خبرگزاری کار ایران

ظریف در دومین کنفرانس امنیتی تهران:

کشورهای غرب آسیا به حکم جغرافیایی محکوم به هم‌زیستی با یکدیگرند/ تلاش برای هژمونی در سطح جهانی یا منطقه‌ای بی حاصل و خطرناک است

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۶۱۰

وزیر خارجه کشورمان گفت: پروژه خلافت داعش متوقف شد و دستگاه‌های اداری و نظامی آن در حال متلاشی شدن است. اما تروریست‌های داعش و گروه‌های مشاوره هنوز فعال هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف صبح امروز در دومین کنفرانس امنیتی تهران؛ موضوع امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: امیدواریم که در این اجلاس گفت‌وگوها و تبادل نظرهای سازنده و پرباری را پیش‌رو داشته باشیم.

جریان افراطی‌‌گرایی خشونت‌‌طلب رو به زوال گذاشته است

وی با بیان اینکه دومین کنفرانس امنیت تهران در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا در یکی از دشوارترین دوره‌های تاریخی خود قرار دارد، اظهار داشت: جریان افراطی‌‌گرایی خشونت‌‌طلب که این منطقه را دستخوش یکی از خطرناک‌ترین و خسارت‌بارترین ادوار تاریخی‌اش کرده بود، رو به زوال گذاشته است. داعش به عنوان دهشتناک‌ترین نماینده این جریان از نظر نظامی سرکوب و خلافت خودخوانده و جعلی‌اش نابود شده و کنترلش بر قلمرو وسیعی که از راه خشونت بی‌حد و ایجاد رعب به وجود آمده بود، از میان رفته است.

مردم و دولت‌های سوریه و عراق دلاورانه در برابر داعش مقاومت کردند

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق تصریح کرد: مردم و دولت‌های عراق و سوریه طی شش سال گذشته دلاورانه علیه این گروه‌ها به ویژه داعش مقاومت کردند و به پیروزی‌های مهمی دست یافتند و ما خوشحالیم که در این مبارزه تاریخ‌ساز در کنار این دو ملت دوست و برادر قرار داشتیم. 

سه چالش مهم امروز منطقه

ظریف ادامه داد: در این دوران که بین فروپاشی خلافت جعلی داعش و شکل‌گیری شرایط مطلوب امنیتی در منطقه قرار داریم، ما و دیگر بازیگران منطقه‌ای با سه چالش مهم یعنی درک درست واقعیات موجود، نیل به درک مشترک در مورد وضعیت مطلوب برای منطقه و همچنین راه‌های تحقق این وضعیت مطلوب مواجه هستیم.

سازمان ترور داعش و گروه‌های مشابه آن هنوز فعال هستند

وی با بیان اینکه اگرچه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی طی یکی، دو سال اخیر شکست‌های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت داعش متوقف گردیده و دستگاه اداری و نظامی آنها در حال متلاشی شدن است، اما سازمان ترور داعش و گروه‌های مشابه آن هنوز فعالند، خاطرنشان کرد: آنها همچنان با توجه به شبکه وسیعی که در کشورهای مختلف در آسیای میانه و آسیای غربی و به ویژه در افعانستان و شمال آفریقا ایجاد کردند، دارای بردی منطقه‌ای و جهانی‌اند و باید همچنان تهدید جدی به شمار آیند.

ادامه مقابله با افراط‌گرایان همچنان باید یک اولویت باشد

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: ادامه مقابله با باقیمانده‌های این تفکر خطرناک در سوریه و عراق، جلوگیری از نفود و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خواستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط‌گرایان همچنان باید یک اولویت باشد.

احیای احترام به مرزهای ملی و نظام دولت - ملت باید به عنوان یک اولویت مدنظر باشد

ظریف با تاکید بر اینکه احیای احترام به مرزهای ملی و نظام دولت - ملت که توسط گروه‌های تروریستی و برخی از دیگر جریان‌های تکفیری هدف تخریب قرار گرفته است باید به عنوان یک اولویت مدنظر باشد، ابراز داشت: ادامه وضعیت کنونی قطعا به گرایش‌های گریز از مرکز در داخل واحدهای سیاسی دامن خواهد زد و حاصلی جز تنش و بی‌ثباتی در پی نخواهد داشت.

انسجام ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه ضرورتی تردیدناپذیر است

وی حفظ انسجام ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه را ضرورتی تردیدناپذیر دانست و بیان کرد: تحرکات قومی و طایفه‌ای در سوریه و عراق با گرایش‌های جدایی‌طلبی خطری برای منطقه و جهان است و باید با درایت مسئولان ملی، محلی و گفت‌وگو بر پایه احترام به حاکمیت ملی تمامیت ارضی و قوانین اساسی این تحرکات به همگرایی و همکاری تبدیل شود.

شروع بازسازی سوریه و عراق تاثیر عمده‌ای در روند ثبات سیاسی و شکست افراط‌گرایی دارد

وزیر امور خارجه با اشاره به وضعیت عراق و سوریه پس ازجنگ یادآور شد: بازسازی عراق و سوریه یکی از مسائل مهمی است که جامعه جهانی در دوره کنونی باید به آن بپردازد. شروع بازسازی تاثیر عمده‌ای در روند ثبات سیاسی در کل منطقه و شکست کامل افراط‌گرایی خواهد داشت و باید با هدف کمک به مردم و تثبیت صلح و نه برای پیشبرد اهداف گروهی و سیاسی پیگیری شود. 

بحران یمن راه حل نظامی ندارد 

ظریف با اشاره به وضعیت یمن عنوان کرد: تجاوز علیه مردم مظلوم یمن و تداوم حملات کور هوایی و جنایات جنگی گسترده علیه غیرنظامیان در این کشور یکی دیگر از عوامل تنش‌زا در منطقه است. پس از ۳۳ ماه جنگ بی‌حاصل باید مهاجمین به این درک رسیده باشند که این بحران راه حل نظامی ندارد و طرف‌‌های آن چاره‌ای جز گفت‌وگو و اجماع ملی برای حل این بحران ندارند. 

آمریکا هنوز نسبت به واقعیت عینی در سطح منطقه بی‌توجه است

وی با بیان اینکه دخالت‌ها و سیاست‌های آمریکا در منطقه یکی از اساسی‌ترین چالش‌هایی است که به بحران کنونی دامن زده و موجب پیچیدگی بیشتر شرایط شده است، گفت: آمریکا هنوز نسبت به واقعیت عینی در سطح منطقه بی‌توجه است و با ادامه حضور نظامی غیر مشروع در خاک سوریه بر پیگیری سیاست‌های مخرب و تنش‌زای خود اصرار دارد. 

شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی اعلام دشمنی آشکار با مسلمانان است

ظریف اشغال فلسطین را حاد‌ترین مسئله منطقه و جهان برشمرد و اظهار داشت: همه مسائل منطقه مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر این معضل اصلی و ستمی است که طی ۷۰ سال گذشته بر مردم رفته است. شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی توسط آمریکا، اعلام دشمنی آشکار با مسلمانان و دولت‌های اسلامی و ایجاد افراط‌گرایی برای تروریسم است. 

وی با اشاره به مشکلات امنیتی و تنش‌های موجود در منطقه تصریح کرد: تمرکز بر مشکلات امنیتی و تنش‌ها باید با در نظر داشتن دورنمای مشخص صورت گیرد و معطوف به تلاش برای نیل به شرایط امنیتی مطلوب در سطح منطقه باشد. برای این منظور دو ایده منطقه‌ای قوی و امنیت شبکه‌ای می‌تواند مبنای کار  قرار بگیرد.

تامین منافع هر یک از کشورهای منطقه در گرو تامین منافع همه کشورهای منطقه است

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تلاش برای ایجاد منطقه‌ای قوی به جای برتری‌جویی و حدف کنشگران ریشه در نگاه راهبردی جمهوری اسلامی به منطقه پیرامونی خود دارد و به معنای پذیرش اصل تامین منافع جمعی در منطقه خلیج فارس و تامین قاعده برد- برد به سطح این منطقه است، خاطرنشان کرد: تامین منافع هر یک از کشورهای منطقه در گرو تامین منافع همه کشورهای منطقه است. تلاش سلطه‌جویانه توسط هریک از کشورهای منطقه برای حذف رقبا و تبدیل شدن به قدرت فائقه نه تنها پسندیده نیست بلکه اصولاً ناممکن است.

تلاش برای هژمونی در سطح جهانی یا منطقه‌ای بی حاصل و خطرناک است

ظریف افزود: تجربه پر فراز و نشیب نزدیک به سه دهه پس از جنگ سرد و شرایط راهبردی جدید در دوران گذرای جهان پساغربی ثابت کرده است که تلاش برای هژمونی در سطح جهانی یا منطقه‌ای بی حاصل و خطرناک است.

تلاش برای تبدیل شدن به قدرت سلطه‌گر از منظر ژئوپولوتیک و ژئواستراتژیک عاملی تنش‌زا است

وی تاکید کرد: اگرچه رقابت بین کشورها در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی و نیل به سطح بالاتری از رفاه و آسایش برای شهروندان امری ناپسند نیست اما تلاش برای تبدیل شدن به قدرت فائقه و سلطه‌گر از منظر ژئوپولوتیک و ژئواستراتژیک عاملی تنش‌زا بوده و موجب ایجاد موانعی بر سر راه توسعه ملی کشورها خواهد بود که چنین رقابتی نه تنها دور باطلی را موجب می‌شود که نمی‌تواند هیچ بردی داشته باشد. 

کشورهای غرب آسیا به حکم جغرافیایی محکوم به هم‌زیستی با یکدیگرند

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه دیگر مناطق جهان بعد از اینکه رقابت‌های مخرب سلطه‌محور را پشت سر گذاشتند و به همکاری با هم متمایل شدند توانستند به صلح و توسعه دست یابند، ابراز داشت: کشورهای این منطقه به حکم جغرافیایی محکوم به هم‌زیستی با یکدیگرند. علاوه براینکه تاریخ، فرهنگ و مذهب مشترک چنین همکاری و هم‌زیستی را نه تنها اجباری بلکه مطلوب و متبوع می‌سازد.

توانایی و قدرت ما در گرو تلاش برای تقویت جمع ما است

ظریف اضافه کرد: توانایی و قدرت ما در گرو تلاش برای تقویت جمع ما است و تلاش هریک از ما برای تقویت خود به ضرر دیگران موجب تضعیف ما خواهد شد.

 

۱۱۶ میلیارد دلار صرف بودجه‌های نظامی توسط کشورهای شورای همکاری شده است

وی با اشاره به مسابقه تسلیحاتی که در منطقه به راه افتاده است، بیان کرد: میانگین هزینه‌های نظامی، همسایگان ما در منطقه خلیج فارس نسبت به تولید ناخالص داخلی بالاتر از سطح جهانی است. در سال گذشته کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مجموعا ۱۱۶ میلیارد دلار صرف بودجه‌های نظامی کردند. چنین اقدامی هم موجب تنش می‌شود و به بی‌اعتمادی دامن می‌زند و همچنین موجب هدر رفتن سرمایه‌های حیاتی مردم منطقه و پر کردن جیب‌های یغماگران سازنده تسلیحات مرگبار می‌شود.

رقابت مخرب تسلیحاتی به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌های منطقه است

وزیر امور خارجه ادامه داد: در شرایطی که منطقه ما طیفی از مشکلات حاد مانند تروریسم و افراطی‌گری، بحران‌های زیست‌محیطی همچون گرد و غبار و خشکسالی، تشدید مهاجرت و ضعف دولت‌ها در پاسخگویی به مطالبات مردم مواجه است رقابت مخرب تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌های منطقه و موجب تشدید بیش از پیش این مشکلات خواهد بود.

هیچ کشوری نمی‌تواند به قیمت ناامن کردن همسایگان خود برای خود تولید امنیت کند

ظریف با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند به قیمت ناامن کردن همسایگان خود برای خود تولید امنیت کند، یادآور شد: چنین تصوری در جهان به هم پیوسته کنونی توهمی خطرناک بیش نیست. تجربه چهار دهه گذشته به ما ثابت کرده است چنین تلاشی بیش از پیش از همه دامن‌گیر آنهایی شده است که برای همسایگان‌شان جنگ و خونریزی خواسته‌اند. تجربه صدام، طالبان، داعش و افراط زنده‌ترین نمونه‌های واقعیت انکارناپذیر است.

هر ائتلافی پیش‌درآمد، بحران و تجاوز بعدی بوده است

وی با اشاره به امنیت شبکه‌ای عنوان کرد: با توجه به واقعیت جهان به هم پیوسته کنونی و شرایط ویژه منطقه پیرامون ما در حاشیه خلیج فارس که در چهار دهه گذشته تلخ‌ترین و مخرب‌ترین بحران‌ها را تجربه کرده است، روش‌های بلوک‌بندی و ائتلاف ناکارآمدی خود را ثابت کرده است و هر ائتلافی پیش‌درآمد، بحران و تجاوز بعدی بوده است. از سوی دیگر، اختلاف در اندازه، جمعیت، توان اقتصادی و قدرت نظامی زمینه‌ساز نگرانی‌های امنیتی دائمی و تکیه بر قدرت‌های خارجی بوده که به توهم امکان خرید امنیت انجام شده است که نه تنها به ناامنی و افزایش بی اعتمادی منجر شده همزمان تلاش برای ایجاد یک نظام امنیتی جمعی غیر واقع‌بینانه بوده که به شکست ناکامی منتهی شده است. 

ضرورت حفظ امنیت شبکه‌ای 

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: امنیت شبکه به معنای کنار رفتن اختلاف‌نظرها یا فراموش کردن مشکلات تاریخی نیست بلکه صرفاً روشی برای مدیریت آنها و جلوگیری از تشدید خصومت‌ها و ائتلاف های مقطعی ناکار آمد و تنش‌آفرین است.

ظریف افزود: در این چارچوب کشورهای منطقه اعم از کوچک و بزرگ ضمن نفی هرگونه هژمونی توسط هریک از قدرت‌های منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای امنیت شبکه‌ای در سطح منطقه را بر مبنای همکاری برای میل به ترکیبات پایه‌دار برای حفظ امنیت منطقه قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه چنین نگرشی موجب ارتقا همکاری بین کشورهای منطقه و ایجاد فرصت برای همه در جهت تقویت امنیت و ثبات خود به عنوان مکمل ثبات همسایگان خواهد شد، گفت: مبنای این نگرش واقع‌بینانه از شرایط جهان به هم تنیده کنونی یک کشور یا یک گروهی از کشورها نمی‌توانند بدون امنیت دیگران تامین شود.

سلطه‌جویی، یکجانبه‌گرایی، تقابل و حذف از علل اصلی مشکلات جاری و روابط بین‌الملل است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در چنین چارچوب مفهومی، عملیاتی، سلطه‌جویی، یکجانبه‌گرایی، تقابل و حذف از علل اصلی مشکلات جاری و روابط بین‌الملل است جایگاهی ندارد، اظهار داشت: با پذیرش مبنای اصولی و دکترین ناکارآمد و تنش‌زای توازن قوا یا تکیه بر بلوک‌بندی‌های نظامی و مسابقات خطرناک و پر هزینه تسلیحاتی جای خود را به سازوکار امنیتی شبکه‌ای مبتنی بر مشارکت و ارتقاء همکاری در حوزه‌های مشترک و گفت‌وگو در حوزه‌های اختلاف‌نظر و منافع خواهد بود.

به طور حاد با مشکل کمبود گفت‌وگو مواجه هستیم

ظریف با بیان اینکه در مورد راه‌های رسیدن به شرایط امنیتی مطلوب در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر باید بر گفت‌وگو و انجام اقدامات اعتمادساز تاکید کنیم، تصریح کرد: محرز است که ما در تمامی سطوح این منطقه به طور حاد با مشکل کمبود گفت‌وگو مواجه هستیم. جلوه‌های این مشکل در همه سطوح در منطقه آشکار است. در بین سطوح ملی بین حاکمان و مردم و در سطوح بین‌المللی بین دولت‌ها و نیز بین ملت‌ها است.

کشورها باید گفت‌وگو را با هدف فهمیدن یکدیگر و شناخت متقابل را دنبال کنند 

وی با تاکید بر اینکه با توجه به مشکلات عظیمی که در سطوح ملی و منطقه‌ای وجود دارد دولت‌های ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به گفت‌وگوهای اطمینان‌بخش دارند، خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها قبل از آنکه در مورد موضوع به خصوصی باشد یا با هدف نیل به توافقی صورت گیرد، باید با هدف فهمیدن یکدیگر و شناخت متقابل را دنبال کند و برای طرف‌های گفت‌وگو روشن کند که همه ما نگرانی‌ها، ترس‌ها، آرزوها و امیدهای کم و بیش مشابهی داریم که نه تنها به حکم جغرافیای ناگریز از همجواری و هم‌زیستی با هم شده‌ایم بلکه با اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی از یک سو و فرصت‌ها و چالش‌های مشترک از سوی دیگر می‌توانیم از این گفت‌وگو و تعامل مثبت در جهت منافع مردم‌مان بهره ببریم.

گفت‌وگوها باید جایگزین شعارها، لفاظی‌ها و بیانیه‌های بی‌حاصل تبلیغاتی شود 

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تاکید کرد: چنین گفت‌وگوهایی می‌تواند و باید جایگزین شعارها، لفاظی‌ها و بیانیه‌های بی‌حاصل تبلیغاتی شود چرا که از طریق رسانه‌ها به سوی هم شلیک می‌کنیم.

گفت‌وگو یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رفع بی‌اعتمادی است

ظریف با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تنش‌ها، تجاوزات و جنگ‌های متعدد در منطقه و فعالیت‌های مخرب‌های گروه‌های تروریستی موجب شکل‌گیری آنچه که می‌توان بحران، اعتماد متقابل بین کشورهای منطقه نامید شده است، ابراز داشت: گفت‌وگو به نحوی که به آن پرداخته‌ایم یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رفع بی‌اعتمادی است. با این حال در مواردی در کنار گفت‌وگوی مستقیم و رو در رو نیازمند اتخاذ تدابیری با هدف کاهش سطح نگرانی‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: اتخاذ چنین تدابیری برای جلوگیری از افزایش تنش، حذف یا کاهش عوامل تنش‌زا و مهم‌تر از آن کسب اطمینان قطعی از عدم وقوع برخوردهای تصادفی یا ناشی از اشتباه محاسبه ضروری است. از این طریق باید بتوانیم امکان پیش‌بینی رفتارهای کنشگران منطقه را افزایش دهیم و با آن نگرانی ها از اقدامات غافلگیرکننده را کاهش دهیم.

 

تبادل اطلاعات باید در راس تدابیر ایجاد امنیت قرار بگیرد

رئیس دستگاه دیپلماسی تبادل اطلاعات در همه حوزه‌ها را اقدامی دانست که باید در راس تدابیر ایجاد امنیت قرار بگیرد و یادآور شد: اطلاع‌رسانی در مورد اهداف، مقاصد و جلوگیری از سوءبرداشت‌ها هدف عمده تبادل اطلاعات است. اجتناب از تنش یا اقدامات تحریک‌آمیز، تبادل پرسنل رسمی اعم از نظامی و غیر نظامی برای تماس با همتایان در دوره‌های چند هفته تا چند ماه، انجام اقدامات اطمینان‌‌ساز درمرزهایی که با تنش مواجهند یا بیم تردد عناصر افراطی در آنها وجود دارد و نهایتاً ایجاد تماس مستقیم بین مسئولان کشورهایی که درگیر روابط تنش‌آمیز هستند از جمله اقدامات قابل بررسی در این حوزه است.

ظریف اضافه کرد: توسعه ارتباطات مردمی مانند تشویق گردشگری و به ویژه گردشگری حلال، تبادل دانشجویی، سفرهای مطالعاتی، برگزاری رقابت‌های ورزشی، ایجاد فرصت‌های بیشتر برای صاحبان حرفه و کارآفرینان برای انجام ارتباط با همتایان، تشویق تماس هنرمندان کشورها با یکدیگر و اجرای برنامه‌های نمایشی، مبادله فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی که مردمان منطقه را با راه و رسم زندگی یکدیگر آشنا می‌کند، مرور کتاب‌های درسی با هدف حذف مطالب منفی و درج مطالب مثبت در مورد همسایگان و ابتکارهای دیگر از این دست در این حوزه قابل بررسی است.

اصل تعامل سازنده با جهان بر پایه عقلانیت و اعتدال است

وی با بیان اینکه همکاری در حوزه‌های مشترک فرصت و چالش از مدیریت بلاهای طبیعی و مبارزه با فرقه‌گرایی و افراط تا توانمندسازی جوانان و زنان برای مشارکت فعال در عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی می‌تواند زمینه دیگری برای اقدامات اطمینان‌ساز باشد که می‌توان از طریق ایجاد کمیته‌های مشترک هماهنگی و پیگیری کرد، عنوان کرد: اصل تعامل سازنده با جهان بر پایه عقلانیت و اعتدال است که متضمن گفت‌وگوی سازنده، مشارکت و همکاری بر پایه منابع مشترک و احترام متقابل و نیز اعتقاد به الگوی برد - برد در تعامل با دیگران است و به عنوان اصل اساسی سیاست خارجی دولت رئیس‌جمهور روحانی اعلام شده است.

اجرای دقیق برجام نقش مهمی در کمک به کاهش تشنج در منطقه ما داشته است

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تاکید کرد: برجام محصول اعمال موفقیت این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی است و اجرای دقیق آن تاکنون نقش مهمی در کمک به کاهش تشنج و تقویت و صلح و ثبات در منطقه ما داشته و تداوم بیش از پیش می‌تواند در این جهت موثر باشد.

مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای می‌تواند به عنوان سازوکاری برای گفت‌وگو در همه سطوح باشد

ظریف با بیان اینکه به عنوان اولین گام برای حرکت به سمت پارادایم جدید امنیت شبکه‌ای در منطقه قوی و با ثبات جمهوری اسلامی ایران پس از موفقیت برجام پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را در خلیج فارس می‌دهم، گفت: این مجمع می‌تواند به عنوان سازوکاری برای گفت‌وگو در همه سطوح رسمی و غیر رسمی در منطقه خلیج فارس قرار بگیرد.

وی افزود: همزمان با ترغیب همکاری و گفت‌وگوی رسمی و دولتی، مشوق گفت‌وگو بین نخبگان غیردولتی در چارچوب قوانین کشورهای منطقه می‌تواند مشورت‌های اولین برای اجرا گذاشتن تدابیر اعتمادساز باشد. 

وی در خاتمه تاکید کرد: امیدوارم بحث‌های دومین کنفرانس امنیتی تهران بتواند زمینه‌ساز فکر و اقدام جمعی برای تدوین پذیرش یک الگوی مفهومی جدید برای امنیت در این منطقه حساس و پر آشوب باشد. برای شما در ادامه بحث‌های مهمی که امروز در پیش‌رو داریم آرزوی موفقیت می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز