خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در جمع دانشگاهیان زابل:

اینکه بگویند روحانی دیروز احتیاج به رای داشت و امروز ندارد، سخن ناروایی است/ باید به دانشگاه‌ها به اندازه حوزه‌های علمیه آزادی بدهیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۷۰۱

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این سخن که روحانی دیروز احتیاج به رای داشت و امروز ندارد سخن ناروایی است. امروز روحانی نیازمند رای تک تک مردم ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با حضور در جمع دانشگاهیان سیستان و بلوچستان گفت: امروز در دانشگاه ۱۶ آذر را جشن می‌گیریم امسال به دلیل آنکه ۱۶ آذر ۵شنبه است و ۴شنبه هم تعطیل رسمی است به طور طبیعی یکی از روزهای این هفته باید به عنوان بزرگداشت روز دانشجو باشد و افرادی در کنار دانشجویان حرف بزنند و از هر سخنرانی استفاده کنند.

دانشگاه‌ها از کمبود استقلال و آزادی گله دارند

وی افزود: این مساله را به فال نیک می‌گیرم و امیدواریم روز ملی دانشجو با حضور رئیس‌جمهور فرصتی باشد که در استان‌ها در خدمت شما دانشجویان باشیم. اینکه فکر کنیم همه چیز در تهران است و تمرکز در تهران باشد، اساسا سخن قابل قبولی نیست. مخصوصا در دانشگاه‌ها که باید دارای استقلال کافی باشند.

رئیس‌ دولت تدبیر و امید با شعارهای انقلاب اظهار داشت: دانشگاه‌ها از کمبود استقلال گله می‌کنند در حالی که شعار انقلاب ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و امروز دانشگاه‌ها از کمبود استقلال و آزادی گله دارند در حالی که انقلاب از دانشگاه آغاز شد و دانشجویان سینه سپر کردند و روحانیت و دانشجویان و همه اقشار در کنار هم بودند و انقلابی را به ثمر رساندند که آزادی و جمهوریت و اسلامیت باشد و این راه را ادامه می‌دهیم.

اینکه بگویند روحانی دیروز احتیاج به رای داشت و امروز ندارد، سخن ناروایی است

روحانی با بیان اینکه اینکه دوستان گفتند ما باید به عهدمان وفادار باشیم به هر آنچه گفته‌ایم باید عمل کنیم، تصریح کرد: در دولت چند بار به صراحت گفتم مشروعیت ما براساس قرار و قول‌مان با مردم است. اگر بخواهیم عقب‌نشینی کنیم یعنی از مشروعیت خود عقب‌نشینی کرده‌ایم. هر آنچه در انتخابات با هم عهد و پیمان بستیم بر سر آن هستیم. این سخن که روحانی دیروز احتیاج به رای داشت و امروز ندارد، سخن ناروایی است.

وی با بیان اینکه امروز روحانی نیازمند رای تک تک مردم ایران است، خاطرنشان کرد: اگر مردم با دولت نباشند و دولت همصدا با مردم نباشد و دولت گوش شنوا در برابر مردم نداشته باشد، دیگر جمهوری اسلامی نمی‌شود؛ نه جمهوری است و نه اسلامی. اسلام به ما می‌گوید به وعده خود وفا کنیم و جمهوریت می‌گوید حق با مردم است و تا زمانی که نماینده مردم هستیم حق حکومتداری هستیم.

از هیچ کسی نترسیدم و نخواهم ترسید

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه پای همه وعده‌ها هستیم و عقب‌نشینی نکردیم، ابراز داشت: از هیچ کسی نترسیدم و نخواهم ترسید و راه ملت ایران را ادامه می‌دهم. با متانت و انسجام باید بتوانیم با دقت بیشتر و هزینه کمتر به اهداف‌مان برسیم اهداف بلندی داریم. در انتخابات درخواست‌ها و مطالباتی را از نظام داشتید.

روحانی افزود: ما در اجتماع دانشجویان و جوانان بودیم، عمدتا در این اجتماعات انتخاباتی، جوانان و بانوان بودند هرچند که همه بودند ولی دانشجویان و جوانان بار بزرگی را بر دوش گرفتند و انتخابات را پیش بردند.

اینکه می‌گویند وزیری بر من تحمیل شده، نادرست است

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه ما هدفی را دنبال می‌کردیم و دست به دست هم دادیم و آن را پیش بردیم، عنوان کرد: هدف‌مان پیروزی نبود که در عرصه حکومت و دولت قرار بگیریم و دولت را چهار سال دیگر ادامه بدهیم بلکه مبنای ما عمل به وعده‌ها بود. خدا را به شهادت می‌طلبم در انتخاب وزرا، معاونان، استانداران و مسئولان کشور جز بر مبنای صلاحیت و توانمندی و اعتدال و قبول حق مردم جمهوریت و اسلامیت نظام نظر دیگری نداشته‌ام و بر این مبنا عمل کردم.

روحانی با بیان اینکه در دولت یازدهم بر این مبنا و نظر دنبال می‌کردم و اکنون نیز دنبال می‌کنم، یادآور شد: اینکه می‌گویند وزیری بر من تحمیل شده، نادرست است هرچند که برای هماهنگی در برخی وزارتخانه‌ها معطل شدم ولی خودم انتخاب کردم و کسی چیزی را بر من تحمیل نکرده است.

اولویت ما اولویت محلی است

وی با تاکید بر اینکه فضای دانشگاه، امکانات دانشگاه و کیفیت دانشگاه نیازمند تحول و تلاش بیشتر از سوی ماست، بیان کرد: اینکه ۱۶ آذر امسال در یک استان حضور یافتم، این تصمیم ناگهانی من نبود بلکه از آغاز این دولت در ذهنم این بود که امسال ۱۶ آذر یک استان باشم و وزیر علوم یک استان دیگر را پیشنهاد داد بود ولی وقتی این سفر نهایی شد، قرار شد ۱۶ آذر در دانشگاه استانی همان استان سخنرانی کنم. این مسئله را به فال نیک می‌گیرم.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم اضافه کرد: اینکه دانشگاهی در سیستان و بلوچستان باشد و با تلاش اساتید و تحقیقاتش به فکر مشکلات آن استان نباشیم، روا نیست. مگر می‌شود کسی در سیستان و بلوچستان جامعه‌شناسی بخواند و ویژگی‌های این استان را مدنظر ندهد. اولویت ما اولویت محلی است. درست است که ملی فکر می‌کنیم و جهانی می‌اندیشیم ولی اولویت ما منطقه‌ای است نباید نیازهای مورد نیاز و کاربردی را فراموش کنیم.

دولت را اول نقد کنید، هزینه‌اش کمتر است 

روحانی با بیان اینکه نقد مسئولان و دولتمردان حق دانشجویان است، گفت: دولت را اول نقد کنید، هزینه‌اش کمتر است و در میان دولت هم رئیس‌جمهور را نقد کنید چون هزینه‌اش کمتر است و حتی تشویق هم دارد. این حق مردم و دانشجویان است. دانشگاهی‌ نقاد باید باشد. ممکن است راه‌حل ما مورد قبول همه نباشد اما اگر در دانشگاهی آزادی نباشد خلاقیت و نورآوری هم نیست. استعداد ایرانی ‌ها کمتر از دیگران نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید در دانشگاه حداقل به اندازه حوزه‌های علمیه آزادی بدهیم، اظهار داشت: در حوزه‌های علمیه فردی به عنوان مدرس تدریس می‌کند که مرجع تقلید است. پای درس ایشان یک طلبه با شهامت حرف می‌زند و استدلال می‌کند و کسی ایراد نمی‌گیرد و نمی‌گوید این استاد، علامه و مرجع تقلید است. در حوزه‌ها مشاهده می‌کنید در درس‌های خارج همه حرف می‌زنند و نقد می‌کنند و حتی شاگرد به استاد می‌گوید حرفت نادرست است.

ستاره ویژه آسمان است و برای دانشگاه نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید در دانشگاه نقد کنیم و وقتی حرف‌ می‌زنیم به این طرف و آن طرف نگاه نکنیم، تصریح کرد: ستاره ویژه آسمان است و برای دانشگاه نیست. دانشگاه محل تولید است و دانشجو به دانشگاه آمده تا نقد کند. خدا رحمت کند مطهری‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها، شریعتی‌ها و ... که حق بزرگی بر گردن ما دارند. مرحوم مطهری می‌گوید اگر دانشگاه کسی می‌خواهد نظریات کمونیست‌ها را بگوید مخفی نگوید به او کرسی بدهند. باید در دانشگاه آزادانه حرف زد و آزادنه سخن گفت.

روحانی با تاکید بر اینکه کسی با ارزش‌ها مخالف نیست، خاطرنشان کرد: همه به دنبال ارزش‌ها هستند ولی مگر ارزش‌ها متولی دارد؟ من قبول ندارم همه جوانان به دنبال ارزش‌ها و حامی جمهوری اسلامی هستند اما برخی‌ خود را متولی ارزش‌ها می‌دانند. ما باید فضا را برای این کار در دانشگاه‌ها آزاد بگذاریم.

عده‌ای می‌گوید تمام گرفتاری‌ها از فضای مجازی و سایبری است

وی ادامه داد: در دولت یازدهم و چهار ماه دولت دوازدهم مشکلی که داریم این است که عده‌ای می‌گوید تمام گرفتاری‌ها از فضای مجازی و سایبری است. می‌گویند این مسیر مانند اتوبان است و باید این طرف و آن طرف را دیوار کشید. اگر در اتوبانی تصادف شد باید علایم راهنمایی و رانندگی را درست کرد و کنترل را بیشتر کرد یا ببندیم؟ عده‌ای معقتد به بستن هستند.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه شرط پیشرفت علمی کشور دسترسی به اطلاعات است، ابراز داشت: دیگر گذشت کسی وارد کتابخانه می‌شود و جمع‌آوری اطلاعات را انجام می‌داد چراکه امروز فضا عوض شده است. این امر تنها برای دانشگاه نیست بلکه برای حوزه‌ها و مراجع ما نیز است.

علم با تعامل علمی رشد می‌کند

روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه وزیر ارتباطات فرد جوانی است، بیان کرد: آقای جهرمی به من گزارش داد که در شش ماه امسال ۵۰ هزار نفر در آی سی تی وارد کار شدند و این کار بزرگی است. چگونه می‌توان اشتغال ایجاد کرد؟ بانوان و دختران ما چگونه باید وارد عرصه کار شوند؟ کسب و کار دیجتیالی یکی از راه‌حل‌های بیکاری در عصر امروز است.

وی افزود: از سال ۹۳ تا ۹۵ در دولت یازدهم اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبت به چهار سال قبل دو و نیم برابر شده است و بیکاری در جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال کاهش یافته است. اول اینکه باید فضا برای اطلاعات در دانشگاه ایجاد شود تا بتوانند اطلاعات لازم را کسب کنند .ثانیا دانشگاه‌های ما باید با دانشگاه‌های دیگر در ارتباط باشند. علم نمی‌تواند در یک دانشگاه و یا کشور محصور بماند بلکه علم با تعامل علمی رشد می‌کند.

باید در شیوه‌ها تجدیدنظر کرد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این تعامل علمی فرصت مطالعاتی و مسافرت نیست بلکه باید پژوهش‌های مشترک را با دانشگاه‌ها سامان دهند و تحقیقات کاربردی را جایگزین مقاله کنیم، بجای دو مقاله علمی یک تحقیق علمی کاربردی و محیطی انجام دهد، یادآور شد: اگر استادی معضل و مشکلی را حل کرد، اندازه یک مقاله ارزش ندارد؟ باید در شیوه‌ها تجدیدنظر کرد تا شاهد تحول اساسی باشیم. 

روحانی با اشاره به وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کرد: ما شرایط خاصی در جهان و منطقه داریم. کمتر در تاریخ گذشته سابقه داشت که تروریسم در منطقه ما فعالیت کند و بار مبارزه با تروریسم بر دوش ما باشد. کمتر سابقه داشت در کشورهای منطقه جوانانی قدرت را داشته باشند که تجربه کافی و لازم را ندارند و کمتر سابقه داشت کسی در امریکا قدرت را داشته باشد که کسی نداند فردا او چه می‌کند. من با بسیاری از رهبران کشورها و حتی اروپایی‌ها حرف که می‌زدم می گفتند ما نمی‌دانیم او فردا چه می‌کند. نه تنها ایران بلکه اروپا هم برای فردایش نگران است. 

موفقیت ما در سیاست خارجی در این صد روز بیشتر از چهار سال قبل است 

 

وی با بیان اینکه در این شرایط باید بیش از گذشته متحد باشیم، گفت: جناح‌ها و افکار مختلف باید باشند. باید اصلاح‌طلب و اصولگرا و معتدل باشند و حتی باید از افکارشان دفاع کنند اما در عین حال برادری، اتحاد و انسجام در شرایط فعلی برای ما ضرورت است. من نه نسبت به منطقه و روابط با جهان نگران هستم و نه نسبت به مسائل اقتصادی. مشکل داشته و داریم ولی برای آنها راه‌حل داریم و راه‌حل‌ها را می‌توان از مسیر درست عمل کرده و از مشکلات عبور کنیم. 

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم اضافه کرد: اینکه کسی فکر کند اقداماتی را که در دولت یازدهم انجام دادیم نمی‌‌توان در دولت دوازدهم حراست کنیم، اشتباه است. ما از دستاوردهای خود در عرصه زیست‌محیطی، اقتصادی، سیاست خارجی و... دفاع خواهیم کرد. موفقیت ما در سیاست خارجی در این صد روز بیشتر از چهار سال قبل است. 

تعداد زیاد برنامه‌های سه‌جانبه و چند جانبه را راه انداخته بی‌سابقه است

روحانی با یادآوری تلاش ایران برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای اظهار داشت: کی سابقه داشته است که برای حل مشکلات منطقه‌ای ایران یکی از کشورهای مهم و بارز برای حل و فصل مسائل باشد؟ اینکه ایران، روسیه و ترکیه در کنار هم نشسته و سخن و تصمیم آنها تاثیرگذار است - هرچند که ما همیشه کشور مهم و موثری بوده‌ایم - با این حضور و روشنی در دنیای سیاست و دیپلماسی سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: اینکه تلاش‌های سه‌جانبه را به راه انداختیم، تعداد زیاد برنامه‌های سه‌جانبه و چند جانبه را راه انداخته بی‌سابقه است. کی در تاریخ بوده است که امریکا روبروی ایران بایستد و آن همه حرف‌های غلط و بی‌ربط را بزند و به غیر از چند کشور محدود، دنیا از امریکا حمایت نکند.

شکست داعش شکست یک گروهک نبود

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اینها از موفقیت‌های ملت ایران و نظام و دیپلماسی است، تصریح کرد: شکست داعش شکست یک گروهک نبود. توطئه بین‌المللی علیه خاورمیانه بود. اینکه می‌بینید ایران و سرداران و رزمندگانش قادر هستند جایی که لازم است سلاح بدهند، در جای دیگر مستشار بدهند یا در صحنه قرار بگیرند کمتر سابقه داشته است.

روحانی افزود:‌ موفقیت نظام ما در همین ماه‌های اخیر آیا برای کشور ما فخر نیست؟ اینکه فردا یک طرح اقتصادی در سیستان و چابهار افتتاح می‌کنیم، افتخار نیست؟  در دولت یازدهم و اوایل دوازدهم یک میلیارد دلار برای بندر چابهار سرمایه‌گذاری کردیم. فردا فاز اول این بندر با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن بار افتتاح می‌شود.

سیستان آینده ما سیستان امروز نیست

وی یادآور شد: روز امضای این قرارداد آقای مودی نخست‌وزیر هند گفت امروز، روز بزرگ تاریخی برای منطقه است و آیندگان متوجه آن می‌شوند. اینکه روسیه به ما می‌گوید ده‌ها تن بار را می‌خواهد از بنادر ما به اروپا منتقل کند، کار بزرگی است. چرا مایوس و ناامید باشیم؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سیستان آینده ما سیستان امروز نیست، خاطرنشان کرد: ملت ایران شرق ایران را آباد خواهند کرد. ملت در این استان تحول بزرگی ایجاد می‌کنند. از شما می‌خواهیم دانشگاه در کنار دولت باشد . دانشگاه و بازار و دولت را باید به هم متصل کرد.

باید بازار منطقه را تصرف کنیم

روحانی با بیان اینکه امروز می‌گویند برخی کارخانه‌ها ۳۰ درصد تولید می‌کند چون بازار ندارد و بازار داخلی ما کافی نیست، ابراز داشت: برای تولیدهای بزرگ به بیش از ۸۰ میلیون نفر نیاز داریم. باید بازار منطقه را تصرف کنیم و مدیریت تصرف بازار با شما دانشگاهیان است. تصرف بازار همسایگان شرقی باید در این دانشگاه مدیریت شود.

وی اضافه کرد: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان در بسیاری زمینه ما را خودکفا می‌کنند اگر دانشجویان تاخیرهایی در نمایشگاه‌ها و برخی امکانات دارند، نباید نگران باشند. بخشی از مطالبات در ۱۰۰ روز عملی شده  است. نیاز به زمان داریم.

رئیس‌جمهور همه اختیارت یک جامعه را ندارد

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید مجدد بر اینکه این مساله در ذهنتان نباشد که روحانی چیزی یادش رفته و نگویید روحانی آنچه در انتخابات گفت برایش مهم نیست، بیان کرد: اگر گفتم زنان و جوانان روی عهد خود ایستاده‌ام و خواهید دید در این دولت مدیریت برای زنان و جوانان هر سال از قبل بهتر خواهد شد. اگر آمار این را نگفت بدانید ما مقصر هستیم البته مشکلاتی هم وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور همه اختیارت یک جامعه را ندارد، یادآور شد: جایی باید قوای مقننه و قضاییه به کمک هم بیایند. درباره همین منطقه آزاد سیستان لایحه دادیم. مرداد سال قبل آن را به مجلس دادیم هنوز تصویب نشده است. البته سیر خود را طی می‌کند اما کاری است که دولت به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد.

وی اضافه کرد: در مسائلی هم باید با هم هماهنگ کنیم و در کنار هم باشیم منتهی به عهد و پیمان با یکدیگر ادامه می‌دهیم و با روحیه شاد مسیر را ادامه می‌دهیم. کشور و ملت و دانشجوی ما پیروز خواهد بود. ۱۶ آذر هر سال شکوهمندتر از گذشته برگزار می‌شود سلام ما بر شهدای ۱۶ آذر و ۳ اهورایی که جان خود را برای دفاع از کشور و آزادی دادند.

سیستان و بلوچستان حق بزرگی بر گردن نظام، دولت و امنیت ملی دارد

رئیس شورای عالی امنیت در ابتدای سخنان خود نیز بیان کرد: سیستان و بلوچستان حق بزرگی بر گردن نظام، دولت و امنیت ملی دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه با آنچه که در انتخابات عهد و پیمان بستیم بر سر عهد و پیمان خود هستم، گفت: مشروعیت ما در دولت بر مبنای قولی است که به مردم داده‌ایم و اگر بخواهیم از آن عقب‌نشینی کنیم، یعنی از مشروعیت خود عقب‌نشینی کرده‌ایم و این موضوعی است که چندین بار به صراحت در دولت به وزرا تأکید کردم.

مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات سال ۹۶ افتخار آفریدند

وی با بیان اینکه برای من بسیار جای خشنودی است که اولین سفر کاروان تدبیر و امید و دولت دوازدهم از سیستان و بلوچستان آغاز شد، اظهار داشت: مردم استان سیستان و بلوچستان حق بزرگی بر گردن کشور و دولت و انقلاب و امنیت ملی دارد و مردم استان اعم از شیعه و سنی و بلوچ و سیستانی همه کنار هم بوده و تحت تأثیر مسیر انحرافی برخی از افراطیون و تندروهایی که امروز در منطقه در پی خشنونت و ترور هستند، ‌قرار نگرفتند و برای کشور، انقلاب و حفظ مرزهای خود ایستادگی کردند.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات سال ۹۶ همانند سال ۹۲ افتخار آفریدند، تصریح کرد: مردم استان در این انتخابات پای صندوق آرا آمده و در حقیقت از نظام و دولت منتخبی که امروز بار سنگینی را بر دوش دارند، حمایت کردند.

در دولت یازدهم یکی از تلاش‌های دولت شکوفا شدن روز دانشجو بود

روحانی با ابراز خشنودی از اینکه مراسم ۱۶ آذر امسال در یک دانشگاه استانی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در دوره دولت یازدهم یکی از تلاش‌های دولت شکوفا شدن روز دانشجو بود و چنانچه چهار سال گذشته را با هشت سال آن مقایسه کنید به روشنی خواهید دید که دانشجو و دانشگاه امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان سخن می‌گوید.

وی اضافه کرد: ای کاش فرصت بیشتری وجود داشت تا همه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نظرات خود را مطرح کنند اما با وجود محدودیت زمان باز هم تلاش شده که صاحبان تفکرات و تشکل‌های مختلف بتوانند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

هیچ تشکلی را به عنوان مخالف دولت نمی‌دانیم

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دولت تشکل دانشجویی مخالفی را برای خود نمی‌شناسد، ابراز داشت: هیچ تشکلی را به عنوان مخالف دولت نمی‌دانیم، البته برخی انتقاد بیشتری می‌کنند و نحوه بیانشان متفاوت است، اما همیشه همه آنها نیز برای ما محترم بوده و هستند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز