خبرگزاری کار ایران

حزب اتحاد ملت ایران:

دانشگاه مهم‌ترین پایگاه پیشبرد دموکراسی و اصلاحات است/ جریان‌های دانشگاهی فضای گفت‌وگو با مدیریت کنونی وزارت علوم را به وجود آورند

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۰۳۹

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درباره انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و انتظارات جامعه دانشگاهی و سیاسی کشور از دولت بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

به‌نام خدا 

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی انتخاب آقای دکتر منصور غلامی را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تبریک گفته و برای ایشان در این مسئولیت مهم و خطیر آرزوی توفیق دارد. از نظر حزب اتحاد ملت، پیشینه اصلاح‌طلبانه و رویکردها و برنامه‌های روشن‌بینانه آقای دکتر غلامی می‌تواند با اتکاء به همکاران توانمند و تحولگرا در وزارت و مدیریت‌های دانشگاهی و مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان فعال در خروج نظام آموزش عالی از تنگناها و موانع کنونی موثر باشد.

حزب اتحاد ملت با ضرورت توجه عملی به انتقادها و انتظاراتی که از سوی نهادها، شبکه‌ها و تشکل‌های دانشجویی، دانشگاهیان، فعالان سیاسی و رسانه‌ها در هفته‌ها و روزهای اخیر ابراز گردیده است، از اعلام سیاست گفت‌وگو با منتقدان توسط وزیر منتخب استقبال می‌کند و حمایت همه اصلاح‌طلبان را از این رویکرد و همکاری برای پیشبرد و تحقق برنامه‌های اعلام شده یادآور می‌شود.

از نظر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، دانشگاه نهاد پیشران توسعه همه جانبه کشور و مهم‌ترین پایگاه پیشبرد دموکراسی، آزادی و اصلاحات است. دانشجویان و دانشگاهیان نشان داده‌اند که از دیرباز نسبت به آرمان‌های تاریخی و حقوق اساسی ملت حساس و فعال بوده‌اند و در تحولات بزرگ معاصر از انقلاب گرفته تا اصلاحات بیشترین نقش و مشارکت را داشته‌اند. اعتماد نهاد دانشگاه، به شعارها و برنامه‌های رئیس محترم جمهوری در دو دوره انتخابات و حمایت بی‌دریغ دانشگاهیان و دانشجویان از سیاست‌های دولت که معمولا با هزینه‌های سنگین سیاسی نیز همراه بوده است، شاهد این مدعاست. این سرمایه اجتماعی ارزنده را باید مدام قدر دانست و در مدیریت‌های عالی کشور مورد اعتنا قرار داد. وجود خواسته‌ها، انتظارات و رویکردهای اصلاح‌طلبانه در دانشگاه و در میان دانشگاهیان و دانشجویان فرصتی مغتنم برای دولت، نظام و کشور است که در پرتو آنها می‌توان به مهمترین مسائل و مشکلات جامعه با هزینه کمتر و بهره بیشتر پرداخت.

حزب اتحاد ملت براساس همین ضرورت‌ها و فرصت‌ها لازم می‌داند که هم دولت محترم و مسئولان دانشگاهی کشور را اکنون به تأمل در خواسته‌ها و انتظارهای بحق دانشگاهیان و دانشجویان و تلاش عملی برای برآوردن آنها دعوت کند و هم از همه جریان‌ها و نهادها و تشکل‌های فعال سیاسی، صنفی، فرهنگی، علمی و اجتماعی فعال دانشگاه‌ها بخواهد که با حسن ظن و اعتماد فضای جدیدی برای گفت‌وگو و تفاهم با مدیریت کنونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به وجود آورند.

از نظر حزب اتحاد ملت آنچه اولویت دارد، تحقق وعده‌ها، رویکردها و برنامه‌هاست و برای پیشبرد این مهم باید بنا را بر هم‌نظری، همکاری و حمایت و در عین حال نظارت و نقد سازنده گذاشت.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در این چارچوب مهمترین چالش‌ها و ضرورت‌های پیش‌روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را که هم به توجه در سطوح دولتی و حاکمیتی و هم به همفکری و تلاش در سطوح مدنی و سیاسی نیازمند است، چنین می‌داند:

۱- تلاش برای بازگرداندن اختیارات، استقلال و یکپارچگی مدیریت علمی کشور به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کاهش دخالت‌های مختلف نهادهای موازی در تصمیم‌گیری‌های دانشگاهی.

۲- انجام اصلاحات ساختاری در نظام آموزش عالی کشور به منظور بالا بردن کیفیت علمی و آموزشی در دانشگاه‌ها و دستیابی به توسعه علمی در جامعه و بالا بردن سهم دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی و فرایند تولید جهانی علم.

۳- دفاع همه‌جانبه از استقلال دانشگاه‌ها و تامین آزادی‌های آکادمیک برای پویایی مدیریت‌های دانشگاهی و مسوؤلیت‌پذیری نهاد دانشگاه و حفظ منزلت نهاد دانشگاه.

۴- پاسداری از حقوق و حرمت استادان و دانشجویان و جلوگیری از مداخله نهادهای غیرمرتبط با دانشگاه در ایجاد محدودیت و ممانعت از تحصیل برای دانشجویان مستقل و منتقد و گزینش و تدریس اعضای هیات علمی مستقل و منتقد.

۵- تحقق فضای امن و آزاد دانشگاهی برای مشارکت فعالانه و انتقادی دانشجویان و دانشگاهیان و ترمیم چهره‌ آسیب‌دیده‌ امنیتی دانشگاه در تراز برنامه‌ها و وعده‌های ریاست محترم جمهوری.

۶- تداوم اعطای مجوز به تشکل‌های دانشجویی و ایجاد توازن در دانشگاه‌ها به تناسب تنوع و تکثر موجود و حمایت تام و تمام از حق فعالیت همه تشکل‌ها در چهارچوب قانون و اهتمام بر شکل‌گیری اتحادیه‌‌های جدید دانشجویی به عنوان مرحله‌ای جدید از رشد فعالیت‌های دانشجویی.

۷- ایستادگی در برابر کمیت‌زدگی و کالایی شدن آموزش و دانش در دانشگاه‌ها و تلاش برای افزایش سطح دسترسی عادلانه شهروندان به آموزش‌ عالی باکیفیت و رایگان بدون تبعیض جنسیتی و جغرافیایی و مقابله با روند فزاینده پولی شدن دانشگاه‌ها.

۸- دفاع از نقش علوم انسانی و اجتماعی و هنر در دانشگاه‌ها و حمایت از حضور و مشارکت مؤثر اندیشمندان و محققان و دانشجویان این حوزه‌ها در اهتمام به مسائل اساسی و آسیب‌های اجتماعی کشور.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با آرزوی سربلندی و نشاط برای جامعه دانشگاهی و استادان و دانشجویان و کارکنان همه دانشگاه‌های کشور و موفقیت برای وزیر محترم و همکاران ایشان، مهمترین آسیب و خطر را برای نهاد دانشگاه، یأس و انفعال و نظاره‌گری در سیاست‌ورزی و کنشگری علمی، و برای جامعه و دولت و نظام کاهش سرمایه اجتماعی در میان دانشگاهیان و دانشجویان می‌داند. حزب برای مقابله با پیدایش و رشد چنین وضع خطرباری، بر گفت‌وگو و تفاهم ملی برای دفاع همه‌جانبه از توسعه علمی، دانشگاه امن و مستقل و آزاد، و دانشگاهیان و دانشجویان انگیزه‌مند و مدنی و فعال تأکید می‌کند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

۱۳۹۶/۸/۱۴ 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز