خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گزارش ایلنا از تجمع امروز مقابل دانشگاه تهران/ از انتشار شایعات تا برپایی نماز جماعت

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۷۱۵

دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف آن امروز در حالی بار دیگر شاهد تجمعات پراکنده‌ای از سوی برخی گروه‌ها بود که نیروهای امنیتی و پلیس سعی در پراکنده کردن تجمعات داشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، از ساعت‌های ابتدایی امروز عده‌ای در مقابل دانشگاه تهران و همچنین خیابان‌های منتهی به آن تجمعات پراکنده‌ای را به بهانه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی و گرانی برگزار کردند.

این تجمع‌ها در حالی صورت گرفت که روز گذشته محسن نسج همدانی معاون امنیتی استانداری تهران به ایلنا اعلام کرد که نیروهای امنیتی و پلیس و موظف به مقابله با تجمعات و اقدامات غیرقانونی هستند و در این راستا نیروهای پلیس ابتدا با تذکر شفاهی از تجمع‌کنندگان می‌خواهند صحنه را ترک کنند و در صورت اصرار افراد به ماندن به صورت موقت بازداشت خواهند شد. 

با افزایش تعداد تجمع‌کنندگان و سردادن شعارهایی خاص، به تعداد نیروهای نیروهای امنیتی و پلیس نیز افزوده شد که این مسئله موجب شد مغازه‌های مقابل دانشگاه تهران ناچارا زودتر دست از کار بکشند و البته تعداد دیگری از فروشندگان با درب‌های نیمه‌بسته، تعطیلی خود را اعلام کنند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که از ساعت ۱۳ بعدازظهر، تعدادی از دانشجویان در داخل دانشگاه تهران به سمت نرده‌های منتهی به خیابان انقلاب آمده و با سردادن شعارهایی موجب شدند وضعیت در دانشگاه تهران و همچنین خیابان‌های منتهی به آن حالت امنیتی‌ بیشتری به خود بگیرد.

در همین راستا خبرهای اولیه حاکی از آن بود که سه تن از دانشجویان تهران دستگیر شده‌اند که البته به گفته یکی از مدیران وزارت علوم دو تن از آنها تا زمان ارسال این خبر آزاد شدند. 

در این راستا، نیروهای پلیس با حضور در خیابان و پیاده‌روهای دانشگاه تهران تلاش کردند از شکل‌گیری تجمعات پراکنده جلوگیری کنند. 

از ساعت ۱۵ بعد از ظهر هم برخی دیگر از دانشجویان که اغلب آنها خود را منتسب به بسیج دانشجویی می‌دانستند، با حضور مقابل دانشگاه تهران به حمایت از ارکان نظام پرداختند و شعارهایی همچون «مرگ بر ضد ولایت فقیه» به مخالفت با تجمع‌کنندگان پرداختند.

با نزدیک شدن به ساعت ۱۷، تجمع‌های پراکنده بیشتر از پیش شد. مشاهدات میدانی خبرنگار ایلنا حاکی از به آتش کشیده شدن برخی سطل‌های زباله و پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی بود تا جایی که همین مسئله موجب شد نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت برخی معترضان کنند.

تشدید وضعیت امنیتی موجب شد عبور و مرور وسایل نقلیه با کندی صورت بگیرد به گونه‌ای که تا دقایقی اتومبیل‌ها قادر عبور از خیابان انقلاب تهران نبودند.

افزایش تجمع‌ها موجب شد نیروهای پلیس اقدام به آوردن ماشین آب‌پاش و استقرار آن در دانشگاه تهران کنند؛ هرچند که تا این لحظه گزارشی از استفاده از آن برای پراکنده کردن تجمع‌کنندگان یا استفاده از گاز اشک‌آور منتشر نشده است. 

عدم اطلاع‌رسانی رسمی هم موجب شد بازار شایعات بیش از پیش داغ شود به گونه‌ای که برخی شبکه‌های اجتماعی درباره منع عبور و مرور، بسته شدن خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران و آمار بالای بازداشت‌شدگان اخباری را منتشر کردند؛ که دقایقی بعد از انتشار تکذیب شدند.

در همین راستا محسن نسج همدانی در گفت‌وگو با ایلنا، شایعه منع آمد و شد از ساعت ۲۰ را تکذیب کرد و گفت که این خبر قابل تایید نیست. 

تشدید شرایط و افزایش شلوغی‌ها هم موجب شد ایستگاه‌های مترو میدان انقلاب و تئاتر شهر در خط سه به گفته محمدیان، مسئول روابط عمومی مترو مسافرگیری را متوقف کرده و ایستگاه‌ها تعطیل شوند و نیروهای پلیس با در دست داشتن بلندگو از مردم بخواهند از هر گونه تجمع خودداری کرده و آنها را به حرکت در خیابان‌های فرعی دعوت کنند.

با این حال، با گذشت ساعتی از شب، مشاهدات خبرنگار ایلنا حاکی از کاسته شدن تجمعات، کاهش حضور مردم و باز شدن میدان انقلاب و روان شدن رفت و آمد وسایل نقلیه است. همچنین خبرها حاکی از برپایی نماز جماعت مغرب و عشا توسط برخی اعضای بسیج دانشجویی مقابل درب اصلی دانشگاه تهران است.

همزمان با تجمع صورت گرفته در تهران از روز گذشته شهرهای کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، لرستان، گیلان، خراسان رضوی، قوچان، همدان و برخی نقاط دیگر کشور هم شاهد این تجمعات اعتراضی به بهانه مشکلات اقتصادی بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز