خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

نیازمند مدیرانی هستیم که به حقوق شهروندی باور داشته باشند/هیچ دولتی نمی‌تواند مردم را به تمام حقوق‌شان برساند

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۰۸۹

دستیار رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی گفت: به مدیرانی نیازمندیم که به حقوق شهروندی باور داشته باشند تا این باور را نیز به دیگرهای اجتماعی تسری یابد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شهیندخت مولاوردی صبح امروز در نخستین اجلاس گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی گفت: سال گدشته شاهد اعلان بیانیه رئیس‌جمهور و رونمایی از منشور حقوق شهروندی بودیم. امسال خوشبختیم اولین سال گزارش حقوق شهروندی را داریم که نشان از تعهد رئیس جمهور و مسئولیت سیاسی دولت در پیگیری آرمان‌‌ها و مطالبات ملت است که از مهمترین وعده‌های رئیس‌جمهور نیز محسوب می‌شود.

وی در تشریح اقدامات دولت اظهار داشت: رییس‌جمهور با ابلاغ تصویب‌نامه منشور حقوق شهروندی در نظام اداری و همچنین در پیوست احکام وزرا در بند سوم، بار دیگر عزم جزم خود را برای تحقق حقوق شهروندی نشان دادند.  رئیس‌جمهور برای پیشبرد منشور حقوق شهروندی، دستیار در این امور تعیین کردند تا بر حسن اجرای حقوق حقوق شورندی نظارت کند و به صورت همزمان بر نهادسازی و نهادینه کردن حقوق شهروندی اقدام کند.

دستیار رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی ادامه داد: دستگاه تابعه قوه مجریه براساس منشور حقوق شهروندی و دستور رئیس‌جمهور موظف هستند گزارش خود در رابطه با عملکرد، چالش‌ها، پیشرفت‌ها و پیشنهادات در دستگاه‌هایشان را ارائه دهند. همچنین اولویت‌بندی موضوعات حقوق شهروندی حسب نیاز از سوی دستگاه و مقابله با نقض حقوق شهروندی، اصلاح رفتار و رویه‌ها دنبال می‌شود.

مولاوردی با بیان اینکه تدوین برنامه و خط مشی حقوق شهروندی یا همان برنامه ملی اقدام در سه مقطع کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت حداکثر تا پایان دولت دوازدهم برای تصویب در هیات دولت یا دستور رئیس‌جمهور در این دوره دنبال می‌شود، تصریح کرد: این برنامه شامل تدوین شاخص‌های کمی و کیفی، پایش عملکرد دستگاه‌ها، تدوین سازوکار گزارش‌گیری، تدوین آیین و روش‌های غیرقضایی برای رسیدگی به نقض حقوق شهروندی، اصلاح و توسعه نظام حقوق شهروندی برای اجرا و تضمین حقوق شهروندی و تهیه و تدوین فهرست لوایح برای اجرای مفاد حقوق شهروندی است.

وی تدوین و ظرفیت‌سازی برای اجرای حقوق شهروندی، تدوین دستورالعمل نحوه تعامل دولت با جامعه مدنی، تدوین کتب حقوق شهروندی به زبان ساده در سطوح مختلف و آموزش آن در دانشگاه‌ها را از جمله برنامه دستیار حقوق شهروندی دانست.

دستیار رئیس‌جمهور ادامه داد: نسخه مکتوب اولین گزارش عملکرد حقوق شهروندی به زودی در معرض داوری افکارعمومی قرار می‌گیرد تا مبنای اجماع، گفت‌وگوی ملی، حاکمیت و نخبگان و جامعه قرار گیرد.

مولاوردی با بیان اینکه برای تحقق با حقوق شهروندی با چالش‌هایی روبرو هستیم، ابراز داشت: ما در گام اول نیازمند آسیب شناسایی چالش ها و موانع هستیم. ما نیازمند این هستیم که گفتمان حقوق شهروندی به عمیق‌ترین لایه‌های جامعه برسد که این موضوع نیازمند گذشت زمان و رویکرد فعال دولت است.

وی اضافه کرد: به مدیرانی نیازمندیم که به حقوق شهروندی باور داشته باشند تا این باور را نیز به دیگرهای اجتماعی تسری یابد.

این مقام مسئول در تشریح آسیب‌های سیاسی در اجرای حقوق شهروندی بیان کرد: برخی بر آن هستند تا قرائت سیاسی از حقوق شهروندی ارائه دهند و تلاش‌های ذیربط را از این زاویه داوری کنند در حالی که این منشور کرامت انسان را هدف قرار داده و امری فراتر از مسائل سیاسی و جناحی است.

مولاودی در بیان چالش اقتصادی در این باره نیز یادآور شد: سایه انداختن ابرچالش‌های اقتصادی بر تحقق منشور شهروندی موجب شده تحقق موارد زیادی از حقوق شهروندی مسلتزم هم مسائل سخت‌‌افزاری و هم در مسائل نرم‌افزاری نیازمند مسائلی از جمله تخصیص منابع باشد.

وی تاکید کرد: ما با چالش مشارکت مدنی و بخش خصوصی نیز روبه‌رو هستیم. هیچ دولتی نمی‌تواند مردم را به تمام حقوق‌شان برساند لذا یک چالش گسترش سهم بخش خصوصی و جامعه مدنی به عنوان پیشران در اجرای حقوق شهروندی است.

دستیار رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی ادامه داد: مطالعه و افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری مردم، اراده جدی رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی و تاکید بزرگان نظام بر حاکمیت قانون و وجود سرمایه انسانی در حوزه‌های مختلف، نگرش امیدوارنه زنان و اقلیت‌ها به تصمیمات دولت برای پاسخدهی به مطالبات مشروع آنها موجب امیدواری است.

مولاوردی با بیان اینکه ملت ایران ۱۰۰ سال برای تحقق آرزوها و مطالبات خود صبر کرده است، عنوان کرد: منشور حقوق شهروندی یادآور حقوق حقه ملت ایران و حقوق بر زمین مانده مردم است که یادآور مسئولیت ارکان نظام برای دستیابی به انها است و با پیشگام شدن دولت می‌توان و باید این باور که این حقوق شهروندی واژه‌ای وارداتی یا کالایی زینتی است را تغییر داد و به انتظار فردایی بهتر نشست.

پس از صحبت‌های مولارودی، حسن روحانی گفت: من از خانم مولاوردی برای قبول مسئولیت دستیاری حقوق شهروندی تشکر می‌کنم و در حضور جمع می‌گویم مسئولیت بسیار سخت و سنگینی را بر دوش دارند. وظیفه ایشان پایش مستمر همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و گزارش‌گیری و اعلام به مردم است.

وی ادامه داد: ایشان براساس منشور حقوق شهروندی باید به صورت منظم به رئیس‌جمهور گزارش دهد. ایشان همزمان با رئیس‌جمهور باید به کل مردم ایران گزارش دهد که دستگاه‌های مختلف و حتی نهادهای عمومی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند در اجرای حقوق شهروندی چه اقداماتی انجام داده‌اند و در چه مواردی عقب‌ماندگی دارند.

رئیس‌جمهور در پایان از الهام امین‌زاده تشکر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز