خبرگزاری کار ایران

جهانگیری مطرح کرد:

اراده همکاری با کشورهای آفریقایی در دستگاه‌های اجرایی تقویت شود/ اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو جهت تسهیل صادرات

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۷۰۱

جلسه ستاد آفریقا عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: توسعه مناسبات با کشورهای آفریقایی هم از نظر سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی از اهمیت فراوانی برای ایران برخوردار است.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت اولویت گذاری روابط با کشورهای آفریقایی و برنامه‌ریزی برای توسعه مراودات با کشورهایی که تامین کننده بیشتر منافع کشورمان هستند، از وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های اجرایی خواست اراده همکاری با کشورهای آفریقایی را در دستگاه‌های متبوع خود تقویت کنند و زمینه توسعه مناسبات با این کشورها را فراهم سازند.

وی بر ضرورت بسترسازی برای فعالیت‌های اقتصادی موفق در کشورهای آفریقایی تاکید کرد و اظهار داشت: بخش خصوصی با انگیزه افزایش سود وارد میدان می‌‌شود و در انتخاب کشورهای هدف، بازگشت سرمایه را مدنظر قرار می‌دهد از این‌رو ضرورت دارد زمینه توسعه فعالیت‌های اقتصادی موفق در کشورهای آفریقایی مهیا شود.

در این جلسه که وزرای امورخارجه، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاوزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، ضمن تشریح سابقه فعالیت ستاد آفریقا، گزارشی از چشم‌انداز، روند همکاری‌ها و راهبرد توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا ارائه شد.

در این جلسه همچنین ضمن بررسی چالش‌های فراروی توسعه مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی، پیشنهادات کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و منجر به اتخاذ تصمیماتی شد که این تصمیمات از این قرارند: 

۱- برقراری روابط بانکی با بانک‌های مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آفریقایی حداکثر طی مدت شش ماه آینده در دستورکار بانک مرکزی قرار گیرد و صندوق توسعه ملی با هدف تسهیل در صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز توسعه خدمات فنی و مهندسی سپرده‌گذاری‌های لازم را بر اساس ضوابط و شیوه نامه های صندوق در چارچوب روابط کارگزاری بانکی ایجاد شده تودیع خواهد کرد. 

۲- به منظور تسهیل و کاهش هزینه‌‌های حمل و نقل کالا به کشورهای آفریقایی، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به فعال‌سازی خطوط کشتیرانی به مقصد بنادر کشورهای هدف آفریقایی اقدام و ضمن پیش‌بینی کشتی متناسب با ظرفیت بار، هزینه حمل کالا به کشورهای مذکور را رقابتی کرده و در صورت نیاز، یارانه حمل با تشخیص سازمان توسعه تجارت ایران از محل سهم سود سهام وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا سایر شرکت‌های حمل و نقل خصوصی اختصاص دهد.

۳- مراکز تجاری یا فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آفریقایی، با هدف ایجاد بازار و توسعه و افزایش کالاهای صادراتی و در نتیجه رقابتی کردن قیمت‌های حمل بار و همچنین معرفی نام و نشان محصولات ایرانی در بازار آفریقا و با رعایت اولویت کشورهای الجزایر، کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی با هماهنگی سازمان توسعه تجارت ایران توسط اتاق بازرگانی ایران و تشکل های صادراتی ذیربط ایجاد گردد.

۴- صندوق ضمانت صادرات ایران نسبت به اخذ مصوبه هیات وزیران در خصوص اصلاح نرخ‌های پوشش ریسک صادرات به کشورهای آفریقایی به حداکثر ۱ الی ۱.۵ درصد در سال اقدام نماید.

۵- وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بررسی لازم جهت عضویت کشورمان در بانک توسعه آفریقا را به عمل آورده و نتیجه را طی مدت ۳ ماه به دبیرخانه ستاد آفریقا اعلام نمایند.

۶- صندوق توسعه ملی مکلف است مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو از محل منابع بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی را به صورت خط اعتباری خریدار از طریق بانک‌های عامل ایرانی در چارچوب مصوبات اعتبار خریدار صندوق توسعه ملی با پوشش بیمه‌ای صندوق ضمانت صادرات ایران در بروات اسنادی و سایر تضامین متعارف در روش اعتبارات اسنادی جهت تسهیل صادرات به کشورهای هدف آفریقایی و با رعایت اولویت‌های برنامه اقتصاد مقاومتی اختصاص دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز