه بلند مدت است.

نگرانی را باید در رفتار افرادی مانند نتانیاهو یا حیرت را در گفتار وندی شرمن دید

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تنوع در سبد انرژی مصرفی کشور‌ها گفت: ایران نیز از این امر مستثنی نیست و با توجه به قیمت نفت و گاز باید به انرژی مصرفی خود تنوع ببخشد. تولید برق از نیروگاه‌های اتمی به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی کاملا به صرفه است و تمام هزینه‌های صرف شده برای ساخت یک نیروگاه اتمی در عرض ١٠ سال قابل بازگشت است.

صالحی با تاکید بر اینکه قدرت تکنولوژیکی در برنامه هسته‌ای میعادگاه سایر تکنولوژی‌های برتر است، اظهار داشت: به همین دلیل ما نباید دراین حوزه کم کاری داشته باشیم  ونسل آینده ما از تکنولوژی پیشرو یعنی گداخت هسته‌ای نباید ناکام بماند.تحقیق و توسعه در برنامه هسته‌ای به قدری رو به جلو است که نگرانی را باید در رفتار افرادی مانند نتانیاهو یا حیرت را در گفتار وندی شرمن دید. ما در شرایط کنونی به دنبال طراحی بومی سانتیریفیوژ‌ها هستیم.

جهان از دانشمندان ما به وجد آمده است

وی با اشاره به سفر اخیر خود به ایتالیا تصریح کرد: سمینار ایتالیا هر ساله به افتخار پرفسور ایتالیایی برگزار می‌شود، این بار هم بحث درباره بحث امنیت و مسائل پادمانی بود اما امسال در این کنفرانس بیشتر بحث برجام بود و برندگان نوبل هم حضور داشتند و جمیع نخبگان موید برجام بودند و علیه مواضع امریکا صحبت می‌کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: به دعوت وزیر علوم ایتالیا دعوت شدیم از مرکز پزشکی ایتالیا دیدن کردیم و همچنین از مرکز علمی مدرن دیگری هم بازدید کردیم و قرار شد تبادل افراد متخصص داشته باشیم. ما به صورت شعاری نمی‌خواهیم صحبت کنیم، اما جهان از دانشمندان ما به وجد آمده است و حتی خانم شرمن اعلام کرد از دستاورد‌های جوان‌های ما حیرت زده است.

دو گزارش در خصوص پیشران به رئیس‌جمهور داده‌ایم

صالحی تاکید کرد: فرصتی که پس از برجام به وجود آمده فضای تعاملی ما را با ایجاد کرده است. 

وی درباره فرمان رئیس‌جمهور درخصوص پیشران هسته‌ای خاطرنشان کرد: پس از فرمان رئیس‌جمهور دو گزارش در خصوص پیشران داده‌ایم، افراد متخصص را جمع کرده‌ایم و آزمایشگاه و زیرساخت را فراهم کرده‌ایم، ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی نیز بودجه‌ای را برای اختصاص تصویب کرده است.مقدمات کار طراحی بیمارستان هسته‌ای انجام گرفته و مرحله بیمه و مالی‌اش باقی مانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز