خبرگزاری کار ایران

یک حقوقدان:

فیلم‌های صداوسیما موجب انتشار بدبینی علیه وکلا است/ تعرض به استقلال وکلا موجب بی‌اعتباری احکام در مراجع بین‌المللی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۵۷۶

یک حقوقدان با بیان اینکه در جامعه‌ای که وکیل را تحقیر می‌کند نمی‌شود از نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی صحبت کرد، گفت: وکیلی که وابسته باشد و در موقع دفاع احساس کند پروانه وکالتش در خطر است و وکیل ترسویی است که نمی‌شود از او انتظار داشت در اجرای حقوق شهروندی درست عمل کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید باقری در همایش نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی که به همت اتحاد وکلای جوان و کمیسیون حقوقی بنیاد امید ایرانیان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد گفت: در ضرورت حضور وکیل در صیانت از حقوق شهروندان تردیدی نیست و این قاعده است که در همه امور مردم به متخصص مراجعه کنند.

این وکیل دادگستری خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد ذی حق هستند اما توانایی دفاع از حق خود را ندارند. گاهی عدم توانایی در دفاع موجب شکست می‌شود.

وی افزود: زمانی می‌توانیم نقش وکیل در دادرسی عادلانه را  تببین کنیم که خود وکیل امنیت شغلی داشته باشد. بعد از انقلاب اسلامی برخی نهادها، کانون وکلا را محاصره و تحریم کرده و گویا کانون وکلا یک اپوزسیون در برابر حاکمیت است‌.

این حقوقدان بیان کرد: فیلم‌های صدا و سیما موجب انتشار بدبینی علیه وکلا است و سخنگوی قوه‌قضاییه هم هر از چندگاهی انتقادی علیه وکلا می‌کند.  قوه قضائیه نیز  نهادی موازی با ما درست کرد. نهادهایی که باید پایه‌های کانون وکلا را مستحکم کنند، عکس عمل می‌کنند.

صادقی گفت: من وکیل وقتی می‌خواهم وارد دادگستری شوم، تفتیش بدنی می‌شوم و صراحتا قانون در مورد وکلا نقض می‌شود.

وی خواستار حفظ استقلال وکلا در لایحه وکالت گفت:‌ وکیلی که وابسته باشد و در موقع دفاع احساس کند پروانه وکالتش در خطر است و   وکیل ترسویی است که نمی‌شود از او انتظار داشت در اجرای حقوق شهروندی درست عمل کند.

وی ادامه داد: احمد شهید با استناد به وجود مرکز مشاوران قوه قضاییه گفت دادرسی در ایران عادلانه نیست و این را جز موارد نقض حقوق بشر قلمداد کرده بود. باید مراقب بود با اصلاحات قانون به استقلال وکیل تعرض نشود که اگر اینطور شود در مراجع بین‌المللی احکام ما بی‌اعتبار می‌شود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در جامعه‌ای که وکیل را تحقیر می‌کند نمی‌شود از نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی صحبت کرد، گفت: از وکلا دعوت کنید تا حقوق شهروندی را در مدارس و دانشگاه تدریس کنند و در فرهنگسراها کلاس آموزش حقوق شهروندی بگذارند. باید به بیمه وکالت توجه شود چرا که این بیمه موجب تقویت وکلا و همچنین حق دفاع می‌شود.

وی با بیان اینکه بالای ۵۰ درصد پرونده‌های مطروحه در دستگاه قضایی به دلیل جهالت حقوقی است، اظهار کرد: باید کلاس مطالعه و قبول متن عقدنامه گذاشته شود چراکه بسیاری از زوجین یکبار هم عقدنامه را روخوانی نکرده‌اند در حالی که باید بدانند چه چیزهایی را امضا می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز