خبرگزاری کار ایران

حسن سبحانی:

مجلس در سیاست‌های کلی کشور چندان نقش‌آفرین نیست

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۶۷۱

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم گفت: علیرغم اینکه تک مجلسی هستیم عمده امور ما از طریق مجلس تعیین تکلیف نمی‌شود، با اینکه به مجلس اختیار داده شده است اما مجلس در سیاست‌های کلی کشور چندان نقش‌آفرین نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن سبحانی در نشست مجلس انتطارات و کارکردها با اشاره به مفهوم توسعه‌یافتگی گفت: توسعه به لحاظ مفهومی علی‌رغم اینکه ساده می‌آید اما به ظن افرادی که در مورد توسعه قلم می‌زنند و تحقیق می‌کنند، سخت است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه‌یافتگی به همراه خود تغییر و تحول دارد و تغییرات در حوزه توسعه یافتگی بطنی و کند است.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه یافتگی شرایط خود را دارد، اظهار داشت:  توسعه یافتگی به مثابه میوه‌ای است که از کالی به سمت رسیدگی سیر می‌کند.

وی ادامه داد: همانطور که از این کالی به رسیدگی تغییر ظاهر صورت می‌گیرد، جامعه در مسیر از توسعه نیافتگی به توسعه یافتگی  همین راه را سیر می کند.

سبحانی تاکید کرد: ما جامعه‌ای هستیم که توسعه نیافته‌ایم و این چتر را بر سر خود حمل می‌کنیم. از نظر من نهادهای اجتماعی، فکری و حتی دانشگاهی از این نقطه ضعف رنج می‌برد.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های جامعه توسعه نیافته این است که نمی‌تواند مسئله‌های خودش را تعریف و غالبا به مسائلی می‌پردازد که اولویتش نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی در هفتمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس در شرایط توسعه نیافتگی شکل گرفت، گفت: این محیطی است که مجلس شورای اسلامی شکل می‌گیرد. دو عنصر در تشکیل مجلس نقش دارد؛ اول ذهنیت مردم به کسانی که رای می‌دهند. اکثریت مردم نماینده را فردی که باید حق آنان  را بگیرد و شهر و روستا را آباد کند، تصور می‌کنند.

وی ادامه داد: در شهرها و روستاها چون امکاناتی وجود ندارد که افراد را بشناسند مردم از احزاب تمکین می‌کنند و در انتخابات چون جنگ حیدری و نعمتی به وجود می‌آید افراد براساس این که فلانی رای نیاورد انتخاب م‌ کنند.

وی با بیان این مطلب که علیرغم اینکه تک مجلسی هستیم عمده امور ما از طریق مجلس تعیین تکلیف نمی‌شود، اظهار داشت: با اینکه به مجلس اختیار داده شده است اما در سیاست‌های کلی کشور نقش‌آفرین نیست.

سبحانی خاطرنشان کرد: ذهنیتی که نمایندگان مجلس انتخابات می‌کنند بر اساس نقش لجستیکی آنان است،  اکثر نمایندگان دنبال کارهای محلی، دوستی با دولت‌ها و روابط با بانک و کمیته امداد برای پیگیری امور هستند.

وی ادامه داد: من امروز روزنامه رسمی که قوانین مجلس را منتشر می‌کند بررسی می‌کردم دیدم اکثر مصوبات در حد ابلاغیه و لوایح است.

این نماینده مجلس هفتم عنوان کرد: اگر به مفاد سوگند اصل ۶۷ قانون اساسی مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید چه اموری معیار هستند.

وی خاطرنشان کرد: می‌گویم مجلس در راس امور است اما آن چه اتفاق می‌افتد مقوله دیگری است از آن چیزی که با این شرایط تشکیل می‌شود نباید توقع کارهای رادیکال داشته باشیم.

سبحانی ادامه داد: البته در بعضی از مجلس‌ها افرادی که دیده می‌شوند اما این‌ها قاعده نیستند استثناها هستند و مملکت با قاعده اداره می‌شود نه استثنا و با این شرایط نمی‌شود.

وی در خصوص نظام‌های تک مجلسی و دو مجلسی گفت: معتقدم آن چه ما انجام می‌دهیم دارای کاستی‌هایی است و باید تأمل کنیم تا این مشکلات برطرف کند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس جایی است که برای جان و مال مردم تصمیم می‌گیرد لذا باید تصمیمات در شرایط مطلوب گرفته شود.

وی ادامه داد: در نطق‌های پیش از دستور من دوبار درباره نظام دو مجلسی صحبت کردم.

سبحانی با بیان اینکه یک فرد باید تجربه نمایندگی داشته باشد تا بداند تجربیات چقدر با ارزش است، گفت: در مشکلاتی که وجود دارد و مسائل توسعه یافتگی عوام نقش مهمی دارند.

رئیس کیمسیون اقتصادی هفتمین مجلس شورای اسلامی گفت: معاونین پارلمانی در دولت‌ها مقوله مهمی هستند و آن چیزی که از مجلس بیرون می‌آید محصول تصمیم‌گیری‌های مشترک است.

وی درباره مجلس دهم گفت: در مجلس از دعوای زن و شوهر تا جنگ آمریکا مطرح می‌شود و باید در پایان ۴سال پاسخ گفت. برای تحقق یک جامعه دینی که احکام خداوند در آن تحقق یابد باید جامعه عادلانه داشته باشیم و جامعه عادلانه از نظر من جامعه توسعه یافته است.

سبحانی افزود: اگر جامعه‌ای به توسعه‌یافتگی برسد امور سر جای خودش قرار می‌گیرد و برای توسعه‌یافتگی کار و تلاش نیاز است و اگر این مسیر را با موازین طی کنیم، نتیجه خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز