خبرگزاری کار ایران

تاجرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

پیشنهاد باهنر درباره گفت‌وگوی جریان‌های سیاسی، نظر همه اصولگرایان نیست/ روحانی می‌تواند روابط اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را ترمیم کند

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۷۳۰

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص گفت‌وگو بین سران جریان‌های سیاسی کشور گفت: برای گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی کشور اصولگرایان ابتدا باید تکلیف را در درون خودشان روشن کنند و اختلافات را حل کنند.

علی تاجر‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره نزدیک شدن اصولگرایان به رئیس دولت دوازدهم گفت: عرصه سیاست، میدان سرمایه‌گذاری  و کار کردن روی حداقل‌ها است، اگر اصولگرایان به روحانی که در گذشته خواستگاه این جریان را داشته است، نزدیک شده‌اند به این دلیل است که بتوانند حداکثر استفاده  را از وجود او کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که این امر می‌تواند به ترمیم روابط بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان کمک کند، گفت: روحانی از این فرصت می‌تواند برای ایجاد تعاملات مثبت استفاده کند.

اصولگرایان نمی‌خواهند اصلاح‌طلبان در کنار رئیس‌جمهور باشند

وی خاطرنشان کرد: استفاده بدتر اصولگرایان از این فرصت می‌تواند این باشد که روحانی به خواسته‌ها و شعارهای اصلاح‌طلبی پشت کند و تصمیم بگیرد به جریان اصولگرایی نزدیک‌تر شود. البته این احتمال را ضعیف می‌دانم و احساس می‌کنم که اصولگرایان می‌خواهند تنها اصلاح‌طلبان در کنار رئیس‌جمهور فعال مایشاء نباشند و به دنبال افزایش قدرت خود هستند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصولگرایان به دنبال این هستند که سهمی از قدرت اجرایی کشور داشته باشند کما اینکه وزرایی هم از این جناح در دولت وجود دارند.

نظر باهنر، نظر همه جریان اصولگرایی نیست

تاجرنیا در پاسخ به سوالی مبنی بر این دبیرکل جامع مهندسین اسلامی پیشنهاد داده است سران جریان‌های سیاسی با یکدیگر گفت‌وگو کنند، این پشنهاد چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد و آیا جریان اصولگرایی از این پیشنهاد استقبال می‌کنند، گفت: معتقدم نظر باهنر، نظر همه جریان اصولگرایی نیست اگرچه می‌‌تواند نظرات بخش مهم و سنتی را در بگیرد و  نمایندگی کند اما نظر کل اصولگرایان نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اصولگرایان ابتدا باید تکلیف را در درون خودشان روشن کنند، درست است که اصلاح‌طلبان اختلاف‌هایی دارند اما این اختلاف‌نظرها به گستردگی اختلاف در اردوگاه اصولگرایان نیست.

سال ۸۸ عده‌ای از اصولگرایان زیر فشار تندروها قرار گرفتند

تاجرنیا با بیان اینکه بعضا رفتارها و برخوردهایی بین طیف‌های جریان اصولگرایی مشاهده می‌کنیم که نشان‌دهنده تشتت عمیق بین آنان است، عنوان کرد: کسانی که می‌خواهند به عنوان نمایندگان جریان اصولگرایی قدم پیش بگذارند، باید این موضوع را مشخص کنند که به چه میزان از این جریان اختیار دارند .

وی تاکید کرد: اگر این افراد میزان قدرت را مشخص نکنند، هنگامی که سخن می‌گویند و یا مذاکراتی را آغاز می‌کنند ممکن است در مقاطعی با فشارهایی، از موضع و سخنان خود عقب‌نشینی کنند.

تاجرنیا یاد آور شد: در جریان انتخابات ۸۸ مشاهده کردیم بخش‌هایی از اصولگرایان که راضی به رفتارهای رادیکال نبودند با فشار بخش تندرو این جریان مجبور به عقب‌نشینی شدند. این مسائل و رفتارها یک نوع عدم اطمینان را به وجود می‌آورد و تقویت‌کننده این احساس است که شاید این گفت‌وگو‌ها حاصلی نداشته باشد.

اصولگرایان زمانی گفت‌وگو می‌کنند که وارد خط قرمزهایشان نشوند

وی خاطرنشان کرد: همیشه شاهد بودیم اصولگرایان جایی حاضر به گفت‌وگو هستند که وارد خط قرمزهای آنان نشوند؛ و در برخی موارد قائل به گفت‌وگو و مذاکره نمی‌شوند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: اصولگرایان وقتی می‌خواهند گفت‌و‌گو کنند عمده بحث‌شان در حوزه دولت است و درباره سایر قوا و نهادها، زیاد مایل به سخن گفتن نیستند بنابراین به نتیجه این گفت‌و‌گوها تا زمانی که تکلیف یک سری از مسائل روشن نشود، امیدوار نیستم.

وی با اشاره به این اساسا نفس گفت‌وگو و تعامل خوب است، عنوان کرد: گفت‌وگو و صحبت کردن حداقل کاری که انجام می‌دهد این است که قدرت تحمل افراد را بالا می‌برد و در همین تعاملات برخی از سوء‌تفاهم‌ها برطرف می‌شود.  امیدوارم این اظهارات صادقانه گفته شده باشد تا بتواند منشاء اثری داشته باشد.

تاجرنیا در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد و یارانش باعث تغییر تاکتیک در اصولگرایان شده است، گفت: آقای باهنر را نماینده جناح سنتی اصولگرایان می‌دانم و احساس می‌کنم این بخش از اصولگرایی در طول سالیان گذشته به شدت نحیف و ضعیف شده و به همین دلیل به دنبال احیای هویت قبلی خود و  بازتولید نقش محوریشان در عرصه سیاسی کشور هستند.

وی در خصوص اینکه آیا جریان اصولگرایی از این پیشنهاد استقبال می‌کند، گفت: مشاهده کردید که اثرگذاری اصولگرایان سنتی در فصل سیاسی کشور کم‌رنگ و یا حتی از دست رفته است گواه این ادعا انتخابات گذشته است، مشاهده کردیم که دبیرکل بزرگترین و باسابقه‌ترین حزب این جریان یعنی مؤتلفه اسلامی در لیست قرار نگرفت و برای همین است که دنبال احیای نقش و هویت خود هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز