خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

برای تحقق برخی وعده‌ها، فضاهایی ایجاد شده است/ بنای افزایش یارانه نقدی نداریم/ ۱۶ آذر در دولت یازدهم زنده شد/انتقاد به معنای تخریب نیست

asdasd
کد خبر : ۵۶۴۱۲۲

رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم در ۱۰۰ روزه گذشته توانسته باشیم خدمتی که وعده داده بودیم، ارائه کرده باشیم. مجموعه خدمات ۱۰۰ روزه در یک مجلد جمع شده و از الان در دسترس مردم سایت دولت قرار دارد و مردم می‌توانند ملاحظه کنند. برنامه‌ریزی اساسی برای سال ۹۶ و ۴ سال آینده در این ۱۰۰ روز تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود ضمن تسلیت مجدد به مناسبت زلزله کرمانشاه عنوان کرد: این ایام را به ویژه به مردم کرمانشاه تسلیت می‌گویم که در این روزها داغدار حادثه دردناکی هستند که در اثر زلزله برای آنها ایجاد شد. از خدا برای آنها تقاضی رحمت و برای مصدومان تقاضای شفای عاجل داریم.

صدا و سیما خدمات دولت و مردم در زلزله اخیر را به مقایسه بگذارد

وی افزود: امیدواریم دولت و ملت کنار هم بتوانند کمک کنند. این مردم از این گذر سخت عبور کنند. تشکر می‌کنم از آنها که این چند روز دست‌اندرکار کمک به مردم بودند. از مقامات دولتی و نیروهای مسلح که هر کدام به نحوی در این حادثه کمک کردند، تشکر می کنم. البته در این گونه حوادث کار سختی برای همه است که به نحو شایسته به همه کمک کنند.

‌رئیس‌جمهور یادآور شد: زلزله ۷ و ۳ دهم ریشتری در دهه‌های اخیر نداشتیم و این زلزله شدید بود و شب بود و کار دشوار شد و آب و گاز و برق و راه‌های ارتباطی با مشکل مواجه شد. مردم به هم یاری کردند و نجاتگران اقدامات ارزشمندی انجام دادند. ۲۷۰۰ نفر از شب حادثه تا ظهر فردا  از زیر آوار نجات پیدا کردند.

  وی با اشاره به اینکه در همان ساعات اولیه زلزله ۷ هزار مصدوم به بیمارستان منتقل شدند، گفت: روز دوم که به کرمانشاه سفر کردم روحیه مردم خوب بود. علیرغم سنگینی مصیبت مردم به معنای یک روحیه جمعی از مسئولان می‌خواستند و این یک درخواست به حق بود. آن روز آب آشایدنی و چادر مطرح بود و این موارد به سرعت به مردم رسید.

روحانی گفت: در بیمارستانی که رفتم همه پزشکان و پرستان ۴۸ ساعت نخوابیده بودند. ۳۰۰ عمل جراحی انجام شده بود. کار بسیار بزرگی را وزارت بهداشت انجام داد و ادامه می‌دهد. ستاد بحران و هلال احمر به خوبی فعال بود مشکلات فروان است اما به نسبت خوب عمل شد. خوب است صدا و سیما خدمات دولت و مردم را به مقایسه بگذارد. به نظر من این بار بیشتر از همیشه فعالانه عمل شد. در  زلزله رودبار و منجیبل و بم رفتم اما این بار کمک‌رسانی از طرف دولت و مردم بهتر بود. مردم نقص دولت را جبران کردند، نیروهای مسلح کمک کردند.

۵۰ درصد وجوه مربوط به زلزله در اختیار ارگان‌ها قرار گرفته است

 وی با بیان اینکه در حال حاضر از مراحل اولیه عبور کردیم و در اسکان موقت هستیم، گفت: هزینه اجاره مردم زلزله‌زده را دولت می‌دهد کانکس به سرعت ساخته می‌شود و این کار در حال انجام است. برای اولین بار همه بودجه لازم برای این حادثه را در روز چهارشنبه تصویب کردیم و ۵۰ درصد وجوه در اختیار ارگان‌ها قرار گرفته است.

خدمات ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم در یک مجلد در سایت دولت موجود است

روحانی تاکید کرد: با تسلیت مجدد به مردم از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم و این ایام مبارک مولود پیامبر اسلام و امروز که آغاز امامت حضرت ولیعصر است را به همه تبریک می‌گویم و امیدوارم در ۱۰۰ روزه گذشته توانسته باشیم خدمتی که وعده داده بودیم، ارائه کرده باشیم. مجموعه خدمات ۱۰۰ روزه در یک مجلد جمع شده و از الان در دسترس مردم سایت دولت قرار دارد و مردم می‌توانند ملاحظه کنند. برنامه‌ریزی اساسی برای سال ۹۶ و ۴ سال آینده در این ۱۰۰ روز تهیه شده  است. بودجه آماده تصویب است در بودجه امسال شاهد تحول مثبتی خواهیم بود که به موقع به مردم گزارش می‌دهم.

در پایان دولت دوازدهم فقر مطلق ریشه‌کن می‌شود

رییس‌جمهور در مورد برنامه‌هایش برای بهبود وضعیت اشتغال گفت: در مقدمه بحث این نکته مهم را بگویم که در ایام انتخابات دو هدف اساسی دولت در اقتصاد را ریشه‌کن کردن فقرمطلق در طول دوره دوازدهم و ایجاد عدالت و کوتاه کردن نابرابری میان مردمی که در دهک ‌ای پایین و بالا قرار دارند و رونق اقتصادی عنوان کردم.

روحانی با تاکید براینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در پایان دولت دوازدهم فقر مطلق در کشور ریشه‌کن خواهد شد، ادامه داد: در سال اول که در آن قرار داریم افراد قشر آسیب‌پذیر یعنی افراد که مورد حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، مستمری آنها را نسبت به پارسال سه برابر کردیم و تا پایان دولت این افزایش به ۵ برابر خواهد رسید.

کمک دولت به افرادی که از حد استاندارد مالی، شرایط پایین‌تری دارند

وی افزود: در بودجه سال آینده نیز برنامه‌ریزی شده تا افرادی که از حد متوسط شرایط استاندارد پایین‌تر هستند از آنها ثبت نام شده و به آنها یاری رسانده شود.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به عقب‌ماندگی‌هایی که کشور در زمینه اشتغال در سال‌های گذشته داشته است، اظهار کرد: از سال ۸۵ تا سال ۹۲ اشتغال خالص ما صفر بوده است. از سال ۹۳ تحرک خوبی در زمینه اشتغال شروع شده و متوسط اشتغال خالص ما از پاییز ۹۳ تا تابستان ۹۶ به طور متوسط ۶۸۵ هزار اشتغال خالص بوده است. البته این رقم، رقمی کمی نسبت به بیکاری جامعه و نیروی فعالی است که وارد بازار کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه تلاش ما افزایش این رقم است تا در یکی دو سال آینده رقم را به بالای ۹۰۰ هزار شغل برسانیم، گفت: در تابستان امسال نسبت به پارسال بالای ۷۰۰ هزار شغل خالص ایجاد شده است اما هنوز بیکاران فراوانی داریم. در این صد روز نسبت به متوسط دو سه سال گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. این هدف‌گذاری را از طریق طرح‌هایی که داریم، دنبال می‌کنیم. به تمام وزرا گفته شده یکی از هدف‌ها بالا بردن اشتغال است.

در ۶ ماه اول امسال، ۵۰ هزار نفر در حوزه فضای مجازی وارد کار شده‌اند

روحانی به ظرفیت‌های موجود در حوزه فضای مجازی، صنعت، کشاورزی و خدمات برای بالا بردن اشتغال اشاره کرد و گفت: طبق گزارشی که وزیر ارتباطات ارائه کرده در ۶ ماه اول امسال، ۵۰ هزار نفر در حوزه فضای مجازی وارد کار شده‌اند. از سوی دیگر طرح‌های اشتغال وکارورزی و اشتغال فراگیر در این فاصله صد روزه عملیاتی شده است.

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

وی اضافه کرد: در همین مدت در طرح کارورزی ۱۲۰ هزار ثبت نام کردند که از این میان ۲۰ هزار نفر مشغول به کارآموزی شده‌اند و این طرح‌ها ادامه خواهد یافت و ما اشتغال را به جایی خواهیم رساند که نرخ بیکاری کاهش یابد.  نسبت به سال گذشته یک درصد از میزان بیکاری کاهش یافته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

بنای ما افزایش یارانه نقدی نیست

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که منابع حاصل برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق چگونه فراهم خواهد شد و آیا در این راستا، یارانه نقدی افزایش خواهد یافت، گفت: اساس برنامه ریشه‌کن کردن فقر، رونق اقتصادی و اشتغال است. ما در طول این دوران به بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) کمک کردیم تا افراد را از تحت پوشش خارج کنند. به طور مثال ۵ هزار میلیارد به کمیته امداد امام خمینی پرداخت شد تا افراد را از تحت پوشش خارج کنند. اما در کشور همواره عده‌ای نیازمند به کمک هستند. این کمک براساس این است که  بتوانیم با افزایش درآمدها این معضل را جبران کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه بنای ما افزایش یارانه نقدی نیست، تاکید کرد: ما در بخش‌هایی یارانه را افزایش دادیم اما نه به عنوان اینکه یارانه نقدی به مردم بدهیم. به طور مثال در بخش کشاورزی ما تقریبا خرید تضمینی گندم از کشاورزان را دو برابر کردیم و این به معنای افزایش یارانه نقدی نیست بلکه کمک به کشاورزان می‌شود تا از این طریق درآمدهایشان بیشتر شود.

پرداخت یارانه نقدی فقط مختص افراد نیازمند

وی به برنامه‌های دولت برای افزایش اشتغال و تحول در روستاها اشاره کرد و گفت: برای بهبود وضعیت روستاییان برنامه‌های اشتغالزایی در نظر گرفته شده و این کمک به روستاییان، نوعی یارانه است. اما پرداخت یارانه نقدی به مردم به افراد نیازمند که معلول هستند یا فقری دارند، صورت خواهد گرفت که آن هم از طریق مستمری بگیران پرداخت را ادامه می دهیم.

باقی ماندن در تورم یک رقمی را دنبال می‌کنیم

روحانی در پاسخ به این سوالی درباره افزایش رشد و توسعه اقتصادی گفت: البته برنامه کاهش تورم را که قول داده بودیم در دولت یازدهم یک رقمی کنیم و آن کار را انجام دادیم، آن سیاست را ادامه می‌دهیم. هدف ما باقی ماندن تورم به صورت یک رقمی است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم تورم یک رقمی است و هشت درصد است، این مسئله به معنای ارزان شدن نیست بلکه به معنای افزایش هشت درصدی است. هنر ما این است که نگذاشتیم این تورم ۳۰ درصد یا ۴۰ درصد شود. ما این روند را ادامه می‌دهیم.

بیش از پنج میلیارد دلار قرارداد خارجی نهایی شده است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همزمان با کاهش تورم رشد منفی را مثبت کرده‌ایم، اظهار داشت: رشد سال ۹۱ منهای شش و هشت دهم درصد بوده است. سال ۹۲ این رشد منفی کم شد و در سال ۹۳ رشد سه درصد شد. در سال ۹۴ مشکلاتی به وجود آمد و رشدمان یک درصد شد اما در سال ۹۵ رشد قابل توجهی داشتیم و رشدمان دو رقمی شد. در سه ماه اول امسال نیز رشد اقتصادی با نفت شش و نیم و بی‌نفت هفت درصد است. هدف ما رشد اقتصادی بالای هفت درصد است.

روحانی با بیان اینکه با بیان اینکه برای افزایش رشد اقتصادی باید نحوه بودجه‌ریزی تغییر کند، تصریح کرد: باید مردم وارد عرصه اقتصادی شوند، باید سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یابد. در صد روز اول ۲۳.۱ میلیارد دلار موافقت فاینانس با بانک‌های خارجی داشته‌‌ایم. بیش از پنج میلیارد دلار قرارداد خارجی نهایی شده است. کشورها می‌گویند فهمیده‌ایم نباید کالا صادر کنیم بلکه باید سرمایه‌گذاری کنیم.

بودجه عمرانی سال آینده رقم بالایی است

وی با اشاره به موافقت با افزایش سرمایه‌گذاری ایرانیان خارجی در ایران در جلسه سران قوا خاطرنشان کرد: ما نیازمند بازار اشتغال و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی هستیم. رشد فناورانه و همراه با اشتغال هدف ما در دولت دوازدهم است.

رئیس شورای عالی اقتصاد درباره حرکت دولت با اشاره به حل و فصل مشکلات بانکی، صندوق‌ها و... ابراز داشت: در صد روز دولت دوازدهم، ۲۵ هزار میلیارد برای بودجه عمرانی گذاشتیم که تحول خوبی در این ایام است که هم تخصیص و هم پرداخت شده است. در مجموع تا پایان سال، رقم ما قابل ملاحظه در بودجه عمرانی خواهد بود. برای سال‌آینده فکر دیگری کردیم یعنی می‌خواهیم از بودجه عمرانی بانک‌ها و سرمایه مردم استفاده کنیم به عبارتی بودجه عمرانی ما رقم بالایی خواهد بود.

تعداد یارانه‌بگیران سالانه افزایش می‌یابد

روحانی با بیان اینکه در بخش عمرانی تخصیص‌ها و بودجه‌ها حداقل در این صد روز بهتر از پارسال بوده است، عنوان کرد: ما نسبت به یارانه، دولت و مجلس باید باهم تصمیم‌گیری کنند. مجلس به ما تکلیف کرد که دولت هرکس را شناسایی کرد که وضعش خوب است یارانه‌اش را قطع کند. این کار آسانی نبود. عده‌ای یارانه‌شان قطع شد، اعتراض کردند و عده‌ای دوباره وضع شد. تعداد یارانه‌بگیرها نیز سالانه افزایش می‌یابد.

رهبری موافق واگذاری صندوق‌ها به مردم است

وی با بیان اینکه در مسئله یارانه با مجلس مشورت می‌کنیم و اگر مجلس تکلیفی کرد آن را انجام می‌دهیم، یادآور شد: هر سال وضع ما نسبت به صندوق‌ها بدتر می‌شود. سال آینده ۵۰ هزار میلیاردها به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کنیم؛ هم به صندوق تامین اجتماعی و هم صندوق بازنشستگی البته وضع صندوق‌های نیروهای مسلح بدتر است.

رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه یکی از اقدامات دولت این است که به سازمان تامین اجتماعی گفتم بنگاه‌های اقتصادی‌شان را بفروشند و نباید بنگاه‌داری کنند، بیان کرد: مدیریت این بنگاه‌ها باید توسط صندوق‌ها کنار گذاشته شود. یکی از اهداف ما این است که بنگاه‌های اقتصادی به مردم واگذار شود. به غیر از دولت، بخش‌های عمومی یا نیروهای مسلح باید به مردم واگذار شوند. با رهبری نیز صحبت کردم که ایشان نیز موافق هستند و با این کار در اقتصاد تحول ایجاد می‌شود.

شفاف‌سازی کار بانک‌ها یکی از اهداف دولت است

روحانی اضافه کرد: به وزیر اقتصاد نیز گفتم که برای روسای جدید بانک‌ها، شرط واگذاری بنگاه‌ها باید گذاشته شود. البته برخی از معضلات در یک سال حل نمی‌شوند ولی هدف دولت حل مشکلات بانکی است.

وی درخصوص برنامه دولت برای حل مشکلات بانکی گفت: بانک‌ها نیازمند تحول بزرگ هستند. بعضی‌ها فکر می‌کنند مشکلات بانک‌ها برجام است ولی فقط این نیست بلکه بانک‌ها نیازمند قوانینی برای رفع مشکلاتشان هستند. دو لایحه اخیرا به مجلس دادیم که مبارزه با پولشویی و تروریسم بود. پس بانک‌های ما باید فعال شوند. شفاف‌سازی کار بانک‌ها یکی از اهداف دولت است.

مشکل ۹۸ درصد سپرده‌گذران در هفته‌‌های اخیر حل شده یا حل خواهد شد

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به وجود تعاونی‌های غیرمجاز اظهار داشت: مشکل سپرده‌گذاران را هم در تعاونی‌هایی که در دهه ۷۰ و ۸۰ ایجاد شده بودند، داریم که معضلات اقتصادی را ایجاد کردند. آنها مردم را با سود بالا بدون داشتن تخصص و شناخت لازم تشویق می‌کردند. ما از اواخر دولت یازدهم با مشکل بزرگی به نام موسسات غیرمجاز روبرو شدیم. چیزی حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار بود که درگیر این مسئله بودند.

روحانی ادامه داد: دولت قدم‌های بزرگی دراین باره به ویژه هفته‌های اخیر برداشته است. نیازمند هماهنگی با قوای سه گانه و بانک‌های مرکزی هستیم. همه باید دست به دست هم بدهیم تا این مسئله حل شود. مشکل ۹۸ درصد سپرده‌گذران در هفته‌‌های اخیر حل شده یا حل خواهد شد. این دو درصد که پولشان بالای ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان است، مانده‌اند باید اموال تعاونی‌های غیرمجاز برآورد شود. پس در این صد روز، دو مسئله پیش روی‌ ما بود؛ یکی زلزله و دیگری مسئله سپرده‌گذاران که زندگی آنها دچار مشکل شده بود و خوشبختانه قدم‌های خوبی برداشته شده و تا ۹۸ درصد مشکل‌شان حل است.

برنامه دولت این نیست که از طریق افزایش نرخ ارز درآمد کسب کند

وی در مورد نوسانات نرخ ارز نیز گفت: نرخ ارز در طول دولت یازدهم به طور متوسط رقم خیلی بالایی نبود. بانک مرکزی هم اعلام کرد که میزان افزایش ۵ درصد است. سال گذشته به خاطر شایعاتی دارای رشد غیر قابل پیش‌بینی شد که به حالت عادی برگشت. البته بر طبق یک عادت در آذر و بهمن نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند و در اسفند ماه به حالت عادی باز می‌گردد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه برنامه دولت این نیست که از طریق افزایش نرخ ارز درآمد کسب کند، اظهار کرد: در بازار اقتصاد هر کالا نرخ هایی دارد ، اما این که نرخ ارز را بالا ببریم تا در آمد داشته باشیم درست نیست؛ مثلا مردم می گویند این ها همه کار دولت که درآمد زایی کند و باید بگویم صحیح نیست. ما نرخ ارز را متعادل نگه داشته ایم. مردم نباید نگران باشند که یک نوسان شدیدی در نرخ ارز ایجاد خواهد شد

تلاش‌مان این است که روابطمان را با دنیا عادی‌تر کنیم

روحانی با بیان اینکه مهم‌ترین بحث دولت در اقتصاد بحث آرامش مردم از آینده اقتصاد است، گفت: مردم بدانند نرخ تورم تک رقمی شد، رشد اقتصادی داشتیم و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور افزایش یافته است. تلاش ما بر این است که روابطمان را با دنیا عادی‌تر کنیم و با کشورهای دوست بهتر شود. ما این روابط را ادامه می دهیم.

وی بر لزوم ورود به بازارهای جهانی تاکید کرد و گفت: در سال های اخیر رشد غیر نفتی ما خوب بوده است و امسال هم بهتر خواهد شد. در زمینه نفت و گاز و انرژی نیز خوب خواهد بود.

بعد از جریان اکراین و قطر پروازها چندین برابر شد

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تنها بخشی که در آن رشد نداشتیم مسکن بود که شش ماه اول امسال رشد پیدا کرد، گفت: در  زمینه سرمایه‌گذاری که رشد منفی بود امسال مثبت شد، قدم‌های خوبی برداشته شده و نباید نگرانی در اقتصاد کلان داشته باشیم.

روحانی با اشاره به آمار کسب و کارها و رشد اشتغال گفت: جایگاه جغرافیای ایران ایجاب می‌کند از ظرفیت ترانزیتی به معنای عام استفاده کنیم. آسمان ایران دارای پروازهای بیشتری شده و در حال حاضر آسمانی برای پروازهای بسیار شده است مخصوصا بعد از جریان اکراین و قطر پروازها چندین برابر شد.

راه آهن چابهار به سیستان و بلوچستان به زودی افتتاح خواهد شد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در بخش گاز و نفت وضعیت خوبی داریم،  گفت: از شمال ما نفت و گاز می‌گیریم از جنوب نفت را تحویل مشتری می‌دهیم قدم های خوبی برداشته شده است؛ مذاکرات آذربایجان، ایران و ترکیه برای ترانزیت، مذاکره با افغانستان برای ترانزیت، مذاکره با روسیه هم برای ترانزیت بود. در دولت یازدهم بیش از ۱ میلیارد دلار از بندر چابهار کسب شده است که هفته آینده افتتاح بزرگی صورت خواهد گرفت در حال حاضر کشورهایی هستند که می‌خواهند در چابهار سرمایه‌گذاری کنند.

روحانی درباره عملکرد دولت در زمینه ریل و راه آهن هم گفت:  ما در دولت یازدهم سعی کردیم حمل و نقل و ترانزیت را افزایش دهیم، در مسیر ترانزیت قزوین، رشت و آستارا راه آهن را گسترش دادیم که آستارا به آستارا را افتتاح کردیم ، رشت به آستارا هم به زودی نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه راه آهن چابهار به سیستان و بلوچستان به زودی افتتاح خواهد شد، گفت:  بحث این است بخشی از بار هند و روسیه شمالی از طریق همین راه آهن است.ایران به معنی تمام کلمه هاب منطقه ای است. ما طرح هایی در زمینه ترانزیت برق داریم و در حال حاضر وضعیت خوب صادراتی را داریم. در اینترنت هم همین طور ، در همین ماه‌های اخیر ۳۰۰ مگ به ظرفیت ما اضافه شده است.

هر سال ۳۰۰ شخصیت علمی وارد کشور می‌شوند

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه ما در حال اتصال راه آهن به کشورهای همسایه هستیم و از جنوب و غرب راه آهن را اتصال خواهیم داد، یادآور شد: یکی از ظرفیت‌های مهم برای رشد اقتصادی و تولید ترانزیت است. ما در زمینه فن آوری‌های نو قدم‌های بسیار خوبی از طریق معاونت فناوری ریاست جمهوری برداشتیم، افراد بسیاری قصد سرمایه‌گذاری دارند. هر سال ۳۰۰ شخصیت علمی وارد کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: در بحث طراحی لوکومتیو و واگن‌سازی با روسیه و در زمینه ماشین‌سازی با فرانسه طرح‌ها و قراردادهایی را در دست داریم، ایران بازار فولاد اروپا را در دست دارد. در برخی از زمینه‌ها حرکت‌های بسیار خوبی انجام شده است. در هفته‌های اخیر بحث برقی شدن قطار تهران مشهد مطرح بود که چین دو میلیارد   در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

سیاست‌های ما نسبت به دولت یازدهم متفاوت نیست

رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه درباره صادرات و ترانزیت و سیاست‌گذاری‌ها دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم چه تفاوت و جهت‌گیری‌هایی دارد، گفت: سیاست‌های ما نسبت به دولت یازدهم متفاوت نیست.

وی افزود: اساس سیاست ما این بود که یک تعامل عزتمندانه با دنیا داشته باشیم و مقام معظم رهبری هم گفتند یک تعامل فراگیر با کشورهای دوست داشته باشیم.بنابراین اساس سیاست ما این است که در منطقه مشکلاتمان را از طریق مذاکره حل کنیم نه از طریق رویارویی و بتوانیم مشکلات‌ منطقه را حل کنیم. کاری که ایران در عراق  انجام داد کمکی که به دولت و ملت کرد در پیروزی‌هایی که در زمینه داعش به دست آورد و آزاد کردن مناطق شمالی عراق نقش داشت و ایران این همکاری را برای ثبات منطقه کرد.

وی ادامه داد: کاری که بین ایران و عراق و ترکیه برای اقلیم کردستان انجام شد یک همکاری سه جانبه بود. ما در منطقه در کنار هم به مبارزه با تروریسم پرداختیم که کشورهای خط مقاومت پیروزی بزرگی را در منطقه به دست آوردند. ایران، عراق و سوریه دست به دست هم دادند. پایگاه اصلی داعش در منطقه فروریخت و اکنون داعش شهر یا پایگاهی در عراق و سوریه در اختیار ندارد.

مشکل تروریسم به این سادگی حل نمی‌شود

روحانی با بیان اینکه مشکل تروریسم به این سادگی حل نمی‌شود، تاکید کرد: خیلی باید کار شود تا به نقطه مطلوب برسیم پس اساس سیاست ما یک تعامل عزتمندانه در جهان و ایجاد صلح و ثبات در منطقه است.

وی در زمینه ارتباط با دنیا گفت: رابطه بسیار خوبی را با اتحادیه اروپا شروع کردیم و نسبت به سال گذشته خیلی بهتر است. روابط سیاسی و تجاری و بین‌المللی و همچنین روسیه از گذشته جز با یکی دو کشور منطقه  بهتر است با ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان و قطر روابط مطلوب‌تر است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: ممکن است با دو کشور مانند عربستان دچار مشکل باشیم که بیشتر خودشان هستند که این مشکلات را افزوده می‌کنند‌؛ عربستان به دنبال حل دو مشکل است که به این دلیل ایران را دشمن خود معرفی می‌کند و می‌خواهند سرپوشی بر شکست‌هایشان در منطقه بگذارند؛ لذا عربستان در منطقه، در قطر، عراق، سوریه و اخیرا در لبنان ناموفق بود و ثانیا مسائل داخلی عربستان مسائل حادی است و اختلافات داخلی دارند که می‌خواهند یک کسی را دشمن خود معرفی کنند که ما باید در اینجا هنرمندانه از این مشکلات عبور  کنیم.

وی با بیان اینکه کشورمان دست خودمان است اما اینکه در کشورهای دیگر چه می‌شود و چه تفکر و حکومتی سرکار می‌آید و چه تجربه‌ای دارد، باید گفت که حکومت آینده آمریکا در دست ما نیست، اظهار داشت: در یک موقعیت خوبی مذاکرات هسته‌ای را انجام دادیم برخی فکر می‌کردند داریم عجولانه کار را پیش می‌بریم و در یک دولتی که در حال گذار از دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان بود توانستیم کار را انجام دهیم و ما در هر  مقطعی باید منافع ملی را در نظر بگیریم و نباید از لحاظ سیاسی عصبانی شویم. نباید فکر کنیم در شرایط بحران قرار گرفتیم البته باید حواسمان جمع باشد و خودمان را آماده کنیم.

روحانی ادامه داد: ما همیشه برای تهدیدات احتمالی به دو بال دیپلماسی و بال قدرت نظامی نیازمندیم هر کدام از آنها نباشد پرواز ناممکن است. دولت یازدهم دنبال تقویت هر دو بال بود. دولت دوازدهم هم همین مسیر را دنبال می‌کند و درصدد هستیم قدرت نظامی را تقویت کنیم.

وی افزود: دولت یازدهم از لحاظ پدافند هوایی یک تحول با ورود s۳۰۰ در کشور ایجاد کرد. ضمن اینکه در داخل هم پیشرفت‌هایی در زمینه ساخت داشتیم. باید قدرت نظامی را افزایش دهیم البته قدرت اصلی مردم ما هستند اما در عین حال نیازمند قدرت نظامی هستیم و قدرت دیپلماتیک هم به همین منوال است.

روحانی در پاسخ به اینکه عده‌ای معتقدند در برجام اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها کار پلیس خوب و بد را برعهده داشتند، موضع مشخص ما امروز در برابر برجام چیست، بیان کرد : در بر جام یک موفقیت‌هایی به دست آوردیم که غیرقابل تخریب است و برای همیشه در کشور و تاریخ باقی مانده است. البته یک معضل بین‌المللی که مطرح می‌کردند پای میز مذاکره حل کردند و این یک موفقیت است. از لحاظ اخلاقی پیروز  شدیم ثابت کردیم دروغ نمی‌گفتیم و دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم. توانستیم قطعنامه‌هایی که بود را  لغو کنیم .

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در این دوسال ما در زمینه اقتصادی حرکت‌های بسیار خوب داشتیم فناوری در کشور آمده نفت فروختیم میعانات گازی را به فروش رساندیم درآمد ما در کشور اضافه شده است. گشایشی ایجاد شد و از آن استفاده کردیم. این خیلی مهم است که در دولت آمریکا بعد از یک سال که روی کار آمده تلاش داشتند برجام را از بین ببرند که موفق نشدند و این نشان داد که توافق محکمی است و به این سادگی از بین نمی‌رود.

وی افزود: در موضع‌گیری که آمریکا در برابر برجام کرد مهم است که چه کشورهایی از آمریکا حمایت کردند و چه کسایی از خط ایران حمایت کردند. کل اتحادیه اروپا و چین جلوی آمریکا ایستادند و دو نطق در سازمان ملل ایراد شد. که یک نطق ترامپ و رئیس ‌مهور ایران در دنیا باهم مقایسه شد. هیچ کس در سازمان ملل نبود که نگوید ایران منطقی و در چارچوب حرف زد و آمریکا با شیوه غیر منطقی حرف زد بنابراین موفقیت بزرگ در سیاست خارجی داشتیم. تا امروز بدخواهان برجام در دنیا و در منطقه که اسرائیل و عربستان هستن  و در بیرون تندروهای آمریکا هستند، موفق نبودند.

برخلاف شایعه‌ها فشاری روی من برای انتخاب وزیران نبود

روحانی درباره ترکیب کابینه دوازدهم گفت:‌ قول من به مردم این بود دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم حزبی نباشد و فراجناحی باشد و بر مبنای شایستگی‌ها وزرا را انتخاب کنیم.

وی افزود: برخلاف شایعه‌ها فشاری روی من برای انتخاب وزیران نبود و من  بر اساس مصلحت وزیر انتخاب کردم. در شرایط فعلی چیزی مهم‌تر از وحدت ملی نیست. باید اختلافات را کم کنیم و همه درکنار هم باشیم. در دوره زمانی من به این نکته بیش‌از پیش تاکید دارم. این وحدت انسجام و توازن بین قوا برای ما بسیار مهم است. تلاش من در دولت دوازدهم برای مذاکره و همکاری با دو قوه و نیروهای مسلح بیشتر است و به وحدت بیشتر نیازداریم.

تلاش زنان و اقلیت‌های مذهبی و وعده خود به آنها را فراموش نمی‌کنم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه من قول دادم زن‌ها فضای کار بیشتری داشته باشند، گفت:  اشتغال زنان در دولت قبل منفی بود در دولت یازدهم این حضور پرنگ بود. از مجموع شغل‌هایی که درسال ایجاد می‌شود ۳۰۷ هزار اشتغال در سال بطور متوسط مختص خانم‌ها بود یعنی نصف اشتغال اختصاص به بانوان دارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: قول دادم در مدیریت‌ها از بانوان بیشتر استفاده کنیم. برای اولین بار یک مقام ارشد در وزارت نفت یک خانم است. البته همه وزرا مکلف هستند دو نفر معاون یا مشاور ارشد خود را از بین خانم انتخاب کنند. برای اولین بار در یک شرکت بزرگ کشور که  شرکت هواپیمایی است، می‌بینیم که این شرکت به وسیله یک خانم اداره می‌شود.

وی افزود: تلاش ما این است خانم‌ها و جوانان بیشتر فضای کار داشته باشند. در دولت دوازدهم یک جوان دهه شصتی را بعنوان وزیر معرفی کردیم که خوشبختانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایشان رای اعتماد دادند، این یک نمونه است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: خانم‌ها،  جوانان و اقلیت مذهبی در انتخابات سنگ تمام گذاشتند؛ تلاش آنها و وعده خود را فراموش نمی‌کنم از این‌ها در دولت دوازدهم بیشتر استفاده می‌کنیم خوشحالم وزرایی که معرفی شدند رای هر سه فراکسیون را داشتند بنابراین همکاری دولت و مجلس بسیار مهم است.

طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت

روحانی درباره طرح تحول  سلامت و مشکلات آن گفت: برنامه طرح سلامت ادامه خواهد یافت و همان مسیر قبل را ادامه می‌دهیم تا خدمات بیشتر، ارزان‌تر و فراگیری به مردم بدهیم. دیدید مردم با هزینه کمتری مشکلاتشان حل می‌شود ممکن درصدی که  از مردم می‌گیرند زیاد شود اما روند را ادامه می‌دهیم حضور متخصصان در تمام طول شبانه روز و مناطق دور و محروم ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما در طرح سلامت در بخش بیمه است، گفت : برنامه داشتیم ۵ میلیون نفر که بیمه نیستند، بیمه شوند اما این مقدار به ۱۱ میلیون نفر رسید. زیرا عده‌ای که جای دیگر بیمه بودند به دلیل اینکه اینجا مجانی بود این بیمه را رها کردند و آمدند اینجا. ما این مشکل را برطرف می‌کنیم. طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت در سایه این طرح مردم ارزان‌تر به دارو و درمان می‌رسند.

مردم نباید با گرانی ناگهانی نان روبرو شوند

روحانی تشریح کرد: ما در دولت دوازدهم تحول بزرگی در زمینه بهداشت می‌خواهیم در بخش بهداشت و آموزش سرمایه‌گذاری بیشتری باید شود. در زمینه بهداشت اگر بتوانیم نان مغزی‌تر و آرد غنی شده با مواد غذایی بدهیم بسیار خوب است. البته در نان قیمت بحث است با پیشنهاد قیمت نان مخالفت داشتم.  زیرا مردم نباید با گرانی ناگهانی روبرو شوند. کیفیتی که از آن می‌گوییم به معنای خام یا برشته بودن نان نیست مغزی بودن نان شرط است.

وی با بیان اینکه خرید گندم از خارج ۷۰۰ تومان در می‌آید اما خرید گندم در داخل ۱۴۰۰ تومان و این هزینه بر  است، گفت: گندمی که به نانوا می‌دهیم ارزان‌تر از این قیمت است این یعنی دو جا یارانه می‌دهیم. بخشی از بهداشت به محیط زیست و تالاب‌ها ریزگردها و آلودگی هوا مربوط می‌شود از سال ۹۷ سازمان حمل و نقل عمومی را نوسازی می‌کنیم. تحول در بخش درمان در دولت یازدهم شروع شد و آن‌را  ادامه دادیم دو بخش دیگر بهداشت و آموزش را در دولت دوازدهم ادامه می‌دهیم.

مردم از ۱۰ آذر با قیمت کمتری برای استفاده از اینترنت مواجه خواهند شد

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای مبارزه با فساد گفت: یکی از راه‌های مبارزه اصلی با فساد، ارتباطات صحیح مردم با یکدیگر است و این فضای مجازی یکی از این راه‌هاست و تلاش ما این است که این فضا، بازتر شده و اکنون به‌جای فروش اشتراک به‌دنبال فروش پهنای باند هستیم و ان‌شاءالله مردم از ۱۰ آذر با قیمت کمتری برای استفاده از اینترنت مواجه خواهند شد. ضمن این‌که باید مراقب باشیم و مدارسمان آموزش‌های لازم را ارائه کند.

وی افزود: با این همه برای ارتباط مردم با یکدیگر، باید اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم. تصمیم ما در دولت یازدهم هم برای اجرای حقوق شهروندی و هم مبارزه با فساد این است که همه دولت در اتاق شیشه‌ای قرار گیرد و حتی برنامه‌ریزی کنیم از زمانی که طرحی را تخصیص اعتبار کرده تا زمانی که اعتبار را پرداخت کرده و چگونه هزینه شده، در معرض دید مردم باشد. همه مناقصه‌ها، مزایده‌ها و اقدامات و طرح‌های عمرانی شفاف باشد. شفافیت و فرهنگ‌سازی و تقویت رسانه‌ها از عوامل مهم برای مبارزه با فساد است.

انتقاد، تخریب نیست

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: رسانه‌ها باید در زمینه اطلاع‌رسانی و نقد تلاش کنند. وعده‌ای که به مردم دادم این بود که رفتارم جناحی نبوده و فراجناحی عمل کنم و ثانیاً آزادی در جامعه بیشتر باشد و مردم بتوانند انتقاد کنند. انتقاد، تخریب نیست. بنابراین شفافیت و اطلاع‌رسانی ۲ عامل مهمی است که می‌توانیم در زمینه مبارزه با فساد از آن بهره ببریم.

رییس شورای‌عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: البته فسادهای دیگری همچون قاچاق نیز داریم و هماهنگی میان همه قوا در این رابطه ضروری است و سعی داریم این هماهنگی را ارتقا دهیم.

نگذاریم به بهانه‌های کوچک اقتصادی، کارآفرینان‌مان دچار مشکل شوند

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت برگزاری منظم‌تر جلسات سران قوا در ماه‌های اخیر گفت: البته در دولت یازدهم هم جلساتی با روسای ۲ قوه دیگر داشتم اما در دولت دوازدهم، در همین ۱۰۰ روز نخست یکی از برنامه‌ریزی‌های ما این بود که این جلسات منظم‌تر باشد و در این جلسات حتی مصوباتی داشته باشیم و دفاتر روسای ۳ قوه این مصوبات را پیگیری کنند و در پایان هر جلسه مصوبات مکتوب داشته باشیم و این کار را هم انجام دادیم.

 وی اضافه کرد: علت این است که باوجود استقلال قوا، به هر حال باید با هم تعامل کرده و با یکدیگر کار کنند. وقتی جلسه سران قوا را برگزار می‌کنیم، بسیاری از مسائلی که در بروکراسی بیش از حد به طول می‌انجامد، با سرعت بیشتر حل شود. در بحث موسسات مالی اقداماتی از طریق همین جلسات انجام شد.

روحانی افزود: نگذاریم به خاطر بهانه‌هایی کوچک در بحث اقتصادی، کارآفرینان‌مان دچار مشکل شوند. البته درباره مسائل بین‌الملی نیز صحبت می‌کنیم اما هدف اصلی پیشبرد برنامه‌های ما است.

در دولت جدید رابطه با نیروهای مسلح را افزایش دادم

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بحث بودجه امسال نیز در این جلسات مباحثی را داشتیم و بنده گزارشی دادم و درباره بسیاری مسائل صحبت کردیم. به هر حال بودجه را باید در مجلس تصویب کنیم و بسیاری از مسائل نیز نیازمند هماهنگی با قوه قضاییه است. بنده در دولت جدید رابطه با نیروهای مسلح را نیز افزایش دادم.

وی در پاسخ به سوالی درباره آسیب‌های اجتماعی نیز اعلام کرد: آسیب‌های اجتماعی نگرانی بزرگ مردم است و به‌خصوص در مسائلی همچون اعتیاد، طلاق، فقر و حاشیه‌نشینی مسائلی مهمی است که با آن درگیر هستیم. به لحاظ تشکیلاتی رهبر معظم انقلاب نیز وقت گذاشته و جلساتی را هر ۶ ماه یک‌بار با همه دستگاه‌ها تشکیل می‌دهند که در پیشبرد امور تاثیرگذار است.

شرایط و آمار یک سال گذشته امیدوار کننده است

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: بحث آسیب‌های اجتماعی پیش از این، در وزارت کشور پیگیری و زیرنظر وزیر کشور پیش می‌رفت و اخیراً شورایی تشکیل داده که زیرنظررییس‌جمهوری کار کند که البته قائم مقام بنده، وزیر کشور هستند.

وی تصریح کرد: در این مدت در بسیاری از آمارها با کاهش‌هایی روبرو بودیم. در زمینه اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر، نیز جلساتی تشکیل دادیم. یکی از مسائل مهم دولت دوازدهم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی خواهد بود که البته در این مبارزه دیگر قوا و دستگاه‌ها عم باید کمک کنند.

روحانی همچنین گفت: به نظر می‌رسد، شرایط و آمار یک سال گذشته امیدوار کننده است که اولاً برنامه‌ریزی کنیم و ثانیاً در هر بخش، یک دستگاه را مسئول اصلی قرار دادیم و بودجه‌ای نیز برای حل این مشکلات درنظر گرفته شده است.

۱۶ آذر در دولت یازدهم زنده شد

روحانی در مورد برنامه‌های دولت برای دانشجویان  گفت: ۱۶ آذر روز دانشجو است و اتفاقا این روز در دولت یازدهم زنده شد. مدتی بود که این روز در دانشگاه‌ها تعطیل شده بود و اجتماعات کوچک در برخی دانشگاه‌ها برگزار می‌‌شد اما در دولت یازدهم در تمام دانشگاه‌ها سخنرانی برگزار و دانشجویان نظریات خود را ارائه کردند.

رییس‌جمهور ادامه داد: پیش از معرفی وزیر علوم به مجلس به او تاکید کردم که دانشجویان ما در پایان دوران تحصیل باید دارای مهارت باشند و قبل از اینکه به فکر این باشد که چه شغلی خواهم داشت، خود کارآفرین باشند. امروز شرکت‌های دانش بینان دانشجویان را سال دوم و سوم را حتی قبل از اتمام دوره کارشناسی جذب می‌کنند.

نمی‌توان دانشگاه را محصور در افکار یا سیاست‌های خاصی کرد

وی بر لزوم باز شدن فضای دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: نمی‌توان دانشگاه را محصور در افکار یا سیاست‌های خاصی کرد. دانشجو غیر اینکه از فضای دبیرستان آمده و به دنبال دانش جدید است، احساس جدیدی که احساس مسئولیت است، پیدا می‌کنند. بنابراین دانشجویان هم باید وارد بحث سیاسی اجتماعی شوند و هم آزادی عمل داشته باشند. در شرایط فعلی نباید اجازه دهیم بخاطر مسائل سیاسی میان دانشجویان فاصله باشد. اختلاف‌نظر بد نیست اما همه افکار باید بدانند که دولت و نظام پشتیبان آنها هستند و باید فضای برابری را احساس کنند.

هیچ یک از وعده‌هایم را از یاد نبردم

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دانشگاه نیاز به کمک‌هایی برای تحول در آزمایشگاه و کتابخانه‌ها دارد که در بودجه سال آینده پیش‌بینی لازم برای نوسازی آزمایشگاه ها صورت گرفته است.

روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا وعده‌های انتخاباتی است که در این ۱۰۰ روز برای آن کاری نکرده باشید، گفت: اصول وعده‌های انتخاباتی در کتاب برنامه‌های دولت دوازدهم آمده بود. اما در غیر از آن برنامه مکتوب وعده‌های شفاهی دادم که هیچ یک از وعده‌ها را یادم نرفته است.

برای تحقق برخی وعده‌ها فضاهایی ایجاد شده است

وی با تاکید بر اینکه هیج یک از وعده‌های اعلامی را فراموش نکرده و آنها را دنبال خواهد کرد، افزود: اینکه برخی فکر می‌کنند ما در موعد انتخابات برای جذب و جلب آرا، شعارهایی مطرح کردیم و اما امروز دنبال آن نیستیم، درست نیست چراکه اجرای آن وعده‌ها را در ضمن مصوبات دولت و برنامه‌ریزی‌های دنبال کرده‌‌ام.

رییس‌جمهور تصریح کرد: برخی وعده‌ها که در شعارهای انتخاباتی مردم مطرح می‌شد یا برخی وعده‌ها که ما آن را مطرح کردیم نیاز به هماهنگی بیشتر میان تمام ارکان حکومت دارد که آنها را نیز دنبال کرده و می‌کنم. برخی از وعده‌ها را شاهد هستید که فضاهایی ایجاد شده هر چند که به طور کامل نبوده است.

مردم می‌دانند چه اقدامات بزرگی انجام شده است

روحانی در پایان بیان کرد: درخصوص مسائل صد روزه مباحثی بود که فرصت نشد من آنها را باز کنم مانند انرژی، کشاورزی، مسکن و بافت فرسوده که طرح‌های خوبی برای تهران، شهرهای بزرگ و سراسر کشور طراحی شده است. سه، چهار جلسه در این باره خودم برگزار کردم. ما همکاری‌های خوبی با شهرداری تهران داشته‌ایم. هماهنگی دولت با شهرداری تهران بهتر از قبل است و از این فضای برادری و هماهنگی می‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به خرید گندم توسط دولت و پرداخت پول آن به کشاورزان یادآور شد: در این مدت، هم گندم مردم خریداری شده و هم توانسته‌ایم پول آنها را پرداخت کنیم. ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول گندم مردم است و مردم می‌دانند که چه اقدام بزرگی انجام شده است.

وزرا  اقدامات صد روزه و برنامه‌های سال جاری را برای مردم تشریح کنند

رئیس دولت دوازدهم خطاب به اعضای هیات دولت عنوان کرد: از وزرا و معاونان می‌خواهم اقدامات صورت گرفته در این صد روز و برنامه‌های سال جاری را برای مردم تشریح کنند. من در احکام وزرا، پیوست حکمی ابلاغ کردم که باید براساس آن، وزرا عملکردشان را به صورت مرتب گزارش بدهند. لازم است تا وزرا و معاونان این گزارش را به مردم بدهند تا مردم آگاه باشند که چه کاری در این صد روز انجام شده و چه کارها و برنامه‌هایی برای آینده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز