خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

دولت خود را مدیون نخبگان، تشکل‌ها و احزاب می‌داند/ اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به جای حذف یکدیگر به درک مشترک برسند

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۱۱۱

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت خود را مدیون نخبگان، تشکل‌ها و احزاب می‌داند، گفت: دولت انتظار دارد همواره مورد حمایت جریانی باشد که او را سر کار آورده است و از حمایت‌های پایگاه سیاسی و اجتماعی خود در دوران کار برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در بیست‌وپنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران،‌ از این انجمن به دلیل خدماتی که به جامعه و دولت می‌دهند، تشکر کرد و گفت: نهادهای مدنی، سیاسی و صنفی تضمین و تثبیت کننده حرکت صحیح جامعه هستند.

معاون اول رییس‌جمهور اظهار کرد: اگر به دموکراسی فکر می‌کنیم و به این می‌اندیشیم که قانون‌گرایی در کشور شکل گیرد و مسئولان به وعده‌هایی که می‌دهند پاسخگو باشند، باید نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی مورد حمایت قرار گیرند. بعید می‌دانم  که در دنیا، کشوری داشته باشیم که دموکراسی در آن به معنی واقعی نهادینه شده باشد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید خود را مدیون نخبگان، تشکل‌ها و احزاب می‌داند که در مقاطع مختلف به ویژه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ به صورت جدی به صحنه آمدند، خاطرنشان کرد: مجموعه‌هایی که توانستند نقش اساسی را در انتخاب برعهده بگیرند، جریان‌های سیاسی و احزاب بودند که مردم را به صحنه آوردند و فضای انتخابات را گرم کرده و باعث شدند   انتخابات پر شوری اتفاق افتد و نتیجه مطلوب به دست آید.

جهانگیری تصریح کرد: به صورت طبیعی دولت انتظار دارد همواره مورد حمایت جریانی باشد که او را سر کار آورده است  و از حمایت‌های پایگاه سیاسی و اجتماعی خود در دوران کار برخوردار باشد. حضور مردم و حمایتش از دولت به این معنا نیست که هر کاری دولت انجام داد، خوب است. نقد منصفانه منجر به تصحیح حرکت دولت می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه فقط میدان سیاست نیست که نیازمند دخالت موثر مردم و دموکراسی است، خاطرنشان کرد: حضور مردم در اقتصاد و فر هنگ هم می‌تواند موثر واقع شود. بسیاری از اقتصاددانان برجسته معتقدند توسعه یعنی آزادی و اینکه مردم باور داشته باشند در توسعه کشور دخیل و سهیم هستند و این باور باید تبدیل به سیاست‌های دولت شود .

وی به موضوع رعایت حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: رعایت حقوق شهروندی وقتی در حاکمیت و دولت می‌تواند شکل پیدا کند که احزاب و نهادهای مدنی یک فرصت تلقی شوند.

جهانگیری با اشاره به ضرورت مشارکت تشکل‌ها و احزاب قانونی بیان کرد: باید احزاب و نهادهای مدنی را یک فرصت دانست نه تهدید تا امکان مشارکت تشکل‌ها و مردم و بخش‌های مختلف وجود داشته باشد. دولت هم سعی می‌کند احزاب رسمی و شناسنامه‌‌دار را در راستای مصلحت دولت و نظام تقویت کند.

این مقام ارشد قوه‌مجریه با بیان اینکه امروز جامعه با مسائلی روبه‌روست که نیاز به بالا بردن مشارکت و اعتماد مردم است، اضافه کرد: باید تلاش کنیم به انسجام و تفاهم ملی برسیم و از هم گسیختگی‌های جامعه را از بین ببریم. پیش‌نیاز این تفاهم رسیدن به درک مشترک است. وقتی به درک مشترک رسیدیم به راهکارهای مورد تفاهم دست می‌یابیم تا بتوانیم فرصت‌ها و سرمایه‌های ملی را به کار ببریم.

وی افزود: با درک مشترک می‌توانیم از این امکانات بهره ببریم. تمام احزاب، اندیشه‌ها مانند اعتدالیون، اصلاحات و اصولگرایان که دغدغه‌ ایران را دارند باید به تفاهم برسند و به جای حذف یکدیگر به درک مشترک برسند. اظهار نگرانی جریان‌های دلسوز باید جدی‌ گرفته شود تا مسائل پیش رو به فرصت تبدیل شوند.

جهانگیری به برخی از چالش‌های پیش روی ملت مانند بیکاری و معیشت و مسائل بین‌المللی که با روی کار آمدن ترامپ بیشتر شده اشاره کرد و گفت: از جمله ضرورت‌های پیش رو برای حل این مسائل، ضرورت همه‌جانبه‌نگری در مسائل کشور و تلاش به رسیدن به درک مشترک است. دولت باید نخبگان، احزاب و نهادهای کشوری را در مسائل و چالش‌های کشور مشارکت دهد تا به تفاهم واحد برسند به عنوان مثال زمانی که مساله اصلی کشور محیط زیست است باید سعی شود احزاب و تشکل‌ها به یک نقطه‌نظر مشترک در حل این مساله برسند.

معاون اول رییس‌جمهور بر لزوم تفکیک مرز میان نقد، فحاشی و تهمت تاکید کرد و گفت: باید مرز میان نقد و تخریب شفاف شود.

وی به موضوع چگونگی خروج از تنگناهای اجتماعی اشاره کرد و افزود: توجه به امید اجتماعی در جامعه از ضرورت‌های پیشروی در سیاست‌های دولت است. باید امید اجتماعی را در میان مردم و مدیران افزایش دهیم. دیده شده در برخی جاها سعی می‌شود یأس بر مردم فائق شود. دولت سعی می‌کند حضور جوانان در مشارکت ملی و صحنه‌های مختلف را تقویت کند.

جهانگیری با تاکید بر لزوم توجه به نقش احزاب و رسانه‌ها و گروه‌های مستقل گفت: ضرورت دیگر توجه به نقش سیاست و روابط بین‌الملل در کاهش مسائل داخلی کشور است. برای ساماندهی اقتصاد کشور نیازمندیم تعامل بیشتری با سایر کشورها داشته باشیم. هیچ کشوری نتوانسته بدون تعامل خود با سایر کشورها مشکلات داخلی را حل کند. دولت سعی کرده در دوره یازدهم و دوازدهم روی اولویت‌هایش تمرکز کند که یکی از این اولویت‌ها مساله هسته‌ای کشور است که سعی کردیم آن را سر و سامان دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه با آمدن آقای ترامپ آمریکا نقض تعهدهایی را انجام داده که مهم‌ترین آن این بود که سعی کرد با موضع‌گیری‌هایی که نشان می‌دهد فضای مثبتی که ناشی از برجام بود و سعی می‌شد در ایران جریان پیدا کند را مانع شود.

جهانگیری با اشاره به ارزیابی اقتصاد کشور، شاخص‌های اقتصادی را مثبت بیان کرد و گفت: رشد سرمایه‌گذاری و تورم و فرصت شغلی، آمار رو به پیشرفتی را نشان می‌دهد اما منتقدان بهانه‌های اقتصادی را برای تخریب دولت به کار می‌برند. امروز کسانی که این مسائل را بهانه کرده و بانی حوادثی شده‌اند که ابعاد و زوایای دیگری دارد، باید بدانند دود این حوادث به چشم خود آنها خواهد رفت چرا که وقتی جریان اجتماعی ایجاد شد و به سطح خیابان رسید قطعا کسانی که آن را شروع کرده اند کنترل کننده آن نخواهند بود و دیگران سوار بر آن موج خواهند شد.

وی با اشاره به طرح تحول سلامت این طرح را یکی از مهم‌ترین دستورکارهای دولت عنوان کرد و گفت: این طرح برای دسترسی مردم به امکانات پزشکی و ارتقای خدمات پزشکی است که از مهم‌ترین اهداف دولت است.این طرح با چالش‌هایی مانند مسائل دارویی، بیمارستان‌ها و مسائل درآمدی رو به رو است که دولت سعی در پشت سر گذاشتن این مشکلات دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز