خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله آملی لاریجانی:

برخی دولت‌ها اصرار داشتند برای حل مشکلات خود از راه‌های غیرقضایی به قوه‌قضاییه نزدیک شوند/ما زیر بار نرفتیم

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۶۶۳

رییس قوه‌قضاییه تاکید کرد:‌ در این سال‌ها برخی دولت‌ها اصرار داشتند باروش های غیرقضایی و غیرحقوقی به قوه نزدیک شده و مشکلات خود را حل کنند. اما ما زیر بار نرفتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی عصر امروز در دیدار قضات و کارکنان دادگستری ایلام، با اشاره به وظایف قوه‌قضاییه در قانون اساسی و شرع گفت: عدالت و استقلال و اقتدار قوه‌قضاییه از جمله مقولاتی است که باید به آن توجه کرد. قوام قوه‌قضاییه به عدالت است و در شرع هم تا حد لازم به استقلال قاضی توجه شده است.

وی به وظیفه نظارت دستگاه قضایی و پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و اظهار داشت:‌ مسئولیت‌های خطیری برعهده دستگاه قضایی گذاشته که بدون اقتدار و استقلال این وظایف قابل تحقق نیست و این اقتدار و استقلال دستگاه قضایی را باید در عمل نشان دهیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به قانون اساسی تصریح کرد:‌ اینکه در قانون اساسی اختیاراتی برای قوه‌قضاییه نوشته شده باشد به تنهایی کفایت نمی‌کند. آنچه که مهم و اثرگذار است این است که در عمل نیز اینگونه باشد. در چند سال اخیر اصرار ما این بوده که به هر هزینه‌ای که شده باید استقلال خود را حفظ کنیم. در این سال‌ها برخی دولت‌ها اصرار داشتند با روش‌های غیرقضایی و غیرحقوقی به قوه قضاییه نزدیک شده و مشکلات خود را حل کنند اما ما زیر بار نرفتیم. اصحاب قدرت و ثروت نیز دنبال این قضیه بودند اما گوش ما به آنها بدهکار نبود.

آملی لاریجانی اضافه کرد: برخی می‌گویند من فلانی هستم یکی می‌گوید من وزیر، یکی می‌گوید رییس‌جمهور و یکی می‌گوید من معاون رییس‌جمهورم. قانون برای همه نوشته شده است. امام علی (ع) از سوی قاضی منصوب خود احضار و در محکمه حاضر شد.

وی با تاکید بر اینکه دشمن بیرونی از قوه قضاییه مقتدر می‌ترسد،‌ خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در سال ۸۸ ایستادگی کرد و در مابقی فتنه‌ها نیز با قدرت خواهد ایستاد. اگر اجرای احکام برای افراد ضعیف باشد و اصحاب قدرت و ثروت خود را کنار بکشند اینکه اجرای عدالت نیست.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد:‌ برخی نیز سروصداهای نامعقول راه می‌اندازند تا رسیدگی‌های قضایی را پرده‌پوشی کنند. اگر قوه قضاییه بخواهد شان خود را واجد باشد و به وظایف خود عمل کند، چاره‌ای نیست که در میدان نبرد با اقتدار و صلابت بایستند و آنچه که قانون می‌گوید را رسیدگی کند. مدعیانی که برای دیگران نسخه می‌نویسند اما خود را فراموش می‌کنند.

آملی لاریجانی با تشکر از سخنان امروز مقام معظم رهبری ابراز داشت:‌ ایشان گفتند برخی افراد در حیطه اجراییات و قضایی سیاه‌نمایی می‌کنند. کار دشمن تخریب قوای کشور است و سال‌ها است که نزدیک قوه‌قضاییه آماده است و می‌دانند قوه قضاییه مقتدر، جلوی وابستگی و فسادها را می‌گیرد و از این‌رو به تخریب قوه قضاییه و مسئولان آن مشغول هستند.

وی ادامه داد: در درون کشور نیز عده‌ای آب به آسیاب دشمن ریخته و مردم را ناامید کرده و سیاه‌نمایی می‌کنند. میلیون‌ها پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود و بعد یک پرونده را با اقتضای دید خود بررسی و سیاه‌نمایی کند. انسان از این مقدار بی‌انصافی و بی‌تقوایی درمی‌ماند. این همه قضات امین با کمال سلامت و قناعت کار می‌کنند، اینها را نبینیم و بعد حرف‌هایی را مطرح کنیم که تحلیل‌های اشتباه خودشان است و این بزرگترین جفا به نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس قوه قضاییه بر استقلال و استقامت بر این مسیر تاکید و بیان کرد: وقتی می‌خواهید با اصحاب قدرت و ثروت در بیافتید همه نوع تخریب و توهین می‌شنوید اما باید این مسیر را با استقامت پیگیری کنید.

آملی لاریجانی با بیان اینکه کار قضاوت بدون استقلال قاضی در شرع هم پذیرفته نیست، یادآور شد: طبق قانون نقض حکم صورت نمی‌گیرد مگر اینکه نقض شرع دیده شود. توصیه‌ام به همه عزیزان این است که اگر بخواهیم آنچه که معیار دستگاه قضایی در آیات شریفه و اصول قانون اساسی است را اجرایی و پیاده‌سازی کنیم، باید خودمان شخصیتی هماهنگ با این موارد داشته باشیم که البته آسان نیست و باید وقت بگذاریم و تامل کنیم.

وی با بیان اینکه کاستی در قوه قضاییه بسیار داریم، عنوان کرد: در ارزیابی دستگاه قضایی باید ببینیم؛ از چه نقطه‌ای شروع و به کجا رسیده‌ایم. من نسبت به دوره‌های قبل ارزیابی منفی نمی‌کنم. من هیچ‌گاه این تعبیر را بکار نبرده‌ام و نخواهم برد که ویرانه تحویل گرفته‌ام چراکه اسلاف ما نیز با محدویت‌هایی هم که داشتند، تلاش لازم را کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اقدامات صورت گرفته در طول هشت سال گذشته در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت:‌ در طول این هشت سال در جذب قاضی و کارمند، مبارزه با فساد در قوه‌قضاییه و بیرون از قوه‌قضاییه، رسیدگی به پرونده‌های مالی اقتصادی و برخورد با مفاسد اجتماعی و افرادی که امنیت جامعه را به خطر انداخته‌اند، دستگاه قضایی یک کار بسیار سنگینی انجام داده و کارنامه بسیار روشنی دارد.

آملی لاریجانی در ابتدای سخنان خود و پس از شنیدن پیشنهادات و انتقادات رییس‌کل دادگستری و چند تن به نمایندگی از قضات و کارکنان دادگستری استان، به مزاح اظهار داشت: گرچه سخنان رییس کل و نمایندگان به جز بنده، خاطر همه شما را خوش کرد، اما فکر این را نکرده بودند که این تقاضاها را چگونه باید اجابت کرد.

وی درخواست‌های قضات و کارکنان دستگاه‌قضایی را سخنان حقی برشمرد و تصریح کرد:‌ محدویت‌هایی که در چارچوب قانون و نحوه رفتار قوه مجریه و مقننه با دستگاه قضایی وجود دارد؛ موجب این مشکلات است و ما تلاش می‌کنیم تا حد میسور این مشکلات رفع شود. دوستان با استناد به برخی از مواد قانونی برخی درخواست‌ها را مطرح کردند اما وقتی دولت بودجه تخصیص شده را برمی‌گرداند، شما چه توقعی دارید؟

رییس ‌قوه‌قضاییه ادامه داد: ‌جذب و استخدام نیرو برحسب ظاهر قانون با مصوبات دولت و مجلس است و اگر من این بحث را بگویم که برای گرفتن بودجه و استخدام می‌جنگیم تعبیر تندی است اما در واقع اینگونه است. دستگاه‌های دولتی مدعی برخی محدودیت‌ها و مضیقات هستند. واقعا دولت در بحث بودجه دچار مشکل است اما نمی‌دانم همین بودجه نیزبه صورت عادلانه میان دستگاه‌ها تقسیم می‌شود یا خیر.

آملی لاریجانی افزود:‌ زمانی به معاون اجرایی رییس‌جمهور گفتم این محدودیت‌ها نیز باید عادلانه باشد و اینگونه نباشد که در تخصیص استانی سهم دستگاه قضایی ۸۰ درصد پرداخت نشود و عدم پرداخت به سایر دستگاه‌ها سر جمع ۲۰ درصد باشند. معاونت برنامه و بودجه زمانی ادعایی کرد و گفت که قانونی وجود دارد که به دولت اجازه می‌دهد که اگر درآمدهای دولت کفایت نکند، دولت می‌تواند اولویت‌بندی کند. من اصرار کردم که حتما این بند قانونی را بیاوردید. هیچ جا قانون چنین مجوزی نداده که دولت هرکجا تشخیص داد، اولویت دهد و هرجا که دلش خواست بودجه قانونی را به آن دستگاه تخصیص ندهد.

وی با بیان اینکه برخی تبلیغات سوء علیه دستگاه قضایی دارند و مدعی‌اند که مخارج قوه‌قضاییه زیاد است، خاطرنشان کرد:‌ در زمان دولت اصلاحات که می‌خواستند علیه شورای نگهبان تبلیغ کنند، می‌گفتند شورای نگهبان شش فقیه و شش حقوقدان دارد و در مجموع ۱۲ نفر هستند که ۱۲ میلیارد بودجه می‌خواهند؛ یعنی برای هر نفر یک میلیارد بودجه می‌خواهد در حالی که اینگونه نبود و شورای نگهبان در استان‌های دفاتر و نیرو داشت. الان هم علیه قوه‌قضاییه اینگونه استدلال می‌کنند و یک ضرب و تقسیم‌های نامعقولی انجام می‌دهند. هرکس که آشنایی با ساختار قضایی داشته باشد، جواب این‌ها را می‌داند.

رئسی دستگاه قضا با بیان اینکه ‌ما هرچه در وسعمان باشد برای بهبود وضعیت کارکنان قضایی تلاش می‌کنیم، ابراز داشت: در تعامل با دولت و مجلس نیز در تلاش برای افزایش و تخصیص کامل بودجه دستگاه قضایی هستیم و تلاش می‌کنیم بدون خون‌ریزی قضیه حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز